Subwoofer og surround-høyttaler til stuekino

Wetwork

Medlem
Ble medlem
16.08.2018
Innlegg
20
Antall liker
2
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Hei!

Stuen kjøres per dags dato at en Marantz AVR med Focal Aria 906 i front. En Aria CC 900 senter er på vei med posten, så kan snart mynte med å ha et 3.0-oppsett.

Så over til det jeg trenger litt hjelp til.

Planen var i all hovedsak å flytte 906'ene bak sofa, å supplere med Aria 936 eller 948 i fronten. Men da dette blir satt litt på vent, sitter jeg her uten side-surrounds. Hva gjør man hvis man er i nød etter placeholder for en liten stund? Hadde vurdert noe ala Focal SIB EVO. Men er avhengig av å finne stativ til dem. Tips om andre surround-høyttalere mottas med takk.

Spørgesmål 2

Stuen min er ca 6 x 6 x 3 Høy med åpen gang. Dvs sykt mange kubikk en sub må fylle. Er det da i det hele tatt vits å kjøpe subwoofer? Skal jeg få trykk her så kommer vel naboen i etasjen over til å måtte sette i nye fyllinger i kjeften.

Hvilken type sub burde det i såfall vært? Har tenkt tanken på en en eller to stk SVS 1000 Pro, evt en stk av SVS-2000 Pro / SVS-3000 / SVS Micro 3000. Og da helst lukket kasse, mest grunnet integrering i stuen. Er dette en umulig oppgave? Vil ha litt boom til musikk og film, men ikke så mye at naboen over flytter.

Om det er av relevans. Bor i underetasje i seksjonsleilighet fra 2017. Dvs at jeg har en egen branncelle, men usikker på hvor mye dette hjelper mot bassfrekvenser.
 
M

MarkusH

Gjest
Vanskelig spørsmål ift hva som vil plage naboene .... Bass har en lei tendens til å forflytte seg gjennom betong så vel som "alt" annet. Det beste er å prøve og høre. Jeg har 16 stykk 10" montert i lukkede kasser, ved et lyttevolum på cirka 85db hører jeg de svakt utenfor husveggen (~15cm betong+5cm isolasjon og trepanel), vinduene beveger seg litt dog. Er ikke sikkert du plager naboen din i det hele tatt. ;)
Hva du burde velge kommer mye an på lommeboka, det beste er å gå for to subwoofere i stedet for en, noe som også vil fylle rommet bedre.
 

Wetwork

Medlem
Ble medlem
16.08.2018
Innlegg
20
Antall liker
2
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Hva du burde velge kommer mye an på lommeboka, det beste er å gå for to subwoofere i stedet for en, noe som også vil fylle rommet bedre.
Om jeg skal kjøpe to subwoofere så blir det SVS SB-1000 Pro. Kunne kanskje sluppet unna med PB-1000/2000/3000 hvis jeg gikk for én.
FORRESTEN, selv om kjøkkenet og stuen er av åpen planløsning på 36 kvadrat, så er "tv-kroken" på ca 3 x 3 meter. Så subbene skal ikke filleriste hele rommet.


Hvor mye preventivt arbeid kan man forresten gjøre for å forhindre plagsomme vibrasjoner? Og hvor godt hjelper det? Tenker da i baner som isoacoustics. Eventuelt glemme hele subwooferen.
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Om jeg skal kjøpe to subwoofere så blir det SVS SB-1000 Pro. Kunne kanskje sluppet unna med PB-1000/2000/3000 hvis jeg gikk for én.

Hvor mye preventivt arbeid kan man forresten gjøre for å forhindre plagsomme vibrasjoner? Og hvor godt hjelper det? Tenker da i baner som isoacoustics. Eventuelt glemme hele subwooferen.
Hvordan sub(er) vil fungere hos deg i ditt rom er umulig å forutsi, jeg har eid 7 forskjellige svs suber, de har alle oppført seg litt forskjellig. Størst og best, er jo en "approach" selv om det også blir dyrest. Går jo an å starte med en og se om du ønsker en til på et senere tidspunkt. ;)
Mykt underlag (SVS soundpath fungerer fint har jeg blitt fortalt). ;)
 

Wetwork

Medlem
Ble medlem
16.08.2018
Innlegg
20
Antall liker
2
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Sånn som jeg ser det så ser det ut som at det enten blir 1 eller 2x SB-1000 pro, 1x PB-1000 pro, eventuelt 1x SB-2000 med mulighet for en til i fremtiden
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.461
Antall liker
35.291
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Av disse... til musikk 2xsb1000pro - til film pb1000pro
Jeg har to 2xsb1000pro i mitt musikk-system, det fungerer helt supert, men hadde ikke brukt disse til film. Der har jeg en "voksen" 12" i stor kasse.
Eventuelt justere volum og delefilter på subben ved behov (mellom film og musikk) Med appen så er det gjort på bare noen sekunder. DSP på disse subbene fungerer også meget bra.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er en del kubikk å fylle ja og med sub så blir nok naboen noe plaget.

Det finnes måter å gjøre dette på som vil minske naboklagene.

Du kan feks kjøpe deg en liten minidsp og dele bort de laveste frekvensene.

Om du setter sub nærme deg, så vil du kunne spille lavere å få god effekt. Enn om den står mange meter unna.. Du kan også kjøpe deg en "romperister" bass og naboer er ikke enkelt desverre.

Plasser da subben opp fra gulvet på myke outer eller lignende.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Bor selv i leilighet med 2 x Paradigm Persona Sub foran i rommet og 2 x B&W DB1 bak i rommet. Blir supert, ikke noen naboklager heller utrolig nok.
 

Wetwork

Medlem
Ble medlem
16.08.2018
Innlegg
20
Antall liker
2
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Du kan feks kjøpe deg en liten minidsp og dele bort de laveste frekvensene.

Om du setter sub nærme deg, så vil du kunne spille lavere å få god effekt. Enn om den står mange meter unna.. Du kan også kjøpe deg en "romperister" bass og naboer er ikke enkelt desverre.

Plasser da subben opp fra gulvet på myke outer eller lignende
Minidps, mulig å få en link til akkurat hva du mener?

Sub vil stå bak sofarygg, så om den skulle vært plassert nærmere må jeg sitte på den.

Buttkicker har jeg vurdert allerede, for å kombinere med subwoofer på moderat volum.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Så denne kan jeg bruke både for å temme bassen, og romkorreksjon? Eller må jeg ha flere bokser til det.
Du kan sette egen eq på subb ja. Dra opp og ned peaker samt kjøre deilig. Står mye på www om den.
 
Topp Bunn