Subwoofer med høynivå-inngang til musikkbruk

C

Cyber

Gjest
Jeg har et par Tannoy DC6T som jeg er meget fornøyd med. De har god bass som går dypt og ganske stramt, men noen ganger kunne jeg ønske enda litt dypere og litt mer nivå under 60-70 hz. Til film er det også gøy med litt ekstra tyngde selv i et stue-stereooppsett. Fysikken har dog sine regler.

Jeg har en viss oversikt over markedet, men ønsker litt konkrete tips på subwoofere som kunne passe godt inn, gjerne med romkalibrering innebygget. Romstørrelse vil variere litt og jeg ønsker en som har litt headroom å gå på - dog spiller jeg sjelden veldig høyt. Mitt budsjett er 5-8 laken, altså ikke all verden.

Jeg er avhengig av å kunne kople til signal via høynivå (høyttalerkabler) da jeg ikke har utsignal å bruke.

Jeg har sett på:
- Rel T5 (8" - 125W ca 5000,-) Kanskje litt lite element når det skal flyttes litt luft?
- Definitive Technology Supercube II (8" aktivt + 2 x 8" radiatorer - 1250 W - 6990,-)
- XTZ 12" m/DSP (12" - 400 W - 7990,-)
- Velodyne CHT-12Q m/RK (12" - 450W - 4990,-)

Er gjerne ute etter erfaringer - så langt er Definitive Technology aktuell og Velodynen er gunstig priset, men jeg har hørt mye rart om de rimeligste seriene fra Velodyne.

Noen andre gode tips?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En Amphion Impact 500 ville ganske sikkert gjøre vei i vellinga. Lukket konstruksjon med 12" element - flott musikk-sub med skikkelig tight lyd. Ingen slappe bassrefleksgreier der. Mer enn nok trøkk til film. Den har naturligvis høynivåinnganger - ellers ville jeg ikke ha forelått den.

Ny fra butikken sprenger den naturligvis budsjettet ditt med glans - men kommer du over denne på bruktbørsen, burde du komme under den magiske grensen. Jeg betalte 5.000 kroner for min.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Hva med Earthquake minime?? Dynabel selger disse til usedvanlig fordelaktige priser sammenliknet med bla. USA? :)
 
C

Cyber

Gjest
Absolutt. Har sett på dem også, men synes de ser litt "billige" ut mtp terminaler osv... men har hørt mye bra om dem også.

Ulf: Jeg tror nok jeg må vente både vinter og vår på en Amphion-sub. Tror det er få solgt og enda færre som selger slike igjen.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du har nok dessverre rett her, tror jeg....

Men det er skikkelig bra saker - så skulle du snuble over en, er det bare å slå til.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
HSU ser ut til å ha høynivå inngang på sine fleste suber. Har ingen erfaring med de, men vet at de har veldig bra rykte på seg og du sparer mellomledd. Ville ha satset på en ekstern EQ løsning (hvis du kan finne en koblingsmåte) fremfor noe dårlig som er innebygget.
http://www.hsuresearch.com/subwoofers.html
 
C

Cyber

Gjest
orso skrev:
HSU ser ut til å ha høynivå inngang på sine fleste suber. Har ingen erfaring med de, men vet at de har veldig bra rykte på seg og du sparer mellomledd. Ville ha satset på en ekstern EQ løsning (hvis du kan finne en koblingsmåte) fremfor noe dårlig som er innebygget.
http://www.hsuresearch.com/subwoofers.html
Får man kjøpt i Norge? Jeg ønsker ikke å svi avsindige summer på dette og håper å lande rett over 5 lapper helst på denne geskjeften så jeg tror kanskje det kan bli vanskelig å få til på budsjett?
 
C

Cyber

Gjest
orso skrev:
HSU må importeres.
Ok. Jeg tror jeg holder meg til produkter som selges innenfor landets grenser denne gang, men takker for tipset!
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Jeg ville gått for T-5. Har bare gode erfaringer med REL sine subwoofere. :)


 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Martin logan grotto I om du finner en brukt til litt over ditt budsjett , andre ML subber billigere finnes og , men de er ikke servostyrte.

utrolig bra saker....... har du for mye feriepenger igjen har høium en feit en stående.


ML depth i , 3 x 8"........ helt vanvittig god sub.

Mvh Espen
 
C

Cyber

Gjest
ssm skrev:
Martin logan grotto I om du finner en brukt til litt over ditt budsjett , andre ML subber billigere finnes og , men de er ikke servostyrte.

utrolig bra saker....... har du for mye feriepenger igjen har høium en feit en stående.


ML depth i , 3 x 8"........ helt vanvittig god sub.

Mvh Espen
Ja, jeg har hørt med Høium sin, men det var ikke rom for pruting der og 12 lakser blir litt meget.

Jeg har sett på Rythmik Audio sine og ser at en 12" lander på rett nord for 8000 importert. De er også servostyrte og meget gode, men må jo importeres og er litt store, men går til gjengjeld ned i avgrunnen med veldig god kontroll.

Rel T5 er aktuell, men jeg synes som sagt 8" og 125W virker litt puslete, jeg ønsker å kunne "gi på" litt på film også.
 
C

Cyber

Gjest

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Jeg har sett på Rythmik Audio sine og ser at en 12" lander på rett nord for 8000 importert. De er også servostyrte og meget gode, men må jo importeres og er litt store, men går til gjengjeld ned i avgrunnen med veldig god kontroll.
Så du åpner opp for å importere alikevel. Men jeg kan ikke se at Rythmik Audio har høynivå-inngang.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
cybervision_ skrev:
Nei, jeg hadde den hjemme på test og var ikke fornøyd. Syntes den var buldrete i lyden og manglet "klang" in lack of better words - litt stutt i lyden. Ser hjemmekino skriver det samme om storebroren.
Da er jo den rimelig utelukket ja..
 
C

Cyber

Gjest
orso skrev:
cybervision_ skrev:
Jeg har sett på Rythmik Audio sine og ser at en 12" lander på rett nord for 8000 importert. De er også servostyrte og meget gode, men må jo importeres og er litt store, men går til gjengjeld ned i avgrunnen med veldig god kontroll.
Så du åpner opp for å importere alikevel. Men jeg kan ikke se at Rythmik Audio har høynivå-inngang.
Ja, jeg har sjekket med hsu også. De kan sende til norge hvis man ønsket, men Rythmik er nok enklere mtp garanti der. Var det en spesifikk modell dutenkte på?
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kjøp deg en REL da vel brukt..... de dukker opp.

OM du kan grave litt ,er Høium sin forferdelig god....

ellers kan du jo vurdere å kjøpe min , så kan jeg kjøpe høium sin.... ;D

Mvh Espen
 
C

Cyber

Gjest
SSM: Ja, de gjør jo det og jeg skal ikke handle umiddelbart.

Takker for tipset uansett!
 

Michail

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2006
Innlegg
184
Antall liker
35
Torget vurderinger
11
Hei,

REL sine subber er konstruert for høynivåinngang og REL anbefaler sterkt at denne benyttes. Det følger også med en egen kabel (10m) for dette formål.

Jeg vil også peke på at REL er subwoofer spesialist og har holdt på med dette lenge før ordet hjemmekino eksisterte. Du skal ikke høre subben, bare oppleve at hovedhøytalerne dine plutselig er blitt full-range.

Hvem som helst kan snekre en kasse og putte et billig basselement (gjerne 12 tommer eller mer), en billig klasse D forsterker og lage romlekasse. (det er det mange som gjør.)

Ikke se deg blind på antall tommer, såvidt jeg husker bruker REL sin Stentor fra referanse serien modell en enkelt 10 tommer går ned til 8hz og kompletter greit høytalere i flere hundre k klassen.

Jeg bruker REL sin T2 med aktiv 8 tommer og passiv 10 tommer satt opp midt på langvegg og det holder til all normal bruk. (Har du mulighet for hjørneplassering vil T5 holde i lange baner uansett.)

Nå har jeg kjøpt nye hovedhøytalere KEF Reference 203/2 og ønsker enda litt mere kvalitetsbass. (for konsertnivåer og mye vil ha mer osv).
Jeg har bare et merke i tankene - det er REL!!!

Et alternativ til REL kan være Proac ER One (jeg hadde en for noen år siden som jeg kjøpte og solgte for 7.000,-).
Skal du ha Velodyne er det vel bare DD-10 som gjelder.( og må en vel være dataspesialist for å sette opp.)

PS. Jeg har sett at det har vært et par gamle REL Storm til salgs her på sentralen til småpenger. Kanskje et sted å begynne?

Lykke til.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
cybervision_ skrev:
ssm skrev:
Martin logan grotto I om du finner en brukt til litt over ditt budsjett , andre ML subber billigere finnes og , men de er ikke servostyrte.

utrolig bra saker....... har du for mye feriepenger igjen har høium en feit en stående.


ML depth i , 3 x 8"........ helt vanvittig god sub.

Mvh Espen
Ja, jeg har hørt med Høium sin, men det var ikke rom for pruting der og 12 lakser blir litt meget.

Jeg har sett på Rythmik Audio sine og ser at en 12" lander på rett nord for 8000 importert. De er også servostyrte og meget gode, men må jo importeres og er litt store, men går til gjengjeld ned i avgrunnen med veldig god kontroll.

Rel T5 er aktuell, men jeg synes som sagt 8" og 125W virker litt puslete, jeg ønsker å kunne "gi på" litt på film også.
Har ikke du hatt Rythmik Audio før?
 
C

Cyber

Gjest
Jo, det stemmer. Det er en av grunnene til at jeg vurderer å importere, men det blir nok med tanken.
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Jeg ville gått for Rythmik. Lukket kasse med servo, og billigere enn Velodyne. Kan det bli bedre? Det er oppegående folk på AVforum som har byttet til Rythmik.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
belia skrev:
Jeg ville gått for Rythmik. Lukket kasse med servo, og billigere enn Velodyne. Kan det bli bedre? Det er oppegående folk på AVforum som har byttet til Rythmik.
Ja! Var vel også en grunn til at cyber solgte den (selv om det har vært vanskelig å henge med på alle kjøp og salg ;) ).
 
C

Cyber

Gjest
Haha, nå er det en stund siden det har gått så hardt for seg her, men hadde en hard periode i studiedagene ;)

Rythmik ble solgt pga overgang til andre subber som matchet frontene jeg hadde da bedre da de ikke liker å spille over 80 hz, og så hadde de litt trafodur som jeg tar antihistaminer mot.

Lytte i tastende stund og frontene går i grunnen svært dypt når det er informasjon der, så en sub må mer integrere bra og legge mer kjøtt på beina i bunnen. Kan godt være Rel-en er veien, men skal ta en skikkelig sjekk.

Rel T5 går ikke spesielt dypt da, -6 db på ca 24 hz er jo ikke voldsomt bra
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
cybervision_ skrev:
Rythmik ble solgt pga overgang til andre subber som matchet frontene jeg hadde da bedre da de ikke liker å spille over 80 hz, og så hadde de litt trafodur som jeg tar antihistaminer mot.
At du hadde hatt Ryhmik visste jeg ikke:)
Interessant at du valgte å bytte Rythmik ut. Hvilke fronter hadde du da?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nye høyttalere framfor sub ser det ut som. Tar du sjansen på at du får bassen til å fungere med større høyttalere nå da? Har inntrykk av at det har vært en stor utfordring i dagens rom. Hvis ikke du skal prøve dipoler nå da. ;)
 
C

Cyber

Gjest
orso skrev:
Nye høyttalere framfor sub ser det ut som. Tar du sjansen på at du får bassen til å fungere med større høyttalere nå da? Har inntrykk av at det har vært en stor utfordring i dagens rom. Hvis ikke du skal prøve dipoler nå da. ;)
Ja, jeg fikk et meget godt tilbud på et par dipoler (faktisk), men er i grunnen veldig fornøyd med Tannoyene som skyter forover så jeg ender kanskje med å kjøpe hverken sub eller andre høyttalere til slutt. På mange spor gir Tannoyene 94% av bassen jeg optimalt hadde ønsket og da er det kanskje bedre å leve med det enn å få mer bass og stresse med integrasjon.

Somme tider tenker jeg at et par gode hodetelefoner hadde vært veien, men det er litt kjedelig å være avhengig av å sitte for seg selv når en skal lytte til musikk.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg har sett litt på Definitive Technology sine Supercube modeller, spesielt II, men syntes det er lite god info å finne og lite ordentlige tester av dem.

Er det noen her på berget som har erfaring med dem? Evt. hvordan de er ift Earthquake sine Minime-modeller.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Michail skrev:
[...]
Skal du ha Velodyne er det vel bare DD-10 som gjelder.( og må en vel være dataspesialist for å sette opp.)
[...]
Man har da også den nye Velodyne DD+-serien og evt. de andre i DD-serien, men begge disse alternativene er langt over trådstarters budsjett.

Velodynes SPL-serie har da også fått ros. Spør RoDa m.fl.

Hvis jeg ikke har misforstått alt for mye, skal Velodynes romkorreksjonssystem tvert i mot kunne ordne det meste selv. Deretter kan man hvis man ønsker det, fikle av hjertens lyst, men man trenger ikke.

Bowers & Wilkins PV1 skal visstnok også være bra, men har (vel) ikke eget romkorreksjonssystem.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Du kan velge en subwoofer uten romkorreksjonssystem og supplere med finske DSPeaker Anti-Mode 8033 Automatic Subwoofer Equalizer som selges av AVshop.no i Norge. Den finnes i stereo- og monoutgave til henholdsvis kr. 2999,- og kr. 1999,-. Høyttalersignaler håndteres via et eget adapter.

DSPeaker Anti-Mode 8033 har fått mye ros. Se produsentens referanser eller gjør et nettsøk.
 
C

Cyber

Gjest
Skjønner. Det kan fort være SPL er et godt alternativ. Jeg får se hva som kan fåes av priser.
 
Topp Bunn