Subsonisk frekvenser som snart går helt bananas.......

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Hei!

Har gått til innkjøp av en ASR Mini Basis RIAA som spiller så fint på min Project RPM 9.1 med en Otrofon Rondo Blue.
Problemet mitt er at jeg opplever at elementene på mine stakkars Epos ES14 er i ferd med å snart sprete oppi fanget på meg når jeg drar på litt.
Altså store subsoniske svinger ute og går her .Dette problemet hadde jeg ikke på min gamle Musical Fildelity X-LP RIAA.
Så vidt jeg vet så skulle ikke den ha subsonisk filter heller. Hva er det som skjer? Er ASR så fantastisk mye bedre til å pluke opp ekstrem lave frekvenser????

Noen som har en anelse hva i huleste som skjer her?

Mvh

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Aner meg at svaret ligger i det du selv skriver, nemlig mangel på subfilter på din nye riaa.

Mvh.
Ketil

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
hmmm! Gjorde meg nok ikke tydelig nok i innlegget. Den gamle RIAA hadde heller ikke subsonisk filter.
Men hadde ikke det problemet med den. Finnes det noe mulighet til og konstruere en slik filter selv?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Vet du med sikkerhet at din forrige MF ikke var utstyrt med subfilter? Har inntrykk av at dette ikke alltid opplyses om fra produsent, selv om det er innebygd og virker permanent, altså ikke kan utkobles.

Mvh.

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Ja! Det er jeg ganske så sikker på. Husker godt at dette ble nevnt i flere tester når jeg kjøpte MF Riaa for 6-7 år siden.
Hadde litt av «element pumpingen» med MF også, men ikke på langt nær så mye som jeg opplever med ASR. Er nå på grensen til og skremme vettet av meg snart... :eek:

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Dette var merkelig. Kanskje lurt å diskutere problemet med forhandleren? Det gjorde jeg nylig og fikk tips som eliminerte mine problem. Jfr. tråden "Problem med platespiller".

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Nei! Har ikke flyttet på den. Er kun RIAA som er skiftet ut nylig.
Jeg prøvde også og legge min gamle Cyrus Isoplat under spilleren for å se om det hjalp noe, men nada. (Har aldri vært så stor fan av og bruke den under platespillere)
Tar en tur innom Stereofil imorgen for å høre om de har noen forslag.
Kan ikke fatte at flere produsenter lager RIAA med subsoniske filtere. Påvirker det lyden så negativt da?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hvis du ikke er stø i å lodde så kan du bruke et "breadboard" fra ELFA og lage et prøveoppsett.

Eller så har jeg eliminert problemet med pumpende subsoniske elementer. Det forsvant når jeg flyttet platespileren 70cm. Dvs ned fra racket og inn i bokhyllen (Ikea type Ivar) som står i hjørnet ved lytteplassen. Hyllen er litt for smal men det ble løst ved å sette sulamitten på en Ikeas slakteblokk. Har et par musematter som demping. Jeg har en platespiller med fjæring , Thorens TD125 ca 1970....

mvh
Sleiven

Topp Bunn