Subsonisk filter i riia?

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg er ganske så uerfaren på dette feltet men har ihvertfall gått til anskaffelse av litt småting for å kunne spille av vinyl. Det jeg har sanket ihop til nå er: Pro-Ject rpm 9 m carbon arm og speedbox, Transfiguration Spirit mc pu og Musical Fidelity X-LPS v3 riia. Av annet utstyr så befinner det seg et par Triangle Antal Es og Harman Kardon HK970 integrert og HD970 cd samt en svs sb12plus.
Problemet mitt er som følger: Når jeg spiller vinyl og skrur opp volumet litt begynner basselementene å vandre ganske ukontrollert, uten at det gir veldig merkbar lyd. Føler jo at dette ikke er helt som det skal og ble anbefalt av en kar å få installert et såkalt subsonisk filter i riia-trinnet. Dette skulle forøvrig være en smal sak å få utført på verksted.
Er det noen av dere kyndige der ute som har noen innspill ang. dette og evt andre mulige faktorer som kan spille inn på fenomenet?
Setter pris på alle gode råd da jeg føler jeg er "litt ute å kjøre" på dette feltet.
Mvh Gjert

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Fint navn du har! :)

Du skal ikke ha denne vandringen om pu matcher arm. Jeg kjenner ikke puèn din, men den er antakelig myk. Med carbonarm så burde dette gå bra, så jeg har ikke noe godt svar uten videre. Sjekk complianse på pu.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Takker, er vi kanskje navnebrødre?:)
Jeg kjøpte pu hos Vidar Sonesen på Audioart og det er han som har montert den. Etter det jeg har forstått skal arm/pu gå godt ilag men skal sjekke compliance når jeg får anledning. Så vidt jeg har forstått går det ut på armens/pu`s vekt/trykk og hvordan disse passer sammen? Er ikke sikker på dette så gjerne korriger meg. Takk for tips:)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjert, Gjest har et godt poeng, det kan dreie seg om arm-masse/pu-compliance. Men det kan også dreie seg om VTA-feil. Subsoniske utsving kan oppstå ved feil VTA.

Jeg har et subsonisk filter i min 8000PPA, men som alle andre subsoniske filtre jeg har og har hatt, så filtrerer det ikke bare subsonisk informasjon; det fordrer at resten av signalet også går (ukorrigert) gjennom filteret, og det oppleves en klar reduksjon i klangfarger, dynamikk, timing og rytme ved bruk av filteret.

Jeg foretrekker simpelthen å ikke bruke filteret da det har en klart hørbar negativ påvirkning på hele signalkvaliteten.

Nei, se på compliance, platematte, VTA, vatering osv før du vurderer filter.

Mvh Vidar P

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Takker for svar Vidar P. Skjønner at jeg har endel jeg må sette meg inn i:) Når det gjelder vatering så har jeg nok ikke optimalt underlag så det er klart noe å forbedre. VTA aner jeg ikke hva er, men det bør gå å finne ut og ellers skal jeg se på de andre tingene du nevner før evt filter:)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjør det. Det er ikke for ingenting at så mange produsenter av riaa'er utelater subsonisk filter; det er bedre å få kontroll over disse utsvingene ved å gå til problemets kjerne istedet for å ignorere det, og forsøke å filtere det bort litt lengre ned i kjeden.

De eneste gangene slike utsving plager meg, er som hørbare "bomp" på ujevne plater. Da pleier jeg å slå av eller ned min subwoofer (som deler oppad v 18hz) og problemet blir minimalt. Uten filtrering :)

Mvh Vidar P

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Høres ganske logisk ut ja:) Fant ut hva vta er og nå og kikket litt på arm kontra plate. Det kan se ut som armen ikke er helt på linje med platen, det skiller kanskje 1mm i den ene enden, men hvis jeg justerer vta så må vel pu justeres etterpå for da vil jo den og endres litt?

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
edit: så litt mer på det og den lille endringen på vta ser ikke ut som vil påvirke pu sin vinkel nevneverdig. Du nevnte og platematte Vidar P. hva slags er å anbefale? På min spiller er tallerkenen av akryl hvis det har noe å si.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du bør måle vta med en tommestokk innerst og ytterst på tallerkenen (høyde opp til arma). Måles med tallerkenen stille, og arma nede på innersporet på en normalt tykk LP. Er den høyere bak (ytterst på plata) så er ikke det vanligvis bra, og 1mm er nok til å kunne gi lydmessige og subsoniske utslag om man er uheldig. Enkelte pu'er er ekstremt kilen på dette, andre ikke.
Akryl-tallerkener er i utgangspunktet vanligvis ikke beregnet for noe mer matte enn det.
Sjekk stifttrykk og prøv litt forskjellige der også når du er inne på det.. :)

Jeg har også hatt liknende opplevelser dersom pu'en er altfor god for arma, deponerer en masse energi som arma ikke klarer å kontrollere, og dermed får man slike rare utslag.

Mvh Vidar P

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Det skal jeg gjøre Vidar P. Fikk besøk her nå så tenker det kan bli en fin ting å kose seg med i morgen. Nok en gang, tusen takk for gode svar til en newbie, og jeg skal si ifra om resultatene etterhvert.
Er forresten utrolig stas med vinyl, er nesten så en vurderer å pakke ned cd spilleren, men gjør det nok ikke:)
Mvh Gjert

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Pu en skal være meget god iflg Vidar hos Audioart. Nypris ligger på 12k og det er jo mer enn spilleren så kanskje jeg etterhvert må se meg rundt etter ny spiller da..hvem vet:)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
da kan man si du har en ick u som vokser med nye spillere;-)

har selv en pick up til 8500 å en spiller jeg gav 125,- for så vi er i samme båt.

Dog skal det sies at det var en meget god spiller i sin tid. (1976)

McLaren

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
Hei
Jeg er ganske så uerfaren på dette feltet men har ihvertfall gått til anskaffelse av litt småting for å kunne spille av vinyl. Det jeg har sanket ihop til nå er: Pro-Ject rpm 9 m carbon arm og speedbox, Transfiguration Spirit mc pu og Musical Fidelity X-LPS v3 riia. Av annet utstyr så befinner det seg et par Triangle Antal Es og Harman Kardon HK970 integrert og HD970 cd samt en svs sb12plus.
Problemet mitt er som følger: Når jeg spiller vinyl og skrur opp volumet litt begynner basselementene å vandre ganske ukontrollert, uten at det gir veldig merkbar lyd. Føler jo at dette ikke er helt som det skal og ble anbefalt av en kar å få installert et såkalt subsonisk filter i riia-trinnet. Dette skulle forøvrig være en smal sak å få utført på verksted.
Er det noen av dere kyndige der ute som har noen innspill ang. dette og evt andre mulige faktorer som kan spille inn på fenomenet?
Setter pris på alle gode råd da jeg føler jeg er "litt ute å kjøre" på dette feltet.
Mvh Gjert
Vandringen, skjer den i suben og/eller i hovedhøyttaler? Dersom det er bare subben så er jo løsningen besnærende enkelt, slå den av.

Som andre her har vært innom, så kan det virke som du har litt høy arm-resonans. Prøv å legg et kronestykke over PU (med en liten kladd bluetack e.l. i mellom), utbalanser nåletrykket igjen å se om du fortsatt har samme problemet (det du gjør mher er å redusere armresonansen ved å øke den effektive massen i armen). Dersom dette virker så er det en liten missmatch mellom PU og arm, dersom kronestykket ikke er en tilfredsstillende permamenet løsning så får du vurdere andre alternativer.

mvh
KJ

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.686
Torget vurderinger
3
Jeg mener å ha lest om spillere som har hatt problemer med lageret som i sin tur har gitt subsoniske utfall, er det også en mulighet ?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Har bare skumlest. Mulig at andre har vært inne på det samme. Det kan tenkes at platespiller og høyttaler ikke er gode naboer. At høyttalerne påvirker platespiller. Dette skjer vanligvis ved lave frekvenser og noe høyt volum. Du sa at du dro på litt nor dette skjedde? Forsøk en annen plassering.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Du bør måle vta med en tommestokk innerst og ytterst på tallerkenen (høyde opp til arma). Måles med tallerkenen stille, og arma nede på innersporet på en normalt tykk LP. Er den høyere bak (ytterst på plata) så er ikke det vanligvis bra, og 1mm er nok til å kunne gi lydmessige og subsoniske utslag om man er uheldig. Enkelte pu'er er ekstremt kilen på dette, andre ikke.
Mvh Vidar P
Kom berre til å tenke på at denne karbonarma kanskje er konisk, større diameter bak enn framme. I så fall må dette takast med når ein måler avstand til tallerken.

Sigurd

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kom berre til å tenke på at denne karbonarma kanskje er konisk, større diameter bak enn framme. I så fall må dette takast med når ein måler avstand til tallerken.

Sigurd
Noen slike koniske armer har en midtlinje, strek e.l.; om ikke så må man til å måle og regne litt ja :D

Mvh Vidar P

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hei igjen
Nå har jeg sjekket VTA og den er bra. Armen er konisk men har senterlinje så det gikk greit å kontrollere. Når det gjelder membranutslagene så forekommer de ikke i suben. Har forsøkt med og uten sub, uten endring. Har en mistanke etter å ha tenkt igjennom rådene fra dere at det rett og slett er underlaget mitt som er akilleshælen :-[ Sånn det står idag er det plantet på toppen av et glassrack fra HFK (skal ut så fort som mulig!!) og jeg mistenker at dette er langt fra optimal plassering m tanke på resonnansforplantning... Skal forsøke de andre tipsene med bl.a å øke armens masse, men må vente til jeg får tak i litt utstyr, pu vekt og sånn.
Setter stor pris på alle tipsene, takk:)

Topp Bunn