subsonisk eller annen støy?

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
subsonisk eller annen støy?

Ved avspilling av lp plater, når stifta legges nedpå og før musikken starter eller mellom sporene jobber HT mellomtone/bass elementet i 2-veiseren min noe voldsomt.
Denne `aktiviteten` følger volumpotmeteret.

Hører vel ikke noe tegn på at musikken lider under dette, at membranen skjelver gjennom hele plata i utakt med musikken og i stille partier, men det ser unektelig ut som at spasmene kan forstyrre musikken litt, det er hvertfall forstyrrende å se på.


hva er det som gjør dette?

NB! LP er nyvasket og fri for alt for mye smuss, så det er ikke det....
 

Maniax

Medlem
Ble medlem
30.08.2009
Innlegg
11
Antall liker
0
subsoniske lyder eller annen støy?

Hei hei. Jeg opplevde noe lignende når jeg hadde montert platespilleren oppå tv benken. Jeg flyttet den grunnet dette over på en vegghylle og det eliminerte nesten problemet helt. Mistenker at dette har noe med at vibrasjonene som høytalerene lager overføres til armen i platespilleren og sendes tilbake. My det samme som når du får ferd back i en monitor ved bruk av mikrofon.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
subsoniske lyder eller annen støy?

kan det være overflatestøy mellom stift/vinyl som også kan være problemet?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
subsonisk eller annen støy?

Dette er antageligvis noe så enkelt og uunngåelig som små bulker i platene. Hvis du prøver noen forskjellige og kikker på basselementene, vil du nok se at det er ganske store forskjeller fra plate til plate. Dette er det dessverre lite å gjøre med.

Det er forresten et av vinylens iboende problemer dette. Spesielt stort er problemet sammen med små bassreflekshøyttalere med høyt tunet portfrekvens. Under portens resonansfrekvens ser ikke elementet noen akustisk fjær i kabinettet, og beveger seg ganske uhindret. Det gir i praksis ingen lavfrekvent støy i rommet. For det første vil portbidraget være i motsatt fase av det som kommer fra membranets forside, for det andre vil høyttalerne være i motsatt fase av hverandre. Bulkene i platende går opp og ned, og dette gir motsatt fase i høyre og venstre kanal. Så sånn sett vil du nok ikke høre det.

På den annen side vil disse utslagene gjøre at basselementene kommer ut av midtstilling, og forvrenger dramatisk mer enn de egentlig burde. Jo høyere du spiller, jo verre blir det.

Enkelte RIAA-forsterkere har mulighet for å koble inn et høypassfilter (dempe signalet under en gitt frekvens). Hvis du har muligheten er det bare å bruke den, i hvert fall på de mest bulkete platene og når du spiller høyt.

Eventuelt kan du skaffe deg større høyttalere med lavere tunet portfrekvens eller trykkammer.... ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
subsonisk eller annen støy?

Hvis problemet skyldes bulkete plater gjør ikke en vegghylle noe fra eller til. Men platekransen derimot, oss VPI'ster mellom. ;)
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
subsonisk eller annen støy?

analog76 skrev:
Ved avspilling av lp plater, når stifta legges nedpå og før musikken starter eller mellom sporene jobber HT mellomtone/bass elementet i 2-veiseren min noe voldsomt.
Denne `aktiviteten` følger volumpotmeteret.

Hører vel ikke noe tegn på at musikken lider under dette, at membranen skjelver gjennom hele plata i utakt med musikken og i stille partier, men det ser unektelig ut som at spasmene kan forstyrre musikken litt, det er hvertfall forstyrrende å se på.


hva er det som gjør dette?


NB! LP er nyvasket og fri for alt for mye smuss, så det er ikke det....

Hei,
det høres ut som god gammelgags rumble,
om du har samme problemet på alle platene vil jeg tro du har mekanisk feedback igjennom underlaget.
Prøv med andre underlag hyller mm, prøv med ulike kombinasjoner av tungt posrøst lett og dødt.

Om du ikke kommer i mål er det ingen vei utenom høypassfilter i Riiaen, som fjerner alt under 15hz,


Lykke til.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
subsonisk eller annen støy?

Audiophile-Arve skrev:
Dette er eit problem som du løyser anten ved hjelp av subsonisk filter eller med vegghylle.
Om man har et riaa trinn man liker, er det eksternt sub-filter å få tak i eller må man finne en riaa med det innebygget?
 
Topp Bunn