Subber

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Tårnåsen
    Tråden handler vel egentlig fordelene av å bruke mange subber og dets innvirkning på rom resonnansene, så da bestiller du 5 av disse med lukket kasse 😄😅😅 i lukket kasse, en BR (BRumlekasser) basserer seg på Helmholz prinsippet så da må jo noe trykk bygges opp etc. Selv om det sies at med 500l så virker disse fint og. Med 500l så får du uansett både i pose og sekk. Det er som å kjøpe bil over 2 Mill. den blir uansett ganske fin ikke sant.
    OKAY, da kuppet jeg tråden litt, sorry ... men for å fortsette litt mer i trådens ånd. Siste "bud" fra produsenten begynner å nærme seg det du snakker om: Han foreslår nå 2x 21" i hver kasse på 640L bassrefleks. Stor port i bunn og frontbaffel på 100x140cm som han mener vil koble maksimalt til rommet. Med disse elementene: https://www.eminence.com/pdf/NSW6021_6.pdf.
    Da blir det totalt ca 1 kvm med membranareal til de dypeste bassnotene. Men man slipper vel ikke unna romresonanser av den grunn selv om kanskje kan responsen blir noe jevnere? Men er uansett fryktelig fristet til å ta galskapen til nye høyder... Så er neste spørsmål hvordan man sniker 2 sånne inn i stua helst uten at kona merker noe??

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.680
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker billige 21" i 170 liter refleks kasser.
    Fungerer utmerket.

Kan rive huset i fillebiter, men jeg klarer å beherske meg.

Ingen brumle blafre bass her.
    Tørt, kontant, og pondus når materiale krever det.

• Liker
    Reaksjoner: erk

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Dette er to forskjellige produsenter som leverer råtass-subber til tommeltott-folk som meg. Han ene foreslår 21-tommer tilpasset bassrefleks mens den andre foreslår mer power og 24-tommer lukket. Jeg får mer info ila et par dager men ja jeg er rimelig sikker på at begge bruker elementer som passer til designet, uten at jeg vet særlig mye mer foreløpig. Men bassrefleks eller sealed, hva er egentlig greia der? Jeg hører alle påstår det må være lukkede kasser men stemmer egentlig det hvis man har plass til store kasser og store elementer med svært lav tuning?

PS: Skal be om spekk på elementene men vet at produsent nr. 2 (Funk Audio) lager sine egne.
    Hallo 24" finnes def har det rabla helt for han, er det ikke mer økonomisk med 2 gode 18" i en lukket kasse, disse svære elementene er priset sikkert ca. sånn som de nyeste iPhonene, 4 ganger så dyrt bare for the "bragging factor"? I all ydmykhet forøvrig ...

• Haha

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Tårnåsen
    Hallo 24" finnes def har det rabla helt for han, er det ikke mer økonomisk med 2 gode 18" i en lukket kasse, disse svære elementene er priset sikkert ca. sånn som de nyeste iPhonene, 4 ganger så dyrt bare for the "bragging factor"? I all ydmykhet forøvrig ...
    Basert på målingene er det ganske spinnvilt og ikke BARE jåleri, men ja det blir unektelig litt "bragging factor" også ;-)

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    OKAY, da kuppet jeg tråden litt, sorry ... men for å fortsette litt mer i trådens ånd. Siste "bud" fra produsenten begynner å nærme seg det du snakker om: Han foreslår nå 2x 21" i hver kasse på 640L bassrefleks. Stor port i bunn og frontbaffel på 100x140cm som han mener vil koble maksimalt til rommet. Med disse elementene: https://www.eminence.com/pdf/NSW6021_6.pdf.
    Da blir det totalt ca 1 kvm med membranareal til de dypeste bassnotene. Men man slipper vel ikke unna romresonanser av den grunn selv om kanskje kan responsen blir noe jevnere? Men er uansett fryktelig fristet til å ta galskapen til nye høyder... Så er neste spørsmål hvordan man sniker 2 sånne inn i stua helst uten at kona merker noe??
    :eek::eek::eek: Høres ut som en plan, med 2 x 21" og 640l så skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal ha bassreflex, som på mindre subber skal sikre litt nivå i bunn. Det har da ikke du. Men sef. er det en bra BR kasse så blir det bra, med lukket kasse er du ihvertfall helt sikker på rask og transient fin bass, hvis rommet tillater det. Hvor stort er rommet da?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    500L virker altfor stor kasse for den driveren. Man vil få en solid hump i responsen så vidt jeg kan se.

@Knubie
    Har nok snart svaret til angående dette. Det kommer selvsagt etter du har bestilt en bråte med drivere og bygget kassene. :D

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    En god start er å sjekke dørbredden før man bestiller.(y)

• Haha

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    @Knubie
    Har nok snart svaret til angående dette. Det kommer selvsagt etter du har bestilt en bråte med drivere og bygget kassene. :D
    :)He he nå er eg ikkje helt med. Jeg driver bare å leser bøker og stiller absurde spørsmål, eneste jeg bygger er horn subber...
    Tror heller ikke at løsningen er å hive inn en bråte med subber i rommet, men at mange nok subber skulle "over-power" modene i rommet var ett spørsmål verdig.
    Men her tenkes det multi-sub, motfase-sub, SBA og DBA osv. Det var ikke det som var meningen egentlig. Vanskelig å stille gode nok spørsmål, som uansett er en smule teoretisk.

Motfase subber virker vel uansett om man har to eller ti sub'er, det er vel bare hvor bred bølgen er/hvor høyt i frekvens de tar....Besnærende opplegg ihvertfall

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    En god start er å sjekke dørbredden før man bestiller.(y)
    Hæ, ingen hindring, hvor vanskelig er det å ta av 6 lister, kappe 6 karmskruer og så pusse å male litt etterpå?
    Så kan du samtidig si til madammen at du pusser opp, døren så IKKE UT. Kred både her og der....

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Med motorsag går det fint å lage åpning. Men å få på plass lister etterpå og siste finish tar fort flere tiår - har jeg erfart.:cool:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.795
    Sted
    Langesund
    Jeg bruker billige 21" i 170 liter refleks kasser.
    Fungerer utmerket.

Kan rive huset i fillebiter, men jeg klarer å beherske meg.

Ingen brumle blafre bass her.
    Tørt, kontant, og pondus når materiale krever det.
    Hvordan opplever du disse i forhold til det du har prøvd før. En ny divisjon?

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg liker forsåvidt store drivere, men kan ikke si det samme om store kasser.

Nå gjør det akustiske forholdene det slik at jeg bare "må" flytte litt på anlegget - og dermed ryker IBen. Eller kanskje den ikke ryker, men bare flyttes. Uansett lekte jeg meg litt med alternativer til IBen/AE-IB18HT driverne. Jeg kokte da frem et slags alternativt lurium basert på 4x B&C 18PS100 i trykkammer.
    Ca. 150L per driver, litt EQ og ferdig. Så kan man spre dem ut som det passer.

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Jeg liker forsåvidt store drivere, men kan ikke si det samme om store kasser.

Nå gjør det akustiske forholdene det slik at jeg bare "må" flytte litt på anlegget - og dermed ryker IBen. Eller kanskje den ikke ryker, men bare flyttes. Uansett lekte jeg meg litt med alternativer til IBen/AE-IB18HT driverne. Jeg kokte da frem et slags alternativt lurium basert på 4x B&C 18PS100 i trykkammer.
    Ca. 150L per driver, litt EQ og ferdig. Så kan man spre dem ut som det passer.
    Nå kan ikkje eg en puck om lukkede kasser, bortsett fra at jeg skal bygge en til bakkammer på horn subbene snart. Hvorfor liker du ikke store kasser, skal du ned i 30hz med noe volum så er det vel bra? 150l på en sub er vel å tyne det på størrelse? Er det bare sub du skal bruke de til eller skal de spille litt høyere opp?

M

MarkusH

Gjest
    Jeg har fire ultimax 18" i kinoen nå, cirka 220-230 liter per driver i trykkammer. Aner meg at Makkintosken har en anelse større kasser enn meg, men mine klarer seg fint (foreløpig) uten eq. I stereoen (som forøvrig skal stå i samme rommet) så går jeg for det andre alternativet, mange små (10") så det blir gøy. Etter mine beregninger om membran-areal så blir 10"erne cirka det samme som 4,5* 18", men jeg har ingen planer om motfase eller noe slikt. ;)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nå kan ikkje eg en puck om lukkede kasser, bortsett fra at jeg skal bygge en til bakkammer på horn subbene snart. Hvorfor liker du ikke store kasser, skal du ned i 30hz med noe volum så er det vel bra? 150l på en sub er vel å tyne det på størrelse? Er det bare sub du skal bruke de til eller skal de spille litt høyere opp?
    Jeg hadde et par JBL-4765 basskasser stående en (veldig) kort stund. De er vel sånn ca. 250L eller noe sånt. (Jeg har jo fortsatt veldig store kasser, men slipper det visuelle tynet).

DSC00026.JPG

Etter at jeg tok skrittet over til IB, så fikk jeg pakket 4x18" såpass kompakt med vesentlig mye dypere bass.
    ib sub II.JPG
    ib sub.JPG

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Tårnåsen
    500L virker altfor stor kasse for den driveren. Man vil få en solid hump i responsen så vidt jeg kan se.
    Han tenkte på TO drivere i hver kasse som etter avstiving, bassrefleks osv vil gi litt over 500L internt volum. Det er innafor spekken så vidt jeg kan se, og han duden mente det var perfekt uten at jeg skal påstå å være noen ekspert på sånt. Bare liker bass jeg :cool:
    Uansett, først må jeg overtale kona, det er første hinder, og ikke så veldig lite hinder heller. Døråpning har jeg fikse allerede etter erfaring med å få inn Westminster så det er ikke lenger noe problem.. ;-)

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Tårnåsen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Til trådens topic.

Har nå målt med minst 10 passive woofere i kasser i rommet.
    Har holdt en CBT36 høyttaler utenfor regnestykket som sto i rommet til og begynne med. CBT36 ser slik ut:
    DUDNbwAWAAUA8Z-.jpg

Begynte med 10 woofere foruten den jeg målte med. Ikke så mye dypbass nivå med den som ble målt med vel og merke, men gir uansett en god pekepinn.
    Gikk ned til 7, 5, 3 og bare 1 passiv woofer igjen. Gadd ikke å fjerne den siste. Bottom line er at dette ikke utgjør noe.

10 pluss vs 1 woofer.jpg

Små forskjeller blir det selvsagt når man fjerner store kasser fra et rom. Men det skyldes kassene og ikke elementene.
    Vannfall med 10:

vannfall med 10.jpg

Vannfall med 1:
    vannfall med 1.jpg

Like "dårlig" vannfall på begge. Sånn blir det når man fjerner 10 stk VPR bassfeller fra rommet. I motsetning til dette, så utgjør de noe.

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Jeg hadde et par JBL-4765 basskasser stående en (veldig) kort stund. De er vel sånn ca. 250L eller noe sånt. (Jeg har jo fortsatt veldig store kasser, men slipper det visuelle tynet).
    Etter at jeg tok skrittet over til IB, så fikk jeg pakket 4x18" såpass kompakt med vesentlig mye dypere bass.
    Ok så de er Infinite Baffel (IB) de subbene, skjønner ikke hvordan de virker. Blir det ikke mye kansellering, så de er satt opp sånn at det ikke skjer i lytteposisjon?

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    480
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner at man kan ha behov for mye uanstrengt bass med masse å gå på. Like fullt har jeg klart meg med nok trykk og nivå med 2 stk subber med to åttetommere i hver, forsterket med hver sin 300w som hadde 7 db equalising rundt 30 Hz. Solgte dem da naboen over merket bassen for godt...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Han tenkte på TO drivere i hver kasse som etter avstiving, bassrefleks osv vil gi litt over 500L internt volum. Det er innafor spekken så vidt jeg kan se, og han duden mente det var perfekt uten at jeg skal påstå å være noen ekspert på sånt. Bare liker bass jeg :cool:
    Uansett, først må jeg overtale kona, det er første hinder, og ikke så veldig lite hinder heller. Døråpning har jeg fikse allerede etter erfaring med å få inn Westminster så det er ikke lenger noe problem.. ;-)
    Simulerer ikke bra IMO. Men har ikke lyst til å havne i en skuddsveksling. Er jo bransjeaktør og jobber selv med en subwoofer som skal matche høyeffektive horn. Det blir trolig to 18" i lukket kasse.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Tårnåsen
    Simulerer ikke bra IMO. Men har ikke lyst til å havne i en skuddsveksling. Er jo bransjeaktør og jobber selv med en subwoofer som skal matche høyeffektive horn. Det blir trolig to doble 18" i lukket kasse.
    Ja vi snakket litt om det for en stund tilbake, send meg gjerne mer info på PM :cool:

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Til trådens topic.

Har nå målt med minst 10 passive woofere i kasser i rommet.
    Har holdt en CBT36 høyttaler utenfor regnestykket som sto i rommet til og begynne med. CBT36 ser slik ut:
    Vis vedlegget 710229

Begynte med 10 woofere foruten den jeg målte med. Ikke så mye dypbass nivå med den som ble målt med vel og merke, men gir uansett en god pekepinn.
    Gikk ned til 7, 5, 3 og bare 1 passiv woofer igjen. Gadd ikke å fjerne den siste. Bottom line er at dette ikke utgjør noe.

Vis vedlegget 710233

Små forskjeller blir det selvsagt når man fjerner store kasser fra et rom. Men det skyldes kassene og ikke elementene.
    Vannfall med 10:

Vis vedlegget 710235

Vannfall med 1:
    Vis vedlegget 710236

Like "dårlig" vannfall på begge. Sånn blir det når man fjerner 10 stk VPR bassfeller fra rommet. I motsetning til dette, så utgjør de noe.
    Wow, ikke meningen og overarbeidet deg Bjørn, men ja da er svar avgitt. Konge du spurte meg om du skulle hjelpe meg å teste, trodde du fleipet 😄 Glemmesak altså det er nok for sært å finne ut av. Sef det kan være vanlig woofer har altfor stram motor til å gi noen demping, en puslete Kina sak med 1"voice-coil hadde kanskje gitt litt😅
    Flotte de nye høyttalerne dine, 20 elementer?

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Skjønner at man kan ha behov for mye uanstrengt bass med masse å gå på. Like fullt har jeg klart meg med nok trykk og nivå med 2 stk subber med to åttetommere i hver, forsterket med hver sin 300w som hadde 7 db equalising rundt 30 Hz. Solgte dem da naboen over merket bassen for godt...
    Ser den. Akkurat nå har jeg funnet en krem konsert-DVD som jeg spiller på TV-anlegget. Der har jeg en nokså enkel Yamaha 2-ch receiver + et par Tannoy minimonitorer (5" + 1"). Her merker jeg at jeg kunne likt å ha mer å gi på. På hovedanlegget er det mer i balanse, og man trenger nok ikke å tyne max ut av alt. I hovedanlegget spiller dog rommet/akustikk/plassering mer inn, så det er egentlig bare mer frustrasjon enn oppside.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Tårnåsen
    Wow, ikke meningen og overarbeidet deg Bjørn, men ja da er svar avgitt. Konge du spurte meg om du skulle hjelpe meg å teste, trodde du fleipet 😄 Glemmesak altså det er nok for sært å finne ut av. Sef det kan være vanlig woofer har altfor stram motor til å gi noen demping, en puslete Kina sak med 1"voice-coil hadde kanskje gitt litt😅
    En ting jeg forsøkte, riktig nok med blandede resultater, var de aktive bassfellene som Gjallarhorn selger, https://www.psiaudio.swiss/avaa-c20-active-bass-trap/
    Jeg har nok et litt for stort rom til at man kan forvente at EN slik gjør stor forskjell, men forskjellen var i hvert fall godt målbar på etterklangstiden på resonansfrekvensene og egentlig også helt ned til 20Hz. Men ingen enorm forskjell. Hva 4 slike ville gjort sammenliknet med passive tiltak vet jeg ikke men jeg valgte i første omgang passive bassfeller, så får vi se hva det utgjør før jeg evt. tar nye grep.

PS: veldig kult eksperiment @Bjørn ("Orso")! Måle framfor å prate, liker det :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.680
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan opplever du disse i forhold til det du har prøvd før. En ny divisjon?
    Ny divisjon, ja absolutt.
    Annerledes. Jeg har vært vant til bassdrivere som har lite å by på noe særlig under 30 Hz.
    Men dem kunne jo også fint brukes til langt over 200 Hz så jeg fikk bass og midbass i en og samme pakke.

21" bassene egner seg kun til sub frekvenser, så jeg trenger fortsatt mye membran areal som tar over straffetpinnen ved deling oppover.

Beklager dårlig bilde, men slik ser rårespons ut uten noe EQ og 5 dB linjer.

20210318_144030.jpg

De kan brukes fra 10 til 100 Hz tipper jeg.
    Skal vel ikke så mye EQ til her for å rette ut responsen...med noe fall oppover.
    Målingen er fra kun 1 stk 21"
    Når alle 4 er på plass...kanskje responsen blir enda litt jevnere?

• Liker

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Hva simulerer dere vanligvis BR og lukket kasse i? Jeg har bare brukt Hornresp, BR kan simuleres der tror jeg. Men har ikke prøvd..

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Hadde en tråd her tidligere, men å søke i fylla er fånyttes. Kort oppsummert: Du går for den største trykkamerløsningen tilgjengelig - friluft om så er.
    Holy shit man, det var mye å lese! Så du har koblet baksiden av IB'ene til ett hull i veggen? Vegger er jo ikke hellig, helt enig!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke noe stor jobb da jeg allerede hadde 8 woofere i rommet. Da var det bare å bære inn et par til.
    Besto av 4 stk 15", 3 stk 12", 2 stk 8" og en 6,5". Den ene 12" er en bandbass og har da også et ekstra passivt element.

CBT36 har jeg hatt siden 2013. De består av 72 tweetere og 18 fulltoner. Det er egentlig litt kjipa drivere. Jobber med en langt grommere CBT høyttaler.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det får da holde med å sage hull i gulvet.🙃

Litt for full nå - men hvis du har en IB mellom 1 og 2 etage, så får du en slags dipolspredning ut i nabolaget - d.v.s. at naboene ikke hører en skit bass uansett hvor høyt du spiller - bare litt sånn morsom trivia på siden...😁 Men nå er jeg rett og slett for full...

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Det var ikke noe stor jobb da jeg allerede hadde 8 woofere i rommet. Da var det bare å bære inn et par til.
    Besto av 4 stk 15", 3 stk 12", 2 stk 8" og en 6,5". Den ene 12" er en bandbass og har da også et ekstra passivt element.

CBT36 har jeg hatt siden 2013. De består av 72 tweetere og 18 fulltoner. Det er egentlig litt kjipa drivere. Jobber med en langt grommere CBT høyttaler.
    Ja sånn er det, ikke lett å lage ting da til skapelig pris med så mange drivere.
    Har du lest den boken forøvrig som tråden startet med? Det må jo være ett rasjonale bak utsagnet, selv om det ikke virker i praksis! I teorien virker jo alt lettere enn i praksis, selv om det da skal virke🥴 På en eller annen måte, og dette er jo ikke noe sånn at en mener det og en annen mener noe annet. Det er bare at kvantifisering av hvordan det skal virke ikke er tilstede.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Tårnåsen
    Da burde du ha prøvd først med noen gode gummiknotter eller liknende under subbene.
    Finnes i alle priser og fasonger. Men naboer elsker dem :)

M

MarkusH

Gjest
    Hvis naboene ikke hører subbene så har man ikke mange nok, naboene ble representert for høyttalerne mine et par uker etter at jeg flyttet inn (bor i enebolig dog med 16 meter til hver husvegg), men fikk klar beskjed om at det var bare å spille. Den yngste av de sa at vinninga gikk opp i spinninga, så da er det jo greit. :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja sånn er det, ikke lett å lage ting da til skapelig pris med så mange drivere.
    Har du lest den boken forøvrig som tråden startet med? Det må jo være ett rasjonale bak utsagnet, selv om det ikke virker i praksis! I teorien virker jo alt lettere enn i praksis, selv om det da skal virke🥴 På en eller annen måte, og dette er jo ikke noe sånn at en mener det og en annen mener noe annet. Det er bare at kvantifisering av hvordan det skal virke ikke er tilstede.
    Har ikke lest den boken. Har hørt argumentet før.
    Det er bare å tenke seg hvor mange høyttalere butikker ofte er stående i et lokale og merke at bassen ikke holder bra nivå for å avskrive det.

Må også si at det virker en del annet i den boken du har sitert ifra som virker vel tvilsomt og konkluderende på ting som er veldig diskutabelt og avhenger av mange faktorer. Det samme gjelder også Toole. Små roms akustikk er et eget fag som svært få kan og det florerer IMO fremdeles med masse myter.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    53.444
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Må også si at det virker en del annet i den boken du har sitert ifra som virker vel tvilsomt og konkluderende på ting som er veldig diskutabelt og avhenger av mange faktorer. Det samme gjelder også Toole. Små roms akustikk er et eget fag som svært få kan og det florerer IMO fremdeles med masse myter.
    Synes det er bra du belyser dette, da det etter min ringe erfaring er flere ting man har prøvd som ikke gir forventet resultat. Har prøvd Geddes til punkt og prikke og selv om hans multisub ikke er helt på jordet er det tydelig at ikke alt er så enkelt som han fremstiller.

Når jeg har sett på teorien rundt subbass-array også, er det meste av teori skrevet for store konsertlokaler og arenaer. Kan vanskelig se for meg at disse problemstillingene som er presentert der er gyldig i situasjoner hvor man sitter et par meter unna i et <50kvm rom.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.561
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Noen mener ditt og datt. Andre gjør det i virkeligheten. Mye lettere å bevise en å mene😄

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    480
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Da burde du ha prøvd først med noen gode gummiknotter eller liknende under subbene.
    Finnes i alle priser og fasonger. Men naboer elsker dem :)
    Mekanisk demping var det. Det var lydbølger som forplanta seg i vegger og tak som var problemet. Sånn kan det gå når det ikke var min egen mor som bodde over, selv om jeg hadde nok tatt hensyn uansett:)

• Love
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn