Subbass tårn og ulike prinsipper i mitt rom

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har kjøpt tegningene og to stk Eminence Lab15, disse ble anbefalt om man skal ha en smalere kasse. Tenkte meg ned på ca 40cm.
Tegningene er vel med 12mm kryssfiner, der tenkte jeg å bruke 16mm MDF.
Jeg har tegnet om til cm mål. Og tenkte å bestille ferdig kapp fra en firma her i Trøndelag.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Personlig mener jeg høyt nivå ved 120 Hz ikke er spesielt viktig. Det blir primært "buttkicker" opplevelse og frem til i de senere årene så har faktisk ikke kinoer hatt noe særlig bass under 30 Hz i det hele tatt. Uansett kan man jo styre dette mye med EQ og f.eks legge inn et filter som struper de laveste frekvensene dersom man skulle oppleve at noe resonnerer og klirrer i rommet.

Elementene i linkene er anbefalt ifølge byggebeskrivelser som man kjøper hvis man bygger med bredde på over 21". Med mindre bredde så er det 12" som gjelder. Går sikkert ann å velge andre elementer også så lenge de følger spesifikasjoner som også er nevnt. Dayton Reference regnes som den beste av disse to.

C

Cyber

Gjest
Det er vel ikke sååå tidkrevende eller vanskelig å bygge dette om man får alle delene ferdig frest hos Trestokken AS? Det er kapping og tilpassing av vinklene som er hell i disse konstruksjonene, får man alt ferdig frest så bør det gå relativt fint å skru og lime det sammen.

Kreg har gode jigger for å borre og skru inn skruer i forskjellige vinkler. Med en slik og ferdig freste deler, så tror jeg slettes ikke dette er vanskelig å sette sammen. Regner med at planene inkluderer arbeidsflyt.

Jeg brukte ikke skruer på mine subber, men kommer til å gjøre det i fremtiden. Går mye fortere å bygge når man skrur og limer, for da slipper man et hav av tvinger og mye dødtid.
Det kommer litt an på hvor man vil til slutt. Det tar ikke veldig lang tid å lime/skru det sammen, men skal man ha en finish av høy kvalitet så krever det sitt.

T

Tittentei

Gjest
Jeg har kjøpt tegningene og to stk Eminence Lab15, disse ble anbefalt om man skal ha en smalere kasse. Tenkte meg ned på ca 40cm.
Tegningene er vel med 12mm kryssfiner, der tenkte jeg å bruke 16mm MDF.
Jeg har tegnet om til cm mål. Og tenkte å bestille ferdig kapp fra en firma her i Trøndelag.
Kan 16mm MDF være noen god erstatning for 12mm xfiner da, tro? xfiner i bjerk er jo rimelig hardt materiale, mens MDF nok har mindre tetthet. Hvorfor ikke gå for 19mm eller mer når du først er i gang? Betalte 418kr plata for 19mm i flak på 2440x1220 hos Carlsen & Fritzøe. Det var med noe rabatt jeg fikk grini meg til. Det hjelper å ringe og si at man skal lage basshøyttaler først, da tror de at man er 14 år og har knust sparegrisen, haha.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Skulle tru det holdt med 16 mm MDF når det holder med 12mm kryssfiner men det kan kanskje være lurt å gå opp på 19mm, men nå er det ikke store flatene inni denne kassen. Jeg rekker nokk å tegne om til 19mm plater før jeg bestiller ferdig kapp uansett :)

Topp Bunn