Subbass tårn og ulike prinsipper i mitt rom

8

8x12_TOM

Gjest
Da er det ikke rart du ikke har fått noe godt resultat orso. Kablene er jo alt for tynne! Om du setter på noe større skal du se bassen strammer seg totalt opp og bassen går en oktav dypere!

Uansett da, så ser den hornet meget interessant ut. Er selv ute etter en løsning som kan gi frontene mine hjelp fra rundt 35hz og ned. Men lurer på om jeg kanskje må ha noe enda større ala gjallarhorn. Har ikke mer enn 90x60x100cm å gå på though, så blir å finne på noe lurt der.

8x12tom. Du må ha vært heldig med integrering ifht roomgain da, skalerte helt perfekt :). Selv har jeg blitt nødt til å legge på en kurve som gir slak økning på rundt 9db gjennom frekvensbåndet.
Heldig er en uheldig uttalelse, hvorfor skal alle stadig komme med det - Snickers is hadde det også med det å si jeg hadde vært heldig med (det forrige)rommet

Hardt arbeide si jeg bare:)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.699
Antall liker
7.007
Retep: slår du til på basstårna til han 8x12, så tviler jeg på at du kommer til å angre. Amp kan du spare opp til etterhvert. Har hørt de nå i tre rom med ulik størrelse og ulik akustikk. Det låter referanseklasse alle steder i mine ører. Tralltrall trives nok med litt feit bass på to kanals, men det er kun en tuningsak og ikke anleggets feil.

Edit: evt bygge noe liknende selv, men.... Tenk på alle timene du kan kose deg med musikk i stedet;)
Dessuten er det nok prutbart..
 
Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.986
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Da er det ikke rart du ikke har fått noe godt resultat orso. Kablene er jo alt for tynne! Om du setter på noe større skal du se bassen strammer seg totalt opp og bassen går en oktav dypere!

Uansett da, så ser den hornet meget interessant ut. Er selv ute etter en løsning som kan gi frontene mine hjelp fra rundt 35hz og ned. Men lurer på om jeg kanskje må ha noe enda større ala gjallarhorn. Har ikke mer enn 90x60x100cm å gå på though, så blir å finne på noe lurt der.

8x12tom. Du må ha vært heldig med integrering ifht roomgain da, skalerte helt perfekt :). Selv har jeg blitt nødt til å legge på en kurve som gir slak økning på rundt 9db gjennom frekvensbåndet.
Heldig er en uheldig uttalelse, hvorfor skal alle stadig komme med det - Snickers is hadde det også med det å si jeg hadde vært heldig med (det forrige)rommet

Hardt arbeide si jeg bare:)
Ja, det er vel en bedre måte å si det på:cool:
Tror ikke det finnes mange som ville angret om de hadde slått til på systemet ditt :) Det låter jo helt fantastisk.

Har det nok kapasitet på film? Nå vet jeg ikke hvilke volum Peter pleier å se film på og om dette er i det hele tatt en problemstilling. På musikk er det ihvertfallnok kapasitet ihvertfall, det er det mange som kan skrive under på, så tror den problemstillingen er relativt ikke eksistererende.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.090
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har hørt oppsettet til Tralltrall på det andre forumet, og der var det i vertfall nok trøkk på film. Det var rett og slett en skjelesettende opplevelse.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.699
Antall liker
7.007
Er vel ingen som har vært på besøk hos Tralltrall som ikke har uttalt noe i retningen "beste filmlyd jeg har hørt". Selv med Hypexforsterkere til bassene.
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.090
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
@Atle: Hvor stort er rommet til tralltrall? Husker du det?
 
T

Tittentei

Gjest
Hallo Peter.

hvilken hånd har 3 og hvilken har 2 tommeltotter;)

...

Steinar
To på hver og én i skrittet? ;D

Hvordan skal jeg forklare det. Jeg ønsker dypbass til filmdelen. Men vil også ha hurtigheten slik at jeg kan kose meg med musikk.
Opplever feks av SVS sine porta modeller er kjempemorsome til film, men jeg liker de lukka mye bedre til musikk. Men de lukka er ikke like morsome til film. Og jeg har sett at langslags element TC sound som noen her inne bruker. er ypperlige på dypbass og trøkk, men at ofte sp er kortslags element bedre til musikk. Nå snakker vi altså om kasse subber, som jeg har ok tak på.
LMS Ultra 5400 er mer punchy i mindre kasser enn mine, men da mister du dypbassensitivitet. Skal du ha noe med hinnsides mye trøkk, så er f.eks. JBL 2226, 2227 (15") eller JBL 2242 (18") veldig bra drivere. Ligger mange på torget her nå.

Har fire stk 2226 i 42L lukkede kasser og det trøkker så mye at det er helt latterlig, vi snakker om at man blunker i ren refleks når tromma slår. Porter du 2242 eller 2226, så tror jeg ikke du kommer til å føle at du mangler så mye på musikk, men å kjøre dem i lukket vil kun gi deg midbassen, ikke bunnen, dvs under 20 Hz.

Til film er det tapped horn som gjelder. Syk sensitivitet over relativt snevert område, komplekse konstruksjoner, men brutalt, brutalt, brutalt.

Hvis jeg hadde hatt ditt rom og dine tommeltotter, så hadde jeg kanskje heller gjort det simpelt. Kjørt lukkede kasser og ekstremt mange drivere, f.eks. 16 stykker, og bygget moduler som jeg stacket langs hele frontveggen, f.eks. to tårn á 4 på hver side og 15-18". Det simpleste du kan bygge er lukkede kasser, og du trenger jo ikke gjøre alt på en gang. Begynn med 4 og doble opp etterhvert som du føler du vil ha mer. Da kan du nyte de fire første mens du bygger de tolv siste, haha.

Du kan kjøpe ferdig kappet MDF hos byggevarehandelen, så kjøper du deg en cheapo fres hos Claes Ohlson for å frese ut hullene til driverne, lim og skruer på biltema. Skal du ha terminaler, så er speakOn billig hos SpeakOn.no.

Når du er ferdig med 4, så lager du 4 til og gjør finishen på dem, tar ut de 4 første, gjør finishen på dem, og så jobber du deg fremover mens du nyter bassen ;D
 
T

Tittentei

Gjest
Den håndoverfresen på Clas kommer med trinnløst sirkelanlegg i form av en metallpinne og en skrue du forborrer hull til, så det er null problem å få fine hull. Du finner bare senter av hullet, borrer hull til staget, markerer ut radien på hullet og stiller inn fresen, så freser du 2-3mm per omdrening.

Her bruker jeg en annen fres, men det er samme prinsipp. Liker Clasern sin fres bedre. Mer rigid.

 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tapped horn har mer forvrengning over ca. 40-50 Hz enn frontladet. Mye spikes med høy Q riktig nok, så ikke sikkert det er hørbart. Alikevel stemmer det godt med tilbakemeldingene at frontladet låter renere.

JBL 2226 er nok ikke riktig driver til 20 Hz og filmbruk. 2242 er nok derimot en god kanditat.

Lurer litt på om jeg skal starte egen tråd om powerkjøp av Tuba HT.
Pianolakk.jpg
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.491
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg skal også bygge meg Tuba :) Har foreløpig bare kjøpt elementer, Eminence Lab15. Selvfølgelig skal jeg ha to !
 
T

Tittentei

Gjest
Tapped horn har mer forvrengning over ca. 40-50 Hz enn frontladet. Mye spikes med høy Q riktig nok, så ikke sikkert det er hørbart. Alikevel stemmer det godt med tilbakemeldingene at frontladet låter renere.

JBL 2226 er nok ikke riktig driver til 20 Hz og filmbruk. 2242 er nok derimot en god kanditat.

Lurer litt på om jeg skal starte egen tråd om powerkjøp av Tuba HT.
Vis vedlegget 293086
Ja, men hvis kapasitet og pris er et kriterium, så er det neppe noe som overgår tapped i dypbass på film. Hornet forsterker vel også det som er av forvrengning, så nøkkelen er nok å ha en god driver i slike konstruksjoner.

2242 er nok noe å vurdere, ja. Baldrick har en hel haug til salgs, både operative og noen som trenger reconing for å bli shipshape. Reconing kan han gjøre hos Lydrommet AS eller (kanskje) Dalens Elektronikkservice i Oslo. Har fått gjort jobb hos Dalens med JBL og de er flinke og bra priset, orginale kits au. Driveren ble som flunk ny og limfugene var eksemplarisk utført. Hyggelige folk som har yti meg god service hver gang jeg har hatt med dem å gjøre.

Det synes jeg du skal gjøre, ser maks porn ut den der. ;D
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Som jeg har sagt til Retep i pm så må det først bestemmes hvor man skal dele. Tapped horn av typen DTS-10 eller Gjallarhorn blir f.eks helt feilt valg dersom det skal deles høyere enn ca. 80-100 Hz. Et frontladet horn av typen Tuba HT vil kun deles høyere (trolig med noe EQ) mens bassrefleks og lukket kasse kan deles svært høyt uten noe problemer.

Så først må man definere hva man ønsker. Både i forhold til delefrekvens, hvor dypt det skal gå, SPL, størrelse, budsjett osv. og så staker man kursen utifra det. Alle prinsipper fungerer godt og rommet og integreringen er langt viktigere. Bare enkelte dansker som tror noe annet.... Det er som dog er sikkert er at dipoler ikke er løsningen til filmbruk. Selv Tangen sine seksten 21" leverer ikke nok nivå i dypbassen.
 
T

Tittentei

Gjest
Vi er enige, det er derfor jeg skrev at tapped horn kun fungerer over et snevert område i #48, men at de er av det gjeveste til subbass. Man trenger ikke mye effekt, så ikke behov for stor amp og flere kurser med mindre man skal ha hinnsides nivå.

Om han skal ha mer punch, så bør han ha nivå opp til rundt 250 Hz, men trøkk er en funksjon av SPL, så han må regne med å kjøre bassen noe hot ift. resten hvis han vil ha mer trøkk, men ikke øke gjennomsnittlig SPL over hele fjøla. Han har skrevet flere ganger at han liker å lytte rundt 75dB. På musikk med bred dynamic range så er kanskje trommene oppe i 95dB. Dette er ikke nok til å gi massivt med trøkk.

Jeg tror en løsning med mange lukkede kan gi enkel byggeprosess, god lydkvalitet, plenty kapasitet for hans foretrukne lydnivå, gjevn respons og generell suksess. :)
 
S

Syncrolux

Gjest
De omtalte seksten 21" i dipol leverer nok nivå. Visstnok tett på 130 dB ved 20 Hz.

Men problemet med dipoler og kino er at de ikke evner å lage "trykk". Man får ingen fysisk "skyv" ved lave frekvenser, spesielt ikke under laveste stående bølge i rommet. Skal man ha den riktige kinofølelsen er kasse-bass den riktige måten å gjøre det på.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.090
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ser at jeg har en del ting jeg skal finne ut av.

Det første er vel hvor jeg skal dele.

Så da gutter, lurer jeg på.

Hva er fordeler og ulemper med å dele høyt. la oss si 200hz. Bare et eksempel. Men kan være realistisk siden jeg har litt trøbbel med frekvensgangen mellom 100hz og 200hz samt en som ligger litt over der igjen. Med dagens plassering av HT.

Jeg har ikke planer om å bytte ut høyttalerene med det første. Muligens senter om jeg går for lettvegg og lydtransperaent lerret.

Jeg har et budsjett på ca 30 lapper. som skal dekke alt av materiale, elementer, forsterkere digitale bokser osv osv.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vi er enige, det er derfor jeg skrev at tapped horn kun fungerer over et snevert område i #48, men at de er av det gjeveste til subbass. Man trenger ikke mye effekt, så ikke behov for stor amp og flere kurser med mindre man skal ha hinnsides nivå.

Om han skal ha mer punch, så bør han ha nivå opp til rundt 250 Hz, men trøkk er en funksjon av SPL, så han må regne med å kjøre bassen noe hot ift. resten hvis han vil ha mer trøkk, men ikke øke gjennomsnittlig SPL over hele fjøla. Han har skrevet flere ganger at han liker å lytte rundt 75dB. På musikk med bred dynamic range så er kanskje trommene oppe i 95dB. Dette er ikke nok til å gi massivt med trøkk.

Jeg tror en løsning med mange lukkede kan gi enkel byggeprosess, god lydkvalitet, plenty kapasitet for hans foretrukne lydnivå, gjevn respons og generell suksess. :)
Jepp. De frontladete Tuba HT trenger heller ikke mye effekt. Mer en 180W er ifølge designeren totalt overflødig uavhengig av størrelse på rom. Og med flere klarer man seg sikkert utmerket med 100W.

Utfordringen med deling ved så høyt som 250 Hz er integrering. Det går da veldig fort utover stemmegjengivelsen og man blir i alle fall helt avhengig av å plassere de veldig tett på frontene. Men selv da kan det bli vanskelig. Jeg vil nok heller ha satset på det trøkket ifra større fronter. Holder selv på å få bygget et midbass horn av stor dimensjon og kontrollert direktivet ned til 250 Hz.

75 dB er faktisk det anbefalte lyttenivået til lengre lytting av audiografer. :)

De omtalte seksten 21" i dipol leverer nok nivå. Visstnok tett på 130 dB ved 20 Hz.

Men problemet med dipoler og kino er at de ikke evner å lage "trykk". Man får ingen fysisk "skyv" ved lave frekvenser, spesielt ikke under laveste stående bølge i rommet. Skal man ha den riktige kinofølelsen er kasse-bass den riktige måten å gjøre det på.
Ok. Det er sikkert slik ja og fint du oppklarer. Bare husker Tangen selv sa at det ikke var tilstrekkelig nederst til film. Det er ganske utrolig i grunnen.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.090
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vi er enige, det er derfor jeg skrev at tapped horn kun fungerer over et snevert område i #48, men at de er av det gjeveste til subbass. Man trenger ikke mye effekt, så ikke behov for stor amp og flere kurser med mindre man skal ha hinnsides nivå.

Om han skal ha mer punch, så bør han ha nivå opp til rundt 250 Hz, men trøkk er en funksjon av SPL, så han må regne med å kjøre bassen noe hot ift. resten hvis han vil ha mer trøkk, men ikke øke gjennomsnittlig SPL over hele fjøla. Han har skrevet flere ganger at han liker å lytte rundt 75dB. På musikk med bred dynamic range så er kanskje trommene oppe i 95dB. Dette er ikke nok til å gi massivt med trøkk.

Jeg tror en løsning med mange lukkede kan gi enkel byggeprosess, god lydkvalitet, plenty kapasitet for hans foretrukne lydnivå, gjevn respons og generell suksess. :)
Grunnen til jakten på bassystem er jeg føler at jeg mangler trøkket i film. Til musikk i 2 kanaler, der er jeg svært fornøyd med dagens oppsett. Men manger på en måte litt trøkk/nivå ( tror jeg ) i eksplosjoner, jordskjelv trampingen dinosaurene i Jurassic Park osv. Ting som hagleskudd, pistolskudd og mitaliøser som ligger noe høyere i frekvens, der er det slik at jeg øynene lukker seg automatsk. og jeg skvetter til. Samme er det når jeg lytter på musikk, når trommisen duner løs på hihat så kjenner jeg at det rykker i øynene, basstrommen trøkker godt. Og det er lett å skille tonene på en elbass. Så jeg tror a jeg trenger noe som tilfører spl relativt langt ned i frekvens. Frekvensgangen under 100 hz er jevnt stigende helt til ca 19hz, da dropper det nesten loddrett ned.

Er så vanskelig å mene noe om ting man ikke veit. Bare at man føler man mangler noe. Ikke klarer jeg å se det på målinger, ikke legger jeg merke til manglene på musikkavspilling, det er kun på film.

Tror jeg burde ha hatt et besøk her for å få andre ører til å hjelpe meg i hvordan jeg skal angripe dette...
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er ikke rart i det hele tatt at dipoler ikke leverer fysisk "skyv", det kan de faktisk ikke per definisjon. Det blir litt som hodetelefoner, de kan spille høyt men gir ingen fysisk opplevelse.

Opplevelsen av 120 dB@20Hz med dipoler vs lukkede kasser er SVÆRT SVÆRT forskjellig.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Tapped horn har mer forvrengning over ca. 40-50 Hz enn frontladet. Mye spikes med høy Q riktig nok, så ikke sikkert det er hørbart. Alikevel stemmer det godt med tilbakemeldingene at frontladet låter renere.

JBL 2226 er nok ikke riktig driver til 20 Hz og filmbruk. 2242 er nok derimot en god kanditat.

Lurer litt på om jeg skal starte egen tråd om powerkjøp av Tuba HT.
Vis vedlegget 293086
Ja, men hvis kapasitet og pris er et kriterium, så er det neppe noe som overgår tapped i dypbass på film. Hornet forsterker vel også det som er av forvrengning, så nøkkelen er nok å ha en god driver i slike konstruksjoner.

2242 er nok noe å vurdere, ja. Baldrick har en hel haug til salgs, både operative og noen som trenger reconing for å bli shipshape. Reconing kan han gjøre hos Lydrommet AS eller (kanskje) Dalens Elektronikkservice i Oslo. Har fått gjort jobb hos Dalens med JBL og de er flinke og bra priset, orginale kits au. Driveren ble som flunk ny og limfugene var eksemplarisk utført. Hyggelige folk som har yti meg god service hver gang jeg har hatt med dem å gjøre.

Det synes jeg du skal gjøre, ser maks porn ut den der. ;D
Svart høyglans er ikke så moro når det skal stå i nærheten av ett lerret.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Er vel ingen som har vært på besøk hos Tralltrall som ikke har uttalt noe i retningen "beste filmlyd jeg har hørt". Selv med Hypexforsterkere til bassene.
Ja filmlyden der er en klasse over det meste, selve subkonstruksjonen var også meget bra selv om jeg ser nå at det er mulig å få ferdigløsninger som kan levere i samme klasse når det kommer til filmlyd og som ikke nødvendigvis trenger å være mye dyrere.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.090
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg skal i vertfall IKKE bygge slike Tuba horn selv....

IMAG0295.jpg
IMAG0297.jpg
 
T

Tittentei

Gjest
Ser at jeg har en del ting jeg skal finne ut av.

Det første er vel hvor jeg skal dele.

Så da gutter, lurer jeg på.

Hva er fordeler og ulemper med å dele høyt. la oss si 200hz. Bare et eksempel. Men kan være realistisk siden jeg har litt trøbbel med frekvensgangen mellom 100hz og 200hz samt en som ligger litt over der igjen. Med dagens plassering av HT.

Jeg har ikke planer om å bytte ut høyttalerene med det første. Muligens senter om jeg går for lettvegg og lydtransperaent lerret.

Jeg har et budsjett på ca 30 lapper. som skal dekke alt av materiale, elementer, forsterkere digitale bokser osv osv.
Som orso sier, høy deling er vanskeligere å integrere, en del av dette er plassering, en annen del av det er nivå. Stemmer blir fort grøtete hvis du deler høyt og har mer nivå til 250-300 Hz enn ift. resten. Videre er det meste av subbass mono, og under 80 Hz er lyden omnidireksjonell, så her trenger du ikke kjøre subbene i stereo, men skal du kjøre over 80 Hz så bør du kjøre i stereo og plassere dem for best mulig stereoperspektiv. Plassering ift. stereoperspektiv er ikke alltid forenelig med beste plassering for subbass naturligvis. Bygger du mange, så kan du selvsagt dele dem forskjellig, men da må du ha DSP-kanaler og forsterkere som tillater at du gjør det. Da kan du ikke bare serie- og/eller parallellkoble en haug på en kraftig tokanals.

Hvis du skal ha bank og brak, så må du ha mye energi i bunn. Da er horn, portet eller flere lukkede med longthrow veien å gå imo. Du har også stor plass og kan bygge store portede som er tunet lavt, men da kan du ikke regne med single digits med mindre du har room gain i området.

30 laken er ikke allverden, dessverre. Ville lagt en langtidsplan og bygget modulbasert mens jeg dyttet penger i hullet inntil tilfredstillelse var oppnådd. Høyttalere og slikt er ting man bytter ut, men lager du en god plan for bassystemet, så er det noe som består, tror jeg. Det kommer et punkt der man er tilfreds, og alle kjøpenykker er drevet av nysgjerrighet og byggedilla. Er i alle fall der selv.

Vi er enige, det er derfor jeg skrev at tapped horn kun fungerer over et snevert område i #48, men at de er av det gjeveste til subbass. Man trenger ikke mye effekt, så ikke behov for stor amp og flere kurser med mindre man skal ha hinnsides nivå.

Om han skal ha mer punch, så bør han ha nivå opp til rundt 250 Hz, men trøkk er en funksjon av SPL, så han må regne med å kjøre bassen noe hot ift. resten hvis han vil ha mer trøkk, men ikke øke gjennomsnittlig SPL over hele fjøla. Han har skrevet flere ganger at han liker å lytte rundt 75dB. På musikk med bred dynamic range så er kanskje trommene oppe i 95dB. Dette er ikke nok til å gi massivt med trøkk.

Jeg tror en løsning med mange lukkede kan gi enkel byggeprosess, god lydkvalitet, plenty kapasitet for hans foretrukne lydnivå, gjevn respons og generell suksess. :)
Grunnen til jakten på bassystem er jeg føler at jeg mangler trøkket i film. Til musikk i 2 kanaler, der er jeg svært fornøyd med dagens oppsett. Men manger på en måte litt trøkk/nivå ( tror jeg ) i eksplosjoner, jordskjelv trampingen dinosaurene i Jurassic Park osv. Ting som hagleskudd, pistolskudd og mitaliøser som ligger noe høyere i frekvens, der er det slik at jeg øynene lukker seg automatsk. og jeg skvetter til. Samme er det når jeg lytter på musikk, når trommisen duner løs på hihat så kjenner jeg at det rykker i øynene, basstrommen trøkker godt. Og det er lett å skille tonene på en elbass. Så jeg tror a jeg trenger noe som tilfører spl relativt langt ned i frekvens. Frekvensgangen under 100 hz er jevnt stigende helt til ca 19hz, da dropper det nesten loddrett ned.

Er så vanskelig å mene noe om ting man ikke veit. Bare at man føler man mangler noe. Ikke klarer jeg å se det på målinger, ikke legger jeg merke til manglene på musikkavspilling, det er kun på film.

Tror jeg burde ha hatt et besøk her for å få andre ører til å hjelpe meg i hvordan jeg skal angripe dette...
Spørsmålet er hvor mye output du faktisk har til 19Hz når det kreves fra film. Det er mye dynamikk i film, og selv om du har gjevnt stigende til 19 Hz, så måler du nesten helt sikkert ikke like høyt som filmdynamikken krever av subbene dine, så du skal ikke se bort fra at du har tap av nivå lenge før 19 Hz, avhengig av hvor høyt du spiller når du ser på film, og hvor mange dB med dynamikk som er i eksplosjonen.

En ting er å være flat eller stigende til 19 Hz ved 75dB, en annen er å være det ved f.eks. 115dB, og på film er ikke det hel uhørt i dynamiske partier med eksplosjoner og slikt.

Så jeg tror veien til mål her kan være mer output under 80 Hz.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.090
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg sitter jo 5m unna subbene som er satt oppå hverandre i et hjørne. Den siste målingen jeg tok var ved nivå på 85-90db. Har de på an annen pc så er litt usikker.

Jeg tror også det er under 100hz jeg behøver hjelpen. til film. Se helt bort ifra musikkdelen, der er det slik jeg liker det og jeg lever lenge med det som står her idag. Ønsker å beholde de RSW15 subbene, rett og slett da jeg liker hva de gjør til musikk så utrolig godt. Men skal jeg ha mer trøkk til film så må de selges for å fiansiere prosjektet.

Må nok til med mye mer research og der på besøk til ulike medlemmer får å høre hva de ulike systemene gjør på film. Men om jeg kan dra en konkusjon sålangt så er et:

*Kassebasser, porta eller lukket.
*Horn type som Tuba Horn, ol.

Er det noe poeng i å lage slavebasser slik jeg har idag? Eller vil det kun komplisere byggingen og øke prisen siden jeg da må ha et element til?
 
T

Tittentei

Gjest
Er det noe poeng i å lage slavebasser slik jeg har idag? Eller vil det kun komplisere byggingen og øke prisen siden jeg da må ha et element til?
Slavebasser (passive radiators) fungerer på nesten helt identisk prinsipp som portede kasser. Det er bare en litt bedre måte å gjøre det på, fordi man unngår eventuelt portresonnanser og portsus og slikt. Det er dyrere da.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.090
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jepp.. Det ser ut som en meget omfattende jobb. Å kunne fått de ferdig hadde vert gull. Håper på å få en tilbakemelding fra Orso and pris. Betyr mye for min del.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.986
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Ja, er ikke noe problem å mekke det selv, men det er tidkrevende og jeg vet ikke om jeg gidder. Om orso prøver å få igang et powerbuy på det må jeg antagelig hoppe på det.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.820
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
2
Ser at jeg har en del ting jeg skal finne ut av.

Det første er vel hvor jeg skal dele.

Så da gutter, lurer jeg på.

Hva er fordeler og ulemper med å dele høyt. la oss si 200hz. Bare et eksempel. Men kan være realistisk siden jeg har litt trøbbel med frekvensgangen mellom 100hz og 200hz samt en som ligger litt over der igjen. Med dagens plassering av HT.

Jeg har ikke planer om å bytte ut høyttalerene med det første. Muligens senter om jeg går for lettvegg og lydtransperaent lerret.

Jeg har et budsjett på ca 30 lapper. som skal dekke alt av materiale, elementer, forsterkere digitale bokser osv osv.
Som orso sier, høy deling er vanskeligere å integrere, en del av dette er plassering, en annen del av det er nivå. Stemmer blir fort grøtete hvis du deler høyt og har mer nivå til 250-300 Hz enn ift. resten. Videre er det meste av subbass mono, og under 80 Hz er lyden omnidireksjonell, så her trenger du ikke kjøre subbene i stereo, men skal du kjøre over 80 Hz så bør du kjøre i stereo og plassere dem for best mulig stereoperspektiv. Plassering ift. stereoperspektiv er ikke alltid forenelig med beste plassering for subbass naturligvis. Bygger du mange, så kan du selvsagt dele dem forskjellig, men da må du ha DSP-kanaler og forsterkere som tillater at du gjør det. Da kan du ikke bare serie- og/eller parallellkoble en haug på en kraftig tokanals.

Hvis du skal ha bank og brak, så må du ha mye energi i bunn. Da er horn, portet eller flere lukkede med longthrow veien å gå imo. Du har også stor plass og kan bygge store portede som er tunet lavt, men da kan du ikke regne med single digits med mindre du har room gain i området.

30 laken er ikke allverden, dessverre. Ville lagt en langtidsplan og bygget modulbasert mens jeg dyttet penger i hullet inntil tilfredstillelse var oppnådd. Høyttalere og slikt er ting man bytter ut, men lager du en god plan for bassystemet, så er det noe som består, tror jeg. Det kommer et punkt der man er tilfreds, og alle kjøpenykker er drevet av nysgjerrighet og byggedilla. Er i alle fall der selv.

Vi er enige, det er derfor jeg skrev at tapped horn kun fungerer over et snevert område i #48, men at de er av det gjeveste til subbass. Man trenger ikke mye effekt, så ikke behov for stor amp og flere kurser med mindre man skal ha hinnsides nivå.

Om han skal ha mer punch, så bør han ha nivå opp til rundt 250 Hz, men trøkk er en funksjon av SPL, så han må regne med å kjøre bassen noe hot ift. resten hvis han vil ha mer trøkk, men ikke øke gjennomsnittlig SPL over hele fjøla. Han har skrevet flere ganger at han liker å lytte rundt 75dB. På musikk med bred dynamic range så er kanskje trommene oppe i 95dB. Dette er ikke nok til å gi massivt med trøkk.

Jeg tror en løsning med mange lukkede kan gi enkel byggeprosess, god lydkvalitet, plenty kapasitet for hans foretrukne lydnivå, gjevn respons og generell suksess. :)
Grunnen til jakten på bassystem er jeg føler at jeg mangler trøkket i film. Til musikk i 2 kanaler, der er jeg svært fornøyd med dagens oppsett. Men manger på en måte litt trøkk/nivå ( tror jeg ) i eksplosjoner, jordskjelv trampingen dinosaurene i Jurassic Park osv. Ting som hagleskudd, pistolskudd og mitaliøser som ligger noe høyere i frekvens, der er det slik at jeg øynene lukker seg automatsk. og jeg skvetter til. Samme er det når jeg lytter på musikk, når trommisen duner løs på hihat så kjenner jeg at det rykker i øynene, basstrommen trøkker godt. Og det er lett å skille tonene på en elbass. Så jeg tror a jeg trenger noe som tilfører spl relativt langt ned i frekvens. Frekvensgangen under 100 hz er jevnt stigende helt til ca 19hz, da dropper det nesten loddrett ned.

Er så vanskelig å mene noe om ting man ikke veit. Bare at man føler man mangler noe. Ikke klarer jeg å se det på målinger, ikke legger jeg merke til manglene på musikkavspilling, det er kun på film.

Tror jeg burde ha hatt et besøk her for å få andre ører til å hjelpe meg i hvordan jeg skal angripe dette...
Spørsmålet er hvor mye output du faktisk har til 19Hz når det kreves fra film. Det er mye dynamikk i film, og selv om du har gjevnt stigende til 19 Hz, så måler du nesten helt sikkert ikke like høyt som filmdynamikken krever av subbene dine, så du skal ikke se bort fra at du har tap av nivå lenge før 19 Hz, avhengig av hvor høyt du spiller når du ser på film, og hvor mange dB med dynamikk som er i eksplosjonen.

En ting er å være flat eller stigende til 19 Hz ved 75dB, en annen er å være det ved f.eks. 115dB, og på film er ikke det hel uhørt i dynamiske partier med eksplosjoner og slikt.

Så jeg tror veien til mål her kan være mer output under 80 Hz.
Enig i dette - man trenger ikke mer stigning nedover til film , men man trenger mer kapasitet .

Selv om jeg kaliberer slik at jeg har likt nivå nedover med KK subene som jeg har med SVS tuba , så gir det ikke samme opplevelsen under et jordskjelv :)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
T

Tittentei

Gjest
Det er vel ikke sååå tidkrevende eller vanskelig å bygge dette om man får alle delene ferdig frest hos Trestokken AS? Det er kapping og tilpassing av vinklene som er hell i disse konstruksjonene, får man alt ferdig frest så bør det gå relativt fint å skru og lime det sammen.

Kreg har gode jigger for å borre og skru inn skruer i forskjellige vinkler. Med en slik og ferdig freste deler, så tror jeg slettes ikke dette er vanskelig å sette sammen. Regner med at planene inkluderer arbeidsflyt.

Jeg brukte ikke skruer på mine subber, men kommer til å gjøre det i fremtiden. Går mye fortere å bygge når man skrur og limer, for da slipper man et hav av tvinger og mye dødtid.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.090
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ja, hadde an samtale med en av gutta på formet igår. Det å kunne bruke skruer vil jo forenkle byggingen, men ikke minst transport. Man kan da evnt ta ifra hverandre kassen om man skulle flytte eller finne på å måtte ha seg en større utgave. for det Tubahornet er vel noe slik som 91cmx91cmx60cm relativt uanhandterelig for meg opp og ned en trapp. Men det går wih a little help form my friends...
 
T

Tittentei

Gjest
Du må vel sørge for at det er tett, så kombinasjon av lim og skruer er vel å anbefale. Problemet med å bare lime, er at det er utrolig mye jobb med tvinger, og du må gjøre litt og litt av gangen og vente til limet er skikkelig herdet for hvert trinn i arbeidsprosessen. Når man skrur, så kan man jo bare fortsette. Litt av grunnen til at jeg bare limte, var pga utfordringen i det, men gidder ikke det igjen nå som jeg har klart det.

Har du ikke et vindu du kan heise den ut og inn av da? ;D

Jeg ville nok prøvd meg på et par av disse tubaene om jeg var deg. Da får du sykt mye output. Hvis flere går på det, så kan dere sikkert få til bra pris på fresing og materialer hos Trestokken AS også. Det som tar tid er ofte finisharbeidet, og sort gloss er det jævligste av dem alle – forarbeidet må være flawless, og det må gjøres i mange strøk og trinn, så skjønner at orso outsourcer det.

Hvis du ikke liker resultatet, så tror jeg nok du skal klare å bli kvitt dem til kostpris, for dette er habile saker.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.090
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vindu, ja, har det. Men det er ca 5meter fra bakken, må til med kran...


Trestokken kan få mye å drive med kanskje. Venter først på hva Orso får tilbud om. Vi får se, men med et par Belle, så kan jeg jo ikke ha annet en horn subber kan jeg vel. Har fått en pekepinn på hvor i området prismessig dette vil ligge. Bare et stort estemat, holder det for meg selv enn sålenge, Men dette blir nok den rimligste måten å få dypbass på. Og det er innenfor budskjett, opp til flere Tubaer faktisk
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Som bransjeaktør er dette litt vanskelig. Jeg kommer overhodet ikke til å tjene en krone på dette, men det sender alikevel visse signaler som kan bli misforstått. Jeg har spurt Høvdinger og han sa det forsåvidt var greit dersom jeg var tydelig på at ikke var et kommersielt prosjekt og kun privat regi. Samtidig mente han at sjansen for å få klager fra andre bransjeaktører var svært stor og det er derfor mye bedre om noen andre starter en slik tråd. Jeg foreslår derfor det og at de som er interessert tar kontakt med meg på pm. Har bedt om et pristilbud både med råfinish og svart piano. Andre finisher skulle også gå fint. Og har spurt om pris både med og uten plateamp og pris på ulike antall. Prisen vil gå ned med bestilling av flere og frakten blir rimeligere. Det er også valg mellom to drivere her og jeg anbefaler RSS390HF.
https://www.parts-express.com/dayton-audio-rss390hf-4-15-reference-hf-subwoofer-4-ohm--295-468
https://www.parts-express.com/dayton-audio-dvc385-88-15-dvc-series-subwoofer--295-190


Hornet kan bygges i ulike bredder. Jeg tenker å bygge det med 23.5" (ca. 60 cm) paneler. Det hadde helt klart vært enklest om de interesserte valgte samme bredde med bl.a. tanke på bestilling av emballasje, men utelukker ikke at annen bredde kan gå. De som er kommer til å bestille må forøvrig kjøpe designet fra billfitzmaurice.com først. Koster $14.95.
"A good compromise uses 23.5” wide panels, giving a 24.5” finished width, for minimum waste with 4x8 foot plywood."

Dette er forøvrig en sub som fort kan begynne å bevege på ting i rommet. Greit å vite.
https://www.youtube.com/watch?v=--7My1qU1Eg
https://www.youtube.com/results?search_query=tuba+ht+horn
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.090
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Uff da, dama kommer nok til å hate meg om jeg går for noen slike. Men jeg trenger da ikke å spille 122db på 20hz.....
 
S

Syncrolux

Gjest
Til hjemmekino på kalibert nivå trenger du 115 dB ved 20 Hz. Minst.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.090
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Igjen.. dama kommer til å hate de subbene der.... :)
 
T

Tittentei

Gjest
Synd at det skal være så mye ball med dette bransjeaktør-greiene. Fatter ikke at det skal være noe problem for noen så lenge man er markert som sådan og transparent i hva man foretar seg.
 
Topp Bunn