Ser at jeg har en del ting jeg skal finne ut av.
Det første er vel hvor jeg skal dele.
Så da gutter, lurer jeg på.
Hva er fordeler og ulemper med å dele høyt. la oss si 200hz. Bare et eksempel. Men kan være realistisk siden jeg har litt trøbbel med frekvensgangen mellom 100hz og 200hz samt en som ligger litt over der igjen. Med dagens plassering av HT.
Jeg har ikke planer om å bytte ut høyttalerene med det første. Muligens senter om jeg går for lettvegg og lydtransperaent lerret.
Jeg har et budsjett på ca 30 lapper. som skal dekke alt av materiale, elementer, forsterkere digitale bokser osv osv.
Som orso sier, høy deling er vanskeligere å integrere, en del av dette er plassering, en annen del av det er nivå. Stemmer blir fort grøtete hvis du deler høyt og har mer nivå til 250-300 Hz enn ift. resten. Videre er det meste av subbass mono, og under 80 Hz er lyden omnidireksjonell, så her trenger du ikke kjøre subbene i stereo, men skal du kjøre over 80 Hz så bør du kjøre i stereo og plassere dem for best mulig stereoperspektiv. Plassering ift. stereoperspektiv er ikke alltid forenelig med beste plassering for subbass naturligvis. Bygger du mange, så kan du selvsagt dele dem forskjellig, men da må du ha DSP-kanaler og forsterkere som tillater at du gjør det. Da kan du ikke bare serie- og/eller parallellkoble en haug på en kraftig tokanals.
Hvis du skal ha bank og brak, så må du ha mye energi i bunn. Da er horn, portet eller flere lukkede med longthrow veien å gå imo. Du har også stor plass og kan bygge store portede som er tunet lavt, men da kan du ikke regne med single digits med mindre du har room gain i området.
30 laken er ikke allverden, dessverre. Ville lagt en langtidsplan og bygget modulbasert mens jeg dyttet penger i hullet inntil tilfredstillelse var oppnådd. Høyttalere og slikt er ting man bytter ut, men lager du en god plan for bassystemet, så er det noe som består, tror jeg. Det kommer et punkt der man er tilfreds, og alle kjøpenykker er drevet av nysgjerrighet og byggedilla. Er i alle fall der selv.
Vi er enige, det er derfor jeg skrev at tapped horn kun fungerer over et snevert område i #48, men at de er av det gjeveste til subbass. Man trenger ikke mye effekt, så ikke behov for stor amp og flere kurser med mindre man skal ha hinnsides nivå.
Om han skal ha mer punch, så bør han ha nivå opp til rundt 250 Hz, men trøkk er en funksjon av SPL, så han må regne med å kjøre bassen noe hot ift. resten hvis han vil ha mer trøkk, men ikke øke gjennomsnittlig SPL over hele fjøla. Han har skrevet flere ganger at han liker å lytte rundt 75dB. På musikk med bred dynamic range så er kanskje trommene oppe i 95dB. Dette er ikke nok til å gi massivt med trøkk.
Jeg tror en løsning med mange lukkede kan gi enkel byggeprosess, god lydkvalitet, plenty kapasitet for hans foretrukne lydnivå, gjevn respons og generell suksess.
Grunnen til jakten på bassystem er jeg føler at jeg mangler trøkket i film. Til musikk i 2 kanaler, der er jeg svært fornøyd med dagens oppsett. Men manger på en måte litt trøkk/nivå ( tror jeg ) i eksplosjoner, jordskjelv trampingen dinosaurene i Jurassic Park osv. Ting som hagleskudd, pistolskudd og mitaliøser som ligger noe høyere i frekvens, der er det slik at jeg øynene lukker seg automatsk. og jeg skvetter til. Samme er det når jeg lytter på musikk, når trommisen duner løs på hihat så kjenner jeg at det rykker i øynene, basstrommen trøkker godt. Og det er lett å skille tonene på en elbass. Så jeg tror a jeg trenger noe som tilfører spl relativt langt ned i frekvens. Frekvensgangen under 100 hz er jevnt stigende helt til ca 19hz, da dropper det nesten loddrett ned.
Er så vanskelig å mene noe om ting man ikke veit. Bare at man føler man mangler noe. Ikke klarer jeg å se det på målinger, ikke legger jeg merke til manglene på musikkavspilling, det er kun på film.
Tror jeg burde ha hatt et besøk her for å få andre ører til å hjelpe meg i hvordan jeg skal angripe dette...
Spørsmålet er hvor mye output du faktisk har til 19Hz når det kreves fra film. Det er mye dynamikk i film, og selv om du har gjevnt stigende til 19 Hz, så måler du nesten helt sikkert ikke like høyt som filmdynamikken krever av subbene dine, så du skal ikke se bort fra at du har tap av nivå lenge før 19 Hz, avhengig av hvor høyt du spiller når du ser på film, og hvor mange dB med dynamikk som er i eksplosjonen.
En ting er å være flat eller stigende til 19 Hz ved 75dB, en annen er å være det ved f.eks. 115dB, og på film er ikke det hel uhørt i dynamiske partier med eksplosjoner og slikt.
Så jeg tror veien til mål her kan være mer output under 80 Hz.