Sub virker ikke

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Har en kompis som kom hjem etter ferie til livløs sub.

Han har en JL Audio Fathom 110 V modell og en stepdown trafo. Har hatt sub avslått, men antakelig ikke trafoen. Er det da ting kan skjære seg? Hva går først, trafoen eller forsterkeren?

Ingen lys i panelet på subben. Det tyder kanskje på at den ikke får strøm overhodet? Uansett, man kan vel bare måle utgangen på trafoen, hvis den gir 110 Volt ut, så er det forsterkeren som er gåen? Hvis ikke, så er det trafoen?
Er visst ikke synlige sikringer på verken trafo eller sub.
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
ville målt ac spenningen på stepdown-trafoen for å se om det var den.

kanskje det er sikringer innvendig på plateampen så den må skrus ut? hvis sikringen byttes så hadde jeg prøvd å slå på før jeg skrudde inn plateampen igjen. hvis sikringen går med en gang så er det tegn på kortslutning en plass i ampen.

noen ganger er det sikring på iec c14 inntaktet også. se i bruksannvisningen til subben.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
ville målt ac spenningen på stepdown-trafoen for å se om det var den.

kanskje det er sikringer innvendig på plateampen så den må skrus ut? hvis sikringen byttes så hadde jeg prøvd å slå på før jeg skrudde inn plateampen igjen. hvis sikringen går med en gang så er det tegn på kortslutning en plass i ampen.

noen ganger er det sikring på iec c14 inntaktet også. se i bruksannvisningen til subben.

Ja, måler spenningen på trafo først, så får vi se. Drar ned til han i morgen.

Hvis trafoen er inntakt så må vi skru ut ampen og se på sikringene der (trur det er to). Skal visst være et herk å få ut ampen, meeeget godt forseglet/lufttetting.
Mener at jeg har vært bort i en tråd hvor det var snakk om at trafoen også måtte være avslått hvis forsterkeren var det, men husker ikke hvor. Brenner man trafoen hvis det ikke er noe belastning/tilslutning på utgangen?
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Nei det gjør man ikke...
 
Topp Bunn