Forsterkere SUB-ut på forsterker.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
115
Sted
Sør-Trøndelag
Hei.
Min Gryphon Diablo har 2 SUB-utganger bak,en for hver kanal.
Det står veldig lite om disse i manualen,bare at disse gir +6db.
Blir det sendt ut ett stereo signal i disse,eller kommer samme signal ut av begge?

Og hvis jeg kobler en Y-splittekabel i begge bak på forsterkeren inn i en inngang på sub'en... Blir det da høyere gain inn på sub'en enn om jeg kjører inn bare fra en kanal?
Gryphon-Diablo-3.jpg

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
De to sub-out kontaktene er det samme som vi normalt kaller pre-out - d.v.s. at du kan koble et eksternt effekttrinn eller en aktiv sub til denne utgangen. Altså et vanlig stereo henholdsvis høyre og venstre variabelt utgangssignal.

Du kobler fra begge disse utgangene til begge linjeinngangene på suben - fra høyre til høyre, og fra venstre til venstre - med et sett vanlige stereo signalkabler. Da får suben din inn både høyre og venstre del av stereosignalet - og du går ikke glipp av noe informasjon. Selve delingen og nivåinnsttillingen må du deretter gjøre i selve suben.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
115
Sted
Sør-Trøndelag
Skjønner....-såvidt :)
DSUB500B.jpg

SUB500 har to innganger,men den ene er single ended og den andre er XLR.
Siden jeg kjøpte en Y-kabel så må jeg vel koble begge bak i Diablo'en og den ene bak i RCA på sub'en. Da får jeg vel signal fra begge kanalene inn i sub'en?
Og gain inn til sub vil bli den samme om jeg tar i bruk begge kanalene eller henter signal bare fra den ene?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ja - den var lei. Alle subene jeg har hatt eller har vært borti, har hatt to RCA-linjeinnganger - én rød (for høyre signal) og én hvit (for venstre signal). Fra en stereo forsterker kobler man til begge fra h.h.v. høyre og venstre pre-out (eller sub-out som det kalles på din forsterker). Fra en surroundforsterker med LFE-utgang kobler man til én av de to inngangene - eventuelt med et splittende Y-ledd til både rød og hvit inngang.

Men denne suben din er åpenbart ment å brukes på en surroundforsterker som gir et mono LFE-signal ut fra LFE-utgangen. Å koble et stereosignal inn på denne - fra din Diablo - er ikke noe du kan gjøre uten videre. Ikke ved hjelp av et omvendt Y-ledd - altså et Y-ledd som samler signalene. Det vil antageligvis ikke pre-out-kretsene i Diabloen din sette pris på.

Her må det nok mer kompetent bistand til, enn det jeg kan bidra med.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
115
Sted
Sør-Trøndelag
Auda-det siste der var jeg ikke klar over.
Sub'en er nok ikke bare tilegnet og laget for LFE fra en surroundamp.
I manualen og på fjernkontrollen så har den egne innstillinger som er tilegnet musikk best og tester på nett forteller at den er best til musikk.
Jeg har satt den til 60hz.
Det er vel slik at de aller aller fleste signal fra 60hz og nedover kommer likt i begge kanaler,slik at man kan egentlig bruke bare en kanal ut fra Diablo'en?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Auda-det siste der var jeg ikke klar over.
Sub'en er nok ikke bare tilegnet og laget for LFE fra en surroundamp.
I manualen og på fjernkontrollen så har den egne innstillinger som er tilegnet musikk best og tester på nett forteller at den er best til musikk.
Jeg har satt den til 60hz.
Det er vel slik at de aller aller fleste signal fra 60hz og nedover kommer likt i begge kanaler,slik at man kan egentlig bruke bare en kanal ut fra Diablo'en?
Ja - jeg tror det kan være lurt å bruke bare én kanal inntil du får noen bedre forslag. Problemet med et samlende Y-ledd er at forforsterkerutgangene får kontakt med hverandres (relativt lave) impedanser - og det liker de generelt sett ikke. Fare for overbelastning. Men det er mulig at det finnes Y-ledd som har innebygget nødvendig sikring mot at impedansen blir for lav - men det vet jeg egentlig fint lite om.

PS: Slik ser det ut bakpå min ProAc sub. Der er opplegget slik at et mono-signal kobles inn på den ene (høyre) inngangen - mens et stereosignal skal inn på begge. Suben har innebygget sikring mot at det blir for lav impedans mellom de to inngangene når høyre- og venstresignalene adderes i suben.

RER1S2.jpg

Sist redigert:

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
115
Sted
Sør-Trøndelag
Jeg skjønner den der :).
Min sub har bare en-eller mono signal inn.
Tanken min var da å samle signalene fra begge kanalene fra Diablo inn på sub'en.
Den der med at det kan ryke noe i forsterkeren hvis jeg samler signalene fra Diablo til mono inn på suben vil jeg for Guds skyld unngå.
Men de fleste lydspor har vel de samme signalene fra 60Hz og ned på begge kanalene?
Ergo så vil det bli tilnærmet samme resultat om jeg bruker bare den ene kanalen ut fra Diablo og inn på sub'en?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg skjønner den der :).
Min sub har bare en-eller mono signal inn.
Tanken min var da å samle signalene fra begge kanalene fra Diablo inn på sub'en.
Den der med at det kan ryke noe i forsterkeren hvis jeg samler signalene fra Diablo til mono inn på suben vil jeg for Guds skyld unngå.
Men de fleste lydspor har vel de samme signalene fra 60Hz og ned på begge kanalene?
Ergo så vil det bli tilnærmet samme resultat om jeg bruker bare den ene kanalen ut fra Diablo og inn på sub'en?
Utgangene kan i hvert fall bli stresset - så jeg ville ha gått for å bruke bare én kanal inntil videre.

I mellomtiden har underbevisstheten jobbet litt - og jeg har funnet følgende utdrag:

No. You need a mono summing adapter. While not perfect, they're easy enough to build with a few inexpensive parts. If you don't use the summing adapter the separation of any of the stereo you might be using elsewhere will be severely degraded.

Instead of the stereo miniplug on the left you'd have the two separate RCA cables, each one feeding one of the resistors and the shields tied common.

The resistors shown are 4.75k (1%) on the left and 200k (1%) on the right. Why not wye?

En do-it-yourself variant, dette - men det kan muligens gå an å få kjøpt noe som gjør jobben også

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.261
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Det er vel ulike signal for høyre og venstre ned til siste frekvens vil jeg tro. Ivertfall på bra opptak :)
Så du slipper ikke unna med en til !
Aller helst skulle du vel ha 7 til så du får 4 stacket på hver side ;-)

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
115
Sted
Sør-Trøndelag
SUB500 er vel ikke lett å få tak i da de ikke lages lenger,men er genial for mitt bruk som har 4 forskjellige preset's som stilles inn og velges med fjernkontroll.
Dette gjør den suveren til å bruke i ett kombinert stereo/hjemmekino anlegg.Fullsignal inn og deling ved 60Hz på musikk og Flat inn fra LFE signal ved film.
Det siste forslaget der utgår med skyhøye kneløft :)

Topp Bunn