Sub til stereo

faltro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2007
Antall liker
2
Sted
Bergen
Torget vurderinger
16
Hei.
Kan jeg bruke "b" utgangene på forsterkeren min og koble på en sub ?

Har i dag en "gammel" Yamaha AX530 som jeg er storfornøyd med.
Har prøvd en sorund forsterker, men kunne ikke samenligne lyden.

R

Rojoh

Gjest
Ja, hvis den aktuelle suben er laget slik at den kan hente signalet fra høyttalerutgangene. Det finnes flere som kan det. REL mener sågar at det er den beste løsningen.

Mvh. Johan

O

OldBoy

Gjest
Dette er helt kurant såfremt sub'en din har høyttalernivå-inngang. Eller "speaker-level", "high-level" .....kjært barn har mange navn. Og som Rojoh sier i innlegget ovenfor: det er mange sub'er som "kan" dette.

Jeg slenger bare på at hvis det er mest praktisk, kan du ta signalet til sub'en fra høyttalerterminalen(e) i stedet for å ta det helt fra forsterkeren. Hvis du har to sub'er som står i nærheten av hver sin fronthøyttaler, kan dette være spesielt interessant, i og med at du i så fall kan regne med å slippe unna med merkbart kortere kabelstrekk.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
543
Torget vurderinger
15
Hei

Blir det feil å koble sub,en innom kun den eine høyttaleren? Får man da eit "skjeivt" lydbilde?

T A F

O

OldBoy

Gjest
I teorien: Ja.

I praksis: Ikke sikkert at du vil merke det.

Men du har høyere "nattesøvnfaktor", eller lavere "grublefaktor" om du vil, når du kobler til begge kanalene. Da er du sikker på at du ikke mister noe.

Jeg har prøvd å koble av den ene kanalen på min sub, bare av ren nysgjerrighet; jeg bruker pre-out-utgangen fra forsterkeren, altså ikke høyttalerutgangen, men kan ikke si at lydbildet forandrer seg dramatisk av den grunn.

faltro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2007
Antall liker
2
Sted
Bergen
Torget vurderinger
16
Takker for gode råd.
Skal se etter en brukt sub nå.