Sub til quad 2905

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Er blitt litt nysgjerrig å høre om det er noen her på forumet som har gode råd om hvilken sub som kan brukes sammen med Quad 2905. Fortrinnsvis ikke store beist siden jeg har planer om å gå for 2 stykker dersom jeg bestemmer meg for å gå den veien.

jakr
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Hei.

Nå får du sikkert en rekke anbefalinger om aktiv(e) sub. Var på nippet til å kjøpe en Fathom (som jeg tror er meget bra), men endte likevel på en passiv løsning.

Med Quader som hovedhøyttalere, vil jeg tippe din prioritet er musikk, heller en bomber og granater fra DVD/BR.
Basert på denne antagelse, vil jeg nevne følgende:
Fra kompetent hold fikk jeg anbefalinger om å gå for Reidar Perssons Sub, sammen med et aktivt delefilter.
Kort fortalt har jeg da et Elektronisk delefilter fra Dynamic Precision og to stk Subber fra Reidar Persson (mannen bak Response høyttalerne)
Delefilteret har valgfrie delefrekvenser mellom 80, 100 og 120 Hz, hvor 80 sikkert vil passe bra for Quad.
Lavpass nivået reguleres i 1 db steg fra fronten, inntil + - 8 db.
Basskassene består av en 10" Peerless (mener jeg å huske) og er reflekstunet til ca. 25Hz.
Dette er musikalske kasser, identiske i volum med de Response Grande.
Etter min oppfatning, er overgangen mellom bass og hovedhøyttalerne helt sømløs.
Uansett hvor i rommet jeg befinner meg.

Mine hovedhøyttalere har egentlig en ganske bra bass, og går greitt ned mot 30Hz før de ruller av.
Likevel synes jeg symbiosen med subbene er en betydelig forbedring, idet hovedhøyttalerne spiller så mye renere når de er befridd de laveste frekvenser.
Den eneste egentlige ulempe er at du må ha to effekter. Prislappen skal man derfor holde et øye med.
Jeg vil mene at du uansett må opp i skikkelig kvalitet, skal du få noe som matcher Quad.
Her vil kun det beste, være godt nok.
IMHO
Morty
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Gunnar_Brekke skrev:
...
Ingen over, ingen på siden; 2 Gradient subber ...
Joda ... spesielt over ... 4 Gradient subber! ;D

mvh
KJ
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
908
Antall liker
274
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Har du rom, og råd til det, er det nok sant som G Brekke sier at ingen slår Gradient sine dipol suber. Tviler på at noe annet vil matche tilfredsstillende til din Quader.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror du kan få særdeles hyggelige resultater med Gradientsubber til 2905. Hvis de er ute etter å melke litt ekstra max SPL/dynamisk headroom må du dele et lite stykke opp, si mellom 50 og 100 Hz et sted. Da er det neppe lett å sy Quad'ene sammen med en kasse. Dipol er nok veien å gå.

Men, hva med en 21-tommer i H-baffel fra Tangen? De ser ut som en kuve på ca. 60*60*60, hvis jeg ikke husker feil. Trenger ikke bli noe mer uelegant enn Gradient sine.

Tangen gjør vel alt av filter digitalt. Jeg vet ikke hvem som evt. kan lage analoge aktive filtre til deg hvis det er et må-krav.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Og det lineariserer frekvensresponsen til Gradients egne bassmoduler. Ingen tvil om at dette er et produkt av klasse. Det er også et nøkkelferdig produkt. Topp!

Men det er noe langt ned i magen min som sier at det ikke blir spesielt pent med en Gradientmodul stående ved siden av en 2905, eller 2805 for den del..

Jeg likte '63-sub/stativsystemet mye bedre utseendemessig.
 
T

timc

Gjest
Hva med å bygge en sub?

JBL, B&C, Beyma ++ Har elementer som får jobben gjort.


-Tim
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
HCS skrev:
Hvorfor ikke kjøpe subber som er bygd av noen som lager elektrostater selv ? 8)

http://www.martinlogan.com/products/descenti
Spredningsdiskontinuitet. Martin Logan lager suber omnipolar spredningskarakteristikk. Å sy dette sammen med dipolare 'statpaneler er ikke noe jeg ville påtatt meg, med mindre vi snakket om veldig lave delefrekvenser.

Martin Logan gjør denne overgangen utrolig fint på sine hybrider, men de er ikke ikke akkurat noen kjøkkenbordsbedrift...
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Zomby_Woof skrev:
HCS skrev:
Hvorfor ikke kjøpe subber som er bygd av noen som lager elektrostater selv ? 8)

http://www.martinlogan.com/products/descenti
Spredningsdiskontinuitet. Martin Logan lager suber omnipolar spredningskarakteristikk. Å sy dette sammen med dipolare 'statpaneler er ikke noe jeg ville påtatt meg, med mindre vi snakket om veldig lave delefrekvenser.

Martin Logan gjør denne overgangen utrolig fint på sine hybrider, men de er ikke ikke akkurat noen kjøkkenbordsbedrift...
Denne må du nesten forklare...? :). Sier du at ML sine suber ikke egner seg for dipoler ? Deres egne paneler er vel helker ikke omnipolare ??

Siste linja var og litt gresk...Sikkert drukket for lite kaffe idag... ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
HCS skrev:
Zomby_Woof skrev:
HCS skrev:
Hvorfor ikke kjøpe subber som er bygd av noen som lager elektrostater selv ? 8)

http://www.martinlogan.com/products/descenti
Spredningsdiskontinuitet. Martin Logan lager suber omnipolar spredningskarakteristikk. Å sy dette sammen med dipolare 'statpaneler er ikke noe jeg ville påtatt meg, med mindre vi snakket om veldig lave delefrekvenser.

Martin Logan gjør denne overgangen utrolig fint på sine hybrider, men de er ikke ikke akkurat noen kjøkkenbordsbedrift...
Denne må du nesten forklare...? :). Sier du at ML sine suber ikke egner seg for dipoler ? Deres egne paneler er vel helker ikke omnipolare ??

Siste linja var og litt gresk...Sikkert drukket for lite kaffe idag... ;D
Litt trøtt jeg og.. Lang diskusjon om spredningskarakteristikk under forskjeller og testmetodikk. Fomler litt med hva som er sagt før og ikke.

Panelene til ML er selvsagt dipole. Jeg mener det ikke er heldig å blande spredningskarakteristikker, i utgangspunktet.

Det jeg mener er at det er krevende å få overgangen til å henge i hop på en god måte. Samtidig må man bare gi ML kred for at de klarer det. Men, som sagt, dette gjøres ikke med blyant og servietter ved et tilfeldig kjøkkenbord. ML er proffer, som først og fremst driver med akkurat dette.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Zomby_Woof skrev:
HCS skrev:
Zomby_Woof skrev:
HCS skrev:
Hvorfor ikke kjøpe subber som er bygd av noen som lager elektrostater selv ? 8)

http://www.martinlogan.com/products/descenti
Spredningsdiskontinuitet. Martin Logan lager suber omnipolar spredningskarakteristikk. Å sy dette sammen med dipolare 'statpaneler er ikke noe jeg ville påtatt meg, med mindre vi snakket om veldig lave delefrekvenser.

Martin Logan gjør denne overgangen utrolig fint på sine hybrider, men de er ikke ikke akkurat noen kjøkkenbordsbedrift...
Denne må du nesten forklare...? :). Sier du at ML sine suber ikke egner seg for dipoler ? Deres egne paneler er vel helker ikke omnipolare ??

Siste linja var og litt gresk...Sikkert drukket for lite kaffe idag... ;D
Litt trøtt jeg og.. Lang diskusjon om spredningskarakteristikk under forskjeller og testmetodikk. Fomler litt med hva som er sagt før og ikke.

Panelene til ML er selvsagt dipole. Jeg mener det ikke er heldig å blande spredningskarakteristikker, i utgangspunktet.

Det jeg mener er at det er krevende å få overgangen til å henge i hop på en god måte. Samtidig må man bare gi ML kred for at de klarer det. Men, som sagt, dette gjøres ikke med blyant og servietter ved et tilfeldig kjøkkenbord. ML er proffer, som først og fremst driver med akkurat dette.

Takk for oppklaringen... Iogmed at disse subbene er laget for ML sine egen dipoler kan en, utifra det du skriver over, nok gå ut ifra at Ml har gjort leksen sin. Og derav passer deres sub'er med dipol høytalere vil jeg tro. Siden de skal matche ML sine egne høytalere som er dipol og dipolhybrider.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Som sub' passer de nok godt. Men da mener jeg også 'sub. Det vil si med meget lave delefrekvenser, kanskje 40 Hz eller noe sånt.

Hybridene deres deles mye høyere, men blir på mange måter en helt annen historie fordi de er integrerte systemer.

Skal man ha hjelp til mer enn frekvensutstrekning fra en 'sub må den deles høyere, og da dukker problemene opp med tanke på homogenitet.

Derfor min anbefaling av dipolsub'.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Zomby_Woof skrev:
Som sub' passer de nok godt. Men da mener jeg også 'sub. Det vil si med meget lave delefrekvenser, kanskje 40 Hz eller noe sånt.

Hybridene deres deles mye høyere, men blir på mange måter en helt annen historie fordi de er integrerte systemer.

Skal man ha hjelp til mer enn frekvensutstrekning fra en 'sub må den deles høyere, og da dukker problemene opp med tanke på homogenitet.

Derfor min anbefaling av dipolsub'.

Skjønner tankegangen din. ML sine Summit deles ved 270hz, da tar panlet over. 40hz er lavt, men uansett er det neppe noe skjakktrekk å gå noe særlig over 80hz med en egen sub anyway...
 
V

villov

Gjest
Har selv ett sett med 2905, så jeg spekulerer egentlig litt på det samme.
Hadde forrige genarasjon Quad også, og da brukte jeg 1 stk Velodyne DD 15. Det fungerte utmerket med bare den ene suben.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Her var det mange som hadde gode bidrag. Nå blir det finlesing av hjemmesider og diverse. Må innrømme at gradientene fanget størst interesse i øyeblikket.

jakr
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Har tidligere hatt kombinasjonen Quad ESL 63/Gradient SW 63(delefilter fra MT Audio?). Med gode forsterkere, noe av det beste jeg har hørt. Jeg har også hatt 2905, som i utgangspunktet var tenkt å brukes uten ekstra sub, men hadde 2 AV basser stående og en Velodyne SMS 1. Hadde lite tro på at det kom til å spille bra sammen, men det sto jo der, så hvorfor ikke prøve? Resultatet var mye bedre enn forventet. Brukte da subbene kun som tilskudd, og kjørte 2905 uten deling. Ga et veldig morsomt ekstra trøkk på mye av den musikken jeg hører på. På noe musikk syntes jeg at Quadene klarte seg best uten, men når det skulle spilles høyt, med max trøkk, så fungerte denne kombinasjon veldig bra. Har aldri hørt Jeff Beck`s "Brush with the blues" så tøfft på noe annet.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Ka dåkker sei guta..dette var ikke helt enkelt. Nå har jeg sjekket ut en del subber, laget pappdummyer for å sjekke ut størrelsen på disse og plassert dummyen rundt i stua. Skal ikke nekte for at det estetiske har litt å si (dvs størrelse.
Gradientene ser ut til å være de som er minst aktuelle nå, mest pga at jeg trenger tre nye bokser + subbene, og det blir litt i overkant i et ellers "overfylt" anlegg .

Da blir det mest sannsynlig jlaudio f112 x 2 eller martin Logan Descent i x 2 eller også ML Depth i.

Noen synspunkt på generell kvalitet og hvordan disse vil integrere på lavt til moderat volum for det meste? Det er mer sjeldent jeg skrur opp så ørevoksen flakser ;D

Descenten har jo muligheten for nivåjustering av to frekvenser. Det teller muligens litt..
jakr
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
908
Antall liker
274
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
For hva det er verdt:

Har tidligere hatt en Fathom F110, og den var fenomenal! Så 2 stk F112 burde gjøre seg ;D
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Går du for noe annet enn dipole basser tror jeg det kan bli veldig vrient mer integreringen og det vil være et sjansespill. Greit nok hvis du skal bruke det til film, men til musikk tror du fort vil slite med integrering som fungerer til all musikk.
Det er mange som har prøvd med subber til Quad og har inntrykk av at ingen har fått til det så sant de ikke har brukt dipole basser fra Gradient. Nei, jeg synes du skal kjøre på med et sett Gradient. Så bør du kanskje sjekke hva som skiller Gradient SW-63 og Gradient SW-S/D.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
jakr skrev:
Ka dåkker sei guta..dette var ikke helt enkelt. Nå har jeg sjekket ut en del subber, laget pappdummyer for å sjekke ut størrelsen på disse og plassert dummyen rundt i stua. Skal ikke nekte for at det estetiske har litt å si (dvs størrelse.
Gradientene ser ut til å være de som er minst aktuelle nå, mest pga at jeg trenger tre nye bokser + subbene, og det blir litt i overkant i et ellers "overfylt" anlegg .

Da blir det mest sannsynlig jlaudio f112 x 2 eller martin Logan Descent i x 2 eller også ML Depth i.

Noen synspunkt på generell kvalitet og hvordan disse vil integrere på lavt til moderat volum for det meste? Det er mer sjeldent jeg skrur opp så ørevoksen flakser ;D

Descenten har jo muligheten for nivåjustering av to frekvenser. Det teller muligens litt..
jakr
Descent har jeg hørt ved to anledninger. Ingen problem med tanke på integrasjon ifht lynhurtige panler i det hele tatt. Ypperlig musikk sub som har nok justeringes muligheter til at en får akkurat den lyden en selv vil ha :)...I det ene oppsettet jeg hørte var faktisk Quad 2905 hoved høytaler også og det var en meget bra kombo. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har du alt kjøpt inn 2905? Viss ikkje, prøv dei fyrst i rommet ditt, og sjå om du ikkje har tilfredsstillande bass. Det er svært vanskeleg å integere ein sub med elektrostatar, og 2905 går no såpass djupt at det er råd å trikse litt med plasseringa og få veldig bra bass ned til rundt 32 Hz, som er ganske greitt for det aller meste i musikksamlingane rundtomkring.
Skulle du likevel mangle bass, er det visstnok veldig bra med gamle Magnepan Tympani sine bass-element om du skulle vere såpass heldig å komme over noko slikt (truleg den mest naturlege bassattgjeving du kan kople saman med slike høgtalarar)
Gradient saman med ELS 63 høyrest utruleg bra ut, men 2905 går vesentleg djupare enn desse hovudhøgtalarane....
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Interessant idé det der med Tympani som basspanel Hvis det ble for plasskrevende med alle panelene kunne man kanskje lage én senter-bass med to magnepaner montert sammen utenpåhverandre og drevet med hver sin halvdel av en stereoforsterker, i fase.De to membranene ville oppføre seg som én ved disse lave frekvensenen siden det bare er noen få centimeter mellom dem, men virke med dobbel kraft. No
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.422
Antall liker
12.982
Dersom ikke de nye Gradient subbene er aktuelle (noe de tydelig ikke er) vil nok også jeg gått for ML Decent.
Lynhurtig, og match for elektrostatpaneler.
Jeg har hørt Decent i kombo med ML Reguest, og Ton Art Etera mkI.
Lykke til med valgets kvaler.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
i går kom det to stk. martin logan descent i inn i huset. etter en kjapp oppakking kom der bevegelse i membranene, og så langt så kan jeg ikke si at det var et feilkjøp :) vakre å se på er de og...

jakr
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dr.No skrev:
Interessant idé det der med Tympani som basspanel Hvis det ble for plasskrevende med alle panelene kunne man kanskje lage én senter-bass med to magnepaner montert sammen utenpåhverandre og drevet med hver sin halvdel av en stereoforsterker, i fase.De to membranene ville oppføre seg som én ved disse lave frekvensenen siden det bare er noen få centimeter mellom dem, men virke med dobbel kraft. No
TAS hadde lenge ein noko tilsvarande konseptide som referansehøgtalar. Dei kopla Tympani-bass med Infinity sine EMIT og EMIM-bandpanel. I HP sitt lytterom overgjekk desse visstnok alle kommersielle produkt dei hadde til samanlikning...
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
jakr skrev:
i går kom det to stk. martin logan descent i inn i huset. etter en kjapp oppakking kom der bevegelse i membranene, og så langt så kan jeg ikke si at det var et feilkjøp :) vakre å se på er de og...

jakr

Gratulerer :). Regner med etpar bilder snart da :)
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Nå har jeg spilt noen timer med subbene innkoplet og dette er uten tvil et løft. At de kom i hus har også ført til at jeg ser mye mer på film enn jeg noensinne har gjort. En kjapp omstilling av subbene så er det full gang i stua. Ungene sier dette er mange ganger bedre enn å være på kino :D

Jeg har forsøkt med ulike frekvenser på lavpassfilteret, alt fra 80hz og ned. Selv så synes jeg at subbene er sømløse og forsvinner totalt ved ca 45hz og ved å bruke -3db på justeringen for 25hz nivå og -2 db for justeringen av 50hz nivå. Og en plass mellom 1 og 2 på volumet, avhengig av hvilken sub jeg skrur på (en står i et hjørne mens den andre står litt friere). Med disse innstillingene har jeg, så langt jeg kan lytte meg frem til, samme lydsignatur med og uten subbene. Dog med den forskjellen at det er et bedre fundament i musikken, og det var akkurat det jeg er ute etter. Ellers så er er quadene klarnet oppover i frekvensene og det er morsomt å registrere dette bla på symbalanslag. Det betyr vel at subbene er lynraske når de klarer å tilføre den lavfrekvente delen av anslagene uten å grumse til for quadene skulle jeg tro.

Neste steg blir vel en del fintuning på plassering og nivå mellom subbene. Lurer litt på hvor jeg finner tak i et frekvensmåleprogram for mac? Det hadde vært moro og målt opp litt systematisk nå.

Verdt pengene og mere til dette her.

jakr
 
Topp Bunn