Sub til gulvstående høytalere (stereo)?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Har funnet en "ny" sub som kanskje bør legges til listen jeg laget lenger oppe:

Epos http://www.lyrichifi.no/
Epos M Sub
- pris: Kr 8496/stk

Noen som kjenner til denne?
Sub'en "står på føtter" og har elementet pekende nedover, hvilke krav vil dette kreve av plasseringen?
(Ønsker i utgangspunktet å plassere sub(er) på innsiden av høytalerene, dvs mellom høtaler og stereobenk.)

Fra produsenten: "In short it has been designed to enable the M Sub to integrate perfectly with a two-channel system that requires additional bass extension". (http://www.epos-acoustics.com/products/msub.php)

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
Den er rundstrålende som de absolutt fleste andre suber, men en an sidene bør ikke klemmes helt inntil frontveggen fordi det vil "lukke" en av "portene". Plsserer du den diagonalt kan godt et hjørne stå inn mot frontveggen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Den er rundstrålende som de absolutt fleste andre suber, men en an sidene bør ikke klemmes helt inntil frontveggen fordi det vil "lukke" en av "portene". Plsserer du den diagonalt kan godt et hjørne stå inn mot frontveggen.
Portene? Hvordan forklarer du denne setningen fra Epos sin egen beskrivelse;

..To further improve the sound quality Epos does not use port tuning to achieve increased bass extension...
Ikke for det; jeg har kun positive erfaringer med Epos og de har alltid vært en av mine favorittprodusenter; men det er meningsløst å forsøke å mene noe om hvordan denne vil låte hos deg Terka. Det er det ingen som kan svare presist på; om evt svar er i beste fall mer eller mindre kvalifiserte gjetninger.

Du bør prøve noen forskjellige sub'er i forskjellig prisklasse hjemme; merk at jeg mener forskjellig prisklasse. Fordi; du bør ikke kjøpe en billig sub dersom den ikke gjør noe for deg, selv om den er billig og kanskje den som virker å fungere best av de innen en og samme prisklasse. Du bør simpelthen forsøke flere prisklasser; se om det er noen "threshold" for deg; og gjøre deg opp en mening om hva du bør gi for en sub ETTER at du har hørt hva det forskjellige antall tusenlapper gir deg.

Mvh Vidar P

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Vidar P skrev:
Valentino skrev:

..To further improve the sound quality Epos does not use port tuning to achieve increased bass extension...
Ikke for det; jeg har kun positive erfaringer med Epos og de har alltid vært en av mine favorittprodusenter; men det er meningsløst å forsøke å mene noe om hvordan denne vil låte hos deg Terka. Det er det ingen som kan svare presist på; om evt svar er i beste fall mer eller mindre kvalifiserte gjetninger.

Du bør prøve noen forskjellige sub'er i forskjellig prisklasse hjemme; merk at jeg mener forskjellig prisklasse. Fordi; du bør ikke kjøpe en billig sub dersom den ikke gjør noe for deg, selv om den er billig og kanskje den som virker å fungere best av de innen en og samme prisklasse. Du bør simpelthen forsøke flere prisklasser; se om det er noen "threshold" for deg; og gjøre deg opp en mening om hva du bør gi for en sub ETTER at du har hørt hva det forskjellige antall tusenlapper gir deg.

Mvh Vidar P
Hei Vidar,

Enig med deg, men skal man anbefale "brukt" som i mange tilfeller vil gi en bedre sub for samme kostnad så er jo denne muligheten ikke tilstede.
Det er jo til syvende og sist mye basert på hvordan den utfyller sammen med frontene, jeg har to stk en i hvert sitt rom selv, siden den jeg hadde i tv stua (audiovector signature) var kjent for å være rask, også meget fornøyd med hvordan den var integrert i tv stua både til musikk og ikke minst film så prøvde jeg den sammen med to kanals anlegget i den andre stua og der var bidraget vil eg si lik 0.
Slik sett så er det viktig å tenke på hva man klarer via hoved ht, går de dypt og med tyngde så bør man sikkert velge en sub som går langt nok ned i frekvens og er troverdig. Videre selv om det sikkert musikkmessig er bedre med to så tror jeg fortsatt at en god sub er det beste å starte med, og for de aller fleste vil det ikke være behov for flere, videre vil eg også hevde at en god sub er en rimlig oppgradering av anlegget kontra mye annet.

Mvh
Geir :)

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
Hei, for å oppdatere litt erfaringer, så fikk jeg hørt på to subber i dag, som begge imponerte stort.
Det var B&W PV1, som til tross for sin lille størrelse leverte en veldig god bass. Dyp, stram og med passelig trøkk. Veldig balansert og fin lyd.
Prisen er litt srøy, men du må tydeligvis ut med 12 000kr for en liten og god subwoofer.

Den andre var Dali IKON sub, som spillte med enda litt mer trøkk, mer tynge, men ikke like "pent/rent".
6500kr må man ut med for denne, og det synes jeg den er verd. Skulle gjerne kjøpt den selv, men må si at 6500 er litt mye penger, så jeg ser først etter andre alternaltiver.

Jeg kjøpte bladet Hjemmekino nå nylig, og der testet de 16 subber til under 6000kr.
For å oppsummere, så bel beste musikkjøp Anthony Gallo Acoustics TR-1, beste filmkjøp SVS PB10-NSD, mens subbene JBL ES250PYamaha YST-RSW300 og XTZ 99 W12 stempelet "Godt kjøp".

JBL og SVS leverte best dypbass og trøkk, mens den ene var den andre overlegen på det ene, så var den andre det på det andre. JBL gav best trøkk, mens SVS var overlegen på dypbassen.
Gallo, Klipsch, Dali og Infinity kom visst hakk i hæl.
B&W ASW610 ble målt til å rulla av lavest, nemlig ved 22,5Hz i testrommet, men de klagde på grosteskt mye støy på dypbass (under 27Hz).

Kan sende deg liste over alle subbene og de kommentarene som de fikk over PM, hvis du er interesert ;)

K

kbwh

Gjest
Vidar P skrev:
Valentino skrev:

Jeg skrev "porter", ikke refleksporter.
Enig med Epos i at det er en god ting å unngå bassrefleks.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Veldig mange gode innspill her! Det settes stor pris på! :)

Jeg har tidligere bare brukt sub i surroundannlegget som står i eget rom og er fersk mtp sub i stero oppsettet. Da kommer innspillene dere gir godt med. (Brukte mic/måling av frekvensdeling, db, delay/fase for å få best mulig lyd i surroundannlegget, men der får jeg konfigurert dette opp vha receiveren. (Ikke "skyt" meg om jeg bruker feil ord her i denne sammenhengen.))

Var (tidligere) av den oppfatning at høytalerene mine gikk dypt no og gav bra bass/fundament i lydbildet.. inntil vi testet sub'en fra fra surroundanlegget i stero'en.. Det har vært litt "manuell tuning" her de siste dagene, og med de erfaringene som er gjort så skal det inn sub i stereo'en også.

Samboeren ser lite film om dagen og mer eller mindre forlangte at sub'en ble stående i stereo'en intill videre.. ;D Dvs den blir stående der, selv om vi er begge er enige at den ikke henger godt nok med på en del musikk. (Mye lettere å få aksept for en god sub nå mangel på kvalitet i skramle-sub'en vises, samt at "noe mangler" når den flyttes inn i surroundannlegget igjen.. ;))

Ut fra bloggen her så begynner det å danne seg en liste over hva jeg bør høre på (og at det bør lyttes til sub'er i forskjellige prisklasser.). Utfordringen kan bli å få lånt med seg hjem og sammenlignet samtidig, alternativet er å låne enkeltvis og prøve å holde score på hvilken som låter best etter våre preferanser. (Enkelte butikker låner vel ikke ut heller?). Min erfaring er også at høytalere låter forskjellig i butikkens lytterom og hjemme. Både mtp akustikk og at vi har en ganske stor stue sammenlignet med de lytterom som er rundt omkring i butikkene.

Tror dette kan ta tid.. men det er verdt det om jeg finner en/to sub'er jeg blir fornøyd med som kan beholdes en god stund fremmover. Igjen, takk for alle tips og innspill!

Mvh,
Terka

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Takk til alle som har bidratt i denne tråden! ;) Jeg har lært mye underveis!

Det ble ikke kjøp og tilpassing av sub denne gangen, i stedet er det kommet noen B&W Matrix 801 S3 i hus som testes ut.
(R2D2-kloner fra Starwars, iflg samboeren.. ;))

Mvh,
Terka

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Jeg vil ønske trådstarter lykke til med testing av høyttalere. Behovet for sub reduseres sikkert med disse høyttalerne! Håper imidlertid du ikke har noe i mot at jeg tar tråden litt videre ;)

Dette har nemlig vært en interessant tråd som jeg har lest med stor iver. Jeg sitter litt i samme situasjon selv. Eier et par B&W CM7 som føles litt små i forhold til ei vanskelig stue med åpen løsning mot kjøkken og spisestue. Jeg testet også en Velodyne DD10 for en tid tilbake, men solgte den da pga. behov for midler til andre komponenter (TV og forsterker).

Tanken om en sub har imidlertid kommet tilbake til meg, men da med et litt lavere budsjett. Lukter litt på Anthony Gallo TR1 og TR2 til henholdsvis 4 og 8 lapper http://www.norskaudioteknikk.no/gallo-surround.htm, XTZ sin 12", B&W, den kompakte SVS-modellen til ca.7000.- eller en i Velodyne SPL-serien (sistnevnte såpass dyr at brukt er mest aktuelt), for å nevne noen.. Vil gjerne ha tips! Kompakt design er en forutsetning da den skal stå i stua der også kona råder! Av samme grunn er også to stykker (i alle fall i første omgang) eller alternativt noen digre høyttalere også mindre aktuelt.

Vil noe slikt innebære en forbedring av lyden tror dere, eller kan det like gjerne bli en forringelse?

Med bruk av stereoforsterker (Arcam A90), har jeg jo ikke hjemmekinoreceivernes muligheter som innebygde elektroniske delefiltre og romkorreksjon. Pga. møbleringshensyn kan jeg heller ikke flytte den rundt i hele rommet for å finne beste plassering, men må nok plassere den litt ut på siden i frontrekka en plass.

Hvis noen som har erfaring med dette eller synspunkter, så er jeg takknemmelig!

C

Cyber

Gjest
Dersom du har litt plass så kan jeg anbefale SVS 20-39+ til rett under 9 lapper. Spiller bra på musikk når du får kalibrert, går langt under 20 hz rent og høyt - noe en REL ikke klarer i prisklassen. Jeg har hatt REL Strata, SB12+, XTZ W12 i oppsettet og 20-39+ er hestehoder foran.

HI

Medlem
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
0
cybervision; hvordan spilte XTZ W12 ift de andre du har hatt/har?

C

Cyber

Gjest
W12 spiller høyt, men syntes den var litt treigere enn SVSene. Var ikke like "artikulert" i lyden - hørte ikke anslag på basstrenger like definert f.eks. Men til prisen er den jo veldig fin. REL Strata V er lettest å integerere og spiller rent, men den ble 4 nummer for liten jeg dro på litt. Er veldig godt fornøyd med sylinderen jeg har nå, må bare få stilt den inn slik at den ikke tar overhånd i oppsettet...

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
cybervision_ skrev:
Dersom du har litt plass så kan jeg anbefale SVS 20-39+ til rett under 9 lapper. Spiller bra på musikk når du får kalibrert, går langt under 20 hz rent og høyt - noe en REL ikke klarer i prisklassen. Jeg har hatt REL Strata, SB12+, XTZ W12 i oppsettet og 20-39+ er hestehoder foran.
De ser spennende ut disse SVSene, men denne strekker seg 101cm fra bakken, og da er jeg redd konefaktoren ikke strekker til. Synd at jeg må ta hensyn til det, men slik er det desverre :-\ Det er vel også noen av de mer kompakte modellene som duger?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Har sb12 og den fungerer mye bedre til musikk enn min xtz w12, strammere og mer detaljer i bunn, jeg velger og bytte denne ut for en sylinder sub i løpet av året, men det er ikke sb'n sin feil, det er byttemonstret :D

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
Jeg tror ikke SB12+ er noe dumt kjøp nei.
Selv kjøpte jeg en her for litt siden, og har enda ikke vrengt eller bunna den, selv om jeg har spillt ganske høyt.
Den er liten og kompakt, samtidig som den spiller ganske dypt. Hos meg ruller den av ved ca 23Hz, men derfra og ned går det ganske bratt, så subben er godt designet med tanke på at den ikke skal spiller utenfor sine grenser. God kontroll over elementet og masse knotter og tilkoblinger på baksiden.
Men den anbefales ikke til rom større enn 65 kubikkmeter, (hvis jeg husker rett), leste jeg et sted.

PV1 spiller ikke like høyt eller dypt tror jeg, men spiller til gjengjeld penere og mer definert. Jeg har aldri hørt noe spille som PV1, du var nesten så du så for deg basstrengen vibrere, og som du selv satt ved trommesetteet og tråkka på pedalen.
Men om PV1 vil bidra med noe særlig ekstra trykk eller dybde til matrix høyttalerene tviler jeg på ..

Topp Bunn