Sub til gulvstående høytalere (stereo)?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Litt forhistorie..
Vi satt og hørte på internettradio i dag (via en laptop..) da samboeren kommenterte at det var noe flat lyd og hun syntest også at det manglet bass i det som ble spillt.. fikk da hentet skramle-sub'en (lavbudsjettmodell) fra tv-rommet, og koblet den opp i stereooppsettet i stua. Det som overrasket var at den tilførte mye bass! ..ikke bare mer bass, men mye dypere bass i forhold til høytalerene i stereo'en. Vi byttet til cd-basert musikk, allt fra klassisk, chillout, rock osv. og musikken ble formidlet med dypere bassinformasjon en tidligere. Samboeren var superfornøyd og begynte på eget initiativ å spørre om jeg ville sette inn en sub i stereo oppsettet! ;D

Jeg hadde i utgangspunktet ikke trodd at skramle-sub'en skulle tilføye så mye dypere informasjon og "kropp"/fylde til musikken som den gjorde. (Gitt at det er er en billigsub, og det ikke alltid var presis bassgjengivelse. Denne sub'en går det desverre ikke å tune lavere en til 50 Hz på høypass, så det bidro til litt ovelapping bassområdet med høytalerene.. )

Facts..
Dagens høytalere er Dali 850 med oppgitt frekvensområde; 31-20.000 Hz. Bass elementer er 2 stk 8' pr høytaler. De er biampet med 3 stk Doxa.
Skramle-sub er Gale 4080 med oppgitt frekvensområde; 25-150 Hz Element er 10', og den har en innebygget 100W forsterker.

Stua er ca 60 kvm og åpen inn mot kjøkken på 15 kvm. (Min personlige erfaring er at stort rom trenger "store" høytalere for å gi god "liv" til musikken. (Har testet med mindre høytalere )).
Stereo'en er plassert ved den ene langveggen.

Så til spørsmålene som surrer..
Hva finnes av gode sub'er i et ok prisleie som er bra til musikk?
Hvor vellykket kan man få det mtp integrasjon til "store" høytalere?
(Gjerne ved bruk av frekvensmåling etc i lydromet.)
Bør man tenke 2 sub'er (stereo) eller er det ok med en sub?
(Forforsterkeren har 4 sett pre-utganger så det er greit å få satt opp 2 sub'er)
Bør jeg vurdere passiv sub og "likt" effektrinn som resten av oppsettet, dvs Doxa for å få et "likt" lydbilde?

Dali'ene skal vil på ett eller annet tidspunkt byttes ut. Dette har blitt utsatt i flere omganger pga andre prioriteringer. MEN det medfører at Sub'ene må kunne tunes til andre høytalere's frekvensrespons på et senere tidspunkt.

Da det er mange personer her med god kunskapp om lyd og musikk, håper jeg det er noen som kan hjelpe meg gode betraktninger/innspill på tanken rundt å få satt inn en/to sub'er. Kom gjerne med innspill på hvilke sub'er også. Alle kommentarer er gode kommentarer! :)

Dere får unskylde eventuelle skrivefeil. (Får skylde på god musikk nytes med noen gode glass whisky i kveld. ;))
Mvh,
Terka

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Tar også imot tips på høytalere som går dypt uten sub, dette kan jo være et alternativ... ::)

Mvh,
Terka

Hilmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2008
Antall liker
1
Sted
Trondheim
Har samme utfordring som deg ved at jeg har en sub som ikke henger med på musikk - den brukes derfor bare til film.. Har vel inntrykk av at en god sub til musikk koster en del. Kanskje du kan bruke pengene til bedre høytalere i stedet? Dersom du allerede liker Dalilyden så kunne du gå opp til Helicon 800 - de ville nok trives i din romslige stue! De spiller god bass og trives med de fleste typer musikk. Hvordan de matcher med din elektronikk vet jeg ikke noe om.

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
Til musikk pleier det vanligvis ikke være nødvendig med mer enn 10", men i et så stort rom blir det kanskje litt annerledes.
Det kreves mye av en forsterker som skal styre et stort basselement som spiller dype toner, og da må du som regel en del opp i pris.

Alternaltivet er to stykk mindre subber, noe som ofte gir plasseringsmessige fordeler; det blir mye enklere å få en god frekvensrespons i lyttepossisjonen.
To 10-tommere vil nok gi et løft.

XTZ har modeller som mange mener er veldig gode, og en 10" koster 3000 kr. Den har oppgitt en forsterker som yter 300W ved 4 Ohm, og den samme forsterkeren sitter i storebroren på 12", så det skal ligge ann til kontrollert bassgjengivelse med 10" modellen.
To av denne tror jeg vil være en relativt god løsning. Høy effekt i forhold til elementstørrelsen, og to 10" elementer bør trøkke relativt bra.
I tillegg er det godt med tuningmuligheter, i alle fall prisen tatt i betraktning.

SVS kommer sikkert til å bli nevnt, men det er nok subwoofere som for det meste egner seg til filmbruk.
Det finnes mange subwoofere, men spørsmålet er hvilke kvaliteter du setter høyest, og hvilken pris du er villig til å betale for de :)

Du vil ikke oppnå samme bass med store høyttalere som med en subwoofer, det vil jeg si hovedregelen er. Du skal ut med ganske mye penger for å få høyttalere (og forsterkerkraft til å drive disse) som virkelig spiller dypbass.
Jeg ville kjørt på med subb(er) hvis det var bass jeg ville ha!
Frekvensmåling og plasseringsoptimalisering vil jeg anbefale på det sterkeste uansett. Det kommer til å føre til enn del hodebry, men når du oppnår et godt resultat er det absolutt vert frustrasjonen.

Men angående høyttalere, så har du B&W DM683, som til tross for sin beskjedne størrelse leverer lyd med "pondus". Det tror jeg kan være ypperlig for ditt store rom.
Ellers så har du jo større Dali og B&W modeller, men de koster gjerne litt.
Håper det var litt til hjelp ;)

EDIT: nødvendig er kanskje litt feil å bruke i første setning, gunstig kan vel passe bedre, særlig når det er snakk om budsjettmodeller.

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Bluum skrev:
SVS kommer sikkert til å bli nevnt, men det er nok subwoofere som for det meste egner seg til filmbruk.
Tull fra ende til annen!!! En godt kalibrert SVS egner seg helt glimrende til musikk. De største kassene til SVS kan være litt vanskelige å kalibrere, mye av grunnen er at de spiller svært dypt og rommet settes i bevegelse.

En SVS PCi 25-31 som kan sjekkes ut her http://www.lsound.no/index.php?side=info&group=240&subgroup=1156&id=427119 er absolutt å anbefale. Denne vil være lett å integrere, spille kjellerdypt og kontant til prisen!

Når det er sagt kan jeg også anbefale en XTZ både pga prisen, hvilke høyttalere de skal brukes opp mot, størrelsen og utseende samt at de leverer bra til musikk.

K

kbwh

Gjest
Jeg anbefaler stereosuboppsetet jeg bruker, Tangen AV-Design Ragnarok 212. Systemet er beskrevet i anleggsbloggen min. Link i signatur.

O

omholt

Gjest
Jeg ville ha satset på noe som gir skikkelig integrering. En subwoofer som ikke er bra integrert med frontene blir slitsom å lytte til i lengden. Ragnarok fra Tangen kan da absolutt være noe å satse på. Ellers så har du DD serien til Velodyne. Den største sylinder suben til SVS har også svært gode justeringsmuligheter.
En annen løsning er å bruke eksternt delefilter eller DSP løsning med PC koblet til. Tangen sitt subsystem blir som sistnevnte på en måte regner jeg med.

Valentino: Prisen på Ragnarok?

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Antall liker
10
Er sikkert like mange sub anbefalinger som sub eiere. Jeg er selv veldig fornøyd med min sunfire truesub EQ.
På grunn av størrelsen(11"x11"x11") er den forholdsvis grei å finne en forholdvis fornuftig plassering til, uten at den blir for dominerende i rommet. Den har har innebygd romkorreskjon som fungerer godt, og den spiller dypt (18Hz -3db) og hurtig (8" elementer med stor slaglengde). Det er sikkert mulig at du kan få mer og bedre bass for pengene andre plasser (f.eks SVS og eksterne delefiltre osv.), men forholdet mellom ytelse og enkel plassering og integrering tror jeg det er vanskelig å slå.

http://www.sunfire.com/TrueSubwooferEQPR.htm

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.516
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
TL skrev:
Tviler på at den er noe raskere enn et større element med kortere slaglengde. ;)

Hva med noe større eller bedre høyttalere, for eks fra Dali?

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
Ivaols skrev:
Bluum skrev:
Tull fra ende til annen!!!
PB-10 er i alle fall dårlig egnet som subwoofer til et stereosystem.
Og de andre modellene er relativt dyre, og trådstarter ønsket noen forholdsvis rimelige priser :)

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Bluum skrev:
Ivaols skrev:
Bluum skrev:
Tull fra ende til annen!!!
PB-10 er i alle fall dårlig egnet som subwoofer til et stereosystem.
Og de andre modellene er relativt dyre, og trådstarter ønsket noen forholdsvis rimelige priser :)
PB-10 godt plassert og kalibrert har jeg hørt spille musikk i stereo helt utmerket.

Trådstarter har ikke spesifisert hvor mye han vil legge i sub...?

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.516
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Ivaols skrev:
PB-10 godt plassert og kalibrert har jeg hørt spille musikk i stereo helt utmerket.
Det eneste problemet er at PB10 ikke har delefilter.

Tviler på at Densen har det. Ergo fungerer den dårlig til et ordinært stereosystem.

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Antall liker
10
C._Alshus skrev:
TL skrev:
Tviler på at den er noe raskere enn et større element med kortere slaglengde. ;)
Kommer vel helt ann på hva man sammenligner med det ;) Har hørt suber med små elementer som bare romler og bråker, og suber med store elementer som leverer klokkeklar lyd, og motsatt
Jeg har vel heller ikke påstått at små elementer med lang slaglengde automatisk er bedre enn store elementer, bare at truesub har små elementer med lang slaglengde og at dette er en sub som får med seg detaljene og ikke bare leverer en grøt av bassfrekvenser, noe som (desverre) mange suber gjør uavhengig av størrelsen på elementene.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Hei,

Vil nå si det så enkelt at kjøper du en god REL sub så er du i mål, gjerne brukt og de aventeres jo med jevne mellomrom brukt.
Du bør gå for en sub som har mulighet å gå langt ned i frekvens.
Regn med å bruke ca 8K brukt vil eg si for en brukenes sub.
Det finnes selvfølgelig mange andre typer som duger også, men REL lager kun subber og har i så tilfelle masse erfaring med dette.

Mvh
Geir

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
For og bryte inn litt ...
Jeg driver seriøst og tenker på å skaffe meg sub. Når sub nevnes i samme åndedrag som 300B og Lowther-horn, så er det nesten som å banne i kjærka.
Men altså ... pointet med en stereo-sub må være at den makter å henge med i svingene - at den er kjapp nok. Som sagt, skal man kjøre sub i et "tokanalssystem" så er det vel logisk å kjøre med to suber - en sub på hver side? F.eks: hvis skiva er innspilt med bassen marker i høyre/venstre kanal så blir det ganske så rart at bassen kommer buldrene fra en krok i stua, eller at bassen kommer fra sentrum i anlegget(ser mange plasserer suben der)? Og forresten .. en sub bør vel ha membraen/driveren pekende framover og ikke pekende ned i golvet?

Ok, jeg har spekulert litt på dette. Men ellers: Jeg har sett på noen suber som kunne passet i opplegget mitt - altså triode og horn - og det er Klipsch. Skal jeg gå for kun én sub, skal jeg se nærmere på RT-10D/RT-12D. Hvis det blir aktuelt med en på hver side, så skal jeg se nærmere på RSW-10D.

Vel, hva sier dere om en slik løsning - og hva mener dere om Klipsch-suber forøvrig?

K

kbwh

Gjest
En sub som skal jobbe under 100 Hz kan ha elementet pekende i alle himmelretninger. Det er elementærfysikk.

Jeg er tilhenger av to suber for stereo. Det blir som en høyttaler med separate kabinetter, og slike finnes det jo noen av.

SvenArne

Medlem
Ble medlem
03.05.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
4
Jeg har ikke så mye greie på dette, men min erfaring er det at hvis man ikke har fritt med plaseringsmuligheter (tolmodighet til å finne subb sweet spot), trenger mann noe til å styre subben så den spiller i takt med hoved høytalerene. Jeg merket dette sykt når jeg fikk meg en surround processor med måle mic, som justerte inn "delay". Det er en funksjon som er innebygget i noen subber, men må opp litt i pris for å få det. Velodyne DD serien har jo blitt nevnt før her, og noe lignende det hadde jeg gått for skulle jeg ha stereo subb(er).

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Takker for alle tilbakemeldinger så langt!

Blir nok et langt innlegg dette her... mest som oppsumering av tanker for min del.

Hva er jeg villig til å legge ned i budsjettpotten for sub?
Dette er et godt spørsmål... har (heldigvis) en del annet som må budsjetteres fremmover (termin for junior på påskeaften og bryllup i august). Dette gjør at investering i nye høytalere prioriteres bort med det første, og kostnaden på Sub ikke bør bli for høy.
Antatt kostnadsgrense settes derfor til kr xxxx (under kr 10 store.) dersom kjøp skal gjennomføres nå, men avhenger av hva jeg tror får av valuta for kronene på kort og lang sikt. Uansett så kan sub(er) i stero oppsettet flyttes inn i surround oppsettet om jeg ikke skulle bli fornøyd, her ville de bli en god oppgradering uansett.

Min forforsterker Densen B200 har ikke delefilter.
Delefilter mellom forforsterker og Doxa effekttrin ligger i tankene og lurer (på sikt), da for dele aktivt mellom bass og mellomtone/diskant og gi effektrinnene et begrensetarbeidsområde. (Eksisterende Dali høytalere vurderes da brukt som prosjekt ved å fjerne/endre delefilter i høytalerene i samme oppsett.) Delefilter/DSP løsning mot Sub bør kunne settes opp rundt samme løsning, men dette havner desverre ikke på prioriteringslisten med det første.

Oppsummering rundt SUB

"Du vil ikke oppnå samme bass med store høyttalere som med en subwoofer, det vil jeg si hovedregelen er. Du skal ut med ganske mye penger for å få høyttalere (og forsterkerkraft til å drive disse) som virkelig spiller dypbass."

"Frekvensmåling og plasseringsoptimalisering vil jeg anbefale på det sterkeste uansett. Det kommer til å føre til enn del hodebry, men når du oppnår et godt resultat er det absolutt vert frustrasjonen.!

"Du bør gå for en sub som har mulighet å gå langt ned i frekvens.
Regn med å bruke ca 8K brukt vil eg si for en brukenes sub."

HVilke sub'er som egner seg best vil det selvsagt være delte meninger om basert på personlige erfaringer. Det er uansett veldig bra å høre de erfaringene dere har slik at jeg da har litt mer basis å vurdere ut fra.

Prisoversikt for merker/modeller på nevnte sub'er kjøpt ny i Norge:

XTZ http://www.surround.no
XTZ 99 W10.16
- pris: kr 2990/stk
XTZ 99 W12
- pris: kr 3690-3790/stk
XTZ 99 W12S Left/Right
- pris: kr 4290/stk

SVS http://www.lsound.no/nor/
SVS PB10-NSD (har ikke delefilter.)
- pris: kr 4990/stk
SVS PCi 25-31
- pris: kr 5990.00/stk

Tangen AV-Design http://home.online.no/~st-e-tan/TAVD/

Tangen AV-Design Ragnarok 212
- pris: ferdig bygget uten elektronikk - 12.000 kr/stk
- pris: “pakkepris” med elektronikk - 39.900 kr

Velodyne http://www.tonart.no/
Velodyne: Modeller fra DD 10 til DD 18
- pris: fra kr 22995 til kr 33995/stk

Sunfire http://www.audiocom.no/
TRUE SUBWOOFER EQ (Dual 10" - 2700 watt)
- pris: kr 18.000/stk
HRS-10 (Single 10" - 1000 watt) (High Resolution Series)
- pris: kr 8.500/stk

REL http://www.mono.no/
- pris: (prisliste) http://web64.mono.no/files/Prislister/REL_Prisliste_01.10.2007.pdf

Hva med nye høytalere?
Jeg kommer nok til å beholde Doxa'ene en god stund fremmover da jeg føler at disse bør være gode nok til å gi meg en bra lytteopplevelse, og høytalere bør da velges med dette som et av kriteriene.

Jeg har tidligere fått forslag på følgene merker som bør matche Densen/Doxa: Monitor Audio, Audiovector, Focal Jmlab, Dynaudio, Audiophysic, Magnepan, Doxa 8.1,Dali og B&W (laang liste.. )

Antar at de fleste foreslått høytalere ikke går så mye dypere en dagens høytalere og at det uansett vil være aktuellt med ekstra sub(er) ved kjøp av høytalere. Om de gjør det så vil de kanskje kreve bytte av effektrinn for å gi nok kontroll på høytalerene.

Ved kjøp av nye høytalere vil disse bli valg ut basert på kvalitet oppover i frekvensområdet. En god sub bør veld da også kunne "avlaste" disse oppover i bassområdet ved bruk av aktivt delfilter.
--------------------------------------------------------------------------------

Min første tanke er å få satt sub(er) like på insiden av høytalerene med "frammoverrettet" element. Dette ville vel kreve at bassportene er på fremsiden og ikke bak mot vegg gitt at jeg da ikke ønsker å trekke dem langt frem i rommet. Alternativet er å plassere sub'er tilsvarende som hos hr Valentino. (Meget fin annleggsblogg! :))

Ser forøvrig at bloggen løper fra meg med inspill mens jeg sitter her og skrive min egen oppsumering.. jo flere jo bedre! (Både spørsmål, svar og inspill ønskes velkommen! :D)

Mvh,
Terka

K

kbwh

Gjest
Kort kommentar: Tangen A-V Design Ragnarok 212 pakkeprisen inkluderer innstallasjon, måling og tilpasning til ditt rom og eksisterende oppsett.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Valentino skrev:
Kort kommentar: Tangen A-V Design Ragnarok 212 pakkeprisen inkluderer innstallasjon, måling og tilpasning til ditt rom og eksisterende oppsett.
Takker! Burde selvsagt nevnt dette i prislisten leg la opp!
(Med dagens timepriser innen diverse bransjer ville man ikke kommet langt med det man må betale for pakkeprisen her.)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Ragnarok 212: Må vel nesten det, da det ikke akkurat er en Plug & Play løsning Stig leverer?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
LydMekk skrev:
Ragnarok 212: Må vel nesten det, da det ikke akkurat er en Plug & Play løsning Stig leverer?
Tja, skal du ha en normal, dårlig sub ala SVS, kan du jo få sette det opp sjøl med ferdig innstillt EQ (pga ELF), men det vil jo ikke bli skikkelig bra før dette er gjort riktig, med et skikkelig måleprogram. Vil du ha plug and play får du ikke bra sub uansett. Dessuten hører vi jo alltid om at "det tar lang tid å integrere en sub, å finne riktig plassering, delay, delefrekvens etc tar tid. Jeg har brukt over et år, og begynner å bli fornøyd." For 40k får du to meget gode sub'er, ferdig satt opp i ditt rom, så du trenger ikke tenke på dette selv. I mine øyne er det en perfekt løsning.

PK

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
Jeg har ikke hørt så fryktelig mange subber, og særlig ikke i det litt smådyre prissjiktet, men det jeg har hørt hittil ha vært B&W ASW608, ASW610, Velodyne CHT-10R, CHT-12R og en Klipsch som jeg ikke vet navnet på. (Pluss en Pioneer 8" som gamlefar bruker i sitt anlegg, spiller ikke særlig dypt, men har godt med punch ;))
Av de så likte JEG best lyden som B&W ASW610 kom med. Det var en lydkarakteristikk som passet MITT øre godt, og jeg føler at det er et fristende kjøp, men grunnet studentøkonomi tror jeg heller at jeg kjøper XTZ 99 W10.16 selv, da denne får mye skryt, er billigere og ser bedre ut på papiret.
ASW610 er uansett en veldig morsom sub som jeg gjerne skulle kjøpt selv om jeg hadde hatt økonomi til det.
Velodyne ble for meg litt "feil lyd". Nesten litt "hest", og 12"en følte jeg ikke hang helt med når volumet var høyt, mens 10"en ikke spillte med like stor overbevisning. Begge hørtes likevel mer kraftige ut enn ASW610, men de virket ikke like detaljerte, noe som kan skyldes rommene som subbene ble demonstrerte i.
Klipschen spillte ganske bra, men opplevdes av meg som en sub litt bedre på hjemmekino og fester. Mye bass, men ikke fullt så fast som JEG skulle ønske.

2 stk. B&W ASW610 kommer på litt under 10 000, og et oppsett med to av disse ble målt til å spille helt ned til 15Hz. (Fortalt til meg av ansatt hos klubben ...) Aner ikke hvor stort rommet er, for jeg har ikke vært der inne noe særlig, men det er ikke på langt nær 60 kvadrat.

Mer har jeg desværre ikke å bidra med av praktisk erfaring :(

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
anekdoten skrev:
Jeg har sett på noen suber som kunne passet i opplegget mitt - altså triode og horn - og det er Klipsch. Skal jeg gå for kun én sub, skal jeg se nærmere på RT-10D/RT-12D. Hvis det blir aktuelt med en på hver side, så skal jeg se nærmere på RSW-10D.

Vel, hva sier dere om en slik løsning - og hva mener dere om Klipsch-suber forøvrig?
Se her; man ser ikke på sub'er. Man hører på de. Før man kjøper de. Hvordan kan du ha sett deg frem til at Klipsch er tingen? Vær forberedt på en del overraskelser når det gjelder bruk av subwoofer; noe man ikke hverken kan se seg frem til eller lese seg frem til.

Det er drøssevis av variabler, og det er nødvendig å høre på de over litt tid (slik at man får justert de, det tar uker eller lengre) i eget rom, med egne høyttalere.

Integrasjon er alfa og omega for subwoofere i hifi. Det står det lite om i papirene og brosjyrene. Hva som får en Klipsch sub til å synes bedre enn andre skjønner jeg ikke. Ikke for det; jeg har aldri hørt en hjemme, og har følgelig ingen formening om deres evner.

Mvh Vidar P

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Her prates det om sub løsninger i 40 000 kroners klassen når trådstarter ønsker å bruke maks 10 000... Kanskje på tide å få bena tilbake på jorden?

Ja, det er en fordel med to stk suber. Det vil somregel låte bedre flere steder i stua, og det gir gode muligheter for en jevn frekvensrespons.

SVS og XTZ leverer begge svært gode suber i prisleiet trådstarter ønsker. Uansett hva du velger er kalibrering stikkordet for å bli fornøyd. Geniale verktøy i denne sammenheng er en Radioshack db måler og Room EQ Wizzard program til pc (gratis). Dette er rimelig, og holder i massevis til sub kalibrering!

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
anekdoten skrev:
Jeg har sett på noen suber som kunne passet i opplegget mitt - altså triode og horn - og det er Klipsch. Skal jeg gå for kun én sub, skal jeg se nærmere på RT-10D/RT-12D. Hvis det blir aktuelt med en på hver side, så skal jeg se nærmere på RSW-10D.

Hør her; man ser ikke på sub'er. Man hører på de. Hvordan kan du ha sett deg frem til at Klipsch er tingen? Vær forberedt på en del overraskelser når det gjelder bruk av subwoofer; noe man ikke hverken kan se seg frem til eller lese seg frem til.

Det er drøssevis av variabler, og det er nødvendig å høre på de over litt tid (slik at man får justert de, det tar uker eller lengre) i eget rom, med egne høyttalere.

Integrasjon er alfa og omega for subwoofere i hifi. Det står det lite om i papirene og brosjyrene. Hva som får en Klipsch sub til å synes bedre enn andre skjønner jeg ikke. Ikke for det; jeg har aldri hørt en hjemme, og har følgelig ingen formening om deres evner.

Mvh Vidar P
Aller først; jeg ordla meg nok ganske så uheldig ved å si at jeg har "sett" på gjeldende suber - selvfølgelig de lyttes til. Ordkløveri er alltids spennende det.
Men hva som har fått meg på troen at Klipsch kan passe i mitt oppsett, er kun basert på div. uttalelser pr. tlf. Og i den villfarelsen har jeg ikke kommet lenger ... jeg må ha noe som er "kjapt", for å si det litt diffust.
Vel, Klipsch har jo lang tradisjon med hornkonstruksjoner da, mulig har de hatt det i mente når de konstruerte subene? Sikkert tvilsomt, bare en tanke.
Ok, jeg gjør en lang historie kort: Håkon Rognlien sa at Klipsch-sub - en av de jeg nevne tidligere - ville gjøre susen ... sa han som selger av Klipsch, noe som jeg selvfølgelig må skrive meg bak øret.

Nei, du har så inderlig rett, Vidar P, en sub må høres. Hm... at jeg ikke tenkte på det først i min enfoldighet!

K

kbwh

Gjest
Vel Ivaols, trådstarter har selv oppsummert riktig godt hva man kan få for hvilke penger. Således en lærerik tråd for flere.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det har vært en givende og lærerik tråd å følge. :)

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Valentino skrev:
Vel Ivaols, trådstarter har selv oppsummert riktig godt hva man kan få for hvilke penger. Således en lærerik tråd for flere.
Ok, ser nå at han har listet opp litt forskjellige prisklasser. Det viser seg ofte at budsjett sprekker i denne hobbyen så det er vel på sin plass ;)

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Ivaols skrev:
Valentino skrev:
Ok, ser nå at han har listet opp litt forskjellige prisklasser. Det viser seg ofte at budsjett sprekker i denne hobbyen så det er vel på sin plass ;)
Hehe... kan vel si det sånn ja! ;D
Ble enig med samboeren om å kjøpe inn parabol pga dårlige tv forhold først, endte i stedet opp med en 50' plasma + parabol. Etterpå ble elektronikken i suround oppsettet også byttet ut...

Det meste handler vel også om prioriteringer (innenfor det som settes av til hobby/fritidsbudsjett). For min del så har det lyd/musikk interressen dukket opp igjen da jeg denne vinteren stort sett har vært hjemme i stedet for å prioritere nesten alle helger og lengre turer rundt bratte fjell/skikjøring (som også krever sitt budsjett..).

Tilbake til temaet..
Hvor vellykket vil man klare å få det til med 2 sub'er til samlet kostnad under 10.000 kr integret med høytalerene? Selvsagt med litt innsats og tid brukt på justering og tilpassning.
Mulig det er et bedre alternativ å gå for 1 stk dyrere sub (fortsatt under samme kostnadstak), for deretter på sikt å kanskje investere sub nr 2?

Det evigstore spørsmålet er vel om hvor mye verdi dette vil gi for min lytteopplevelse.. per nå så er gir det iallefall en bra pluss med dypbass tilstede i lydbildet (Basert på bruk av initiellt nevnte skramle-sub som ikke er av særlig god kvalitet.) Blir vel å prøve med/uten sub på flere avspillinger. Her er det iallefall bare jeg og samboeren som kan det beste svaret! ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
anekdoten skrev:
Nei, du har så inderlig rett, Vidar P, en sub må høres. Hm... at jeg ikke tenkte på det først i min enfoldighet!
Din luring. Jeg skjønner nok at du hadde tenkt å høre på. Poenget mitt er at man ikke vet noe sikkert før man får hørt de hjemme, fordi det er så masse variabler som kan gi overraskelser. Derfor er det lurt å prøve flere kandidater.

Mvh Vidar P

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Terka skrev:
Mulig det er et bedre alternativ å gå for 1 stk dyrere sub (fortsatt under samme kostnadstak), for deretter på sikt å kanskje investere sub nr 2?
Du stiller det umulige spørsmålet he he.

Jeg tror at to stk suber av et av de nevnte merker vil holde godt følge selv ved bytte av høyttalere, men det kommer ann på hva du går for neste gang... To subber trenger bare å jobbe ved halve volumet til en sub ved en gitt SPL, så headroom vil det være nok av og forvrengningen blir også halvert. Det store spørsmålet er vel i den sammenheng hva du tror en fremtidig høyttaler oppgradering vil bringe, selvsagt også et umulig spørsmål he he.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
anekdoten skrev:
Din luring. Jeg skjønner nok at du hadde tenkt å høre på. Poenget mitt er at man ikke vet noe sikkert før man får hørt de hjemme, fordi det er så masse variabler som kan gi overraskelser. Derfor er det lurt å prøve flere kandidater.

Mvh Vidar P
Jada, he he. Og forøvrig er jeg helt enig med deg - man må prøve utstyret hjemme. Så da blir spørsmålet; hvor skal man begynne ;)
Jeg har snakket med tonart i Tr.heim og de sa seg villig til hjemlån. Så da har jeg ihvertfall et utgangspunkt(de forhandler Klipsch).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du kunne jo ha prøvd f.eks en REL også. De har en tendens til å la seg lett integrere, er oftest lynhurtige, og har en tendens til å kunne låte bra i kontekster hvor mange andre ikke gjør det.

Problemet med de er at du må et stykke opp på stigen for skikkelig øredøvende SÅL'er, så det spørs hvor høyt du pleier å spille. De minste REL'ene har begrenset SPL, men har heldigvis en elektronisk limiter som gjør at når de når sitt maksimum så spiller de ikke høyere.

Det typiske problem med en subwoofer som ikke fungerer optimalt er at den degraderer lydkvaliteten. Det vil vi jo ikke ha noe av :)

Mvh VIdar P

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Terka skrev:
Ivaols skrev:
Valentino skrev:
Hehe... kan vel si det sånn ja! ;D
Ble enig med samboeren om å kjøpe inn parabol pga dårlige tv forhold først, endte i stedet opp med en 50' plasma + parabol. Etterpå ble elektronikken i suround oppsettet også byttet ut...

Det meste handler vel også om prioriteringer (innenfor det som settes av til hobby/fritidsbudsjett). For min del så har det lyd/musikk interressen dukket opp igjen da jeg denne vinteren stort sett har vært hjemme i stedet for å prioritere nesten alle helger og lengre turer rundt bratte fjell/skikjøring (som også krever sitt budsjett..).

Tilbake til temaet..
Hvor vellykket vil man klare å få det til med 2 sub'er til samlet kostnad under 10.000 kr integret med høytalerene? Selvsagt med litt innsats og tid brukt på justering og tilpassning.

Det evigstore spørsmålet er vel om hvor mye verdi dette vil gi for min lytteopplevelse.. per nå så er gir det iallefall en bra pluss med dypbass tilstede i lydbildet (Basert på bruk av initiellt nevnte skramle-sub som ikke er av særlig god kvalitet.) Blir vel å prøve med/uten sub på flere avspillinger. Her er det iallefall bare jeg og samboeren som kan det beste svaret! ;)
Hei,

Selv hadde jeg nok prioritert en enkel god sub kontra to av ikke tilsvarende kvalitet innen samme budsjett, du kan jo alltid oppgradere siden når budsjettet tillater dette.
Det er stor sannsynlighet at du også blir fornøyd med "kun" en sub.

Mvh
Geir

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som Geir sier, en sub kan fungere godt, men vil aldri gjøre det dersom den ikke er rask, åpen, integrert og effektiv nok.
Det er egentlig en sammenheng med pris der; rimelige sub'er er prøvd i bøtter og spann her; har dessverre ikke noen jeg kan si som fungerte med mine systemer.

To sub'er kan løse endel romproblemer (og sikkert skape nye også forsåvidt), og det letter byrden på hver av sub'ene med 3dB output, slik at hver av de på høyt volum vil spille med lavere forvrengning og høyere dynamikk; noe som i mange tilfelle kan høres som en åpnere, friere, mer klangrik og uanstrengt bassgjengivelse.

Imidlertid synes jeg personlig at den største fordelen med subwoofere til relativt store gulvståere ikke nødvendigvis er den ekstra utstrekningen i bassen, eller den økte dynamikken i bassen. Jeg synes for å være ærlig at det er den økte naturtroheten i mellomtonen som er den beste virkningen.

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Mellomtonen blir ofte mer naturtro med mer naturtro bass, enig i det.
Naturtro bass legger man ikke særlig mye merke til med mindre det er kirkeorgelpedaler eller stortromma til John Bonham som gjengis. Naturtro bass på akustiske opptak handler mest om romdefinisjon.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.015
Valentino skrev:
Mellomtonen blir ofte mer naturtro med mer naturtro bass, enig i det.
Naturtro bass legger man ikke særlig mye merke til med mindre det er kirkeorgelpedaler eller stortromma til John Bonham som gjengis. Naturtro bass på akustiske opptak handler mest om romdefinisjon.
Mye enig i dette.

Før hadde jeg en aktiv sub koblet til anlegget mitt (stativHT med 6.5") og det tok ca 30 sek før sub'en slo seg på og var spillende. På rolige akustiske opptak kunne du virkelig høre når sub'en slo seg på, plutselig kom romfølelse enda sterkere frem.

Har fjernet sub'en nå, mest pga vanskelig integrasjon med mine dyptgående 8" og fordi jeg rett og slett ikke trengte sub'en, sånn volummessig i mitt lytterom. Låt mer naturlig uten. Uansett er jeg nysgjerrig på aktiv deling med to sub'er.

Topp Bunn