Sub + stereo pre-amp = lite bass?

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Var og henta subben i dag....veldig lekker med avrundede kanter over det hele, og bygget i 1,83mm MDF = 35 kg
Bra byggekvalitet mao.
LINK: http://www.epiksubwoofers.com/legend.html#

Har koblet den til +/utgangen på forforsterker og kjører da A+B-inngangen samtidig.
Delefilter er det i subben...kjører bare på crossover-inngangen på subben (som de sa på LSound)

Subben må såklart spilles inn, men er IKKE imponert, for å si det sånn.
Den lille bassen som er, virker veldig ren og fin da.
Kjører jeg bare B-inngangen er det torden, men så snart jeg skifter over til A+B virker det som signalet blir halvert ut, og subben blir dønn rolig.
Jeg hører at den er der, men den står på full guffe.(300 W RMS)
Har delt den på ca. 90Hz

Litt rådvill her nå...det blir vell samme resultat hvis jeg kobler den fra høyttaleren til subben på "High Level Input"
Halvering av signalet mener jeg....
Blir vell ikke "rett" å gjøre det sånn heller?

Bassen står klint helt inni hjørnet også, så man skulle jo tro at det skulle holde ikke sant?
Får mine "Martin Logan Aeria i" i morgen, og kjøpte denne subben for at det skulle bli orntlig bass i anlegget ved film og konsert-spilling.

Forslag til hva jeg kan gjøre noen?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.363
Torget vurderinger
1
Utfasing når A & B kobles til samtidig?

mvh
KJ

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Vanskelig å si....men det er ENORM forskjell fra bare B til A+B.
Spiller bedre når jeg gir på med volum, men kan jo ikke spille så høyt alltid...da bor jeg ikke her lenge.... :-\

Virker som signal-styrken ut av forforsterker blir halvert altså...når begge utganger benyttes.
Er dette "normalt"?

C

Cyber

Gjest
Nei, har du koplet riktig? Kjører du rød/hvit til rød/hvit? Du har koplet i preout på amp og riktig inngang på subwoofer?

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Ja, koblet slik du sier først, men da kom ALL lyd i subben, så ringte LSound og spurte, og han sa jeg kun skulle koble til den røde på subben(crossover) og ta ut den som stod i LFE-inngangen.
Da ble det bare bass, men lite/lavt :(

Som sagt...subben står på full guffe, men ikke mer enn at jeg virkelig må høre etter.
Rent og pent det som er av lyd da, men...
Stiller jeg pittelitt ned på frekvens fra ca 100 til 80 Hz forsvinner lyden nesten helt.

Pre-amp: Vincent SA-11 Dual Mono Class A

C

Cyber

Gjest
Ok. Hvilken forsterker tar du signal ut fra?

For å få all bassen må du jo har to kabler inn i subben. Høres veldig rart ut.

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Signalet kommer fra pre-ampen.

Det var det han sa på LSound.
Han mente at stort sett all bass var i mono, eller ville/kunne bassene utfase hverandre?
Et merkelig utsagn, men...jeg har aldri hatt sub før, så......

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Rocker skrev:
... Han mente at stort sett all bass var i mono, ...
På vinyl er det vel det, av praktiske grunner.
Hvilken eller hvilke kilder har du prøvd med? Har du prøvd flere innspillinger?

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Cd-spiller og htpc (vanlig cd, dvd, bd, + musikk, film, konsert på hdd)
Har prøvd alt.

Fant denne: http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10508163

SITAT:
NB! S-modellen har til forveksling ikke støtte for to separate sub-utganger, men har to innganger i stedet for en. Dette muliggjør bruk mot forsterkere og pre-amper uten sub-utgang, som jo er vanlig i en rekke stereo-oppsett. I tillegg behandler S-versjonen et bredere frekvensregister enn standard C-versjon, som også er viktig ved bruk i et musikkoppsett

Mao skal jeg i morgen avsted og kjøpe en y-kabel med 2 hun og en han-plugg, så får jeg hele signalet inn i subben og ikke bare halve

C

Cyber

Gjest
Bruker du Antimode? Hvis ikke skal to kabler fungere akkurat like bra.

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Antall liker
44
Du bør også være klar over at downmix av surroundlyd til stereo i enhver blu-ray og dvdspiller ikke tar med bassignalet/LFE. Altså .1 kanalen tas ikke med og du mister veldig mye bassinformasjon. Alle filmer og konserter du velger å kjøre med surroundlydsporet låter dermed svært tamt i forhold til hvordan det kan låte. Dette har irritert meg grenseløst i mange år. Løsningen er å dessverre måtte kjøre en dedikert surroundpreamp til å gjøre denne downmiksingen, da får du hele bassignalet med og vips så låter det morsomt. Litt viktig å ta med i betraktningen når man har kjøpt sub og har store forventninger.

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Cybervision:

Neida, bare hentet sitatet derfra....var en på av-forum som sa jeg skulle kjøpe en y-kabel.
Hørtes VELDIG fornuftig ut....

Vosten:

Jeg kjører ALT i stereo...i flere år nå.
Hadde en slik Pioneer-receiver for noen år siden, og var så frustrert over effekten(7x180w..liksom) at jeg solgte den igjen og gikk for stereo...angrer ikke 1 sec.
Anlegget brukes primært til musikk og konserter, så filmer er bare en bonus-greie :)

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Antall liker
44
Rocker skrev:
Cybervision:

Neida, bare hentet sitatet derfra....var en på av-forum som sa jeg skulle kjøpe en y-kabel.
Hørtes VELDIG fornuftig ut....

Vosten:

Jeg kjører ALT i stereo...i flere år nå.
Hadde en slik Pioneer-receiver for noen år siden, og var så frustrert over effekten(7x180w..liksom) at jeg solgte den igjen og gikk for stereo...angrer ikke 1 sec.
Anlegget brukes primært til musikk og konserter, så filmer er bare en bonus-greie :)
Aldri eid surroundanlegg. 2.0, evt 2.1 og 2.2 er tingen ;D Problemet da er at du aldri får full filmbass uten en surroundprosessor til å downmixe til 2.0. Heldigvis er de fleste konserter med eget stereospor slik at alle får godlyd på det viktigste som tross alt er musikken. :)

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Nettopp ;D
Kjøpte jo denne subben fordi den skulle fylle ut høyttalerne jeg får i morgen....
Hvis det var omvendt hadde det vell blitt sånn SVS-sub eller hva det heter, men trenger ikke jordskjelv...bare fiiin bass.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.363
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner ærlig talt lite og ingen ting av A & B inngang i forhold til Cross over, LFE og høynivåinngang.

Kan du legge ut et par bilder som viser forsterkerplata med og uten tilkoblingen du har satt opp?

mvh
KJ

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Jeg skjønner ærlig talt lite og ingen ting av A & B inngang i forhold til Cross over, LFE og høynivåinngang.

Kan du legge ut et par bilder som viser forsterkerplata med og uten tilkoblingen du har satt opp?

mvh
KJ
PM sendt!!!

Øhh...ser at jeg har skrevet A+B INNGANG, men det skal selvsagt være UTGANG ...fra for-forsterker ::)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.363
Torget vurderinger
1
Etter avtale med Roker (som det så heter) og en kort e-postveksling: Vedlagt følger noen bilder av Rocker sin subb og forforsterker. Disse var for min del noe oppklarende mht A+B.

Roker ga meg følgende forklaring på hendelsesforløpet

Det skjer ingenting med lyden med lyden når jeg kjører A+B på Vincent T11 i hovedhøyttalerne.
Kun subben som blir lavtspillende.
Kjører jeg bare utgang B på Vincent T11 (som subben er koblet til) blir det skikkelig bass.
Kan ikke bomme på de forskjellige utgangene på på Vincent T11 ....man hører releet smekker i. (med MUTE inne på denne blinker det)

Min (KJ) «konklusjon» var at det kan virke som releet på B-utgangen ikke kobler inn når du bytter til A+B, av en eller annen grunn. Det kan f.eks. være venderen på frontpanelet på forforsterkeren eller koblingen mellom denne og B-utgangen.

mvh
KJ

Vedlegg

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Hva skjer med impedansen på forsterker hvis jeg trekker ledninger fra denne til subben?
Høyttalerne jeg får i dag har minimum impedans på 1.7....

Bruker subben sin egen forsterker eller Rotel-en når jeg kobler slik?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.363
Torget vurderinger
1
Høynivåinngangen skal gå til forsterkeren i subben og skal ikke ha en impedans som belaster nevneverdig. Dvs det skal ikke være noen nevneverdig ift belastningen av det øvrge forsterkeriet.

mvh
KJ

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Gode greier :)
Da blir det avsted å kjøpe noen tynne kabler da...

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Enig med KJ at det høres ut som et klassisk tilfelle av utfasing. Typisk at bassen reduseres kraftig når stereo-kanalene sammenkobles, slik som du sier. Hvis du spiller musikk i mono (bruk evt monoknappen på en tuner elns), vil ALL bass bli faset ut, og subben vil ikke gi fra seg lyd i det hele tatt. (koble fra side høyttalerne for at det skal bli helt tydelig).
Altså det jeg mener er at du i et slikt tilfelle kan bruke et mono-musikksignal for å teste teorien.
(Dessverre er det få forsterkere som har mono-knapp, et meget nyttig redskap i flere sammenhenger, og som ble fjernet pga av at den gikk av mote). No

P.S. Hvordan kan en slik feil oppstå? I enkelte sammenhenger er nok at to ledninger kobles motsatt, i andre kan det for eksempel være at man har brukt operasjonsforsterker som buffer og rotet med invertert og ikke-invertert inngang. Sef ren spekulasjon mht dette tilfellet. (Lykke til uansvett).

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Har nå fått henta mine "Martin Logan Aeria i", satt dem opp, kobla subben med ledninger fra amp-en til High Input....

Fantastisk lyd allerede vs/ hva jeg hadde fra før...
Trenger nok tid for å få alt på "rette" plass, men det var som om en dundyne ble fjernet foran meg.
Subben kan IKKE stå bak høyttaleren i hjørnet...da er det naboene som får mest bass ;D ikke bra...

Alt fungere som det skal mao :D
Har hørt på musikk i 3 timer sammenhengende allerede....blir avhengig nå jeg :eek:

Konklusjon på subb-problematikken må da bli: Releet som kobler inn A+B-utgangen på pre fungerer ikke etter hensikten.....

Topp Bunn