Sub plassering

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Her er en skisse av rommet mitt:


Der det står "DOOR" er hvor anlegget er.. se bilde:

Som du ser på skissen står subben oppe i venstre hjørne.. og det er her jeg sitter når jeg ser film/hører på musikk.. Nearfield kan du si, da subben er 2cm fra der jeg sitter!

Leser titt å ofte på div. amerikanske forumer, og kom over denne uttalelsen..:

Randy, it's ok to have any subwoofer in nearfield position. The problem is that, in all but the deepest of rooms, if a true subwoofer is used nearfield, then the first pressure wave moves forward and reflects backwards as the second pressure wave moves forward, which results in cancellation and a dip in the frequency response. An 8" or 10" woofer is fine, but just not as high headroom as a 12" woofer, assuming that they are all purposely designed for mid-bass use in the first place.
Slik oppsettet mitt er nå, så funker det bra ved lave-moderate volum... men når jeg guffer høyt opp er jeg ikke helt fornøyd.

Syns selv det har vært best lyd her i stua når jeg hadde anlegget langs den veggen der subben står nå. Hadde jeg hatt en projektor så hadde jeg hatt høytalerne der. Men da jeg bare har en 32" TV så må jeg sitte ca. 3meter ifra for at det skal bli brukbart å se på film. .. så jeg må ha anlegget der det står nå.


Jeg har tenkt på følgende..:

Kvitte meg med tv bordet, å ha subben mellom frontene, eller bør jeg ha subben til venstre for venstre høytaler? - siden subber er glad i hjørneplassering mener jeg.. Vet at jeg må nesten prøve frem selv.. men hva tror dere ? :)
 
M

Medlem 1792

Gjest
Ja, du må eksperimentere med plasseringen selv, det er ingen ”fasit” svar her. Du burde vel også la sub’en få litt mer ”luft” rundt seg, den står veldig nær veggene ser det ut som.
Jeg har en annen type sub enn det du har men den spiller best når den er plassert mellom side vegg/side høyttaler. Sub’en har en avstand på ca. 30 cm til side vegg og ca. 60 cm til bakvegg, det funker best hos meg. Det å dytte den helt inn i hjørnet var ikke vellykket hos meg.
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg har en layout som ligner på din hjemme hos meg, og prøvde med sub'en i hjørnet ved siden av lytteposisjon, men opplevde, akkurat som du gjorde, at dette ikke var bra.

Jeg endte opp med sub'en inntil veggen foran den ene fronthøyttaleren. Hvis jeg tolker bildet ditt riktig, ville det bli som om du plasserte sub'en din mellom enden av sofaen og den venstre fronthøyttaleren.
 
Topp Bunn