Sub og satelitter i planleggingsfasen.

askis

Medlem
Ble medlem
29.10.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
Hei alle sammen!

Har noen idéer som jeg nå har bestemt meg for å gjøre noe med.
Jeg har lekt litt med tanken på og bygge meg en høyttaler i betong.

Planen er å lage et lite system med en ikke altfor stor aktiv subb, med tillhørende sattelitter av ett eller to 3" fulltoneelementer (Fostex, HiVi-research eller TangBand?)..
Basselementene er heller ikke bestemt. Tror jeg skal bruke to 8" elementer på hver sin motsatte side av kula. Elementene bør kunne virke bra i et lite kassevolum.

Subben blir kuleformet. Usikker på om sattelittene også kan være kuleformet med tanke på best mulig lyd?
Lyden er fokuset, men systemet skal også se bra ut og ta lite plass på en hybel.
Som forsterkere har jeg lyst å bruke Hypex modulene.

Budsjettet er fra 5-10K.

Er det noen her på forumet som har erfaringer og dele fra slike prosjekter? Og vilken lyd kan jeg forvente og få av et slikt system? Tar veldig gjerne imot alle slaks forslag til elementer eller div. endringer jeg bør gjøre før jeg knekker i gang!
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
Vedr. bafel diffraksjon. Side 23 fra forskningsrapport av Dr. HF Olsen i 1930 åra:


Svein.

Edit: denne fasongen, plassert på vegg burde gi minimum av difraksjon og baffel-step.
stjal dette bilde fra ett innlegg i en tidligere tråd om bakhøytalere, som du kanskje ser så er en kule den ultimate baffel formen med tanke på baffeldifferaksjon
;)
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
du bør også vere oppmerksom på hvor du legger delefregvensen mellom subb og sattelitt, for lavt og du ødelegger dynamikken og begrenser effektivt max spl.

se denne linken: Satellites&Subwoofers
:D

EDIT: Og denne:Subwoofer Conundrum
 

askis

Medlem
Ble medlem
29.10.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
Takk for to veldig gode tips! Blir enda mer giret på prosjektet..
En annen ting jeg har undret litt over. Nedre frekvensgrense. Kan man si at flere små ellementer med totalt areal lik étt større element i teorien vil kunne gå like dypt i frekvensområdet?
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
vel, jeg tror ikke det, fordi ts parameterene på små elementer ofte ikke er like gunstige for dyp bass som parameterne til store elementer. Det er vel spesielt resonansfrekvensen som begrenser dette, men ved rett valg av elementer lar det vel seg gjøre.

PS: Nå er jeg på dypt vann her, så litt hjelp fra noen faglærte hadde vert fint ;)
 

askis

Medlem
Ble medlem
29.10.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
Satelitter av Fostex FE108EZ Sigma og
sub av SCAN-SPEAK 23W-4557T00 9" bass, eventuelt med Scan-Speak 23W-0-00-00 9" slave. Hvordan vil denne kombinasjonen fungere?
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
joda, den vil nokk gjøre nytten den, men er ikke mange av fostex fulltonene laget hovedsakelig for horn konstruksjoner? :-/

men hva med tangband sine 3"fulltoner? er ikke disse mye brukkt, eller vil du helst lage noe litt kreativt?

Hva med en "ferdigdesignet" liten minimonitor i steden for fulltone da? noe sannt kanskje og en sub i tillegg

Hatt III

Scanpeaken tror jeg nok vil spille fin bass, men den vil nok ikke spille alt for dybt, hva med 2 stk av peerless sine xls basser i ett lukket rundt kabinett da? blir jo omtrendt samme prisen som scan peak bassene, men nå vet jeg ikke hvordan noen av de låter da, bare att xls elementene har fått veldig masse skryt

prøver bare å komme med konstruktive forslag ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Forslag:
TB 4" (W4 1337S), diskant i tillegg med delefrekvens rundt 10k.
Peerless XXLS 10" aktiv og slave i 22l kasse.
Deles rundt 80-100Hz. Kan fint deles passivt i toppen og aktivt i bunnen.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
hvordan skal du støpe en kule i betong, tenkte du ?
 

askis

Medlem
Ble medlem
29.10.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
Forslag:
TB 4" (W4 1337S), diskant i tillegg med delefrekvens rundt 10k.
Peerless XXLS 10" aktiv og slave i 22l kasse.
Deles rundt 80-100Hz. Kan fint deles passivt i toppen og aktivt i bunnen.
Hei! Likte dette forslaget spesiellt bra. Tror absolutt jeg skal sjekke ut denne mer nøye. Men hvordan vil så lav deling på subben virke på lydbildet. Ser mange her på forumet mener dette blir for lavt..?
 

askis

Medlem
Ble medlem
29.10.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
joda, den vil nokk gjøre nytten den, men er ikke mange av fostex fulltonene laget hovedsakelig for horn konstruksjoner? :-/

men hva med tangband sine 3"fulltoner? er ikke disse mye brukkt, eller vil du helst lage noe litt kreativt?

Hva med en "ferdigdesignet" liten minimonitor i steden for fulltone da? noe sannt kanskje og en sub i tillegg

Hatt III

Scanpeaken tror jeg nok vil spille fin bass, men den vil nok ikke spille alt for dybt, hva med 2 stk av peerless sine xls basser i ett lukket rundt kabinett da? blir jo omtrendt samme prisen som scan peak bassene, men nå vet jeg ikke hvordan noen av de låter da, bare att xls elementene har fått veldig masse skryt

prøver bare å komme med konstruktive forslag ;)
Hei! Dette systemet ville nok blitt et veldig godt system. Er forøvrig ute etter noe litt mindre. Uansett hvilke system det blir kan jeg eksprimentere med kuledesign på kassen..
 

askis

Medlem
Ble medlem
29.10.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
hvordan skal du støpe en kule i betong, tenkte du ?
Planen er og forme ei kule av styrofoam (tett isopor) som indre forskaling. Denne litt "upresise" kula skal sparkles på en rigg så kuleformen blir perfekt. Deretter skal jeg prefabrikere avstandsklosser tilsvarende tykkelsen på veggene. Disse limes på jevnt over på kula. Utsparring til elementet blir enten av mdf/isopor. Skal støpe inn en ring i tustfritt stål med ferdig gjengede hull til montering av elementet. Denne forankres med enkel armering.

Betongen som brukes er repmørtel med glassfibertråder i. Reppmørtelen er veldig kleberlig og kan mures på isoporen. Den blir også svært tett og tåler en del støpesjøter.
Støpeprosessen skjer i to prosesser. Halve veggtykkelsen (innsiden først), og deretter siste halvdel (utsiden).
Geonett er et plastnett som brukes til å binde bratte jordskråninger. De finnes i alle tykkelser og kan også brukes som armering (umagnetisk). Denne legges mellom de to "lagene". Utsiden skrykes rett (rundt) med et pussebrett (halvkuleformet) som jeg søper i glassfiper. Pussebrettet kan da gli på avstandsklossene som er limt på kula. Deretter sparkles kula med Heydi husfix.

Føler dette ble litt tungt skrevet. Men beste måten jeg kan forklare det på.
Skal legge ut masse bilder av prosessen når jeg begynner!
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Veldig spennende ! Brenner du ut styrofoamen tilslutt, og fyller hullene etter avstandfsklossene med husfix ?
 

askis

Medlem
Ble medlem
29.10.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
Veldig spennende ! Brenner du ut styrofoamen tilslutt, og fyller hullene etter avstandfsklossene med husfix ?
Avstandsklossene er i betong og blir innstøpt. Styrofoamen blir nok en enkel sak og pirke ut til slutt! ;D
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Avstandsklossene er i betong og blir innstøpt. Styrofoamen blir nok en enkel sak og pirke ut til slutt!  ;D
Klarer ikke å vente ! Hvordan fester du avstandsklosser i betong til styrofoamen ?
 

askis

Medlem
Ble medlem
29.10.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
Klarer ikke å vente !  Hvordan fester du avstandsklosser i betong til styrofoamen ?
Uvisst.. Blir vel noe multilim. Maxibond fugelim etser ikke isopor.
 
Topp Bunn