Ønsker anbefaling Sub m/DSP eller receiver m/romkorreksjon?

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Ønsker anbefalinger til 2.1 anlegg som også skal brukes til film/streaming.
Skal jeg velge f.eks en SVS sub m/ int. DSP eller f.eks. brukt receiver m/romkorreksjon og beholde min SVS PB12 NSD?
Skal uansett gjennom en Exposure 3010S2 og ut til et par Spendor A7.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.157
Antall liker
6.644
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det er jo fordel å få korreksjon (og høypassfilter) av høyttalerne også.
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Det mener jeg også. Finnes det noe ala miniDSP for 2.1?
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Hva er det som teller av romkorreksjon for tiden? Marantz skrives det mye fint om, men man har jo Denon og Yamaha som også er i samme sjanger.
Ønsker veldig anbefalinger, gjerne med begrunnelse.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.060
Antall liker
2.521
Det mener jeg også. Finnes det noe ala miniDSP for 2.1?
CamillaDSP (CDSP) gjør dette fra en datamaskin av eget valg (f.eks Raspberry Pi) og valgfri multikanal DAC.
CDSP er en digital filterdesinger med web brukerflate hvor man kan gjøre masse ulike filtre, inklusiv delefiltre.

Selv bruker jeg CDSP som ren EQ nå på samme maskin som Squeezelite player. Altså at musikk strømmes fra musikkserver som FLAC til Squeezelite, deretter urørt PCM fra player til CamillaDSP. Men planen er i vinter å få kontroll på bass med samme løsning og multikanal DAC.

CDSP utvikler har planer om å støtte ulike S/PDIF kort slik at en RPi med S/PDIF inn/ut HAT skal kunne kobles i kjeden tilsvarende miniDSP, men med større fleksibilitet og mulighet til å benytte bedre DAC.
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Joda, men dette skulle være til TV-titting. Og helst enkelt i tillegg til musikalsk kvalitet.
Har også en platespiller som kanskje ønsker seg korrigering etterhvert.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.060
Antall liker
2.521
Joda, men dette skulle være til TV-titting. Og helst enkelt i tillegg til musikalsk kvalitet.
Har også en platespiller som kanskje ønsker seg korrigering etterhvert.
Analogdelen i anlegget er hemsko her også. Men uansett løsning man velger med digital romkorreksjon må vinylsnurren via en ADC om den skal være med på moroa.

Flerkanals DAC har typisk like mange innganger som utganger så i stedet for inngangsvelger som på en tradisjonell forforsterker benytter man 64 bit floating point digitral miksing som er helt støyfri. D.v.s TV, platespiller og digital spiller alle kan spille samtidig om man ikke drar ned volum på dem. miniDSP har ikke ADC som vidt jeg kjenner til.

Når det gjelder musikalsk kvalitet gruser nok CamillaDSP sammen med REW det meste av det som er nevt av Japanske merker ;) Begrensing med disse er hvor mye CPU kraft man gir CDSP sammen med hvor mye kunskap man selv evner ta til seg. Kanskje man vil se på https://www.trinnov.com/ om man ikke ønsker sette sammen sin egen løsning.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.532
Antall liker
35.407
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Analogdelen i anlegget er hemsko her også. Men uansett løsning man velger med digital romkorreksjon må vinylsnurren via en ADC om den skal være med på moroa.
Merkelig at jeg bruker både roon og signal fra min riaa på min Minidsp hvis det ikke fungerer... fungerer brillfint her.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
Finnes flere produsenter nå med (mer eller mindre) integrerte løsninger, 2.2 med romkorreksjon, analoge og digitale innganger inklusiv HDMI-inngang.
Sjekk modeller fra Lyngdorf og NAD for eksempel..
Hvis du ikke trenger HDMI-inngang og klarer deg med optisk fra TV/BD er utvalget enda mye større. MiniDSP SHD med og uten amp. DEQX har nye spennende produkter inkludert en med effekt innebygd.
Ellers maaange separate DSP-løsninger selvsagt.
Men hvis du på sikt tenker at du vil bygge ut med noen flere kanaler er jo ikke en receiver så dumt og ganske kostnadseffektivt, selges jo nesten gratis nå for tiden... Selv har jeg en liten Denon som i brokoblet modus faktisk spilte veldig greit i et 2.1 oppsett sammen med et par Dali Helicon + sub. Ble dog enda litt bedre med separate komponenter (til 10x prisen da men..)..
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.060
Antall liker
2.521
dette skulle være til TV-titting
Bare en ettertanke nå som vi har avklart at nyere komersielle produkter fra miniDSP har analog inngang :) I hodet mitt var de fortsatt primært leveradør til DIY slik jeg ble kjent med dem.

DSP behandle lyd til TV titting kan muligens kreve ny synkronisering mellom bilde og lyd? Avhening av hvor komplekse og antall filtre man ender opp med er det litt forsinkelse ved DSP prosessering. LG TV'n vår så langt jeg klarer finne lar meg kun forsinke lyd ut. — ikke bilde som jeg egentlig skulle ha behov for ved ekstern prosessering fra S/PDIF.

Jeg spekulerer om vår Samsung Soundbar Q960A gjør en handshake over HDMI ARC hvor den forteller TV'n hvor mye latency den har? Dette er et trådløst system med masse DSP inkludert Atmos emulering og radiokommunikasjon til sattelitter og sub. Den skulle da egentlig lagge etter ganske mye sammenlignet med intern DAC til TV-høytaler eller PCM over S/DIF.

Om så er tilfelle vil jeg tro en suround forsterker med HDMI muligens er beste veien å gå om det er slik at den kan fortelle TV'n hvordan den må synkronisere bilde og lyd?
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Skjønner dette kan bli avansert. Blir svimmel av mindre.
I tilfelle receiver spør jeg igjen da jeg tror det går mot den enkle løsningen. Men jeg har ikke hørt annet enn YPAO når det kommer til automatisk korreksjon.

Hva er det som teller av romkorreksjon for tiden? Marantz skrives det mye fint om, men man har jo Denon og Yamaha som også er i samme sjanger.
Ønsker veldig anbefalinger, gjerne med begrunnelse.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.157
Antall liker
6.644
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Skjønner dette kan bli avansert. Blir svimmel av mindre.
I tilfelle receiver spør jeg igjen da jeg tror det går mot den enkle løsningen. Men jeg har ikke hørt annet enn YPAO når det kommer til automatisk korreksjon.
Både Audyssey og Dirac er nok minst like bra (bedre).
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Både Audyssey og Dirac er nok minst like bra (bedre).
Da står det i så fall mellom Marantz og Denon. Holder det med f.eks. Marantz NR1711 eller er MultiEQ for dårlig. Bør det være MultiEQ XT eller XT32?

Eller selge Exposure og kjøpe en rå toppmodell…?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.157
Antall liker
6.644
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Da står det i så fall mellom Marantz og Denon. Holder det med f.eks. Marantz NR1711 eller er MultiEQ for dårlig. Bør det være MultiEQ XT eller XT32?

Eller selge Exposure og kjøpe en rå toppmodell…?
NR1711 sin romkorreksjon er helt fin og støtter også MultEQ-appen, så du blant annet kan styre hvilket frekvensregister den skal jobbe i (begrense oppover hvis du ikke vil den skal tukle for mye med høyttalerens respons f.eks).
 

KMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2012
Innlegg
212
Antall liker
185
Sted
Fyresdal
Torget vurderinger
0
Da står det i så fall mellom Marantz og Denon. Holder det med f.eks. Marantz NR1711 eller er MultiEQ for dårlig. Bør det være MultiEQ XT eller XT32?

Eller selge Exposure og kjøpe en rå toppmodell…?
For å gjøre valge vanskligere igjen så får jo nyeste verson av ypao mye skryt av audioholics.com å di/han har vel ganske god erfaring med di forskjellige RC. Anthem får mest skryt men koster vel fort vekk mer 🤔
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.889
Antall liker
1.466
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Velg ikke bare AVR enhet etter softwaren, når hardwaren kan være dårlig. ref testing av hardware egenskapene til surround prosessoren.
Feks. måligene til Denon AVR-X3800H
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Har Marantz Audyssey 2 presets? Har ikke vært borti Marantz og Audyssey tidligere, bare gammel Yamaha med YPAO. Derfor alle spørsmål.
Skal brukes til 2.1, og ønsker presets med og uten sub. Og å kunne sette ting manuelt etter korreksjon. Dvs sette subvolum og delefrekvens etter Audyssey men beholde kalibreringen. Eller kan man sette str på HT og delefrekvens først og så velge hva man kalibrerer?
Har Marantz noen receivere som er foretrukket til 2.1 og sterk nok til å drive «lettdrevne» Spendor A7 som er glad i krefter? Har som nevnt sett på NR1711 og Cinema 50/60.
Alle tips mottas med takk
Spurte i Marantz vennetråd men det er lite respons der dessverre.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.157
Antall liker
6.644
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Har Marantz Audyssey 2 presets? Har ikke vært borti Marantz og Audyssey tidligere, bare gammel Yamaha med YPAO. Derfor alle spørsmål.
Skal brukes til 2.1, og ønsker presets med og uten sub. Og å kunne sette ting manuelt etter korreksjon. Dvs sette subvolum og delefrekvens etter Audyssey men beholde kalibreringen. Eller kan man sette str på HT og delefrekvens først og så velge hva man kalibrerer?
Har Marantz noen receivere som er foretrukket til 2.1 og sterk nok til å drive «lettdrevne» Spendor A7 som er glad i krefter? Har som nevnt sett på NR1711 og Cinema 50/60.
Alle tips mottas med takk
Spurte i Marantz vennetråd men det er lite respons der dessverre.
Du kan gjøre en del innstillinger uavhengig per inngang (dvs hver kilde), og trolig kan du vel slå av og på sub per kilde og hvis jeg husker rett.

Subvolum og delefrekvens kan settes etter kalibrering, men er globale settings, ikke per kilde og heller ikke flere presets.

Er de lettdrevne eller er de glad i krefter? :) NR1711 har vel 50 ærlige watt som holder en del, men ikke uendelig. En ekstern effektforsterker er jo en mulighet. Jeg har NR1608 selv og hadde en ekstern effekt på denne før jeg gikk over til aktive høyttalere.
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Du kan gjøre en del innstillinger uavhengig per inngang (dvs hver kilde), og trolig kan du vel slå av og på sub per kilde og hvis jeg husker rett.

Subvolum og delefrekvens kan settes etter kalibrering, men er globale settings, ikke per kilde og heller ikke flere presets.

Er de lettdrevne eller er de glad i krefter? :) NR1711 har vel 50 ærlige watt som holder en del, men ikke uendelig. En ekstern effektforsterker er jo en mulighet. Jeg har NR1608 selv og hadde en ekstern effekt på denne før jeg gikk over til aktive høyttalere.
Spendor er lettdrevne, men de spiller vilt bra med Exposure 3010S2D. Dvs at de er glad i god strøm, og den kan jo brukes som effektrinn via AV-inngangen. Tapper nå subben ut fra pre og har justert hit og dit i hele helgen. Og i dag sitter det temmelig bra uten noen form for korreksjon foruten plassering og delefrekvens. Har noen dipper fra rundt 100-150Hz men det er ikke plagsomt. Funker på musikk også faktisk.
 
Topp Bunn