Sub for musikk - kit eller custom made?

BillyJoe

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Innlegg
35
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei,

Jeg har behov for en liten sub som skal gi support til et par Acoustic Energy AE2 monitorer. AE2 er utstyrt med 2x4" elementer, de er raske, og mangler endel i bassen. Brukte en stund en VeloDyne 12" aktiv sub, men det var ikke noen god match. Er ikke ute etter den dypeste bassen, vil ha en liten sub som er rask og som kan fylle på litt i de lavere frekvenser. Skal brukes til musikk. Kjapp og integrerbar er viktig, ofrer gjerne noen lave hertz for å få til dette andre.

Har gått meg lettere vill i jungelen av DIY prosjekter, og prosjekter som jeg synes virker lovende er utelukkende basert på elementer som enten er umulig å oppdrive eller iih dyre.

Har sett litt på Dynabel Arges, et kit med et 10" Peerless element og Dynex 2.0 forsterker. En lettvint løsning der kun noe sløyd gjenstår. Dersom noen kan bekrefte at det er akkurat denne jeg trenger, så hadde det lettet prosessen veldig;-)

Dersom noen kan peke i retning av et mer egnet prosjekt er jeg takknemlig for det. Har i utgangspunktet kikket etter lukkede løsninger, da kassen kan bygges ganske liten.

For ordens skyld, rommet som skal møbleres er ca 3.5 x 5x5m, panel på vegger og tak, parkett på gulv.

Gutter?

mvh,
BJ
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hvilken Velodyne var du misfornøyd med?

Min umiddelbare tanke var å foreslå Velodyne DD-serie eller JL Audio Fathom...

Eller høre med Tangen om Ragnarokk?

Uansett er min erfaring i min stue at sub'en ikke bør spille over ca 50 Hz, da blir den veldig lett lokaliserbar - og 2 stk er alternativet da!

P
 

BillyJoe

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Innlegg
35
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hadde i utgangspunktet tenkt selvbygg, de alternativene du lister er nok utenfor budsjettrammene.

Velodyne-subben jeg hadde var CHT-12R eller noe slikt. Ikke noe galt med den, men fikk aldri den sømløse integreringen sammen med AE2. Har lyst til å beholde AE2, da jeg liker lyd og soundstaging veldig godt.

Ser også for meg at deling må skje på høyere frekvens enn 50Hz, mulig du har rett i at jeg bør ha to sub'er.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har hatt brontes,bygd med slave og ds 4.0 istedenfor hs 500(denne løsningen vart anbefalt av frode steen,etter spm av kunde til "Fattigmannsløsning")

Bassen var litt for treg, varm og fyldig.

Også vanskelig å integrere med Patos lyric 402+Respons baby grand.(Spillte litt hver sitt liv innimellom)

Tror Rel/Jl audio eller velodyne fikser bassdelen bedre enn perless.

Om du har mulighet til litt forskjellige plasseringer,trur eg 1sub er heilt ok.

Om budsjettet er gitt blir da også kvaliteten dårliger med 2stk,trur nesten eg hadde gått for 1stk sub da med bedre kvalitet/justeringsmulighet?

Er ein Rel stampede og ein Jl Audio på bruktn nå.(Jl Audio lager noen vanvittig bra elementer,som må vere heilt i toppsjiktet!)

Lykke til uansett.
mvh

Edit!ser at du er ute etter kit/custom,så da er nok Ragnarok glimrande,evnt kjøpe Jlaudio bilelement,finst i 2/4/6 ohm dobbelspolet,fra 2-5000kr.
Funker i små kasser,med relativt lite effekt.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.800
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tangen driver med en variant av Ragnarok 212 for meg for tiden. Jeg har nevnt at jeg tror at det må finnes et marked for en Ragnarok med en enkel 12", og han nevnte at han driver og tester elektronikk som kan passe til noe slikt. Er litt development on demand han bedriver, hehe.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
BillyJoe skrev:
Velodyne-subben jeg hadde var CHT-12R eller noe slikt. Ikke noe galt med den, men fikk aldri den sømløse integreringen sammen med AE2. Har lyst til å beholde AE2, da jeg liker lyd og soundstaging veldig godt.
DD serien til Velodyne er nok i en helt annen klasse enn CHT... Her tror jeg du får alt du er ute etter, har i tillegg innebygd DSP/romkorreksjon.

Uansett anbefaler jeg DSP på suben, for lettere og bedre integrering med både AE2 og rom! Her er det flere muligheter, men anbefaler Velodyne SMS-1, hvor du får resultatet på skjerm, og du lett kan "skreddersy" din egen targetkurve, og i tillegg får perfekt integrasjon mot HT.

P
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.800
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er noe slikt som må til, ja. Sub uten DSP er glem det.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Valentino skrev:
Er noe slikt som må til, ja. Sub uten DSP er glem det.
Kan du si litt om valg av delefrekvens (ift integrering) i ditt nye oppsett Valentino ?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.800
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Å, det blir dipolbass ned til 40Hz, og da er det nesten ikke nødvendig med EQ for rommet (EQ for dipol må derimot til). 4-ordens deling mot lukkede suber ved 40Hz, altså, og på subene må det sikkert rattes litt for rommet. Vel er det stort, men ikke så stort, hehe.
Subene blir en variant over mine gamle Ragnarok 212 med nyutformet kabinett og ombordforsterker.
 
R

Rojoh

Gjest
Husker selv med glede lyden fra AE, dog lillebroren AE-1. Til tross for mange gode egenskaper følte jeg det måtte litt drahjelp til i dypbassen. Anskaffet gode gamle B&W ASW-800 som var en aktiv utgave av 12" som satt i 801 Matrix. Syntes forsåvidt ikke det var noe problem å integrere mht. å finne riktig nivå, men etter å ha prøvd det innebygde HP-filteret og filtrert bort den dypeste bassen fra AEene var det ingen vei tilbake. Syntes det totalt sett var den beste løsningen.

Man kan spekulere på årsaken - min tanke er at når man først går for anskaffelse av (dyre) aktive subwoofere, så forventer man bedre bass. Ingen tvil om at en subwoofer tilfører dypere bass, men bassfrekvensene henger sammen et godt stykke oppover og den subjektive opplevelsen av basskvalitet henger meget nøye sammen med med hva som skjer ovenfor frekvensområdet suben spiller også.

Derfor tenker jeg at små elementer som i utgangspunktet sliter med bassgjengivelse (+ evt. at forsterker også dra "tyngre") uansett vil være en begrensning for lydkvaliteten man opplever. Vi er da også inne på ting hvor EQ ikke hjelper så mye. Etter min erfaring vil det å innføre aktiv deling av monitorhøyttalere bidra mer for opplevd basskvalitet (iallefall så lenge vi snakker om mindre høyttalere) enn den vanlige løsningen med å la sub rulle inn der monitor ruller av - EQ eller ikke. Den beste løsning er selvsagt en kombinasjon.

Enkelte hevder riktignok at slik aktiv filtrering ødelegger transparensen og oppløsningen litt - kan være enig i at ekstra elektronikk i signalveien vil påvirke litt, men vurdert som helhet står jeg dog fast på min anbefaling. (Vi er da mer inne på personlige vurderinger og vektlegginger).

Når det gjelder valg av selve suben, så er jo trykkammer veldig enkelt å bygge da + at prinsippet generelt er mindre følsomt for implementering (tuning av porter o.l.). Skal man først bygge selv, så holder jeg med i at 2 stk. suber er fornuftig.

Mvh. Johan
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Valentino skrev:
Å, det blir dipolbass ned til 40Hz, og da er det nesten ikke nødvendig med EQ for rommet (EQ for dipol må derimot til). 4-ordens deling mot lukkede suber ved 40Hz, altså, og på subene må det sikkert rattes litt for rommet. Vel er det stort, men ikke så stort, hehe.
Subene blir en variant over mine gamle Ragnarok 212 med nyutformet kabinett og ombordforsterker.
Tror du det er lettere å integrere forskjeldige teknologier når skillet går ved 40-50hz, enn ved 70-80-120hz?

Tror du at du vil få bedre bassdefinisjon oppover i mellombassen på grunn av det reduserte behovet for eq?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.800
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
Valentino skrev:
Å, det blir dipolbass ned til 40Hz, og da er det nesten ikke nødvendig med EQ for rommet (EQ for dipol må derimot til). 4-ordens deling mot lukkede suber ved 40Hz, altså, og på subene må det sikkert rattes litt for rommet. Vel er det stort, men ikke så stort, hehe.
Subene blir en variant over mine gamle Ragnarok 212 med nyutformet kabinett og ombordforsterker.
Tror du det er lettere å integrere forskjeldige teknoligier når skillet går ved 40-50hz, enn ved 70-80-120hz?
Siegfried Linkwitz sier så, hehe.
Tror du at du får bedre bassdefinisjon oppover i mellombassen pga det reduserte behovet for eq?
Ja, men det reduserte behovet for EQ har jo grunnlag i høyttalerens utstrålingsmønster, så det blir litt som høna og egget dette her. :)
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Takker for svar Valentino. Spennende greier som forhåpentligvis ikke ble for ot for trådstarter :)
 

BillyJoe

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Innlegg
35
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei, fine innspill, ikke OT;-)

Rojoh, hvis man baserer oppsettet på et aktivt delefilter, trenger man da noe delefilter i sub'en?

BJ
 
R

Rojoh

Gjest
BillyJoe skrev:
Hei, fine innspill, ikke OT;-)

Rojoh, hvis man baserer oppsettet på et aktivt delefilter, trenger man da noe delefilter i sub'en?

BJ
Hvis man har et separat aktivt delefilter, så trenger man bare et standard effekttrinn til å drive basselementet. En del aktive subwoofere har innebygget filter som avskjærer monitorene for dypbassen, og det var den løsningen jeg brukte da jeg hadde AE-1 + B&W-suben. Nå kjører jeg et separat aktivt delefilter hvor jeg deler på 120Hz mellom sub og hovedhøyttaler.

Mvh. Johan
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hvis du bruker Velodyne SMS-1, så får du romkorreksjon samt delefilter for sub i en og samme løsning. Da trenger du et effekttrinn + passiv sub.
 
Topp Bunn