Sub element til kasse på 24liter?

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Eg har bygd meg ein sub kasse på 24 liter ca, og har eit 10" vifa element i den, men husker ikkje kor stor kasse den trenger så lyden blir nok ikkje optimal..

så veit nåken om eit element(10") som spiller bra i ein 24 liters lukka kasse? eg har 350watt i 8 ohm til rådighet til å drive elementet:)

Mvh
Thomas
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
XLS og XXLS fra Peerless trives bra i små kasser - klare kandidater.

Mistenker dog at du uansett vil komme lenger med noe EQ for å føfte bunnen. Hvis ikke forsterkeren din har bass-boost e.l. bør du nok vurdere en separat EQ i tillegg...
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Attila skrev:
XLS og XXLS fra Peerless trives bra i små kasser - klare kandidater.

Mistenker dog at du uansett vil komme lenger med noe EQ for å føfte bunnen. Hvis ikke forsterkeren din har bass-boost e.l. bør du nok vurdere en separat EQ i tillegg...
takk for godt råd:) men leste de bør ikkje brukes på brokoblet forsterker, noe som eg har tenkt å gjør;) brokoble min NAD C272 for å drive suben:) 350watt da i 8 ohm, men husker eg rett bør ikkje høyttaleren som kobles til i brokobla modus være under 8 ohm..

kor mykje eg bør følge dette aner eg ikkje?
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Dtomaso skrev:
takk for godt råd:) men leste de bør ikkje brukes på brokoblet forsterker, noe som eg har tenkt å gjør;) brokoble min NAD C272 for å drive suben:) 350watt da i 8 ohm, men husker eg rett bør ikkje høyttaleren som kobles til i brokobla modus være under 8 ohm..

kor mykje eg bør følge dette aner eg ikkje?
Jeg tror det beste elementet her er 830452 som er nom 8ohm, og dipper til ca. 5 på det laveste. Det burde gå bra på NADen, men ikke skyld på meg hvis du ender opp med en røyksky... ;) Er forresten et problem uansett å finne et element som ikke på noe

Tymphany har en anbefaling på 20l lukket i sine application notes for dette elementet (http://www.tymphany.com/papers/appxls2.htm) - 24l burde mao passe svært så bra. Resultatet vil være en sub som gir kjapp og relativt 'tørr' bass - mer tilpasset musikk en film mao. Passer det med hva du skal bruke den til?
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Attila skrev:
Dtomaso skrev:
takk for godt råd:) men leste de bør ikkje brukes på brokoblet forsterker, noe som eg har tenkt å gjør;) brokoble min NAD C272 for å drive suben:) 350watt da i 8 ohm, men husker eg rett bør ikkje høyttaleren som kobles til i brokobla modus være under 8 ohm..

kor mykje eg bør følge dette aner eg ikkje?
Jeg tror det beste elementet her er 830452 som er nom 8ohm, og dipper til ca. 5 på det laveste. Det burde gå bra på NADen, men ikke skyld på meg hvis du ender opp med en røyksky... ;) Er forresten et problem uansett å finne et element som ikke på noe

Tymphany har en anbefaling på 20l lukket i sine application notes for dette elementet (http://www.tymphany.com/papers/appxls2.htm) - 24l burde mao passe svært så bra. Resultatet vil være en sub som gir kjapp og relativt 'tørr' bass - mer tilpasset musikk en film mao. Passer det med hva du skal bruke den til?
der var det eit element som passa fint ja, jo det var no slikt eg tenkte meg:) hører mykje på musikk, men ser og mykje film.. men trur eg vil ha bassen litt slik alikevel, får nok plenty guff uansett så lenge kassen er rett for elementet;)
 
Topp Bunn