Sport, sykkel og trening Styrke kryssfiner vs hobbyplate

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Jeg har kjøpt meg en klatrebjelke, dvs en tresak med ymse tak for å kunne tørrtrene klatring hjemme. Over døren hvor denne skal henge er det gipsplater og symptomatisk nok er det omtrent det eneste stedet i huset hvor det ikke er mulig å henge opp et tog (stort sett massive 10" x 3" i veggene her...)

Altså må jeg skru fast en plate i stenderene på begge sider av døråpningen og så skru klatrebjelken i denne. Lurer i den sammenheng på om det er noen vesentlig forskjell i styrken på hobbyplater vs kryssfiner for samme platetykkelse. Vekten som skal holdes er ikke allverden (min egen kroppsvekt på ca 80 kilo), men siden belastningen blir litt dynamisk - hangups o.l. ønsker jeg ikke at platen skal svaie eller bøye seg noe.

Vil jo anta at kryssfiener er en del sterkere, men er det mye forskjell?
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.168
Antall liker
805
Hehe når vi snakker om sola; hang denne opp til 3 åringen idag. Dette er 15mm kryssfiner. Jeg kan også klatre i den, men ville brukt tjukkere kryssfiner om den var til voksne. Eller snekra ei ramme med gulvbord eller hobbyplater som jeg tror er sterkere.

IMG_6617.JPG
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det er relativt stor forskjeller her, selv av kryssfiner eller plywood som jeg kaller det og av samme kvalitet - har testet det i lab. En god indikasjon får du om du veier to plater med samme dimensjon. Det tyngste er sterkest....
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.168
Antall liker
805
Det har jeg troa på. Plata på bildet kjøpt på Monter er forøvrig fra Chile(!)
 
Topp Bunn