Musikk og Hi-Fi Studio og studio utstyr (for amtører)

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
Hei
Tenkte det kunne være greit å samle litt info, noen tips og en del tanker rundt det å bruke studio utstyr.
Dette er ikke ment for de som er proffe eller som besitter studioutstyr til X antall 10.000 kroner, men som en hjelp og støtte til oss som sysler litt med tanken rundt dette og bare skal ha det litt moro.

Jeg har en sønn som har begynt å spille og en datter som liker å synge, så i første omgang tenkte jeg å kjøpe inn en veldig enkel kondensator stor membrand mic av merket Samson G-Track USB mic. Leste og sjekket litt rundt denne og til prisen er den god. Det er en mic med en liten "mixer" innebygget. Det vil si at man kan koble til en gitar til selve miccen og ta opp direkte samtidig med at man synger. Det følger med et enkelt program som er en fin start for oss som ikke kan dette. Skal komme tilbake til om dette var bra eller ikke :)

samsonGTrackConnections.jpg

Så til tipsene:
Kan de som har greie på dette si noe om hvordan ting bør settes opp, både fysisk og på PC, for å få det beste resultatet?
Jeg skjønner at stativet ikke er av de beste og at man bør ha et skikkelig mic oppheng og stativ, men det får komme senere.

De som har erfaringer om aktive monitorer, lydkort, programmer og/eller mikrofoner som man bør se etter, si ifra!

D

Desillusjonert

Gjest
Studio utstyr har jeg ikke spesielt greie på, men lyd har jeg litt mere erfaring med.
M-Audio SBX10 hadde jeg en kort stund (angret på at jeg solgte den) og den gjorde et veldig godt inntrykk på meg. Jeg trodde ikke en sub i den prisklassen kunne lagge så mye trøkk som denne. Til rette prisen, anbefaler de som vil ha en liten sub å teste denne.
M-Audio - SBX10

sbx10new.jpg

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg ser ikke helt poenget med å kjøpe en USB mikrofon med mindre man skal lage podcasts, egentlig ikke da heller.

Arvingen vil mest sannsynlig ha lyst til å utvide og der er det stopp uten et interface med flere inn/utganger.
Jeg vil tro en pakke som f.eks. denne vil være mye mer anvendelig. Her er det inngang for mikrofon med fantom og DI inngang for gitar.
(edit: Hm det er ikke monitor utgang på dette kortet ser det ut til? Pussig.)

Jeg mener både Presonus og Focusrite har pakker med interface, mikrofon og hodetelefoner av grei kvalitet.
Jeg hadde et Native Instruments Komplete 6 lydkort som jeg var veldig fornøyd med.

Legg i litt i et godt lydkort med noen flere inn/ut, så slipper man å bytte det ut med det første.

Hva slags lyd skal han produsere? Monitorer er jo ment å være mest mulig korrekte, ikke høflige og tilgivende som en del hifi høyttalere.
Jeg har ikke noe tro på at et sub/sat system i den lave prisklassen er særlig korrekt. Hva med noe slikt fra Tannoy? (Merk at pris er pr. stk. for monitorer.)

Sjekk Finn også om brukt er aktuelt.

Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Jeg kjøpte den focusrite pakka til guttungen til jul. Veldig positivt overrasket i forhold til penger brukt. Vurderte også usb mikrofoner men kom frem til at denne pakka var litt mer fremtidsrettet i forhold til oppgraderinger og utvidelser. Hadde et par krk monitorer liggende som jeg koblet på, flott kombinasjon

D

Desillusjonert

Gjest
Jeg ser ikke helt poenget med å kjøpe en USB mikrofon med mindre man skal lage podcasts, egentlig ikke da heller.

Arvingen vil mest sannsynlig ha lyst til å utvide og der er det stopp uten et interface med flere inn/utganger.
Jeg vil tro en pakke som f.eks. denne vil være mye mer anvendelig. Her er det inngang for mikrofon med fantom og DI inngang for gitar.
(edit: Hm det er ikke monitor utgang på dette kortet ser det ut til? Pussig.)

Jeg mener både Presonus og Focusrite har pakker med interface, mikrofon og hodetelefoner av grei kvalitet.
Jeg hadde et Native Instruments Komplete 6 lydkort som jeg var veldig fornøyd med.

Legg i litt i et godt lydkort med noen flere inn/ut, så slipper man å bytte det ut med det første.

Hva slags lyd skal han produsere? Monitorer er jo ment å være mest mulig korrekte, ikke høflige og tilgivende som en del hifi høyttalere.
Jeg har ikke noe tro på at et sub/sat system i den lave prisklassen er særlig korrekt. Hva med noe slikt fra Tannoy? (Merk at pris er pr. stk. for monitorer.)

Sjekk Finn også om brukt er aktuelt.
Vi snakker altså her om en helt annen pris og bruksområde! Både jeg og han er totalt nybegynnere og trenger i første omgang ikke annet enn å noe for å se om dette er noe for oss. Med USB mic slipper man lydkort/mixer. Dette er som jeg skriver bare en begynnelse, for å teste om dette er noe han/jeg finner artig. 650 kroner kontra 2-2500 kroner er en viss forskjell :)

For de som skal ha et band eller noe slikt inn, så stiller ting seg heeeeeelt annerledes, kan jeg tenke meg...

D

Desillusjonert

Gjest
Jeg så på den også, det må bli neste steg. Om dette funker... :)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
AT2035 har jeg selv men har ikke brukt den nok til å si mer enn at det bra ting for pengene.
Sure SM58 er en anvendelig dynamisk vokal/instrument mikrofon som koster rundt tusenlappen ny.

Litt vanskelig å svare uten å vite mer om tenkt bruk.

Som med hifi er den viktigste biten det å temme akustikken i 'studioet' så godt det lar seg gjøre.

S

Syncrolux

Gjest
SM58 er ikke en studio-mikk, og den låter ikke bra. Men - den tåler å drukne i en tønne øl samt bli kastet i scenegulvet. Med andre ord: PA.
Bedre å satse på en elektret eller skikkelig kondensator-mikk i hjemmestudio synes jeg.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
SM58 er ikke en studio-mikk, og den låter ikke bra.
Jeg synes ikke den låter dårlig, men ja den har mye personlighet.
Enig i at det nok ikke bør være første valg når man starter opp men den kan brukes til mye, og tåler alt.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Og det er PC, ikke Mac?
Grunnen til at jeg spør er at på Mac er Garageband gratis og en helt kurant DAW.

Jeg vil tro den Samson mikrofonen sees som 2 inn/2 ut for operativsystemet så en hvilken som helst DAW kan brukes.

D

Desillusjonert

Gjest
Kun PC her ja...men det følger med et program; G Live lite, eller noe? Holder sikkert i første omgang.

Topp Bunn