Studieretningsfag, videregående.

A

Akle

Gjest
Jeg må ta et fullt studieretningsfag (vk1 + vk2, minst 8 uketimer) for å få tilkjent generell studiekompetanse på grunnlag av 3-årig videregående skole. Noen ide om hvilke alternativer man da har (fag) og hvilke bøker jeg trenger til de respektive fagene. Eller vet hvor jeg finner mer informasjon om dette.

Mvh
Atle "den uskolerte" K

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
VG-skolene har hjemmesider med mer info om dette.

A

Akle

Gjest
Det står listet under felles allmenne fag, vet ikke da om det er et reelt alternativ, - om jeg har muligheten er nok historie en heit kandidat.

Mvh
Atle "I aint no Howard Zinn" K

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
huffhuff historie på videregående er jo så sinnsykt kjedelig, noe mer umotiverende skal man lete lenge etter...

P

Parelius

Gjest
huffhuff historie på videregående er jo så sinnsykt kjedelig, noe mer umotiverende skal man lete lenge etter...
Helt enig. Pupper derimot, er den beste motivasjon; intet behov for selvdisiplin...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hvilke fag holder (holdt) du  mest av da, gym?? I min tid var historie, ved siden av norsk, de morsomste fagene. Mulig det hadde noe med en ekstremt stimulerende og motiverende lærer. Historiefaget er jo med på å fortelle mye om hvem vi har blitt og er, eller hva?

A

Akle

Gjest
Ser ikke at historie skal være så kjedelig, tar nok det på strak arm - spørs bare om jeg slipper unna så billig. Sendte en e-post til Utdanningsdirektoratet, så får vi se.

Matte, fysikk, og kjemi, er nå fagene jeg har mest anlegg for, dessverre finner jeg dem dørgene kjedelig og uinteressante.

Ai.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Hvilke fag holder (holdt) du  mest av da, gym?? I min tid var historie, ved siden av norsk, de morsomste fagene. Mulig det hadde noe med en ekstremt stimulerende og motiverende lærer. Historiefaget er jo med på å fortelle mye om hvem vi har blitt og er, eller hva?
gym er da ikke så verst det nei, bortsett fra det så har jeg matte kjemi og fysikk som studierettningsfag og det er jeg fornøyd med.
Historie synes jeg enkelt å greit er veldig uinteresant ivertfall slik jeg har fått det lagt fram, er vel egentlig en av de få tingene jeg på ingen som helst måte vil fortsette med.
greit nokk at det er et forferdelig enkelt fag, men forferdelig tørt og kjedelig det er det..

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
gym er da ikke så verst det nei, bortsett fra det så har jeg matte kjemi og fysikk som studierettningsfag og det er jeg fornøyd med.
Historie synes jeg enkelt å greit er veldig uinteresant ivertfall slik jeg har fått det lagt fram, er vel egentlig en av de få tingene jeg på ingen som helst måte vil fortsette med.
greit nokk at det er et forferdelig enkelt fag, men forferdelig tørt og kjedelig det er det..
Heldigvis er vi forskjellige. Derfor velger noen det ene yrket før det andre. Litt som "HiFi". Noen er mer interessert i musikken/budskapet, andre mer i teknikken.  ;)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Heldigvis er vi forskjellige. Derfor velger noen det ene yrket før det andre. Litt som "HiFi". Noen er mer interessert i musikken/budskapet, andre mer i teknikken.  ;)
hehe phø går jo ann å ha interesse av begge deler, jør jo ingenting at man "tror" man forstår hvordan ting fungerer. og hvirs jeg skulle ende opp i kunn en av kategoriene (interesse for budskapet/musikken eller teknikken) så blir jeg vel eplekjekk uansett akkurat som veldig mange andre....

N

nb

Gjest
Om eneste målet ditt er å få studiekompetanse, dvs stå i et fullt studieretningsfag, så burde du kunne slippe veldig, veldig billig. Det er jo ikke rare kravene som stilles til å stå akkurat. Ville tatt noe samfunnskunnskap eller noe slikt, der kommer man langt med sunn fornuft, litt fagterminologi og greie allmennkunnskaper.

Ellers er det jo en vits å bestå f.eks matte om du har et visst anlegg for det.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Men det er alltid greitt å bruke tida og ressursane på noko som utviklar deg som menneske også...
Tykkjer det er synd at Arne Næss sin kongstanke om Examen Philosophicum er parkert...
Ein økonom eller realist bør også unne seg eit minium av erkjenningskompetanse....

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.769
Men det er alltid greitt å bruke tida og ressursane på noko som utviklar deg som menneske også...
Tykkjer det er synd at Arne Næss sin kongstanke om Examen Philosophicum er parkert...
Ein økonom eller realist bør også unne seg eit minium av erkjenningskompetanse....
Sant nok. Meningsrelativisme i yttringsfrihetens navn har i økende grad vulgarisert den offentlige debatt, og i så måte synes generelle internettfora å fungere som inverterte kabelfjernsynsapparater hva gjelder båndbredde på opp/nedlasting av meningsløsheter...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sant nok. Meningsrelativisme i yttringsfrihetens navn har i økende grad vulgarisert den offentlige debatt, og i så måte synes generelle internettfora å fungere som inverterte kabelfjernsynsapparater hva gjelder båndbredde på opp/nedlasting av meningsløsheter...
Heilt sant!
Internett har stimulert synseriegenerasjonen til å gå fullstendig av hengslane....

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg fikk rikelig av det i mine økonomistudier. 8)
Samt observasjonsevne og kildekritikk. ;)

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Jeg må ta et fullt studieretningsfag (vk1 + vk2, minst 8 uketimer) for å få tilkjent generell studiekompetanse på grunnlag av 3-årig videregående skole. Noen ide om hvilke alternativer man da har (fag) og hvilke bøker jeg trenger til de respektive fagene. Eller vet hvor jeg finner mer informasjon om dette.

Mvh
Atle "den uskolerte" K
Ønsker du noen fag du har intresse av ? Eller er du kun på jakt etter 8 timer for å oppnå generell studiekompetanse ? Om sistnevnte så om jeg ikke husker feil var det mange som tok "Organisasjonslære 1 og 2" som er 3+5 timer og etter hva jeg har hørt lett å komme igjennom.

A

Akle

Gjest
I følge utdanningsdirektoratet må jeg kontakte fylkesmannen for svar (nettsiden er selvfølgelig nede). En skulle tro utdanningsdirektoratet visste slikt?

Jaja, skal ikke være lett.

Vil gjerne ta et fag jeg har noe igjen for å lære. Examen Philosophicum må en forøvrig ha studiekompetanse for å få lov til å gå opp i.

K

knutinh

Gjest
Meningsrelativisme i yttringsfrihetens navn har i økende grad vulgarisert den offentlige debatt, og i så måte synes generelle internettfora å fungere som inverterte kabelfjernsynsapparater hva gjelder båndbredde på opp/nedlasting av meningsløsheter...
Som teknolog så må jeg innrømme at jeg måtte slå opp ordet meningsrelativisme på wikipedia ;-)

http://no.wikipedia.org/wiki/Relativisme

"...
Meningsrelativisme
*Forenlig med absolutisme
*Det finnes ulike meninger om handlingstyper som er enten rett eller galt: Det som er rett for en person, trenger ikke å være rett for en annen.
...
Absolutisme har to vidt forskjellige betydninger i henholdsvis filosofi og politisk teori.

Innen filosofi betyr Absolutisme at det finnes et moralsk kriterium som gjelder for alle mennesker til alle tider.Det vil si at det finnes en eneste moralsk standard. Eksempler på filosofisk absolutisme er utilitarisme og kantiaisme."

Mener du at det blir mer eller mindre av dette når folk tar mer utdanning? Mitt inntrykk er at folk jevnt over blir mer relativistiske jo mer utdanning og jo bredere erfaring de får.

Jeg innrømmer gladelig at de fagene jeg har fått minst igjen for i mine studier er "Exphil", "Kulturforståelse" og tildels "Teknologiledelse og økonomi".

Jeg tror ikke det kommer av en mangel på interesse for samfunn og humanoria, men måten de var lagt opp til at man skulle pugge formuleringer som en eller annen lærebokforfatter hadde liret av seg som skulle beskrive objektivt et fenomen. Jeg var virkelig skuffet over at nevnte fag/forelesere ikke evnet å gi oss verktøy og inspirasjon til mer kritiske _egne_ tanker.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Du høres ut som en standars 10. klassing :D

Håvard

P

Parelius

Gjest
Jeg innrømmer gladelig at de fagene jeg har fått minst igjen for i mine studier er "Exphil", "Kulturforståelse" og tildels "Teknologiledelse og økonomi".

Jeg tror ikke det kommer av en mangel på interesse for samfunn og humanoria, men måten de var lagt opp til at man skulle pugge formuleringer som en eller annen lærebokforfatter hadde liret av seg som skulle beskrive objektivt et fenomen. Jeg var virkelig skuffet over at nevnte fag/forelesere ikke evnet å gi oss verktøy og inspirasjon til mer kritiske _egne_ tanker.
Det var synd. At ex. phil. er lagt opp til det du beskriver, er meg totalt fremmed. At studentene har en tendens til å gjøre det til det du beskriver, er noe annet.

Parelius (ex. phil. lærer)

K

knutinh

Gjest
Det var synd. At ex. phil. er lagt opp til det du beskriver, er meg totalt fremmed. At studentene har en tendens til å gjøre det til det du beskriver, er noe annet.

Parelius (ex. phil. lærer)
Hehe. Jeg ser ikke bort ifra at motivasjonen for å lære filterkonstruksjon var større enn de gamle greske tenkere, da som nå :)

Jeg opplevde forelesere som var lite motivert for å forelese for disse "barbariske" teknologene, pensumlister som bar preg av støtteordninger til bokskrivende kamerater og kolleger, og verst av alt liten reell diskusjon rundt huleligningen og hva det nå heter. Ingen stilte store retoriske spørsmål til ettertanke.

I kjølvannet av diskusjonen om Arne Næss sin exphil så har tanken om "høyskole-universitet" og "universitet-universitet" vært oppe. Jeg har egentlig litt tro på tanken:

I gamle dager var universitetet en rekrutteringsanstalt for et lite mindretall av befolkningen som enten skulle bli embedsmenn eller vitenskapsmenn. I dag fungerer Universitetet i praksis som en høyskole som presser ut et stort antall kandidater som blir dagens arbeidere på byggeprosjekter, i nordsjøen etc.

Hvorfor ikke ha et Universitet som opprettholder de gamle dydene og som er forbeholdt en smal gruppe av dedikerte mennesker, og heller la resten gå en mer strømlinjeformet utdanningsmaskin? For min del kan man kalle det Universitet, Høyskole, lekeskole eller legokloss for den del.

-k

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.769
Som teknolog så må jeg innrømme at jeg måtte slå opp ordet meningsrelativisme på wikipedia ;-)

http://no.wikipedia.org/wiki/Relativisme

"...
Meningsrelativisme
*Forenlig med absolutisme
*Det finnes ulike meninger om handlingstyper som er enten rett eller galt: Det som er rett for en person, trenger ikke å være rett for en annen.
...
Absolutisme har to vidt forskjellige betydninger i henholdsvis filosofi og politisk teori.

Innen filosofi betyr Absolutisme at det finnes et moralsk kriterium som gjelder for alle mennesker til alle tider.Det vil si at det finnes en eneste moralsk standard. Eksempler på filosofisk absolutisme er utilitarisme og kantiaisme."

Mener du at det blir mer eller mindre av dette når folk tar mer utdanning? Mitt inntrykk er at folk jevnt over blir mer relativistiske jo mer utdanning og jo bredere erfaring de får.

Da får vel jeg også først innrømme at jeg ikke var klar over at meningsrelativisme eksisterte som etablert begrep.

Det jeg mente med bruken av denne konstruksjonen var en fullstendig ureflektert holdning til at "den ene mening er den annen verd". Jeg tør våge å påstå at Carl Ivar var den første til å importere og benytte dette vulgæramerikanske retoriske grep da han i en fjernsynsduell for noen år siden, konfrontert med data fra SSB som slo bena under hans argumentasjonsrekke, snurt repliserte noe slikt som "jo, men det er bare SSBs data, vi har våre egne og de sier noe annet".

K

knutinh

Gjest
Da får vel jeg også først innrømme at jeg ikke var klar over at meningsrelativisme eksisterte som etablert begrep.

Det jeg mente med bruken av denne konstruksjonen var en fullstendig ureflektert holdning til at "den ene mening er den annen verd". Jeg tør våge å påstå at Carl Ivar var den første til å importere og benytte dette vulgæramerikanske retoriske grep da han i en fjernsynsduell for noen år siden, konfrontert med data fra SSB som slo bena under hans argumentasjonsrekke, snurt repliserte noe slikt som "jo, men det er bare SSBs data, vi har våre egne og de sier noe annet".
Så vidt jeg forstår kan man like gjerne snu dette på hodet:

Venstre-sida opererer med flere sett moralske standarder hvor drap på sivile er uholdbart fra en vestlig statsleder, mens det tilsynelatende i større grad kan unnskyldes fra muslimske diktatorer.

Eller:
Det er uholdbart at norske jenter nektes friheten til å ta abort når de måtte ønske det, mens det ikke er nødvendig å kritisere ikke-vestlige innvandrere for kjønnslemlesting av sine jenter.

Jeg vet at komponenten kommer til å omfavne meg over dette :)

Ellers så er vel noe av kjerne i relativsme som tankegang (eller rettere sagt den relativismen jeg tenker på) at man må sette handlinger inn i en sosial/samfunns-kontekst før man kan avgjøre om den er etisk. Av dette følger at det ikke eksisterer noen globale retningslinjer for hva som er rett og galt.

Dersom det er vanlig med menneskeofring i en jungel-stamme så er det altså ikke "galt" av dem å fortsette med det, og vi kan ikke kritisere dem for det.

Er ikke-relativistisk orientert menneske vil kanskje si at dette er feil, at drap av mennesker er uetisk uansett kultur. Disse vil kanskje hevde at vi må lære disse menneskene våre kulturbegreper siden de er bedre.

Så vil kanskje relativisten påstå at det var nettopp dette de spanske conquistadorene gjorde, og misjonærer gjør fram til i dag, med endel negative konsekvenser for de de skulle "frelse".

Det er veldig vanskelig å være en objektiv part (dvs upartisk) når man skal avgjøre hva som er etisk rett og galt, og man ender fort opp med å tvinge den svake part til å følge sine retningslinjer, uten at dette nødvendigvis gjør livet bedre hverken for deg eller dem.

-k

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.769
Så vidt jeg forstår kan man like gjerne snu dette på hodet:

Venstre-sida opererer med flere sett moralske standarder hvor drap på sivile er uholdbart fra en vestlig statsleder, mens det tilsynelatende i større grad kan unnskyldes fra muslimske diktatorer.

Eller:
Det er uholdbart at norske jenter nektes friheten til å ta abort når de måtte ønske det, mens det ikke er nødvendig å kritisere ikke-vestlige innvandrere for kjønnslemlesting av sine jenter.

-k
Jeg kan ikke se at eksemplene du nevner er å snu ting på hodet, snarere er de uttrykk for beslektede "onder", kulturrelativismen og komparasjonsrelativismen?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Du høres ut som en standars 10. klassing :D

Håvard
hehe jah, er jo bare noen få år eldre da, og jeg tipper det er lenge siden du hadde disse fagene, mange som har hatt slike fag for mange år siden sier det er så flotte fag, men mange av de som har fagene eller akkurat er ferdige med dem synes de er kjedelige..

Topp Bunn