Strukturering av Hardisk ved nyinstallasjon!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Har i det siste slitt med at "surfemaskinen" min får blåskjerm i tide og utide (1-2 ganger om dagen i snitt).

Har skiftet skjermkort, kjørt RAM test og byttet ut en av rambrikke og nå har jeg kjøpt meg en ny harddisk for OS.

For at fremtidige nyinstalleringer av OS og eventuell Windows 7 skal gå så greit som mulig - hvordan gjør man dette:

Jeg har selv begynt å legge alle filer på en egen hardisk/partisjon.

Men kan man flytte all "program files" til en annen partisjon også....men det vil vel neppe funke med en nyinstallasjon...?
Så hva legger man hvor for at systemet skal funke best mulig...?

Mvh
OMF

N

nb

Gjest
Liten vits i å ha Program files på egen partijon, programmer som installeres skriver også til andre kataloger så de vil som regel ikke overleve en reinstallasjon uansett.

Jeg gjør som følger

- En passe stor OS/programpartisjon
- En paritsjon for dokumenter, filer osv

Når alt er satt opp og funker som det skal, lager jeg image av OS-partisjonen. Trenger jeg å reinstallere da, så går det veldig fort. Testing av nye saker med potensiale for hickups testes i en virtuell maskin

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Om man har testet at ram og grafikkortet faktisk ikke er syndere så synes jeg at man MÅ bytte ut Hovedkortet.
Da er det synderen...

Noen kjente feil kan jo være at
"skjermkortdriveren ble gjenopprettet" ... Da har du problemer med en eller flere ram brikker...
Grafikkort problemer er ... tydelige.
Ellers kan man få låsing og slikt, da er det cpu, eller kondiser på HK...
Og om det er cpu problemer kan det være at temp sensor på cpu er problematisk...
Er strømforsyning eldre enn 5 år, BØR denne også byttes før man også bytter HK...
En strømforsyning varer i dag max 5-6 år før den begynner å bli skral. ...
Kvalitets psu's unntatt, men alikevel, de bør byttes iallefall hvert 5-6 år de og.
Ingen ting til en pc varer evig!!!

Jeg synes at om det IKKE er ram eller GPU som er synderen, og problemet forsvant ved å bytte disse...
Da må man vurdere å få nytt HK og CPU. Jeg ville ikke sjanset på at bare defekt cpu er problemet.
CPU ryker pga HK... som regel hver gang...

Når man skal legge til rambrikker så MÅ MAN huske på at man må sette i en rambrikke, starte opp.
Så en til, starte opp og slik fortsetter man.
IKKE sett i alle 4 eller hvor mange man har og start opp bare slik!!!!!

Sett i EN og EN!!! Dette er faktisk viktig!!! Minimerer trøbbel.

mvh

mvh

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Legger på en liten anbefaling. Om mulig kjør med to harddisker. 1 til OS og programmer. 1 til data. Om OS krasjer eller disken tar kvelden er dataene dine trygge. Har gjort på denne måten i 15 år. Har tilgode å miste data. OS med tilhørende disk har tatt kvelden flere ganger, men aldri tap av data :)

N

nslookup

Gjest
for å være helgardert samt, optimal ytelse! ville jeg fulgt råde til eirik . to fysiske disker en til os og en til data.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Enig. Bruker en fysisk disk til OS og en annen til data. Glimrende, har også opplevd OS disken har krasjet men ikke data disken.

Topp Bunn