Streaming med EQ

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Hei!
Jeg vurderer å anskaffe en hodetelefonforsterker/DAC for et standalone oppsett. Har fra før av god erfaring med Raspberry pi, men oppsettet må ikke være basert på det. Jeg ønsker meg et oppsett hvor andre enn jeg kan ta på hodetelefonene, finne musikken de vil høre på (uten å måtte bruke min mobiltelefon e.l.) og evt ha noen EQ-settings man kan velge mellom.

Finnes det noen god løsning for å integrere streamer i oppsettet, som også gir (aller helst) et grafisk grensesnitt med skjerm, uten å bruke PC?

Jeg ser for meg f.eks. Volumio på raspberry pi, enten med onboard DAC til hodetelefonforsterker eller evt med ekstern DAC tilkoblet.

Finnes det noe slikt som vil fungere med TIDAL og Spotify?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
LMS fungerer stabilt med Spotify av egen erfaring. Den har også plugg for TIdal, men jeg har ikke nyere erfaring med den.

Squeezelite som endpoint sammen med CamillaDSP gir meget fleksibel EQ hvor man kan velge presets.
Alt styres via web på brukerere sin tilf. Se tråd i min signatur. Samt script for å installere Squeezelite og CamillaDSP her https://github.com/StillNotWorking/LMS-helper-script/tree/main/camilladsp
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Takker for innspill.

Kanskje det må bli sånn.

Jeg har prøvd LMS *litt*, og syntes liksom det var en litt kjip overgang i grensesnitt fra å bruke Spotify og TIDAL direkte. Hadde Roon noen år, men endte opp med å bruke det egentlig bare som en fungerende måte å kjøre TIDAL til anlegget på uten å kjøpe en dyr streamer, og fordi jeg syntes prosjektet med å bygge det opp var litt gøy. Og fordi jeg rippet mesteparten av CD-samlingen min og ville ha tilgang til den via mobilen over anlegget.

Innså etter hvert at jeg var veldig lite opptatt av å bla i CD-arkivet og stort sett bare brukte TIDAL der, og Spotify Connect utenom det innimellom. Metadata-tilleggene, som er en stor del av det man betaler for i Roon, hadde jeg lite behov for. Fant ut at jeg brukte særdeles lite av det jeg betalte ekstra for, så droppet Roon.

Mulig LMS er mitt beste alternativ, og at jeg bare må utnytte det bedre og bli bedre kjent med det.
 

HansPB

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2021
Innlegg
77
Antall liker
54
Sted
Oslo
Hei!
Jeg vurderer å anskaffe en hodetelefonforsterker/DAC for et standalone oppsett. Har fra før av god erfaring med Raspberry pi, men oppsettet må ikke være basert på det. Jeg ønsker meg et oppsett hvor andre enn jeg kan ta på hodetelefonene, finne musikken de vil høre på (uten å måtte bruke min mobiltelefon e.l.) og evt ha noen EQ-settings man kan velge mellom.

Finnes det noen god løsning for å integrere streamer i oppsettet, som også gir (aller helst) et grafisk grensesnitt med skjerm, uten å bruke PC?

Jeg ser for meg f.eks. Volumio på raspberry pi, enten med onboard DAC til hodetelefonforsterker eller evt med ekstern DAC tilkoblet.

Finnes det noe slikt som vil fungere med TIDAL og Spotify?

Bruker selv volumio med Tidal connect, og syns det fungerer stabilt og fint. Liker å kunne styre musikken direkte i Tidal sin app.
Finnes diverse eq plugins for volumio, men skal ikke skryte på meg å ha mye erfaring med dette. Hvis det aksepteres at de som skal bruke oppsettet styrer musikken fra sin egen mobil tilkoblet samme nettverk som volumio, vil ditt eget forslag med raspberry pi være en fungerende løsning.
 

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
145
Antall liker
90
Torget vurderinger
2
FusionDSP plugin til Volumio:
1694599713776.png


Du kan f.eks. laste inn PEQ presets eller du kan bruke romkorreksjonsfilter fra REW med CamillaDSP.
Tidal Connect krever abonnement på Volumio.
 

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
145
Antall liker
90
Torget vurderinger
2
PEQ presets basert på "tonalitet" kan du muligens finne finne her for din høyttaler:

Rommet vil påvirke lyden, så for romkorreksjon må det først lages et filter i REW software og med en UMIK-1 mikrofon, for at du skal få romkorreksjon.
 
Topp Bunn