Digitale avspillere Streamere og lydkvalitet

W

WayAhead

Gjest
Du har antagelig det som skal til - teknologien fantes og finnes... go figure..
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Over til noe med substans; Folk som er overbevist om at det ikke er forskjeller, hvilken erfaring har disse med streamere i forskjellige prisklasser? Eller er det som vanlig at forutinntatte antagelser trumfer andres erfaringer? Mye tyder på sistnevnte.
Samme gamle greiene.

Ingen erfaring med skikkelig dyre streamere.

Med mine referanserammer, min virkelighetsoppfatning, min forstand og selvsagt min bias, er det umulig å se at to streamere som sender samme datastrøm til samme dac, slik jeg beskrev tidligere i tråden, kan låte forskjellig. Da vil dette naturligvis ta presedens over andres subjektive opplevelser for meg.

Akkurat slik som mine teorier og forklaringer på at to streamere må låte likt ikke overbeviser deg fordi du vet at du hører forskjell.

I slike diskusjoner kan sannsynligvis begge parter rasjonalisere bort den andres argumenter, og begge to er like sikre på at den andre tar feil, og derfor kommer man aldri noen vei. Den ene vet at han hører forskjell, og dem andre vet at det ikke kan være forskjell og finner forklaringer på hvorfor den andre opplever forskjell likevel. Begge deler er like overbevisende for de respektive parter, og ingen kommer noensinne videre.

Jeg prøver gjerne en high end streamer hjemme, jeg, og vil gjøre mitt beste for å lytte etter forskjellene, men jeg kommer ikke til å bruke noen ressurser på å få testet, siden jeg i utgangspunktet ikke har noen tro på å høre noen. ...noe som i seg selv jo er en bias, og dessuten vil gjøre det mindre troverdig hvis jeg etter å ha testet hevdet å ikke ha hørt noen forskjell. ...alt dette gitt at begge streamere hadde lavt nok jitternivå til at dac-en ikke ble påvirket.

..så vi kommer ingen vei.
Tror hovedproblemet er at noen mener at man må stille med et essay for å ‘forsvare sine erfaringer’ og foreligger ikke dette så vektlegges det ikke. Tilsvarende så er det vel noe generell irritasjon ute og går for folk som prater i vei, mens andre handler, men allikevel vet pratere mer om produktet enn eierene - det er ihvertfall en utbredt oppfatning jeg sitter med.
 
W

WayAhead

Gjest
Nei hvorfor skulle du det? Anlegget står vel der det skal, spm er hvor du plasserer MACen :)
 
W

WayAhead

Gjest
Ingen streamer her for min del, i såfall du husker eller tar feil. Never gonna be.
 

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Innlegg
233
Antall liker
39
Om dette teamet er det mange meninger og diskusjonen ender fort opp som en kabeldiskusjon.
Mange mener de hører forskjell på ulike streamere og så lenge det er streameren som sørger for analog-digital-konverteringen, så skal jeg nok være enig i det. På samme måte som at det er forskjell på ulike CD-spillere og ulike DAC-er.

Men... Så lenge streameren kun brukes til å frakte et digitalt signal fra en disk (NAS, PC, USB eller hva det måtte være) inn i en DAC, så ser jeg ikke helt hvordan de store forskjellene kan oppstå. Har du en god DAC, så er min påstand at du ikke vil høre forskjell på lyden når signalet fraktes bitperfect gjennom en PC, Bluesound, Sonos, Lumin, Auralic eller hva du nå måtte ønske. Forskjellen ligger i brukeropplevelsen, hvor raskt responsen er, hvor stabilt det fungerer, teknisk kvalitet, byggekvalitet osv.

Dersom man bruker de analogene utgangene på de ulike streamerene, så er jeg med på at det kan være forskjeller.


Da tror jeg NAD*M50.2 streamer med cd ripping og ifølge andre ett bra bluos streaming operativsystem. Vurderer å teste denne. Dyrt men framtids varig da firmware kan fikse nye funksjoner. Ingen dac.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har absulutt ingenting lagret på min tlf..

Det lar deg få tilgang til et bredt spekter av lyd-innhold som musikk fra streamingtjenester eller låter lagret på en smarttelefon

Ser ut som et myye dyrere alternativ til AirPort med volumkontroll, altså et produkt for folk som bryr seg mer om det enkle enn lydkvalitet.
Det rimer forsåvidt godt med hvem som først serverte linken her.
Den har forforsterker, streaming, sub out, støtter alle formater og multirom, lossless volumkontroll, digitale og analoge utganger (som kan deaktiveres fullt).

"Spill innhold fra en annen MusicCast enhet, eller fra en Blu-Ray eller CD-spiller som er tilkoblet et MusicCast produkt – all musikk blir tilgjengelig i alle rom i huset. Om du har musikk lagret på en PC eller NAS kan du via DLNA spille av denne musikken også, det som kreves er at det er tilkoblet samme nettverket. Du kan til og med dele ut eksternt innkoblede lydkilder som TV eller BD-spillere. Lyden du sender til WX-010 med bluetooth kan også sendes videre til en annen MusicCast enhet i ett annet rom."

Den har adaptiv eq basert på volumet slik at man alltid hører jevn frekvensgang uansett volum, tillater å streame forskjellig musikk til forskjellige rom, lar deg velge mellom direkte ubehandlet lyd og behandlet lyd, er bygget i metall og inneholder SABRE dac, som mange av de dyreste løsningene også gjør. Til under 5000kr.
Det er resultatet når en seriøs produsent av en viss størrelse slenger seg inn i kappløpet.

At det må være vanskelig å bruke for å være bra er nytt for meg, men hvis du sier det så...
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11
Jeg "streamte" ett word dokument fra dropbox til en pc til 5000 og til en arbeidsstasjon til 20 000kr. Kunne ikke se forskjell på dokumentet. Så helt likt ut på begge...:rolleyes:
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ingen streamer her for min del, i såfall du husker eller tar feil. Never gonna be.
For noen er det mer interessant å sette opp en liten streamer i anlegget, som i prinsippet ikke er noe annet enn en liten PC, enn å bruke en Mac/PC. Hvorfor mener du det er mindre funksjonelt/fornuftig?
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg har absulutt ingenting lagret på min tlf..

Det lar deg få tilgang til et bredt spekter av lyd-innhold som musikk fra streamingtjenester eller låter lagret på en smarttelefon

Ser ut som et myye dyrere alternativ til AirPort med volumkontroll, altså et produkt for folk som bryr seg mer om det enkle enn lydkvalitet.
Det rimer forsåvidt godt med hvem som først serverte linken her
.
Kvasi, jeg kjenner deg ikke, men jeg er temmelig sikker på at jeg i løpet av de siste årene har vært på 100 ganger så mange akustiske konserter som du har bokser i anlegget. Jeg ville bli forbauset hvis min lydmessige kresenhet står tilbake for din, ettersom jeg ennå har ennå til gode å høre et anlegg jeg synes gjengir akustisk musikk på en for meg overbevisende måte. Ærlig talt. Slike ting kan du spare deg.
 

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2017
Innlegg
120
Antall liker
36
Selv om den ikke kan kalles en streamer, slik du tenker på det, så mener jeg at ChromeCast Audio er et fullverdig alternativ, dersom du allerede har en god DAC.

Ellers kan jeg bare refere til venners erfaringer med streamer i High End anlegg, og der ble ChromeCast Audio foretrukket (på en god eksisterende DAC) foran Electrcompaniet, Pioneer, Bluesound og noen flere jeg ikke husker akkurat nå. Begge de jeg snakker om, som besitter anlegg i mange 100K-klassen, gikk for Naim som streamer.

Jeg har selv fått teste en Naim ND5 XS og kan bekrefte at den gjør noe (positivt) med lyden (som jeg likte meget godt) på mitt anlegg i forhold til det meste jeg har prøvd på hjemme. Men den er langt over hva jeg er villig til å betale for slikt. Da testet jeg ChromeCast rett inn i Naim, det vil si på samme DAC og opplevde forskjeller som jeg ikke trodde var mulig. Jeg trodde også at bits er bits og at dataoverføring er perfekt uansett. Det visste det seg å ikke være.

Jeg vil tippe at den er overkill på et moderat stereanlegg/surroundanlegg. Men jeg tror vi kan slå fast at det er lydforskjeller, men så er spørmålet om man er villig til å betale for de marginale (men hørbare) forskjellene.

PS: det må sies at begge har meget gode eksterne DAC'er, men opplevde at DAC i Naim var så bra at de kun bruker den.


Kan du si litt mer om ChromeCast?
Denne forskjellen du viser til over Naim, var det fordi det var Naim eller ChromeCast?
Litt usikker på hva du mener her?
Låter Naim bedre enn ChromeCast på samme DAC? Ja.
Låter det vesentlig bedre? Nja...i mine ører var det en besnærende forbedring på alle områder, men det er ikke sikkert alle opplever det slikt. Dette er og blir 100% subjektivt.
Er det verdt å betale 28.100 kroner mere for Naim? Det må være opp til hver enkelt!
ChromeCast Audio er uansett utrolig mye lyd (men ikke mye funksjoner) for pengene!
Det må nevnes at de som byttet til Naim, begge hadde DAC'er som var dyrere enn Naim enheten og enda låt Naim med innebygget DAC så bra at det var lite å hente på ekstern DAC. Så alt i alt ble det nesten en besparelse for de :rolleyes:
 

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2017
Innlegg
120
Antall liker
36
I stedet for å se på prisen burde man heller sjekke om den leverer 20 og 24 bit, har volumkontroll med god nok oppløsning, god formatstøtte osv.
Må si jeg lever mer enn godt nok med en streamer jeg kjøpte brukt for 400 kr.... :)
Yamaha WXC-50. Støtter alle formater, digital og analog ut, fjernkontroll, 48-bits digital volumkontroll, kunne ikke detekteres i den grundige blindtesten til Ljudtekniska sällskapet. 3500 kr. Mest sannsynlig min fremtidige vidunderboks.
3190.-! Den er billigere enn du tror :)
Har du testet denne selv? Vet du om den tar Tidal? Om det har noe å si, det ser ut som man taper mye på Tidal, så det spørs hvor lenge det går...
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Vil absolutt si det er en forskjell på streamere. Gikk fra en Logitech Touch, som jeg likte godt, til en litt dyrere BlueNode 2. Detvar en gedigen forskjell,noe som overrasket meg veldig.koblet til samme dac, med samme kabling. Har senere hørt langt dyrere streamere jeg har fått testet og forskjellen i lydkvalitet blir større der også, til tider dramatisk bedre. Men Bluesounden får holde enn så lenge
Nb: Jeg streamer Tidal HiF stort sett, men også DI. Cd`er hører jeg enda via Wadia, der er lyden overlegen streaming
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.919
Antall liker
1.987
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Nevnes vel ikke så mye her om HVA som streames? (Jeg har nok ikke lest alle inlegg) Jeg bruker mine 3 streamere kun til Spotify, Tidal og Internet radio (Paradise stort sett). Google Chromecast tilkoplet optisk, Yamaha WXAD 10 tilkoplet analogt, og «Hovedstreameren»; Naim UnitiQute tilkoplet med coax. Umulig da å sammenligne lydkvalitet pga ulike tilkoplinger og også forskjellige egenskaper på Moon forsterkerens innganger. MEN, alle lyder godt og har flott funskjonalitet for typen streaming jeg gjør. Naimen blir foretrukket pga appen og funksjonene, den lyder nok best men Moon sier selv også at deres coax inngang lyder best så kanskje dette er utslagsgivende. At den også har en helt annen byggekvalitet, eierglede/følelse tror jeg helt klart farger meg.
 
M

MusicBear

Gjest
I stedet for å se på prisen burde man heller sjekke om den leverer 20 og 24 bit, har volumkontroll med god nok oppløsning, god formatstøtte osv.
Må si jeg lever mer enn godt nok med en streamer jeg kjøpte brukt for 400 kr.... :)


Ayre har en streamer/DAC/pre nå til 100k hvor jeg mener å huske volumreguleringen foregår med enda høyere bit enn dette.

Er dette en gimmick eller vil man ved avspilling av CD-kvalitet (eller har ikke det noe å si?) nyte fordel av det Ayre her byr på ved så vel lave som høye volumer?
Hvis spørsmålet mitt høres dumt ut så avslører det kun mitt egen personlige interesse for "bit" annet jeg forbinder med datamaskiner :)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.154
Torget vurderinger
32
I stedet for å se på prisen burde man heller sjekke om den leverer 20 og 24 bit, har volumkontroll med god nok oppløsning, god formatstøtte osv.
Må si jeg lever mer enn godt nok med en streamer jeg kjøpte brukt for 400 kr.... :)
Yamaha WXC-50. Støtter alle formater, digital og analog ut, fjernkontroll, 48-bits digital volumkontroll, kunne ikke detekteres i den grundige blindtesten til Ljudtekniska sällskapet. 3500 kr. Mest sannsynlig min fremtidige vidunderboks.
3190.-! Den er billigere enn du tror :)
Har du testet denne selv? Vet du om den tar Tidal? Om det har noe å si, det ser ut som man taper mye på Tidal, så det spørs hvor lenge det går...
Den har jo Airplay, så om du streamer Tidal på en iPad skulle vel det gå greit.

Roy
 

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
333
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Jeg har både Bluesound, Sonos og Chromecast Audio hjemme. Har hatt Sonos lengst og har vært fornøyd lenge, men bluesound har bedre lyd generellt og nå føler jeg også at brukergrensesnitt og tjenster er passert Sonos. Sonos har forkludret sine apper de siste mnd og er ikke lenger like gode synes jeg.

Bruker Bluesound til å både Streame og spille fra NAS, og jeg ser faktisk for meg å kvitte meg med Sonos etterhvert

Men, og dette er et stort men....hadde jeg kun skullet streame fra nett hadde jeg valgt å kun bruke Chromecast Audio over hele fjøla. Brukeropplevelse, pris og lyd, spesielt da vi en DAC, er utmerket etter min mening og man trenger egentlig ikke noe mer. Noen brukbare billige aktive høyttalere her og der med f.eks innebygget dac, er en god løsning tror jeg.
 

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
Er litt overrasket at tonen så fort blir såpass krass og personlig i denne tråden. Det burde den ikke være.

Fra mitt ståsted var hensikten med tråden å lære av andres erfaringer og kompetanse for å bruke dette i min egen vurdering av hvilken og hvor dyr streamer jeg skal kjøpe. Jeg er både interessert i erfaringer fra lyttetester og tekniske forklaringer på hvordan ting henger sammen. Kanskje med mest vekt på teknisk kompetanse og forklaringer. Jeg er ikke særlig interessert i uttalelser basert på ukvalifisert synsing eller personmotsetninger, hvis det skulle være noe av det her..(?)

Alle kan selvfølgelig selv velge hva de er interessert i, men jeg personlig er opptatt av både kvalitative lytteerfaringer og tekniske forklaringer. Jeg forutsetter da at lytteerfaringer baseres på grundige lyttetester, helst blindtester. Samtidig forutsetter jeg at uttalelser innenfor det tekniske baseres på ekte kompetanse.

Håper dette kan bidra til at diskusjonen kan bli litt mer konstruktiv og litt mindre krass fremover. Jeg er i hvert fall interessert i å lær mer om dette..
 

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2017
Innlegg
120
Antall liker
36
Nevnes vel ikke så mye her om HVA som streames? (Jeg har nok ikke lest alle inlegg) Jeg bruker mine 3 streamere kun til Spotify, Tidal og Internet radio (Paradise stort sett). Google Chromecast tilkoplet optisk, Yamaha WXAD 10 tilkoplet analogt, og «Hovedstreameren»; Naim UnitiQute tilkoplet med coax. Umulig da å sammenligne lydkvalitet pga ulike tilkoplinger og også forskjellige egenskaper på Moon forsterkerens innganger. MEN, alle lyder godt og har flott funskjonalitet for typen streaming jeg gjør. Naimen blir foretrukket pga appen og funksjonene, den lyder nok best men Moon sier selv også at deres coax inngang lyder best så kanskje dette er utslagsgivende. At den også har en helt annen byggekvalitet, eierglede/følelse tror jeg helt klart farger meg.
Man skal så absolutt ikke kimse av eierglede! Det betyr noe. Og dermed betyr også, selv om mange av oss ikke liker å innrømme det, også utseende noe. Det gjør det ihvertfall for meg. Jeg gidder ikke betale i dyre dommer for noe som ikke ser bra ut.

Du er også inne på noe vesentlig. Hva som brukes av innganger og utganger, samt type medie kan ha betydning og dermed kan vi faktisk ha forskjellig erfaringer med et og samme produkt. Det gjør ting enda litt vanskeligere. Jeg tror mange kunne ha godt å være litt mindre bastante og skråsikre på seg og sine meninger.

Dessuten er det en ting vi sjelden tar hensyn til, og det er forventningene og erfaringene til den som spør/trådstarter. Kanskje burde vi bli flinkere til å spørre og grave litt før vi hopper på en konklusjon og presenterer den som "the answer to life the universe and everything"? Som selvsagt er 42 og kan aldri bli noe annet!
 
M

MusicBear

Gjest
Vi gikk jo rundt i fler tiår og trodde selve DAC'en var det eneste som kunne påvirke lyden i CD-spilleren. Men hvor vi etter hvert fant ut at drivverk, strømforsyning og mere til virket kraftig inn på det ørene hørte.

Sikkert samme med streamer, at det er noe med avlesing/overføring av disse datasignalene som per teori ikke skal kunne bli forskjellige men allikevel blir det før DAC'en tygger det i seg - vil jeg tro! Men jeg vet ikke - en situasjon jeg tror mange er i.

Min foreløpige konklusjon er at som ellers innenfor hi-fi - jo dyrere jo bedre låter det. Og jeg er ikke en som tror jeg hører noe bedre fordi det koster mer...
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
I stedet for å se på prisen burde man heller sjekke om den leverer 20 og 24 bit, har volumkontroll med god nok oppløsning, god formatstøtte osv.
Må si jeg lever mer enn godt nok med en streamer jeg kjøpte brukt for 400 kr.... :)
Yamaha WXC-50. Støtter alle formater, digital og analog ut, fjernkontroll, 48-bits digital volumkontroll, kunne ikke detekteres i den grundige blindtesten til Ljudtekniska sällskapet. 3500 kr. Mest sannsynlig min fremtidige vidunderboks.
3190.-! Den er billigere enn du tror :)
Har du testet denne selv? Vet du om den tar Tidal? Om det har noe å si, det ser ut som man taper mye på Tidal, så det spørs hvor lenge det går...
Niks, ikke testet ennå, men har som sagt store planer om å kjøpe den. Jeg ønsker en dings med høyoppløst digital volumkontroll og digital ut så jeg slipper en DAD-konvertering før DSP-behandlingen jeg kjører signalet gjennom før forsterker, og de dingsene er det ikke så mange av. Ja, den har tidal i følge spesifikasjonene. Pluss airplay da, som jo har høy nok oppløsning for tidal, som ikke er høyere enn 16-bit. 24-bits filer kan man strømme direkte via musiccast-appen til yamaha, såvidt jeg har skjønt det.

EDIT: Og mitt ideal for elektronikk er at den skal forsøke å være gjennomsiktig, så langt det lar seg gjøre. Det svenske Ljudtekniska sällskapet er best i verden på å blindteste hifi-utstyr, og har "detektert" farging fra mange av dacene de har prøvd. Denne streameren/dacen klarte de altså ikke å detektere selv etter grundig blindtesting. Det er en stor fjær i hatten til Yamaha.
 
Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
I stedet for å se på prisen burde man heller sjekke om den leverer 20 og 24 bit, har volumkontroll med god nok oppløsning, god formatstøtte osv.
Må si jeg lever mer enn godt nok med en streamer jeg kjøpte brukt for 400 kr.... :)
Yamaha WXC-50. Støtter alle formater, digital og analog ut, fjernkontroll, 48-bits digital volumkontroll, kunne ikke detekteres i den grundige blindtesten til Ljudtekniska sällskapet. 3500 kr. Mest sannsynlig min fremtidige vidunderboks.
Bare ubalansert ut (digitalt og analogt)...

Let videre...

;)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
I stedet for å se på prisen burde man heller sjekke om den leverer 20 og 24 bit, har volumkontroll med god nok oppløsning, god formatstøtte osv.
Må si jeg lever mer enn godt nok med en streamer jeg kjøpte brukt for 400 kr.... :)
Yamaha WXC-50. Støtter alle formater, digital og analog ut, fjernkontroll, 48-bits digital volumkontroll, kunne ikke detekteres i den grundige blindtesten til Ljudtekniska sällskapet. 3500 kr. Mest sannsynlig min fremtidige vidunderboks.
Bare ubalansert ut (digitalt og analogt)...

Let videre...

;)
S/pdif (coax eller optisk) kan konverteres til AES/EBU via enkle omformere uten noen som helst lydmessig tap eller jitter-tilførsel. Det har jeg fra Gert Volk, en tysk elektronikkprodusent og jitter-fanatiker :)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.048
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Så hvis en tester Naim Nd5 ( 32k kr), NDX (47k kr) og NDS ( 102 k kr+ strømforsyning) mot hverandre, og bruker en ekstern dac, så låter alle disse helt likt. Jeg har aldri testet. Men hvis streamere låter likt, så skjønner jeg ikke hvordan Naim får solgt de 2 dyreste. Egentlig er alle 3 svinedyre, hvis en kan klare seg med en til 1000kr
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Vi gikk jo rundt i fler tiår og trodde selve DAC'en var det eneste som kunne påvirke lyden i CD-spilleren. Men hvor vi etter hvert fant ut at drivverk, strømforsyning og mere til virket kraftig inn på det ørene hørte.

Sikkert samme med streamer, at det er noe med avlesing/overføring av disse datasignalene som per teori ikke skal kunne bli forskjellige men allikevel blir det før DAC'en tygger det i seg - vil jeg tro! Men jeg vet ikke - en situasjon jeg tror mange er i.

Min foreløpige konklusjon er at som ellers innenfor hi-fi - jo dyrere jo bedre låter det. Og jeg er ikke en som tror jeg hører noe bedre fordi det koster mer...
Men det er jo et lite poeng i at en streamer ikke har drivverk og motor, det er færre ting som kan påvirke lyden.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Siden trådstarter har vært krystallklar på hvilken informasjon han vil ha, skal jeg bidra med mine opplevelser på mine høyttalere.
Gjør oppmerksom på at ingen a-b testing mellom streamere har blitt utført.

Har hørt mine egne høyttalere med henholdsvis chromecast audio både analogt og digitalt ut, tidal direkte fra pc via usb, auralic aries med ekstern strømforsyning og auralic g2.

Det er stor forskjell på cc audio på analog og digital ut! Forskjellen på pc og streamer (cc) er ikke hørbar for meg når lydforsinkelsen blir et par sekunder.

Aries og G2 låter begge fantastisk, men uten å ha hørt a-b flere ganger frem og tilbake vil jeg si med 100% sikkerhet at jeg ikke kunne sagt hvilken som spilte av dem skulle jeg fått kniven på strupen når jeg kom inn døren.
Med andre ord er det ikke noen vesentlige endringer i lydsignatur som er merkbar uten inngående kjennskap til begge produkter.

Større forskjell på brukervennlighet og respons enn det er på ren lyd i mine ører, så det er jo også en faktor verdt å nevne.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.549
Sted
Sørlandet
Takk til Lyttegnomen.

Jeg spiler selv utelukkende fra Tidal og min "streamer" er en Mac Mini 2014. Jeg betaler gledelig 199,- pr mnd for ubegrenset tilgang og best mulig kvalitet. Dessverre har Tidal store utfordringer med performance og derfor benytter jeg meg av Audirvana sin glimrende mediaplayer. Å gå fra Tidal sin egen playerfunksjon til Audirvana fremstår til nå som den største kvalitetshevingen jeg gjort på min rigg.

Mac Mini er deretter koblet til DAC med en helt grei USB kabel og i løpet av 2017 har jeg testet flere DAC`er fra 700,- til 18 000,- både med og uten MQA sertifisering. Forskjellene har vært sjokkerende små og det må sies å være den største overraskelsen så langt. Siden jeg ikke kommer til å kjøpe meg hverken platespiller, cd spiller eller båndspiller så er mitt kildevalg fastsatt og jeg er derfor ute etter å få det å låte så bra som mulig med den forutsetningen. Som neste trekk vurderer jeg følgende:

1) Gå for full MQA / Klasse D rigg fra Mytek og jeg venter på å få testet siste versjon Dac+ og deres nye AMP.
2) Teste en Ifi Nano iUSB3.0 USB "renser og reclocker" mellom min Mac Mini og min DAC. Ble nysgjerrig etter den siste anmeldelsen av Hans Beekhuyzen.

Jeg finner stort sett alltid "digitale" tråder her inne på sentralen interessante til tross for at flere av dem har en tendens til å spore av.

Mvh
BB
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vi gikk jo rundt i fler tiår og trodde selve DAC'en var det eneste som kunne påvirke lyden i CD-spilleren.
Det er litt mer nyansert enn som så, men noen av oss går rundt og tror det fremdeles, gitt. ;)
 

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2017
Innlegg
120
Antall liker
36
Vi gikk jo rundt i fler tiår og trodde selve DAC'en var det eneste som kunne påvirke lyden i CD-spilleren.
Det er litt mer nyansert enn som så, men noen av oss går rundt og tror det fremdeles, gitt. ;)
hmmm, er det ikke nettopp denne tonen vi bør unngå?
Nemlig å implisere at andre er idioter som ikke har samme mening eller hører det samme?
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
677
Antall liker
756
Det er absolutt forskjell på streamere. Jeg gikk fra den glimrende Aurender n100h til en Aurender N10 og lyden ble markant bedre. Disse gjør i prinsippet det samme, men n 10 har en langt bedre strømforsyning og komponenter hele veien. Og større intern lagringskapasitet. Jeg bruker samme kabel som før.

Jeg har også en meget god dac, CH Precision C1 og jeg er av den oppfatning at jo bedre dac jo enklere er det å høre forskjell på streamere også. Som ellers innen hifi.

JP
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vi gikk jo rundt i fler tiår og trodde selve DAC'en var det eneste som kunne påvirke lyden i CD-spilleren.
Det er litt mer nyansert enn som så, men noen av oss går rundt og tror det fremdeles, gitt. ;)
hmmm, er det ikke nettopp denne tonen vi bør unngå?
Nemlig å implisere at andre er idioter som ikke har samme mening eller hører det samme?
Unnskyld? Mener du at jeg brukte en uheldig tone i innlegget du siterte? Da tror jeg du må se om igjen.

Og å antyde at det jeg sa der "impliserer at andre er idioter" er jaggu så drøyt at at jeg ikke helt får sagt det. Det var vel - hvis noe - heller innlegget jeg svarte på som evt. kunne antyde noe om de som ikke hadde oppdaget det enda.

Slutt å lese innlegg som fanden leser bibelen! Les det som blir skrevet i stedet for å lete etter verste mulige tolkning for så å bli krenket av den, så går alt så mye bedre.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.699
Antall liker
58.704
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hvem i helvete kjøper en streamer?

Ser ut som dere er akterutseilt med 30+ år folkens, kaver bare rundt og rundt i plastdynga i Sargassohavet.....
Det er vel snart bare deg som ikke gjør det, (kjøper streamer), men overbevis oss gjerne om pc/mac`s overlegenhet.
Det skal mye til før det havner noen lap-top i anlegget mitt.

Jeg vet at produsenter av streamere tar godt betalt for delene som sitter i boksene som blir solgt. De skal ha mat de også, og hva folk er villig til betale for bedre lyd er ikke vesentlig forskjellig i sammenligning med andre komponenter.
Som alltid er det de siste små forskjeller/forbedringer som gjør prisen høyere i fht rimeligere produkter.
Så får man finne ut om man kan leve med det "nest beste", eller ta seg råd til å komme litt nærmere idealet.
Mye av poenget med rene streamere er at mange,(meg inkl) enten er lei datamaskiner på jobb og hjem, eller at vi ikke har kunnskap/kompetanse som får disse til å låte bedre enn alt annet. Vi vil spille musikk,-enkelt og greit.
 

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
takker for super informasjon, BeetleBug.

Jeg bruker selv en Mac Mini som streamer og i tillegg bruker jeg Tidal sin SW. Er for øvrig ikke fornøyd med Tidal SW så jeg skal sjekke ut Audirvana. Bra tips!!!
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvem i helvete kjøper en streamer?

Ser ut som dere er akterutseilt med 30+ år folkens, kaver bare rundt og rundt i plastdynga i Sargassohavet.....
Det er vel snart bare deg som ikke gjør det, (kjøper streamer), men overbevis oss gjerne om pc/mac`s overlegenhet.
Det skal mye til før det havner noen lap-top i anlegget mitt.

Jeg vet at produsenter av streamere tar godt betalt for delene som sitter i boksene som blir solgt. De skal ha mat de også, og hva folk er villig til betale for bedre lyd er ikke vesentlig forskjellig i sammenligning med andre komponenter.
Som alltid er det de siste små forskjeller/forbedringer som gjør prisen høyere i fht rimeligere produkter.
Så får man finne ut om man kan leve med det "nest beste", eller ta seg råd til å komme litt nærmere idealet.
Mye av poenget med rene streamere er at mange,(meg inkl) enten er lei datamaskiner på jobb og hjem, eller at vi ikke har kunnskap/kompetanse som får disse til å låte bedre enn alt annet. Vi vil spille musikk,-enkelt og greit.
Jeg har en PC i anlegget mitt, og har brukt PC-basert avspilling siden 1997-ish. Men synes det er noe sabla herk og lite brukervennlig, så jeg gikk heller over til en enkelt Squeezebox som jeg er veldig fornøyd med.
 
Topp Bunn