Streamer u/dac med wifi tilkobling og XLR ut?

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
446
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Jeg bruker platespiller og cd som kilder for musikk og er fornøyd med det. Samtidig så er jeg litt nysgjerrig på streaming fra nettet som et komplement.
Ønsker streamer uten dac og den skal ha balansert digital utgang slik at jeg kan bruke tilsvarende inngang i dacen.
Pris (ny/brukt) inntil kr 10.000. Hva ville du ha valgt og hvorfor?
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.050
Antall liker
3.975
Sted
Tårnåsen
Jeg hadde tilsvarende behov for AES-utgang og uten DAC (samt Roon-støtte) og da er det litt begrenset hva som finnes.
Jeg har denne fra Cocktail Audio: X50D

Den koster nok litt over budsjettet ditt men da får du også en mediaserver med mulighet for å sette inn disker/CD-ripper/radio/mm.
Og den har både AES, I2S, coax og USB-utgang, HDMI-utgang (veldig fint for å vise hva som spiller på en stor skjerm), samt flere digitale innganger for annet utstyr inkludert AES og USB. Bra og stort innebygd display som viser menyer, hva som spiller osv. Dekoder også MQA hvis Tidal er et poeng for deg.
Og fjernkontroll som kan styre alt, inklusiv volum og kilde selvsagt, men også for å "bla" i spillelista du streamer.
14 år garanti er også relativt unikt... Utrolig mye for pengene vil jeg si.
 
Sist redigert:

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
446
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Jeg har søkt litt, og ja det er ikke mye å velge på i priskategorien opp til 10K. X50(D) ser veldig ok ut men den koster nesten det dobbelte. Det må i så fall bli et brukt eksemplar.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Nå som Lumin U2 Mini kommer på markedet kan det jo hende det dukker opp flere U1 Mini på brukten - kan være håp om å få disse til ca 10k brukt :)

 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.735
Antall liker
10.326
Sted
London
Hvilke strømmetjenester er du interessert i å bruke? Du kan følge med på Finn og bruktmarkedet her på Sentralen om en Moon Mind 2 dukker opp
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Denne har AES/EBU og er ren streamer, men har ingen kjennskap til den.
Kan være du finner noe nyttig info om den på nett :)




 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
446
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Hvilke strømmetjenester er du interessert i å bruke? Du kan følge med på Finn og bruktmarkedet her på Sentralen om en Moon Mind 2 dukker opp
Foreløpig er jeg ikke bundet til noen tjenester, og kan dere bestille og bruke de tjenester som nødvendig musikkutvalg og er enkle å bruke. Registerer Moon Mind 2 som aktuelt valg.
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
446
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Denne har AES/EBU og er ren streamer, men har ingen kjennskap til den.
Kan være du finner noe nyttig info om den på nett :)




Denne var jo forholdsvis billig. God tips! Kanskje verdt å test ut?
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg har installert Volumio på min og er veldig fornøyd med det brukergrensesnittet. Og så fungerer den bare. Alltid. Har ikke hatt en hickup siden jeg tok den i bruk.
Avhengig av dac så er mange dacer følsomme på kvaliteten på signalet de blir foret med. Jeg har blant annet en oppgradert Doxa dac og den er helt ekstremt følsom på det digitale signalet. Jeg har ikke fått den til å låte så bra med noen andre kilder jeg plugget inn i den. (Bare så synd den er begrenset til 48khz)
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Jeg har installert Volumio på min og er veldig fornøyd med det brukergrensesnittet. Og så fungerer den bare. Alltid. Har ikke hatt en hickup siden jeg tok den i bruk.
Avhengig av dac så er mange dacer følsomme på kvaliteten på signalet de blir foret med. Jeg har blant annet en oppgradert Doxa dac og den er helt ekstremt følsom på det digitale signalet. Jeg har ikke fått den til å låte så bra med noen andre kilder jeg plugget inn i den. (Bare så synd den er begrenset til 48khz)
Du er vel inne på et viktig poeng her; en streamer er en 'del' som gjør _en_ viktig oppgave, men det er ikke likegyldig hvordan du kobler denne ene delen sammen med resten av kjeden. Det mest interessante her er altså at du opplever forskjell på lydkvalitet avhengig av kilde (streamer), så selv om de gjør den samme jobben, så er det ikke sikkert de gjør den like godt. Det vil si; det er fort gjort å ødelegge det signalet som på et eller annet vis skal inn i dacen og der bli behandlet videre. I tillegg så er det jo selvfølgelig brukergrensesnittet som kan variere fra system til system, og man må finne noe som passer til sitt behov. Det er forsåvidt en veldig spennende reise, men den kan også by på noen 'artige' utfordringer ... :)
 
M

MarkusH

Gjest
Den har vel dac, men bluesound node 2i brukt gir god valuta for pengene, måtte nesten kjøpe en selv. Bruker ekstern DAC på den (aldri brukt den uten engang) og det fungerer veldig fint. Bruktpris 2500-3500, for 2500 må man være kjapp på avtrekkeren. :ROFLMAO: (y)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.765
Antall liker
21.646
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er jo søtt da, synes jeg, å sverge til DACer som er kilne på signalkvaliteten inn, som ikke støtter høyere bitrate enn 48 kHz, og som garantert har egenlyd.
❤
 
M

MarkusH

Gjest
Det er jo søtt da, synes jeg, å sverge til DACer som er kilne på signalkvaliteten inn, som ikke støtter høyere bitrate enn 48 kHz, og som garantert har egenlyd.
❤
Er ikke det litt av poenget da? :) Folk liker jo egenlyd, jeg gjør det i alle fall, men jeg anser meg ikke som noen "audiofil" heller :ROFLMAO:
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.765
Antall liker
21.646
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Egenlyd i høyttalere (og grammofoner) er det alltid. Trenger ikke ha det der det kan unngås, synes jeg.
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
446
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Den har vel dac, men bluesound node 2i brukt gir god valuta for pengene, måtte nesten kjøpe en selv. Bruker ekstern DAC på den (aldri brukt den uten engang) og det fungerer veldig fint. Bruktpris 2500-3500, for 2500 må man være kjapp på avtrekkeren. :ROFLMAO: (y)
Sikkert et godt kjøp, men den mangler balansert digital utgang.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Alt har sin egenlyd, til og med dacer 🙂 Har hatt flere dacer innom her som på papiret skulle ha gjort en bedre jobb enn Doxa. Men både Hegel HD30 og Veridian Utopia dual mono (det var min mr Rognlien testet) ble sendt på dør. Vi har alle våre preferanser.
 
M

MusicBear

Gjest
Alt har sin egenlyd, til og med dacer 🙂 Har hatt flere dacer innom her som på papiret skulle ha gjort en bedre jobb enn Doxa. Men både Hegel HD30 og Veridian Utopia dual mono (det var min mr Rognlien testet) ble sendt på dør. Vi har alle våre preferanser.
Såpass! Interessant! Noe med analogdelen, i den du har beholdt, som utkonkurrerte de "bedre" alternativer som ble sendt på dør?
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.050
Antall liker
3.975
Sted
Tårnåsen
Så lenge den har det du trenger rent funksjonelt så tipper jeg egentlig at du er i mål, til tross for produsentes vås om "furutech fuse upgrades". Resten ser riktig bra ut :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg ville som prinsipp styrt unna streamere som ikke er Roon Ready, som minimum må den være UPnP kompatibel (aller helst begge deler).
 
Topp Bunn