Jo mer avansert dippedutten som skal ligge under tv-en blir, jo nærmere kommer man opp mot en mediapc/HTPC.
Forskjellen er at en HTPC er bortimot uendelig oppgraderbar (hardware og software), mens slike bokser som det linkes til over krever at du har en PC stående og snurre på soverommet koblet sammen med wifi/lan som kjører spesiell server-software og konverterer filmsamlinga til et kompatibelt format.
For min del var framtids-kompabiliteten + enkelheten ved en-boks-oppsett utslagsgivende for å velge HTPC.
Hvordan er forresten denne boksen sammenlignet med apple sin nye sak?
-k
Hvor skal jeg starte?
HTPC'er kommer sannsynligvis ikke til å være noe for mannen i gata, ihverfall ikke før følgende krav er oppfylte:
-Må kunne skrus på og "virke med en gang".
-Kunne settes opp av brukere med lite generell kunnskap om hardware, software og nettverk.
-Enkel betjening fra fjernkontroll.
-Ikke kunne "kræsje", eller på annen måte oppføre seg selvdestruktive i lengden slik de fleste os i dag gjør.
-Ikke koste allverden.
Det virker det som om mange av disse finurlige boksene kan imøtekomme disse overnevnte kravene, men der de kommer til kort er som du nevner, en boks som kan gjøre alt.
Personlig har jeg generelt veldig gode datakunnskaper, har hatt daglig tilgang datamaskiner fra den tiden 386-prosessoren ble lansert. Grunnen til at jeg ikke har HTPC i min stue er rett og slett at jeg ikke gidder å måtte forholde meg til en egen fullblods datamaskin tilegnet mediaavspilling. Alt for stor margin for feil. Å være avhengig av mus og tastatur med en gang man må "bak kulissene" for å gjøre endringer i oppsettet? Jeg måtte ihverftall ha programert et ctrl+alt+del funksjon på remoten min.
På hvilken måte mener du det er enkelt med HTPC? Hvilken løsning har du valgt for avspilling? Hadde vært fint om du kunne utdype litt om løsningen du har valgt.
De fleste husstander som i det hele tatt vurderer innkjøp av slike løsinger har allerede 1-2 maskiner i hus, men ønkser en dings for å kunne spille av mp3'ene og lost-episodene sine de har tanket ned fra thepiratebay på tv'en i stua.
Denne enheten jeg linket spec-sheet til fungerer som en media-extender via trådløst, eller kablet nettverk. Alternativt kan du ta den eksterne usb-disken din og koble den direkte til om du syns viftestøyen fra den vanlige pc'en er for plagsom til at den kan være påslått hele tiden. NAS er også en god løsning. Det at den virker være i stand til å
dekode h264-materiale og flac lokalt er rosinen i pølsa for meg. Har lenge vært i tenkeboksen ang squeezebox/sonos men har valgt å avvente til det begynte å dukke opp løsninger som er linket til lengre opp i tråden.
Å tro at man skulle problemfritt kunne streame 1080p-materiale over dagens 54Mbit-standard pr er vel kanskje å ta litt hardt i, men 100Mbit kabla ethernet gjør ihvertfall jobben.
Når det gjelder den nye appleTV-saken så er vi per dags dato låst til itunes. Boksen støtter det itunes støtter og dekodingen foregår i itunes på den maskina appleTV henter innhold fra om jeg har forstått rett. Apple sier ikke så mye om dette på nettsiden deres. "It just works"