Stravinsky tråden!

ee

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
20
Torget vurderinger
1
Jeg håper det finnes noen med interesse og kunnskap om denne mannens musikk. Intressant om noen ville bidra med å samle litt erfaringer om musikken og de ulike innspillingene som man må ha. Håper dette ikke ligger oppe fra før men finner ikke så mye stoff på sentralen fra før. Med Så mange kunnskapsrike folk her er det jo lov å prøve seg synes jeg!

Kom gjerne med anbefalinger med tanke på både lydkvalitet, lignende komponister, kuriosa og ikke minst betraktninger om hans betydning for utviklingen av musikk.

Noen som har noen favoritt inspilling av de tre satser fra petrouchka for piano? Jeg liker Mikael Holmlunds versjon fra 2004 på Caprice. Selv om jeg har hørt rykter på byen om at mange holder pollinis versjon fra 72 som referanse.

mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.652
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Synd du har fått få svar her. Når det gjelder Petrusjka for klaver er Pollini den eneste jeg kjenner, men til tross for at Stravinsky har noe svært interessant musikk for ett og to klaverer er det vel ikke klaver han assosieres med, og derfor heller ikke noe folk har veldig mye meninger om.

Når det gjelder det orkestrale, er Stravinsky en kameleon som opererer i en haug stilarter. Personlig var jeg i mange år mest fascinert av den neoklassiske fasen hans med verker som Pulcinella (hele verket med sangere) basert på barokktemaer (Pergolesi), samt balletter som Apollon Musagetes, Orpheus, Jeu de Cartes ol. Kjølig og abstrakt skjønnhet, men jeg har med årene blitt mer og mer fascinert av de sene, ekspresjonistiske (og delvis dodekafone) verkene hans.

Supraphon har en vidunderlig plate med Ancerl's Les noces og kantaten (basert på den gamle engelske Lyke-Wake Dirge som også Britten benytter i sin fabelaktige Serenade for tenor, horn og strykere). Ja - Lyke-Wake på gammelengelsk betyr likvake.

Ellers er vel den komplette og billige Sonyboksen med 22 CDer et must, om man supplerer med Boulez sitt sett på DG (6 CDer) har man en del av denne musikken i fersk lyd også. Salonens Oedipus Rex på Sony anser jeg også som et must.

ee

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
20
Torget vurderinger
1
ja litt labert med stravinsky interesse her. Men gode tips her, må prøve Salonen ja.

Grunnen til at jeg trakk frem petrouchka for klaver er at det ble min inngangsbillett til Stravinskys komplekse musikk. det er jo nærmest ( etter min mening ) et perfekt stykke musikk som har alt.

Var forøvrig i store studio og fikk med meg Kork spille petruchka og poulenc her om dagen, god lyd i den salen altså, til forskjell fra konserthuset.

Hva med noen tips på beste Lydmessige innspilling av Vårofferet? ev. beste tolkning og hvorfor!

håper flere kan bidra!

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Stravinsky-interessen er ikke så laber som det later til, ee. Det tar lang tid å gi et ordentlig svar på spørsmålene dine, for den tidlige ballettmusikken har en lang og sammensatt tolkningshistorie. Tolkningene er svært mange og svært forskjellige. Det kan kanskje være greit å få noen tips, for så å lete videre på egen hånd.

På DG kan du få både "Petrusjka" og "Vårofferet" med Cleveland/Boulez i referansetolkninger på én cd. Boulez' store styrke er at dramaene/historiene springer ut i full blomst gjennom full kontroll på partiturene kombinert med eksepsjonell klangbehandling og karakterisering. Et eksempel: Det er vanlig å betrakte klarinetten som den arme Petrusjkas sjel (som regel førsteklarinetten, noen ganger to klarinetter når han er i sterk tvil, opprørt, splittet osv.). Cohen i Cleveland-orkesteret får frem et vell av nyanser og uttrykk, Boulez/orkesteret/opptaket gir ham ideelle betingelser. Likeledes ballerinaen i fløyten, Petrusjkas stemme i mutet trompet, osv. Lyden gir flott perspektiv, alskens detaljer og godt trykk. I "Ildfuglen" får du enda heftigere dynamikk med DG/Boulez og Chicago SO.

Du kan få mer villskap, galskap og punch i "Vårofferet" med Gergiev/Kirov på Philips. En super innspilling. Ellers er det virkelig nok av fengslende tolkninger, også av eldre dato. Bon voyage, bonne chance.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.562
Torget vurderinger
24
Regner med at du har denne??? Morsom fordi du kan høre Stravinsky selv, instruere musikere etc., og en får et lite innblikk i mannens tenkesett og væremåte. I tillegg masse god musikk.

Vedlegg

Topp Bunn