Stram til skruene!

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Tittet litt rundt på forumet her, og fant ut at gutta inne på proac-kompis-tråden snakket om å stramme skruene som fester høyttalerelementene til kassen. Da disse både blir utsatt for vibrasjoner og temperatur/luftfuktighet-forandring, vil de sakte men sikkert bli løse. Tok selvfølgelig en runde med skrutrekker`n etter dette, og jammen satt ikke samtlige skruer løst gitt. Og trur du det hjalp? Makan!

Så, da er det vel bare å finne fram skrutrekker`n, men, MEN, ta det pent! Bruk sunn fornuft. Som det står på forumet så trenger du kun å bruke to fingre, evt en løs hånd. Og for all del ikke glipp, det kan bli dyrt ;)
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Måtte ta en sjekk, men ingen løse skruer her i gården :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Sløvt av oss ProAc-entusiaster at vi ikke kom på tanken at andre kunne ha interesse av dette. Takk til montesi for hans initiativ. Og skruestramming hjelper! - men med måte. Selv strammer jeg forsiktig en gang eller to i året.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.402
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Ble vel nevnt i Fidelity for noen utgaver siden også. Kan dessuten være lurt å etterstramme på høyttalerterminaler hvis man bruker spader, bevege bananplugger og xlrkontakter av og til. ...noen bruker sogar DIN kontakter også... Osv, osv
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
585
Var på besøk til en uteknisk hifiperson, og da jeg tok av høyttalertrekket var det flere løse skruer der, løse i den forstand at de hang bare på utsiden av elementene, festet vha magnetfeltene rundt diskant og eller mellomtone!

Og det var kvalitetshøyttalere, ja.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er viktig at alle skruer er dratt til. Men det må være med riktig moment!
Jeg sjekket et sett Merlin etter en reparasjon. Det var ikke skivebom mht moment, men de aller fleste var ikke skrudd godt nok til i følge data fra produsenten.
Regel: Spør først.
 
Topp Bunn