Strømtrekk i ekstern strømforsyning.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.444
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Kort teknisk spørsmål;
    Vil strømtrekket fra nettet være påvirket av om noen ut enheter er tilkoblet eller ikke?
    Jeg har en strømforsyning som mater to stk kl D forsterkere. Sikringen går (av og til) når jeg kobler strømforsyningen til veggen. (10A kurs tror jeg). Vil den trekke mindre om jeg ikke har de to forsterkerene tilkoblet? (Det er ikke fysisk av/på bryter på forsterkerene. )
    Vet jeg kan teste, men vil gjerne høre fra ekspertisen først :)
    37240D8E-9A22-457C-BC12-27DBD84C24D0.jpeg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.444
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Problemstillingen dukket opp da jeg ville undersøke en brumming/during fra nevnte strømforsyning. Da blir det litt stress å koble denne fra/til med påfølgende sikringsbrudd hver gang…:)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.444
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hva er VA-ratingen på den trafoen??? Litt stor toroidtrafo og B-karakteristikk på sikringen er ingen god kombo....
    1. Vet ikke
    2. toroidtrafo? (Type trafo?)
    3. B-karakteristikk på sikringen? (At sikringen bare er på 10A, som B er dårligere enn A?)

    :)
    Teskje…
     

    Vedlegg

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Toroid er samme som ringkjernetrafo
    A, B er karateristikk på sikringen. Hvor mye den "tåler" av last i når en motor, trafo eller annet starter opp. Litt som kvikke og trege sikringer i gamledager.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hvis automatsikringengår når du starter opp trafoen, kan du prøve å la den stå tilkoblet og prøve flere ganger med å koble inn sikring. Hender du klarer å få i gang etter noen forsøk
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.444
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for innspill.
    Snakket med elektriker nå. Han kommer neste uke for å sjekke sikringer og evt montere en tregere sikring på kursen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Må jo være heftig start-trekk på den trafoen når den får en 16A/C sikring til å koble ut.
    Hadde en Cayin 252B som fikk 13A/B til å koble ut, så måtte bytte til C-sikring, da holdt den.

    Vil tro du må koble til en soft-start på denne her, det finnes det vel ekspertise her på forumet som kan hjelpe deg med å forklare hvordan den kobles inn i kretsen.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    En kvikk (?) Fiks her & nå er å bruke en vanlig glødetrådslyspære i serie med den ene ledningen i 220 v kabelen. Den vil virke som en strømbegrenser...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis den trafoen trigger en c16, så går det unna.... hvor mye effekt skal den trafoen levere?? FOrrseten - VA rating står oftest på etiketten på trafoen- om den er der...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Må jo være heftig start-trekk på den trafoen når den får en 16A/C sikring til å koble ut.
    Hadde en Cayin 252B som fikk 13A/B til å koble ut, så måtte bytte til C-sikring, da holdt den.

    Vil tro du må koble til en soft-start på denne her, det finnes det vel ekspertise her på forumet som kan hjelpe deg med å forklare hvordan den kobles inn i kretsen.
    Det var også min tanke. Et softstart er let å montere og koster næsten ingenting på eBay. Som regel står det på printet hvordan det skal kobles eller du kan spørge sælger.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Når ein 16C ryk, kan du bare avbestille elektrikeren og få inn ein softstart. Startstrømmen knekker sikringen, ikkje noko anna. Søk på det her på forumet, nok av trådar på det.

    På desse gamle 16C, kan du trekke 50%(=24A) i 30 eller 60min(hugser ikkje heilt). Det tilsvarer 5520W. Om ein så tar med at musikk gir rom for ca 3 gangen(RMS er ca 30% av peak), så er du på meir enn 16.000W.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Høre ut som startstrømproblem, ja. Har vært borte i det selv. Hos meg hjalp det å sette inn en treg sikring.

    Mvh

    Edit: Har også vært borti at selve sikringen var defekt, og at den slo ut på de minste ting.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ringkjernetrafoer har større virkningsgrad i forhold til tverrsnittet på kjerna, da de bl.a ikke har luftgap som er vanlig på andre typer. Det medfører bl.a. at startstrømmen blir en god del høyere for ringkjerner, gjerne 10-15 ganger merkestrømmen og kanskje mer for store trafoer. I en av mine konstruksjoner på jobb kreves det full galvanisk isolasjon fra nettet, og apparatet inneholder bl.a. en 3KVA skilletrafo før andre trafoer, bl.a. 2 variacer..... denne ble utstyrt med mykstarter levert av Noratel sammen med trafoen, og funker utmerket på selv B16 sikring..... uten mykstart er det problemer selv med 32A sikring...
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ikke alle som har målt startstrømmen på effekttrinnet .Her Belles 350a reference.2000VA


    oppstart belles 350a ref.jpg

    oppstart belles 350a ref,hele.jpg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.444
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ok, da finner jeg en som kan montere softstart for meg :) Any takers her forresten?

    PS. Jeg har den nå operativ. Jeg slo den på, sikringen gikk, jeg lot den stå tilkoblet, vippet automatsikring opp igjen, sikringen gikk, vippet opp en gang til og da holdt den…….. men den durer/brummer. Kanskje jeg må prøve en slik fancy strømrenser?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.444
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hvis den trafoen trigger en c16, så går det unna.... hvor mye effekt skal den trafoen levere?? FOrrseten - VA rating står oftest på etiketten på trafoen- om den er der...
    Fant ingen info annet enn høyttaler produsentens logo. Kanskje den er skjult på undersiden eller logoen er tapet over.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det at du får lagt inn trafoen etter gjentatte forsøk har vel noe med hvor på snusen innslaget treffer. Som i kommentaren til bilde i innlegget mitt. "Det finnes sikkert målinger med større Strømtrekk".

    Dersom sikringer durer, forsøk å skru av dimmere til lys o. l.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Automatrelæ skulle gerne klare meget højere startstrømmen en 16 A. Er dere stadig på primitive smeltesikringer i Norge?
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    160
    Antall liker
    46
    Sett inn en nyere sikring med C-karr. Kan være at den gamle ikke er helt optimal. En sikring er ikke annet enn ett bi-metall som utvides så det er fullt mulig at nettopp dette ikke helt holder 100% spec. De sikringene dine er jo noen år gamle! Begynn med det enkleste først!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Her er det noen misforståelser.. moderne automatsikringer har både termisk og magnetisk utløsning. Termisk utløsning er beregnt på å ta overstrømmer over tid ( ikke så lenge) rundt og litt over merkestrøm. Magnetisk utløsning skjer ved korte overstrømsimplulser og kortslutninger. B karakteristikk skal tåle 3-5 ggr merkestrøm i opptil 300 msek. C sikringer ligger i området 5-10 ggr merkestrøm. Det finnes også enda tregere karakteristikker, først og fremst for bruk med større elektriske maskiner... I tillegg har vi i dag såkalte kombivern som også inneholder 30 eller 300mA jordfeilvern. Dette er en fordel i stedet for felles jordfeilvern, som da i verste fall tar med seg hele huset ved en enkel jordfeil....

    Forøvrig - så er vel ikke de gamle smeltesikringene særlig forskjellig fra dine "audiofile" smeltesikringer, Drossel.... ;)
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Her er det noen misforståelser.. moderne automatsikringer har både termisk og magnetisk utløsning. Termisk utløsning er beregnt på å ta overstrømmer over tid ( ikke så lenge) rundt og litt over merkestrøm. Magnetisk utløsning skjer ved korte overstrømsimplulser og kortslutninger. B karakteristikk skal tåle 3-5 ggr merkestrøm i opptil 300 msek. C sikringer ligger i området 5-10 ggr merkestrøm. Det finnes også enda tregere karakteristikker, først og fremst for bruk med større elektriske maskiner... I tillegg har vi i dag såkalte kombivern som også inneholder 30 eller 300mA jordfeilvern. Dette er en fordel i stedet for felles jordfeilvern, som da i verste fall tar med seg hele huset ved en enkel jordfeil....

    Forøvrig - så er vel ikke de gamle smeltesikringene særlig forskjellig fra dine "audiofile" smeltesikringer, Drossel.... ;)
    Jeg har ikke smeltesikringer i eltavlen. Det er et Gigawatt automatrelæ som giver væsentligt bedre lyd end enhver sikring. Billige automat relæer lyder absolut ikke godt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.789
    Torget vurderinger
    23
    Automatene vist på bildet har jo C karakteristikk allerede...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    De automatsikringene slites med årene, så kanskje tid for utskifting?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.789
    Torget vurderinger
    23
    Det er rimelig digert.... softstart it is then!
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.444
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    De automatsikringene slites med årene, så kanskje tid for utskifting?
    Ja, de byttes alle tre. I tillegg er nr 15 nå dedikert til hovedanlegget og bare det.
    Men kanskje en ide med softstart uansett? God plass i kabinettet vil jeg tro.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Javel... Noratel sine 600VA er ca 15 cm... en 2KVA fra Block ( Elfa) er 21 cm... da tipper jeg denne er 1KVA++, så da er det nok ikke veldig unormalt....

    Med en såpass stor trafo ville jeg nok holdt med unna de kinamekkede softstartene på Ebay... sjekk med Noratel direkte hva deres softstart for 1,5-2KVA koster..
    det er noen år siden jeg kjøpte den til det jobbprosjektet, så jeg husker rett og slett ikke...
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.444
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    tkr, Ymir, Aurora, Sluket OG LMC!! Da er jeg i trygge hender. Hva kjøper jeg og hvem av dere hjelper meg :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ok, da finner jeg en som kan montere softstart for meg :) Any takers her forresten?

    PS. Jeg har den nå operativ. Jeg slo den på, sikringen gikk, jeg lot den stå tilkoblet, vippet automatsikring opp igjen, sikringen gikk, vippet opp en gang til og da holdt den…….. men den durer/brummer. Kanskje jeg må prøve en slik fancy strømrenser?
    Den skal ikke dure.
    Har du testet med trafo alene?
    Mulig det er nevnt i innledningen.
    Noen ganger må en koble ut noen belastinger for å finne hva som er feil.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Leste litt på gjemmesiden til Genesis, og de diskuterer litt der rundt den trafoen. De valgte å putte den i et eget kabinett pga mulig brum og vibrasjoner som kunne påvirke klasse d forsterkerne (er ikke helt sikker på om jeg kjøper helt den...)
    Uansett, er litt rart at det ikke er en form for softstart på den...
    Og hvis det er mekanisk brum, så er det nok ikke så mye en kan gjøre med det, annet enn å bytte den (?)
    Jeg har en 500va i en egenbygd forsterker som har begynt å brumme etter 40 + år. Her skal jeg bytte alle elektrolyttene, kan hende det hjelper (skader ihvertfall ikke)
    Hjelper ikke det, så skal jeg forsøke å støpe den inn i epoxy...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kom på at jeg sikkert hadde en mail fra Noratel om den skilletrafoen.... softstarten heter IDKT 16 (16A normal last) og kostet ca 500kr for ti år siden...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jøsses... Mr. Sjøstrøm...er han i drift fortsatt?? Dog - med en startstrøm på sikkert 20A++, så tror jeg de releene er noe spinkle...

    EDIT; den dingsen som Audiomix linker til ser grei nok ut...
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.014
    Sted
    Kongsberg
    Hvis trafoen durer så er det i noen tilfeller på grunn av DC på strømnettet.
    Hos meg begynner trafoene å dure når kona føner håret, og det er på grunn av at fønere og en del andre apparater er fæle til å lage DC på nettet. I så fall hjelper med et DC-filter.
    Merk at dette hjelper ikke for oppstarten. Til dette ville jeg gått for den Audiomix anbefaler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn