Strøm relatert strømrensing.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

Medlem 1792

Gjest
    På tid med noen fakta om dette, fra ekspertene:
    Technical Support

skjema og info på nettfilter for "Medical Grade equipment"
    HQ Series

Vis vedlegget 225480

Ta en titt på hva du betaler for
    Vis vedlegget 225478
    Vis vedlegget 225477
    Isotek Solus, har noen kondensatorer som demper peaker+noe som ser ut som dioder eller motstand ref skjema, ikke noe kostbare spoler eller high tech å se noe sted..Kassen og reklamen er nok det som koster mest her.....

Ser ikke ut til å være noe mer spesielt i denne kassen enn det overpenningsvernet man finner i alminnelige strømskinner fra Chlasern.Alterntivt Elfa
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=69-634-48&toc=0&q=nettfilter 550 kr+ kasse og elektriker=?

Komponent pris X10= utsalgspris er ikke en så uvanlig kalkyle

Når det er sagt så gjør Isoteken sikkert jobben sin slik den skal,

Removes Common Mode and Differential Mode mains noise. RFI reduction 45dB.

god helg
    Balle
    Er det noen som har sammenlignet lyden fra et billigfilter fra f.eks Elfa mot dyrere fra isotek?

Jeg har i hvert fall erfart at 16A uttaket på min IsoTek EV03 Aquarius ikke er god nok for min forsterker. Det blir redusert dynamikk, lyden blir flatere, mindre bass og jeg føler at jeg må skru volumet høyere enn vanlig…..
    Men denne IsoTek EV03 Aquarius fungerer utmerket på signalkilder men jeg føler jo da at 16A uttakene er bortkastet for min del da jeg ikke kan bruke de på forsterkeren.
    Skal man ha filter på en (stor) forsterker så er det viktig å skaffe et som takler strømbehovet til forsterkeren.

IsoTek EV03 Aquarius:
    Vis vedlegget 225578
    hei!

Jeg hadde sett på strømkablene du bruker. Har du supra rundt hele?

Du bør ha en tykkere strømkabel inn enn det du bruker til hvert komponent.
    Hallo,
    Til selve Aquarius’n bruker jeg nå IsoTek Optimum som er på 2,5 mm2 (16A) slik som Supra LoRad kablen. Jeg hører ikke forskjell på disse strømkablene så jeg tror ikke dette er kabelrelatert……….

M

Medlem 1792

Gjest
    Jeg kikket nå I manualen til forsterkeren min og der står det blandt annet:

“Keep in mind that this amplifier may demand a short term value of the electrical power of up to 1000 W. That is why you should use only appropriate extension cables and distribution boxes if that is not avoidable. Check if your home power supply, the fuses and the amplifier power cable are qualified to be used with 16 A of electrical current.”

Forsterkeren krever nok kanskje litt mere enn det Aquarius’n kan levere…………

L

larkus

Gjest
    Etter nøye studering av bildet kan det se ut som om "kabelkveilen" inneholder noen firkantede komponenter. En stripe med parallell-kondensatorer mellom lederene?
    nbs.jpg

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.662
    Sted
    Boðin
    Hvordan løses dette på en bedre og billigere måte?
    Komponenter som ikke har svært gjennomførte ballanserte innganger og utganger er sårbare for spenninger mellom chassis. Når man kopler sammen chassis via jord i nettledning, og jordlederene ligger kloss inntil strømførende ledninger, så innebærer dette at det blir spenninger mellom chassis.

Her laget man en slags motspenning. Men den blir jo aldri særlig presis.

Best om man kopler sammen chassis med ledninger som ikke går i nettledningene. Jord i nettledninger bør kuttes, unntatt en av dem. Og best av allt - det er jo svært billig.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.075
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Aquariusen kan filterere opp til et vist punkt, går det over så går det ikke ut over strømtilførselen da det ikke er noe "brems" der. Det er vel 16A kapasitet på 2 av stikkene, og 5A på resterende 4.. Totaltsett skal den være veldig godt skydd for kraftige amper.

“Keep in mind that this amplifier may demand a short term value of the electrical power of up to 1000 W. That is why you should use only appropriate extension cables and distribution boxes if that is not avoidable. Check if your home power supply, the fuses and the amplifier power cable are qualified to be used with 16 A of electrical current.”

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.688
    Torget vurderinger
    2
    litt skjema osv her ..Optimizing EMI Filters Using Circuit Simulation - Interference Technology

Fås på Clasern... Nettfilter | Clas Ohlson

" Overspenningsvernet består av to varistorer av høy kvalitet,to varmesikringe, ett gassutladningsrør. Nettfilteret består av en drossel og kondensatorer."

Hindrer dermed både innstråling og utstråling av Elektromagntiske forstryrelser via nettet.
    Hadde vært morsomt å sammenligne mot noen av de dyre kassene. Når man leser hva begge gjør og ser hvilke komponenter det består av så bør de være basert på samme virksomme prinsipp."commom and differential mode noise reduction osv osv"

Med diverse dimmere i huset så satte jeg et par inn, uten at jeg merker noen fantastisk endring i lyden. Muligen er prisen for lav :)
    At strømrensing har noe for seg tror jeg nok, når man ser på alt det elektrisk vi har i heimen+trådløse ting og tang. Har hatt 80tallsdimmere som gav SOLID brum i utstyret,men det eneste som hjelp var å flytte utstyret, kutte dimmer.

Men jeg synes jo at dyrt utstyr bør ha såpass god strømforsyning og design og interne RFI/EMI stoppere at man slapp å bruke pæng på mere duppediter,men det er kanskje ikke poenget?

hva er EMI RFI?

les her http://www.jmkfilters.com/faq.htm

løsninger
    http://www.digikey.com/Web Export/S...ltek_Selection_of_EMI_Filter.pdf?redirected=1

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31

Det kan vel tenkes at de 1000W som nevnes er "amerikanske".
    Her hjemme blir det ikke mer enn snaue 5A.

M

Medlem 1792

Gjest

Det kan vel tenkes at de 1000W som nevnes er "amerikanske".
    Her hjemme blir det ikke mer enn snaue 5A.
    Hallo,
    Tror vel ikke dette er «amerikanske» watt. Dette er en tysk integrert forsterker produser i Kina:
    Vincent - SV-238MK Class-A Integrated Amplifier - Vincent-tac
    Manualen til forsterkeren:
    http://www.vincent-tac.de/de/servic...mplifier.html?eID=dam_frontend_push&docID=827

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    1000 tyske watt ja.
    Kan sikkert passe med 10A sikring.
    Klasse A gir ikke voldsom dynamisk belastning.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.118
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig med bend , jeg har og laget mine selv etter sofistikerte tegninger og avhandlinger , ja , Cd spilleren profiterte mest på filter , så jeg bygget større og mere heavy duty for power ampene ,,,, men jeg satt og igjen med en ullen følese som svak bass og spesiellt dynamikk kompresjon,,, so no more filter. Finn heller den feiteste kursen du kan bruke til anlegget , og som blir en dedikert hi fi kurs kun , feks 16 - 20 er konge , noen foreslår og en resistiv belastning feks på 300 w ca som skulle under trykke støy . Selv har jeg kun en feit ferrite på main kabelen til annlegget .og en vdr 250 v til å dempe spikes på nettet . Drømmen er en P10 power generator , skal visst funke sier de som har prøvd og derfor er de vel vanskelig å få brukt regner jeg med

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig med bend , jeg har og laget mine selv etter sofistikerte tegninger og avhandlinger , ja , Cd spilleren profiterte mest på filter , så jeg bygget større og mere heavy duty for power ampene ,,,, men jeg satt og igjen med en ullen følese som svak bass og spesiellt dynamikk kompresjon,,, so no more filter. Finn heller den feiteste kursen du kan bruke til anlegget , og som blir en dedikert hi fi kurs kun , feks 16 - 20 er konge , noen foreslår og en resistiv belastning feks på 300 w ca som skulle under trykke støy . Selv har jeg kun en feit ferrite på main kabelen til annlegget .og en vdr 250 v til å dempe spikes på nettet . Drømmen er en P10 power generator , skal visst funke sier de som har prøvd og derfor er de vel vanskelig å få brukt regner jeg med
    Resistiv belastning på kursen er faktisk svært smart, da vil total thd på den kursen synke og her på berget trenger vi varme mesteparten av året.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.172
    Torget vurderinger
    2
    Heisann.
    Er det noen som har prøvd denne?Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - In-Akustik REFERENCE POWER BAR AC-2502-SF8
    Hadde OHC på tlf i går , og han selgeren snakket så varmt om denne - dette var noe som ALLE som drev med Hifi burde ha!
    Bor selv på landsbygda , og sliter ikke spesielt med (hørbar) støy i anlegget .
    Jeg har all elektronikk koblet på en 10A ujordet kurs i stua , og siden det er et eldre hus så er det eneste kursen i stua også.

Vet ikke hvor mye dette har å si , men jeg må si jeg er en smule skeptisk mtp. effekten , men kom gjerne med erfaringer.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.662
    Sted
    Boðin
    Heisann.
    Er det noen som har prøvd denne?Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - In-Akustik REFERENCE POWER BAR AC-2502-SF8
    Hadde OHC på tlf i går , og han selgeren snakket så varmt om denne - dette var noe som ALLE som drev med Hifi burde ha!
    Bor selv på landsbygda , og sliter ikke spesielt med (hørbar) støy i anlegget .
    Jeg har all elektronikk koblet på en 10A ujordet kurs i stua , og siden det er et eldre hus så er det eneste kursen i stua også.

Vet ikke hvor mye dette har å si , men jeg må si jeg er en smule skeptisk mtp. effekten , men kom gjerne med erfaringer.
    Effekten av en slik padde vil variere alt etter hvem som benytter den i sitt anlegg. Hovedfunksjon er å etablere ett felles jordpunkt mellom komponentene.

- Så dersom man har ett slikt felles jordpunkt tidligere, nær anlegget (en annen padde), så tenker jeg at effekten blir null.
    - Har man ett felles jordpunkt i sikringsskapet, så kan effekten bli meget stor.
    - Har man ikke ett felles jordpunkt tidligere, kan effekten bli negativ av å innføre ett.
    - Ved å innføre ett felles jordpunkt via jordledere i nettsladden, så gjør man seg sårbar for kvaliteter ved nettsladden. Men dette ser selvsagt ikke hifi butikkene noe problem med :)

Alt dette gjelder såfremt man ikke har svært forseggjorte balanserte forbindelser mellom de ulike komponentene.

Og prisen....wow!

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.371
    Torget vurderinger
    1
    ^ Og at utstyret kobler nettjord til chassis. Dvs at dette er uvensetlig for dobbeltisolert utstyr (som ikke har jord i nettledningen/nettkontakten).

Det er enklere, billigere og bedre å eksperimentere med egen jordforbindelse mellom apparatene - dvs en stykk ledning fra chassisskrue til chassisskrue - bruk for-/integrertforsterker som «jordsentral».

mvh
    KJ

Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.172
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er dessverre ikke helt trygg på alle disse begrepene som nettjord , jordsentral og nettsladd osv , så jeg er ikke helt sikker på hva dere egentlig sier - konkluderer med.
    Og ja , jeg også synes prisen var veldig stiv egentlig. Jeg får meg liksom ikke helt til å tro på sånt uten videre , men godt mulig jeg tar feil.

Jeg har et par strømpadder i racket fra før , men dem er i en helt annen prisklasse. Kjøpte dem vel på Biltema (ikke de billigste) , og for meg ser dem "ganske robuste" ut .
    Paddene jeg har, har jord , men dem er som sagt koblet til ugjordete kontakter i veggen.

Dere ser i signaturen hvilket utstyr jeg har , og når man har både stereo og hjemmekino i samme rommet , så blir det jo en ganske drøy kabelsalat for å si det slik , så det er mulig at sånt kan bidra positivt ?

Han påsto at dem hadde solgt "noe enormt" av disse sa han , så det er jo litt rart hvis ingen inne her har noe slikt hjemme synes jeg ?
    Har søkt litt , men fant ikke mye om dette produktet hverken her inne eller på nettet ellers:confused:

Takker for svarene forresten:)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.609
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Selvsagt sier en selger slikt. Han skal jo selge....

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.662
    Sted
    Boðin
    Jeg er dessverre ikke helt trygg på alle disse begrepene som nettjord , jordsentral og nettsladd osv , så jeg er ikke helt sikker på hva dere egentlig sier....
    Jord er så ymse, men i denne sammenhengen holder det å konsentrere seg om den metalliske forbindelsen mellom ulike komponenters chassis.

- Det oppstår metallisk forbindelse mellom chassis via de sorte nettsladdene som følger med utstyret når disse henger sammen via en padde.
    - Returleder i signalet danner også en metallisk forbindelse mellom chassis. Nesten alltid.
    - Vi har da en lukket krets....men hva er spenningen som fører til en støystrøm? Quiz!
    - Den lukkede kretsen kan brytes, eller den kan lages uten en drivende spenning... og altså ingen støyspenning. KJ nevnte en slik metode på sistnevnte.

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    6.586
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    P10 | PS Audio
    Hej
    Själv en IsoTek Aquarius som jag märker en positiv effekt av.
    Men kommer att testa produkter från PS Audio, de är den enda tillverkaren som tillverkar "ny"ström.
    Så vitt jag vet.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.794
    Torget vurderinger
    35
    Flere enn PS Audio som har regeneratorer. I hvert fall Isotek og Pure Power.

Roy

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn