Strømrensing og strømkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Så da blir det vel hellere din og andre som fornekter resultatene av forskningen deres å motbevise deres resultat.
    Det er her du tar så grundig feil, og det var egentlig poenget mitt i forrige post også. Jeg til dags dato ikke sett noen som nekter for at forskningen til Rønneberg er korrekt.
    Filtre og støykilder på nettet kan forårsake at støy kan flyte både hit og dit. Sånn. Er det tydelig nå?

    Poenget mitt er at dine antydninger om at 100pF forskjell fra en apparatledning til en annen skal ha noe si stemmer ikke. Det tror jeg ikke du får Rønnebergs med på heller.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Enda mer komisk blir dette når enkelte som tror fullt og helt på vitenskapen vil forby tråder om temaer på enkelte ukedager og til og med mener det er mangel på netikette å starte en tråd med innhold som ikke passer inn i ens forestillingsverden.
    Jeg regner med at det er dette innlegget du viser til?

    Helg igjen snart?
    Ja, ikke noe god netikette på et forum å dele tanker uten å ha plan å følge opp.
    Lag egen mitt anlegg tråd for den slags
    @ymir Legg merke til det som er markert i rødt. Hvordan synes du din frie tolkning av dette innlegget står seg opp mot det opprinnelige innlegget?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det er her du tar så grundig feil, og det var egentlig poenget mitt i forrige post også. Jeg til dags dato ikke sett noen som nekter for at forskningen til Rønneberg er korrekt.
    Filtre og støykilder på nettet kan forårsake at støy kan flyte både hit og dit. Sånn. Er det tydelig nå?

    Poenget mitt er at dine antydninger om at 100pF forskjell fra en apparatledning til en annen skal ha noe si stemmer ikke. Det tror jeg ikke du får Rønnebergs med på heller.
    Vel da er din kunnskap og/eller mangel på praktisk erfaring mangelvare.
    Så hva du tror betyr her absolutt ingenting, så at du ikke evner å finne/se en tydelig teoretisk forklaring av hva som skjer her får så være. Tullete forklaringer som ett sært nett og feilkonstuert elektronikk ser jeg på som BS retorikk . 99.99% av elektronikken har ikke din løsning på problemet og det er svært arrogant å påstå at det er nærmest bare du som kan konstruere elektronikk som er upåvirkelig av nettfohold. Så i min verden holder ikke din retorikk mål. Jeg tror heller ikke du har ettergodt hverken dine kurser/installasjon og sammenlignet den opp mot andres der forskjeller oppleves.
    Og målingene jeg har foretatt anser du som feil fordi det antakelig ikke påsser inn i din forestillings verden, så da står saken der, fastlåst.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Jeg regner med at det er dette innlegget du viser til?



    @ymir Legg merke til det som er markert i rødt. Hvordan synes du din frie tolkning av dette innlegget står seg opp mot det opprinnelige innlegget?
    Les heller åpningsinnlegget.
    Jeg skjønner godt trådstarter og hans vegring når en som vanlig ser hvordan denne og andre lignende tråder utarter seg med de samme personene gang på gang og uten at det får konsekvenser.
    Men jeg ser jo at forklaringsmodellen ikke er helt etter noens smak og kanskje litt mangelfull. Men lytte opplevelsen kan være helt grei. Det å sette ord på den kan sikkert være vanskelig. Blomster språket er ikke like lett for alle.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    100 pF @ 150 kHz = ca 10 kOhm..... joa. Sikkert enorm effekt.....
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vel da er din kunnskap og/eller mangel på praktisk erfaring mangelvare.
    Så hva du tror betyr her absolutt ingenting, så at du ikke evner å finne/se en tydelig teoretisk forklaring av hva som skjer her får så være. Tullete forklaringer som ett sært nett og feilkonstuert elektronikk ser jeg på som BS retorikk . 99.99% av elektronikken har ikke din løsning på problemet og det er svært arrogant å påstå at det er nærmest bare du som kan konstruere elektronikk som er upåvirkelig av nettfohold. Så i min verden holder ikke din retorikk mål. Jeg tror heller ikke du har ettergodt hverken dine kurser/installasjon og sammenlignet den opp mot andres der forskjeller oppleves.
    Og målingene jeg har foretatt anser du som feil fordi det antakelig ikke påsser inn i din forestillings verden, så da står saken der, fastlåst.
    Er en ikke åpen for at verden er større enn sin egen nese snipp begrenser det seg fort. Forskjell med tweaks er det, problemet er at det er utenfor fatteevnen til noen å klarer ikke akseptere det.

    Er det forskjell i lyd: JA, Er det forskjell i måling: Tydeligvis ikke
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg begriper ikke at Høvdingen, som selv er bransjeaktør, ikke strammer inn modereringen kraftig i tråder som dette?
    Snakk om aktiv dødshjelp til en hel bransje med den stil & tone som råder her noen ganger!
    Snakker dere sånn til folk dere møter også - dere som omtaler hverandre med svovelgloser?
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hatt lyst til å spørre om råd ang. strømfilter, og ujordet anlegg, men det tror jeg at jeg driter i gitt :eek:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har hatt lyst til å spørre om råd ang. strømfilter, og ujordet anlegg, men det tror jeg at jeg driter i gitt :eek:
    Nei, du må jo ikke la slikt stoppe deg.

    Her har du jo all ekspertise samlet i en tråd. En tverrfaglig gruppe med alt fra rørleggere til kjøkkenassistenter.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg begriper ikke at Høvdingen, som selv er bransjeaktør, ikke strammer inn modereringen kraftig i tråder som dette?
    Snakk om aktiv dødshjelp til en hel bransje med den stil & tone som råder her noen ganger!
    Snakker dere sånn til folk dere møter også - dere som omtaler hverandre med svovelgloser?
    Tja, etter å ha hatt samme diskusjon noen titalls ganger blir det nok klar tale IRL også.

    Jeg har hatt lyst til å spørre om råd ang. strømfilter, og ujordet anlegg, men det tror jeg at jeg driter i gitt :eek:
    Hvem ville du stolt på om du hadde spurt? Har du støyproblemer eller er du ute etter å tweake til enda bedre lyd? Responsen avhenger av det tipper jeg.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.803
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har hatt lyst til å spørre om råd ang. strømfilter, og ujordet anlegg, men det tror jeg at jeg driter i gitt :eek:
    Det temaet er allerede omtalt i mange tråder, så bruk søkefunksjonen og du finner mye info
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg har hatt lyst til å spørre om råd ang. strømfilter, og ujordet anlegg, men det tror jeg at jeg driter i gitt :eek:
    Lånte en gang toppmodel switchen til ansuz, funket veldig bra ved anlegget. Faktisk så bra at den tok musikken også. Tenkte tekniskrom som er lengre unna var bedre match, men der funket det null. Litt overrasket så jeg målte spenningen, elektrikeren hadde glemt å koble til jordkabelen på stikket.
    Jeg koblet på jord og den ga samme effekt som i stua.
    Så rens uten jord er 100% meningsløst. I utlandet er noen filter laget for å kjøre støyen ut på N, men det funker dårlig i Norge som stort sett har IT nett.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Du må bare være så sinna du vil Ymir, men jeg synes ikke du skal få spre ditt budskap uten at noen setter spørsmålstegn ved din kompetanse. Dine antydninger om at ingen andre forstår hva Rønneberg driver med burde du også slutte med. Det blir litt dumt.
    Dette er et diskusjonsforum og då får tåle at noen tar til motmæle for dine rare påstander. Du prøver også å få det til å se ut som Rønneberg også er opptatt av de to siste meterne med kabel frem til apparatet. Det stemmer kanskje ikke helt. Eller?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har lest en del av det som Rønnberg har skrevet. Ikke mulig å kjenne igjen så mye av det etter at det har vært gjennom filteret til ymir ...
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Du må bare være så sinna du vil Ymir, men jeg synes ikke du skal få spre ditt budskap uten at noen setter spørsmålstegn ved din kompetanse. Dine antydninger om at ingen andre forstår hva Rønneberg driver med burde du også slutte med. Det blir litt dumt.
    Dette er et diskusjonsforum og då får tåle at noen tar til motmæle for dine rare påstander. Du prøver også å få det til å se ut som Rønneberg også er opptatt av de to siste meterne med kabel frem til apparatet. Det stemmer kanskje ikke helt. Eller?
    Sinna er jeg ikke.
    Min kompetanse er ufaglært.
    Det jeg sier er at hva Rønnberg har forklart meg stemmer med hva som skjer i min installasjon.
    Det står i sterk motsetning til hva andre mener/tror. Så om det blir kvalmt for deg betyr nada for meg. Jeg har rygg til å bære slikt. Rønnberg er opptatt av kabel lengde.
    Om du mener at 2 av feks 10m er ubetydelig får så være din påstand. Problem støyen når som sagt ikke bakover til hovedsikringden men flyter mellom lastene i installasjonen. Om så den ene kursen er 10m og den andre er 12m vil bety noe, avhengig av lastimpedansen. Det er hva du burde forklart om din kunnskap er slik du ønsker å fremstille den. Og plansjen til Rønnberg viser ikke store forskjeller hverken hva impedans og lengder angår,men nok til at det blir forskjell på hvilke laster som blir påvirket.


    Screenshot_20220625_115041_com.android.chrome~2.jpg
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Tja, etter å ha hatt samme diskusjon noen titalls ganger blir det nok klar tale IRL også.



    Hvem ville du stolt på om du hadde spurt? Har du støyproblemer eller er du ute etter å tweake til enda bedre lyd? Responsen avhenger av det tipper jeg.
    Kun tweaking for optimalisering. Altså egentlig tøys :)
    Låter allerede bra og tyst når det skal være tyst. Men alltid gøy å trimme anlegget litt.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Lånte en gang toppmodel switchen til ansuz, funket veldig bra ved anlegget. Faktisk så bra at den tok musikken også. Tenkte tekniskrom som er lengre unna var bedre match, men der funket det null. Litt overrasket så jeg målte spenningen, elektrikeren hadde glemt å koble til jordkabelen på stikket.
    Jeg koblet på jord og den ga samme effekt som i stua.
    Så rens uten jord er 100% meningsløst. I utlandet er noen filter laget for å kjøre støyen ut på N, men det funker dårlig i Norge som stort sett har IT nett.
    Mistenkte det ja. Har en del erfaring med billige filtre. Stort sett uten å høre noe særlig forskjell, annet enn at noen av dem tok dynamikken. Et par store og svindyre (og gode) Isotek var gjennom stua da jeg holdt på med dette tidligere, men der hadde jeg egen, jordet kurs, Kjører commando rett ut av vegg med mine Supra SPC og snacksy plugger jeg tenker jeg.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kun tweaking for optimalisering. Altså egentlig tøys :)
    Låter allerede bra og tyst når det skal være tyst. Men alltid gøy å trimme anlegget litt.
    Sorry @vim01 ....... men er nødt til å spørre.........
    Utifra det fremhevde.... gi´r det ikke mere mening å forsøke å tweake, der hvor allting IKKE er helt på stell,
    i stedet for å bruke penger på å tweake, der hvor alt "allerede er bra og tyst" ???
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvis primærargumentet er støy overført via kabelen er vel den enkleste løsningen å bruke wifi? Ingen kabler, ingen støy.
    Jeg er helt enig, noen mener forøvrig at Wifi receiver vil kunne generere støy internt i streamer som igjen forplanter seg til DAC.

    Les: om man ikke har nok problemer i den virkelige verden, la oss finne på noen nye! :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg er helt enig, noen mener forøvrig at Wifi receiver vil kunne generere støy internt i streamer som igjen forplanter seg til DAC.

    Les: om man ikke har nok problemer i den virkelige verden, la oss finne på noen nye! :)
    Satt en egen mash enhet i anlegget, det var definitivt den dårligste løsningen jeg har kommet frem til.
     
    • Haha
    Reaksjoner: TGB

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Sorry @vim01 ....... men er nødt til å spørre.........
    Utifra det fremhevde.... gi´r det ikke mere mening å forsøke å tweake, der hvor allting IKKE er helt på stell,
    i stedet for å bruke penger på å tweake, der hvor alt "allerede er bra og tyst" ???
    Jojo, der også :ROFLMAO:
    Alt må tweakes - alltid. Helt meningsløst og veldig gøy.
    Mesteparten av reell innsats går dog til plassering og akustikk, så ikke være redd for det :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Les heller åpningsinnlegget.

    Jeg skjønner godt trådstarter og hans vegring når en som vanlig ser hvordan denne og andre lignende tråder utarter seg med de samme personene gang på gang og uten at det får konsekvenser.

    Men jeg ser jo at forklaringsmodellen ikke er helt etter noens smak og kanskje litt mangelfull. Men lytte opplevelsen kan være helt grei. Det å sette ord på den kan sikkert være vanskelig. Blomster språket er ikke like lett for alle.
    Jeg registrerer at du (ikke overraskende) velger å unnlate å svare på det jeg spurte deg om, men i stedet forsøker å vri dette over til "stakkars oss kabeltroende". Det blir som å høre en flat-earther: "Å, alle er så fæle med oss! De sier Jorden er rund!". Beklager, men jeg klarer rett og slett ikke å finne noen sympati for "de stakkars kabeltroende".

    Hele konseptet rundt kabeltro er så suspekt at det bare er flaut for oss som har denne interessen. Det er sært nok fra før å være interessert i hifi, men med alle disse remediene er det som tatt ut av en episode av X-files. For ordens skyld: Jeg har selv vært en kabeltroende, men det som reddet meg er at jeg er interessert i å finne ut av hvorfor ting er som de er. Da jeg fant ut av det var troen borte.

    Jeg hadde allerede lest åpningsinnlegget, men leste det nå på nytt. Om det virkelig er så fælt for trådstarter at hans tanker og erfaringer blir diskutert så skjønner jeg ikke helt vitsen med å starte denne tråden. Eller jo, jeg gjør jo egentlig det. Han vil bare "piske opp stemningen" og få oppmerksomhet rundt disse remediene. Det har han også lykkes stort med.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er helt enig, noen mener forøvrig at Wifi receiver vil kunne generere støy internt i streamer som igjen forplanter seg til DAC.

    Les: om man ikke har nok problemer i den virkelige verden, la oss finne på noen nye! :)
    Det er jo helt fair at en litt stusselig konstruert komponent kan slippe gjennom støy langs kablene. Men at støy internt i en streamer skal påvirke et signal som til enhver tid er digitalt i sin ferd gjennom streameren faller på sin egen urimelighet.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Synes Rønnberg var svært så klar når hun gir meg forklaringen inn med teskje.
    At en del ikke opplever forskjell ved kabelbytte er ikke noe problem for meg siden jeg har erfart begge leirenes opplevelse mht kabel og lydforandring.
    Begge erfaringene kan forklares med "enkel" teori.


    Utgangspunktet er Rønnberg sin plansje av EN kurs i testhuset deres og hennes forklaring til meg.


    Jag ska försöka besvara dina frågor såsom jag förstår dem med mina begränsade kunskaper i norska.

    Jag har jobbat vidare en hel del med supratoner (eng. supraharmonics dvs störningar i frekvensområdet 2 till 150 kHz) sedan dokumentet som du hänvisar till. Dessa supratoner alstras och injiceras i nätet av apparater som har någon form av switchning (alltså nästan all ny utrustning, TV, datorer, växelriktare för solceller, elbilsladdare, spisar, mikrovågsugnar, LED lampor osv). Hur mycket som skickas in på nätet i form av en ström beror på vilken impedans apparaten ”ser” för den frekvensen. Den impedansen består inte bara utav nätimpedansen utan också den ingångsimpedans som finns hos andra anslutna apparater. Låt oss anta att du i ditt hus har en TV med ett EMC filter. Detta filter har en kondensator kopplat mellan fas och nolla. Bredvid din TV ansluter du en vanlig LED lampa bestående av en likriktardel med en kondensator på DC sidan. Din TV kommer att skicka in en högfrekvent ström till nätet på exempelvis 50 kHz och din lampa skickar in en ström på exempelvis 30 kHz. Om du mäter på ingången till din TV kommer du att se både 50 kHz och 30 kHz då kondensatorn i filtret erbjuder en lågimpedans väg för strömmen från lampan på 30 kHz. Störningen från lampan kommer alltså att i högre grad flyta till TVn än ut mot det mer induktiva nätet (som har högre impedans för dessa frekvenser). Så läge TVn (och filtret) är ansluten så kommer den att shunta störningen från lampan. På samma sätt kommer du att kunna se 50 kHz om du mäter vid lampan. Då likriktarbryggan är öppen och lampan drar 50 Hz ström kommer kondensatorn på DC sidan att kopplas mot nätet och lampan drar också till sig strömmen på 50 kHz (och eftersom lampan är olinjär kommer den också att skapa multiplar av denna 50 kHz signal, dvs övertoner på supratonen). Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv.

    Screenshot_20220625_115041_com.android.chrome_2.jpg




    Steg for steg.Husk at dette kun dreier seg om hva som skjer i ditt sikringskap - installasjon og lite om resten av veien ned til trafo kiosken.

    Vi plasserer LED lampen til høyre, kabel 1.4m og impedans1,7+j0.15 ohm og TVn til venstre, kabel 2,4m og impedans 1,63+j0,14 ohm feks.
    Hva forklarer så Rønnberg? Vi har TVn og LED lampen "bredvid", ved siden av..

    Bredvid din TV ansluter du en vanlig LED lampa bestående av en likriktardel med en kondensator på DC sidan. Din TV kommer att skicka in en högfrekvent ström till nätet på exempelvis 50 kHz och din lampa skickar in en ström på exempelvis 30 kHz. Om du mäter på ingången till din TV kommer du att se både 50 kHz och 30 kHz då kondensatorn i filtret erbjuder en lågimpedans väg för strömmen från lampan på 30 kHz.

    Dette burde være enkelt å forstå?

    Som hun sier vil støystrømmen flyte mellom lastene og ikke nå så langt bakover at de når hovedsikring.
    Dette er også grunnen til at spenningskvalitet målinger SKAL foretas ved hovedsikring etter forskriften.

    Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen

    Men støystrømmer kan også flyte ut av kursen og inn på en annen kurs men fremdeles ikke bakover til hovedsikring.
    Og i dette støybilde,hva kan påvirke støystrømmene foruten laster som er tilkoblet?


    Detta är såklart en förenkling då det finns många laster anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv.


    Skifter en ut elektronikk med en annen, da vil vi som oftest fåbl.a en ny impedans å forholde oss til.


    Hur mycket som skickas in på nätet i form av en ström beror på vilken impedans apparaten ”ser” för den frekvensen.
    Den impedansen består inte bara utav nätimpedansen utan också den ingångsimpedans som finns hos andra anslutna apparater.


    Så "enkelt" er dette.


    I dag med disse høye strømpriser der "alle" vil ha solcelle paneler på taket sitt. Hva gjør dette med støysrtømmer fra bl.a inverteren?

    Rønnberg`s kollega Bollen.
    Igjen, husk at vi hovedsakelig snakker om boligens installasjon, og hva sier Bollen?
    avsluttningsvis i siste video, kabelens lengde..



    Så interessert er jeg i kabler, så hvem er jeg?

    IMG_20220626_142754.jpg
    IMG_20220626_142715.jpg
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Synes Rønnberg var svært så klar når hun gir meg forklaringen inn med teskje.
    At en del ikke opplever forskjell ved kabelbytte er ikke noe problem for meg siden jeg har erfart begge leirenes opplevelse mht kabel og lydforandring.
    Begge erfaringene kan forklares med "enkel" teori.


    Utgangspunktet er Rønnberg sin plansje av EN kurs i testhuset deres og hennes forklaring til meg.


    Jag ska försöka besvara dina frågor såsom jag förstår dem med mina begränsade kunskaper i norska.

    Jag har jobbat vidare en hel del med supratoner (eng. supraharmonics dvs störningar i frekvensområdet 2 till 150 kHz) sedan dokumentet som du hänvisar till. Dessa supratoner alstras och injiceras i nätet av apparater som har någon form av switchning (alltså nästan all ny utrustning, TV, datorer, växelriktare för solceller, elbilsladdare, spisar, mikrovågsugnar, LED lampor osv). Hur mycket som skickas in på nätet i form av en ström beror på vilken impedans apparaten ”ser” för den frekvensen. Den impedansen består inte bara utav nätimpedansen utan också den ingångsimpedans som finns hos andra anslutna apparater. Låt oss anta att du i ditt hus har en TV med ett EMC filter. Detta filter har en kondensator kopplat mellan fas och nolla. Bredvid din TV ansluter du en vanlig LED lampa bestående av en likriktardel med en kondensator på DC sidan. Din TV kommer att skicka in en högfrekvent ström till nätet på exempelvis 50 kHz och din lampa skickar in en ström på exempelvis 30 kHz. Om du mäter på ingången till din TV kommer du att se både 50 kHz och 30 kHz då kondensatorn i filtret erbjuder en lågimpedans väg för strömmen från lampan på 30 kHz. Störningen från lampan kommer alltså att i högre grad flyta till TVn än ut mot det mer induktiva nätet (som har högre impedans för dessa frekvenser). Så läge TVn (och filtret) är ansluten så kommer den att shunta störningen från lampan. På samma sätt kommer du att kunna se 50 kHz om du mäter vid lampan. Då likriktarbryggan är öppen och lampan drar 50 Hz ström kommer kondensatorn på DC sidan att kopplas mot nätet och lampan drar också till sig strömmen på 50 kHz (och eftersom lampan är olinjär kommer den också att skapa multiplar av denna 50 kHz signal, dvs övertoner på supratonen). Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv.

    Vis vedlegget 828723



    Steg for steg.Husk at dette kun dreier seg om hva som skjer i ditt sikringskap - installasjon og lite om resten av veien ned til trafo kiosken.

    Vi plasserer LED lampen til høyre, kabel 1.4m og impedans1,7+j0.15 ohm og TVn til venstre, kabel 2,4m og impedans 1,63+j0,14 ohm feks.
    Hva forklarer så Rønnberg? Vi har TVn og LED lampen "bredvid", ved siden av..

    Bredvid din TV ansluter du en vanlig LED lampa bestående av en likriktardel med en kondensator på DC sidan. Din TV kommer att skicka in en högfrekvent ström till nätet på exempelvis 50 kHz och din lampa skickar in en ström på exempelvis 30 kHz. Om du mäter på ingången till din TV kommer du att se både 50 kHz och 30 kHz då kondensatorn i filtret erbjuder en lågimpedans väg för strömmen från lampan på 30 kHz.

    Dette burde være enkelt å forstå?

    Som hun sier vil støystrømmen flyte mellom lastene og ikke nå så langt bakover at de når hovedsikring.
    Dette er også grunnen til at spenningskvalitet målinger SKAL foretas ved hovedsikring etter forskriften.

    Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen

    Men støystrømmer kan også flyte ut av kursen og inn på en annen kurs men fremdeles ikke bakover til hovedsikring.
    Og i dette støybilde,hva kan påvirke støystrømmene foruten laster som er tilkoblet?


    Detta är såklart en förenkling då det finns många laster anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv.


    Skifter en ut elektronikk med en annen, da vil vi som oftest fåbl.a en ny impedans å forholde oss til.


    Hur mycket som skickas in på nätet i form av en ström beror på vilken impedans apparaten ”ser” för den frekvensen.
    Den impedansen består inte bara utav nätimpedansen utan också den ingångsimpedans som finns hos andra anslutna apparater.


    Så "enkelt" er dette.


    I dag med disse høye strømpriser der "alle" vil ha solcelle paneler på taket sitt. Hva gjør dette med støysrtømmer fra bl.a inverteren?

    Rønnberg`s kollega Bollen.
    Igjen, husk at vi hovedsakelig snakker om boligens installasjon, og hva sier Bollen?
    avsluttningsvis i siste video, kabelens lengde..



    Så interessert er jeg i kabler, så hvem er jeg?

    Vis vedlegget 828730 Vis vedlegget 828729
    Oi, den koblingen i støpselet på nederste bildet er stygg.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    @ymir Fjerner du sukkerbitene og kobler ledningene sammen direkte med en krympestrømpe utenpå så kommer du til å oppleve lydnirvana hjemme hos deg.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.533
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    " Der ingen skulle tru at nokon kunne bu....." er et sterkt bevis for at det "umulige" faktisk rammer noen uheldige sjeler......også når det gjelder strøm og kabler.
    For oss andre blir det kun en observasjon av et ubetydelig meningsløst øyeblikk gjennom et langt Hai-Fai-liv......bruk heller tiden på en kaffipause :coffee:
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    @ymir Fjerner du sukkerbitene og kobler ledningene sammen direkte med en krympestrømpe utenpå så kommer du til å oppleve lydnirvana hjemme hos deg.
    Det er da flott med fargerike ledere. Synd å skjule de😁. Men burde jo ha skiftet til komfyrkabel, den måler nesten likt som DH Lab kabelen og koster ingenting på gjenvinningenog går inn på støpselet.

    Får vel gjøre kablingen bedre dersom selvbygget blir en permanent høyttaler.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    " Der ingen skulle tru at nokon kunne bu....." er et sterkt bevis for at det "umulige" faktisk rammer noen uheldige sjeler......også når det gjelder strøm og kabler.
    For oss andre blir det kun en observasjon av et ubetydelig meningsløst øyeblikk gjennom et langt Hai-Fai-liv......bruk heller tiden på en kaffipause :coffee:
    Dersom det er meg du tenker på..
    Mener å tro at spenningskvaliteten iht forskrift er mye bedre enn hos svært mange andre. Og det er dokumentert av netteier.
    THD oftest i området 0.5%.
    Så her er det sikkert noe du ikke helt skjønner 🙂
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.803
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Er det i det hele tatt noen som lytter til musikken og nyter det som spilles?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn