Strømproblemer? Hjelp!

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Hei alle sammen.
Jeg opplever i mitt oppsett enorme variasjoner i lydkvaliteten. Enkelte ganger er lyden som fra et par datahøyttalere; uten dynamikk og med slitsom diskant og dårlig definert stereobilde. Når jeg da skrur opp, får jeg bare grøt. Jeg er nesten sikker på at dette skyldes noe målbart, for dette kan plutselig bli bra igjen en time senere. Ikke noe med dagsform eller humør å gjøre med andre ord. Dessuten er det omtrent alltid best lyd sent på kvelden. Jeg VET at anlegget mitt er i stand til å levere varene fullt ut, for det har jeg hørt flere ganger. Men av og til er det så miserabelt at jeg ikke klarer å lytte til musikk.
Kan dette ha noe med variabler i strømnettet å gjøre, eller støy? Kan jeg gjøre noe med dette uten å måtte legge ut astronomiske beløp? Kjøpe en skjermet DC-kabel til forsterkeren for eksempel? Jeg hadde forresten samme problemet med mitt forrige anlegg, som bestod av andre komponenter hele veien.

Takknemlig for svar!
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Det kan høres ut som om nettspenningen hos deg er feil. Hadde det problemet før jeg og, da jeg ligger veldig nære en trafo. Det hender de kjører opp spenningen litt for mye ut fra trafoene, for at spenningsfallet ikke skal bli for stort hos de som er lengst unna.. Jeg hadde fått noen til å målt det, og sendt måleresultatet inn til e-verket og klagd hvis det er på trynet.. :eek: 220 volt +/- 10 prosent er hva den skal ligge på. Og pass på og mål spesielt godt på ettermiddagen, da spenningen gjerne blir skrudd ytterligere opp da..!
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Det med strømmen tror jeg ikke på. Alle forsterkere filtrerer strømmen.For å få store utsving i lyden (altså langt utover det subtile) kreves det enorme spenningssving/forstyrrelser. Støvsugeren ville streiket lenge før du hørte forskjell på anlegget, for å si det sånn. (satt på spissen).

Det er mote å snakke om ren strøm, men da er vi over i prinsessen-på-erten-syndromet, etter min mening.

PS
Den aller viktigste grunnen til at vi opplever store kvalitetsvariasjoner er at vi noen ganger spiller høyere uten å tenke over det (pga mer bakgrunnstøy, f.eks om dagen). Det kan fort bli dobbelt så høyt! På alle høyttalere øker forvregningen radikalt med høyere nivå, og hvis det er snakk om et billig anlegg tør jeg ikke engang tenke på hva som skjer....
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Vanskelig å si uten å ha hørt feilen, men tviler sterkt på at det er nettfeil som er årsaken.
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Det har iallefall ingenting med hvor høyt jeg spiller å gjøre: jeg merker forskjellene på alle lydnivåer, og når alt er slik det skal være skal jeg presse forsterkeren MEGET hardt før jeg får forvrengning. Anlegget er ikke av dårlig kvalitet, tvert i mot.
 

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Innlegg
107
Antall liker
1
Det er mye som tyder på at du har problemer med spennings-variasjoner + høyfrekvent støy(på fagspråg: overharmoniske spenninger).
Burmester beskriver dette:Se neste inlegg.
Et triks som hjelper er å snu støpslene til komponentene riktig i forhold til hverandre, beskrevet her:

Ernstsens nivåprosedyre
Dynamic Precisions far, Leif Ernstsen har utviklet en oppkoplingsprosedyre, som kan redusere problemene med ukontrollerte strømmer i signalkablene. Hans ide er at dersom en ikke bekjemper problemet med jordingslooper fullstendig, så kan en i alle fall ganske enkelt redusere de ukontrollerte strømmene som går i signalkablene til et minimum. Hans prosedyre er som følger:

1) Kople alle komponentene i anlegget fra hverandre.
2) Kople effektforsterker/integrert forsterker til strømnettet, uten at apparatet er tilkoblet nettjord.
3) Mål vekselspenningen mellom kabinettet på forsterkeren og nettjord. Snu stikkontakten på forsterkeren, til du oppnår minst spenning mellom kabinettet og jord.
4) Kople forsterkeren til jord.
5) Mål spenningsnivået mellom kabinettet på forforsterker og effektforsterkeren. Snu stikkontakten på forforsterkeren til den posisjon som gir minst spenning mellom forforsterkeren og sluttrinnet.
6) Kople signalkablene mellom sluttrinn og forforsterker sammen.
7) Forsette så fra forforsterkeren og beveg deg utover i kjeden av komponeter. Mål spenningsnivået mellom forforsterkeren og komponentene på samme måte, og snu stikkontakten på komponentene i den posisjon som gir lavest spenningsnivå.
NB. signalkablene mellom de to komponentene som måles, må være frakoblet når spenningsnivået mellom dem måles. Når stikket er snudd i riktig retning, koples signalkablene til, og prosedyren gjennomføres for neste komponent i kjeden.

Resultatet av prosedyren er at spenningsnivået mellom apparatene i kjeden reduseres til et minimum, samtidig som strømmen i signalkablene vil flyte mot sluttrinnet. Sluttrinnet representerer det største potensialet mot jord i kjeden, siden det er utstyrt med den største transformatoren. Derved vil det indusere den høyeste kabinettspenningen i kjeden.
Uavhengig av dette:
SIGNALKABLENE MÅ VÆRE SKJERMET.
 

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Innlegg
107
Antall liker
1
Power Conditioner 038


The two Power Conditioners are some of our most innovative product line. They represent the result of our many years of basic research. For the method of Power Conditioning applied in the Power Conditioner we were awarded a world patent (No. 44 26 721).
The Power Conditioner 948 is one of our most successful designs with sales to prove it, and the 038 shall follow it.

It’s outstanding qualities are recognized internationally. The U.S. high end magazine the absolute sound classified it as a five star component and wrote: „The 948 is incomparable and in a class by itself.“

The problem to be solved
Increasing noise pollution in our power lines renders the AC voltage (nominal 120 volts, 60 Hertz) that comes out of our wall outlets one of the weakest links in the high end audio chain. Who has not experienced the phenomenon that a music system doesn’t sound as good between six and ten in the evening as it does at midnight? The reason: The power that flows from the wall outlet at midnight is much cleaner than that of a few hours earlier.

What causes this effect? Burmester Audiosystems identified after some basic research a noise component in the power supply that is solely responsible for the sound deterioration. We measured a miniscule direct current of a few milivolts in the AC voltage. Not only was this DC component not supposed to be there it also varied it’s strength over time. As it increased the sound of the system got worse. Available line filters did nothing to deal with this kind of line pollution. This is too bad because a few millivolts of DC are enough to drive amp transformers of any brand to the saturation point which becomes audible as transformer hum. As is widely known, the pure-bred transformers of high end-amplifiers are particularly susceptible to DC components in the power supply.

Special features of the 038: patented active DC suppression
The Power Conditioner 038 functions unlike any other line filter on the world market. Basically, the 038 is a 500 W Power Amplifier that works in parallel with the AC power supply and compensates as an active system any DC components in the 120 volts AC from the wall outlet. Our patented circuit design does not limit the power to the audio system in any way and, thus, allows very powerful amps, including several large mono amps to be hooked up to the 038. With common passive filters this would only be possible at the price of deteriorating sound. The active DC suppression works on all eight outlets of the 038 and it can be switched on and off.

The secret of the 038
The task of the Power Conditioner is, simply stated, to keep the average phase difference of the AC power supply at zero. An average other than zero means that direct current is present in the alternating current of the household power.

Ideal (balanced) AC voltage:


In the phase-plane diagram of the AC voltage the wave shape of the phase alternates around the zero line of the neutral conductor. In an ideal AC power situation the area plotted by the positive half-wave (A) above neutral equals that by the negative half-wave (B) below it. Ideally, the mean value when adding positive and negative areas over time should be zero, indicating that no DC voltage is present.

Unbalanced AC voltage:
There are many electrical loads that absorb more power on one half, positive or negative, of the wave cycle than on the other. This is particularly true for appliances with generalized phase control which do not control the two half-waves identically, such as dimmers, motor Power Controllers, computers, microwaves, TVs or hair dryers which control power to the heating element by connecting a diode in series. Even remote large loads such as heavy electrical equipment on a nearby construction site strongly effect the quality of the AC voltage supply in the power system.

If a load absorbs more power from one half-wave than from the other the voltage drop in the system is larger for the strained half of the wave cycle than for the other. Consequently, the wall outlets of a power system under unbalanced loads will supply AC voltage with a phase-plane diagram in which one half-wave is smaller than the other. In a simplified graph it would look like this:

Mean value of an unbalanced AC voltage supply (DC component)


In an unbalanced AC voltage supply the area plotted by the positive half-wave is unequal the area plotted by the negative half-wave. Their addition renders a value other than zero, meaning the mean of the AC voltage is unequal zero, hence there is a DC component in the power system.

Unbalanced AC voltage and transformers:
A transformer hooked up to an unbalanced AC voltage is constantly carrying direct current. This leads to a strong magnetic bias in its core, the transformer starts to hum. This problem increases the lower the resistance in the windings and the higher the magnetic flux in the core is. In other words, the more powerful and dynamic a transformer is designed the more susceptible it is to DC components in the power system. In good transformers even miniscule DC components of a few 10 mV are audible.

How the Power Conditioner 038 works
The Power Conditioner 038 measures the mean value of the supply voltage and adjusts it to zero by putting additional load onto the larger half-wave. In other words it assures that the voltage drop in the system is identical for the positive and negative half of the wave cycle. Hence, transformers no longer have to cope with direct current and stop humming.
It is important to note that the Power Conditioner works in parallel with the connected audio components and thus avoids an undesirable damping of the voltage supply. This circuit logic is unique on the world market and has been patented by Burmester Audiosystems.

And how does it sound?
A power supply corrected by the Power Conditioner provides the connected audio components with clean and even voltage. The result is a totally open sound. There is more air around voices and instruments, large orchestras and choirs sound natural and unstrained – even at high volumes. The tonal balance of music becomes sweeter.

This improvement, of course, is independent of the time of day. With the 038 an audio system sounds as good all day as it normally sounds only way past midnight, when no spurious loads pollute the power system. We recommend visiting your authorized Burmester dealer and trying a 038 out for several days. It will improve the sound of any brand of audio equipment.

What do other Power Conditioners do?
Many competing products try to keep line noise away from high end audio systems by stabilizing the voltage or synthesizing the supply system. However, this can easily compound the problem by destroying the low resistance of the voltage supply. Only a low-resistance system can supply large amounts of power in the shortest time. Higher resistance limits the overall power of the connected components. This leads to a limp bass reproduction, for example.

The 038 avoids this danger altogether by functioning in parallel to the supply system, meaning that the power does not flow through the Power Conditioning section. The 038 does not work in series with the connected audio components, it effects the voltage supply from the outside, so to speak, without impeding or limiting it.

The 038 is not designed to stabilize the voltage supply, which would make little sense anyway because most high end components have their own built-in voltage stabilizers. Common power filters based on the isolating transformer principle oftentimes only limit parasitic RF noise above 100 kHz. Also, they work in series with the connected components and limit the power flow, thus, are not usable for Power Amplifiers.
The four RF line filters of the 038 kick in at very low frequencies (-6dB at 2000 Hz).

Additional features of the 038
Four additional RF filters to filter out parasitic RF noise for example from digital components or from tuners. These filters have a steep-slope characteristic: -6dB at 2kHz, -20dB at 20kHz and already –60dB at 100 kHz! Hence, digital components or tuners should preferably be hooked up to outlets with RF filter.
In all, six audio components can be hooked up directly to the Power Conditioner. On all outlets and on the AC plug of the Power Conditioner the phase has been marked. Mass between the six outlets has been star-connected.
With our preamplifiers and D/A Converters that have a variable output the outlets of the 038 can be remotely switched on and off.
The display of the 038 indicates DC offset and voltage. The display can be switched off.
We recommend connecting Power Amplifiers to the four outlets without RF noise filters.


Special characteristics:
Completely certified by VDE and TÜV, conforms to CE guidelines. The 038 conforms to all electrical safety standards (separately grounded inner housing)
We recommend using triple-shielded Burmester Power 2.5 Power Cord also for all other connected components to avoid polluting your just cleaned voltage supply with RF noise.
Connections:
Six power outlets
Absolutely no power limitation for components connected to the outlets without RF filtering.
10 volts DC-Input for remote switching by Burmester preamps
Available models:
Power Conditioner with 8 power outlets,star-connected, two separate line filter circuits with two outlets each, active DC compensation (patented) affects all outlets (in parallel to the voltage supply) remote switching function and other custom configurations upon request. 6mm thick chrome front panel as with our REFERENCE LINE, TOP LINE, CLASSIC LINE and RONDO

Weight: app. 8kg (depending on model)
Dimensions: 485 x 95 x 365 mm (W x H x D)



Home About us Products Reviews & Awards Distributors Service Map Terms of use


E-Mail to Burmester
© Burmester Audiosysteme GmbH
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Hawkwally: Jeg har lite peiling på elektro; hvordan kobler jeg forsterkeren til strømnettet uten å koble til nettjord?
Burde jeg anskaffe meg en skjermet strømkabel eller strømdock?
 

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Innlegg
107
Antall liker
1
Hvis du ikke har jordet stikkontakt, kan du holde den ene målepinnen fast med hånden(tommel-pekefinger) når du måler forsterkeren, som du begynner med. Ikke le, dette går helt fint. Så måler du mellom forsterker og CD spiller(evnt. pre-amp).

Sakset fra Forsman`s nettside:
Da VSS-Høyttalerne (og noen få andre merker),
i utgangspunktet er fasekorrigerte (gjengir firkantpulser) og har meget lav
forvrengning generelt, vil en kunne høre klangforskjeller som man normalt
ikke tenker på. Spill et musikk-kutt med enkel musikk (sang, bass, gitar.
gjenta musikk-kuttet 3 ganger. Snu så nettstøpselet til f.eks.sluttforsterker.
Du vil kunne høre en klangforskjell. Dette er ikke noe "Hokus Pokus", men skyldes
ulik kapasativ kopling mellom de to nettfasene referert til chassis (kabinett).
For å få best mulig lydgjengivelse anbefales flg:

1. Sett på nettspenning (slå på) alle apparatene, uten at signalkabler er tilkoplet.

2. Mål deretter AC spenningen (vekselspennin) med et digitalvoltmeter mellom
nettjord og chassis på effektforsterker (ved ujordet anlegg kan en holde den
ene målepinnen i hånden).

3. Vend stikket til den posisjon som gir lavest AC-spenning.

4. Deretter måles spenningen mellom kraftforsterker og de andre apparatene.

Nettstikket vendes på disse til den posisjon som gir lavest spenning mot kraftforsterker.
 

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Innlegg
107
Antall liker
1
Hvis du har jordet stikk, kan du kjøpe ei "padde" med to eller flere uttak, som ikke har jord. Støpslene på disse er som regel laget av myk plast. Sjær hakk med en kniv(pass på så du ikke sjærer for dypt) så du får støpslet inn i det gjorda stikket. Dette er ikke lovlig, så denne må ikke brukes fast i et jorda stikk. Du kan også teipe de to "jordings-skinnene" på støpselet med en god teip, pleier å gå.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Cundis skrev:
Det kan høres ut som om nettspenningen hos deg er feil. Hadde det problemet før jeg og, da jeg ligger veldig nære en trafo. Det hender de kjører opp spenningen litt for mye ut fra trafoene, for at spenningsfallet ikke skal bli for stort hos de som er lengst unna.. Jeg hadde fått noen til å målt det, og sendt måleresultatet inn til e-verket og klagd hvis det er på trynet.. :eek: 220 volt +/- 10 prosent er hva den skal ligge på. Og pass på og mål spesielt godt på ettermiddagen, da spenningen gjerne blir skrudd ytterligere opp da..!
Korreksjon : Spenningkravet i Norge er 230 V +/- 10% :)

Hilsen up
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
up skrev:
Cundis skrev:
Det kan høres ut som om nettspenningen hos deg er feil. Hadde det problemet før jeg og, da jeg ligger veldig nære en trafo. Det hender de kjører opp spenningen litt for mye ut fra trafoene, for at spenningsfallet ikke skal bli for stort hos de som er lengst unna.. Jeg hadde fått noen til å målt det, og sendt måleresultatet inn til e-verket og klagd hvis det er på trynet.. :eek: 220 volt +/- 10 prosent er hva den skal ligge på. Og pass på og mål spesielt godt på ettermiddagen, da spenningen gjerne blir skrudd ytterligere opp da..!
Korreksjon : Spenningkravet i Norge er 230 V +/- 10% :)

Hilsen up
Takker, viste det egentlig, men hue har ferie det og tydeligvis.. :p
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
up skrev:
Korreksjon : Spenningkravet i Norge er 230 V +/- 10% :)

Hilsen up
Er du 100% sikker. Jeg trodde det var +5%, -14% , men jeg har tatt feil før.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Enkelte produkter står det 230 volt +/- 10 % på veit jeg, uten at jeg husker hvilke i farta..!
 
J

jb_rasmussen

Gjest
Det er correct at spænding standarden er 230 +/- 10% i peak, men spændinger ud over 230 +6% / - 10% målt over halve og hele timer, må katogeres som over og under spændinger, SJOVT NOK GLEMMER DE ALTID AT INFORMERE OM DET VIS DU RINGER TIL DIN KRAFT LEVERANDØR.!!! mens +/- 10% DEN KAN DE TIL FINGER SPIDSERNE.

VIS DU HAR LANGVARIGE SPÆNDINGER OVER +6% OG IKKE ØNSKER AT ØDELAGT SAMTLIGE ELEKTRISKE APP I HUSET DIT.( i værste fald brand i de elektriske instalitioner i huset dit) ER VEJEN FREM FØLGENDE:

1. Få en kvalifiseret elektriker til at foretage en kalibreret måling m udskrifter over en periode fra feks. tors- tirsdag.

2. ta en kopi a måleudskriferne og sæt sammen et brev til kraft leverandøren din om problemet deres og faks det til dem så du har en retsmægsig gyldig dokumentation på at de har modtaget det, HUSK AT KRÆVE EN SKRIFLIG BEGRUNDELSE AF ET EVENTUEL AFSLAG AF NED JUSTRING AF TRAFOEN DERES.

3.FORVENT AT DET KAN BLIVE NØDVENDIG AT TRUE DEM M AT VIDERE SENDE BREVET OG MÅLINGERNE DINE, TIL FORSIKRINGS SELSKABERNE OG BRAND MYNDIGHEDER ECT.

4.VIS DE NÆKTER AT NED JUSTERER TRAFOEN DIN: TA ORIGINAL PAPIRENE DINE PLUS FAKS SENDINGS BEKRÆFTIGELSEN OG DEPONER DEN I BANK BOKSEN DIN I BANKEN ( I DET TILFÆLDE AT HUSET DIT NEDBRANDER)
OG KONKLUTIONEN FRA BRANDMYNDIHEDERNE ER ILD OPSTÅET I EL INSTALITIONER. ( PS husk at cheke batterierne i røg dektorene dine.)

5. SÆLG HUSET OG FLYT.

PROBLEMER VEDR. OVER SPÆNDINGER ER MERE UDTALT EN MAN TROR, PÅ GRUND A AT DE HAR OPJUSTERET TRAFOERNE I EN ÅR RÆKKE (LAV SPÆNDING FOR DEM SOM LIGGER LÆNGST VÆK FOR TRAFOEN)= FOR HØJ SPÆNDING FOR DEM SOM LIGGE NÆRMEST.

DE SPARER HVOR DE KAN; LØSNINGEN ER JO UDBYGNING AF NETTET; men det koster jo.

PS DET VAR HELT GALT MED OVER SPÆNDINGERNE HER I FERIE UGERNE, SÅ VIS DU HAR HAFT APP DET ER GÅET I SYLT, I DENNE PERIODE- FINDER DU NOK ÅRSAGEN HER.

Man kan jo begynde at lure om de ejer aktier i ELKØB og EXPERT kæderne.

HIP; HIP HURRA FOR KVALITETEN A NORSK KRAFT LEVERANCE !!!

MVH. Johnny/ JR-AUDIOTONE
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
En åpenbar mulighet er jo en ren teknisk feil på anlegget, og at den opptrer periodisk.
Da må du begynne med å sirkle deg inn ved å bruke eliminasjonsmeoden: Opptrer feilen bare ved bruk av en bestemt signalkilde fx; hjelper det å bruke en annen amp etc. etc. Vær også oppmerksom på driftsbetingelser som
temperatur og fuktighet. Lykke til.
Mvh
 
Topp Bunn