Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Må vi så må vi, både det ene og det andre. Men fy fader som de turbinene totalt ødelegger opplevelsen av himmel, hav og jord der de står i slike rekker.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vi har fortsatt vannkraft. Med vindkraft kunne vi rasjonert på vannmagasinene og bruke av det hvis det er vindstille. Men hvis turbinene står til havs er det vel ganske sjelden vindstille.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi har nok kraft i Norge, så det er altså ikke det problemet ligger. Derimot ligger det på at vår kraft markedsutsettes, slik at prisene knyttes opp mot et internasjonalt marked.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi har fortsatt vannkraft. Med vindkraft kunne vi rasjonert på vannmagasinene og bruke av det hvis det er vindstille. Men hvis turbinene står til havs er det vel ganske sjelden vindstille.
    Akkurat nå importeres det for fulle mugger, slik at regulerbar vannkraft kan bli liggende i magasinene.
    1671976361903.png

    Produksjonsmiks i Norge i dag:

    1671976424332.png

    Varmekraften er formodentlig slikt som varmevekslere på smelteverk, som driver dampturbiner og returnerer en del av energien til nettet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fremtiden er forsiktig utbygging og modernisering av vannkraft, og så blir det mer vind, både på land og til havs. Vind og vann er en god kombinasjon. Det eneste alternativet til mer vannkraft er et eller flere atomkraftverk. Men det blir jo sett på som djevelens verk i Norge. Det er en merkelig irrasjonell motstand mot noe som gir en jevn produksjon av noe vi er 100% avhengig av.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Akkurat nå importeres det for fulle mugger, slik at regulerbar vannkraft kan bli liggende i magasinene.

    Varmekraften er formodentlig slikt som varmevekslere på smelteverk, som driver dampturbiner og returnerer en del av energien til nettet.
    Med vannkraft og vindkraft kombinert ville vi vel vært mye mer selvforsynte og ikke så avhengige av import?

    Hadde jeg hatt pengene til det skulle jeg investert i både solceller og en liten hage-vindturbin til privat bruk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med vannkraft og vindkraft kombinert ville vi vel vært mye mer selvforsynte og ikke så avhengige av import?
    Ja, vannkraft og vindkraft er en smått genial kombinasjon. Nå er jo vannkraften hos oss og vindkraften på den andre siden av overføringskablene, på samme måte som stabile kraftkilder som atomkraft og store varmekraftverk.

    Jeg har vært nokså skeptisk til at atomkraft i Norge noensinne ville bli økonomisk realistisk, men med den kompakte motstanden mot vindkraft bør vi kanskje snu på den steinen igjen. Et eller annet sted må jo all denne utlovede kraften til "grønne arbeidsplasser" komme fra. Atomkraftverkene burde vel i så fall ligge et sted i Sørøst-Norge, kanskje i Østfold eller på Romerike. (Ref retningen på pilene i kartet over.) Det er alt annet enn en kjapp og enkel løsning, men om alle andre alternativer er politisk uaktuelle er det nesten bare det som står igjen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Vindmøller bør følge med elektrifiseringsprosjektene på sokkelen, det er stort sett AC-transmisjon så det å få vindmøller der ute må være optimalt med tanke på naturen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ja, vannkraft og vindkraft er en smått genial kombinasjon. Nå er jo vannkraften hos oss og vindkraften på den andre siden av overføringskablene, på samme måte som stabile kraftkilder som atomkraft og store varmekraftverk.
    ville det gjort noen prismessig forskjell for vanlige folk i landet om den vindkraften var på denne siden av overføringskablene?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, vannkraft og vindkraft er en smått genial kombinasjon. Nå er jo vannkraften hos oss og vindkraften på den andre siden av overføringskablene, på samme måte som stabile kraftkilder som atomkraft og store varmekraftverk.

    Jeg har vært nokså skeptisk til at atomkraft i Norge noensinne ville bli økonomisk realistisk, men med den kompakte motstanden mot vindkraft bør vi kanskje snu på den steinen igjen. Et eller annet sted må jo all denne utlovede kraften til "grønne arbeidsplasser" komme fra. Atomkraftverkene burde vel i så fall ligge et sted i Sørøst-Norge, kanskje i Østfold eller på Romerike. (Ref retningen på pilene i kartet over.) Det er alt annet enn en kjapp og enkel løsning, men om alle andre alternativer er politisk uaktuelle er det nesten bare det som står igjen.
    Hvis vi har vindkraften til havs vil det kanskje være vanskeligere for en del å være så innbitte motstandere av den. De fleste skjønner vel også at vi må ha elektrisitet hvis vi ikke skal tilbake til hest og kjerre og talglys.

    Et av de største problemene med atomkraft slik jeg har forstått det er håndtering av radioaktivt avfall. Så en dokumentar på svensk TV en gang hvor de hadde laget store deponier langt under bakken, og sørget for å merke det med alle mulige slags advarsler så ingen uforvarende skulle komme til å åpne det igjen i en eller annen fjern framtid.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ville det gjort noen prismessig forskjell for vanlige folk i landet om den vindkraften var på denne siden av overføringskablene?
    Nei, jeg tror ikke det, annet enn at det kanskje blåser på andre tidspunkter her enn i det store utlandet. Derimot kommer det jo an på hvor mye vindkraft som finnes tilgjengelig. Om det er mye vil det være lange perioder med overskudd av ikke-regulerbar vindkraft og gibort-priser til konsument, og tilsvarende dårlig lønnsomhet for produsent.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Godt poeng. Akkurat nå litt mer også. Norge 3083 MW, Danmark 2653 MW, Sverige mer enn begge tilsammen med 5851 MW.
    Jeg tenkte mest på gjennom et helt år, altså energi. Hvor nye det er her eller der akkurat nå varierer mye. Av og til er produksjonen basically null i Danmark, da er det fint å kunne importere noe ellers stopper hele landet opp.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.505
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Godt poeng. Akkurat nå litt mer også. Norge 3083 MW, Danmark 2653 MW, Sverige mer enn begge tilsammen med 5851 MW.
    Var en tur til Gøteborg for et par uker siden. Kjørte E6. Omtrent fra Strømstad og flere mil nedover mot Uddevalla stod det en vindgenerator på nesten hver fjellknaus. Det bor jo omtrent ingen svensker der, så slik sett er det nok ok. Men det var mange...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet, har hus i området. Et par av de nyeste vindturbinene sør for Strömstad står overraskende nær E6. Er ikke helt sikker på hvordan man tenker å hindre at eventuell ising slenger isklumper inn på veien.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.505
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det slo meg at hvis det er slik det skal bli, så er kanskje atomkraft et alternativ...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    FYI - Vattenkraft undrer seg over den nye svenske regjeringens Iver for kjernekraftverk.


    Vattenfalls vd Anna Borg har tidigare markerat skarpt mot formuleringarna i Tidöavtalet.

    – Det är inte så man styr ett statligt bolag, sa hon till SVT Nyheter den 9 december.

    – Bygger vi kärnreaktorer som inte är lönsamma kommer det att ge dyrare el – det tror jag varken att hushåll eller företag vill köpa, fortsätter hon.

    Det har inte byggts nya kärnreaktorer i Sverige på 40 år. Vattenfall och Svenskt näringsliv välkomnar regeringens löften om lagändringar för att underlätta nybyggen, men vill att företagen själva ska avgöra vad som blir lönsamt att bygga.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Ja, vannkraft og vindkraft er en smått genial kombinasjon. Nå er jo vannkraften hos oss og vindkraften på den andre siden av overføringskablene, på samme måte som stabile kraftkilder som atomkraft og store varmekraftverk.
    Det er mindre og mindre genialt jo mer ikke-fleksibelt forbruk som skal drives av ikke-regulerbar produksjon. Statnett har skrevet en lengre avhandling om den problematikken.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.264
    Torget vurderinger
    1
    Muligens et dumt spørsmål, men; er det noen kloke hoder som vet hvordan strømselskapene faktisk fakturerer for strømmen?
    -time for time med spotpris DEN timen, som akkumuleres gjennom måneden? Eller
    -gjennomsnittsprisen pr døgn?

    La oss si en forbruker kun 1 kwt et gitt døgn, ila EN time. Resten av døgnet er forbruket 0 kwt.
    Spotprisen DEN timen er feks 1 kr/kwt, men gjennomsnittsprisen det døgnet er 2 kr/kwt.
    Betaler en da 1, eller 2 kr? (ser selvsagt bort fra påslag og mndsavgift)
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    Det kommer an på avtalen du har med strømselskapet ditt. Jeg, f eks, betaler strømpris per time, men kunne valgt å betale gjennomsnittlig spotpris per døgn, men det er en annen avtale.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Muligens et dumt spørsmål, men; er det noen kloke hoder som vet hvordan strømselskapene faktisk fakturerer for strømmen?
    -time for time med spotpris DEN timen, som akkumuleres gjennom måneden? Eller
    -gjennomsnittsprisen pr døgn?
    Om du har en vanlig spotprisavtale faktureres du for forbruket i en gitt timer ganger prisen i den samme timen. Før smartmålere med timesavlesing kom var det basert på en del antagelser om hvordan en forbrukskurve ser ut. Så for et gitt totalforbruk en dag vil du spare noe på å flytte det du kan av forbruket til timene med lavest pris. Det er fort ikke allverdens timebetaling for å drive med slikt, men enkle ting som f.eks å lade elbilen om natten eller i helgene er jo en smal sak å gjennomføre.

    Null forbruk i enkelte timer tror jeg kanskje ikke helt de klarer å håndtere, jeg hadde planlagt utkobling en tre-fire timers tid på formiddagen da Elvia skulle bytte en trafo eller hva det var. Da hadde jeg ikke strøm i det hele, og forbruket mitt var rimelig nok eksakt lik null, men i oversikten over forbruket så dukket det uansett opp noen tall. Om det ble korrigert i ettertid eller ikke aner jeg ikke. Jeg var hjemme hele tiden så vet med sikkerhet at strømmen fakisk var borte hos meg i det aktuelle tidsrommet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.264
    Torget vurderinger
    1
    Om du har en vanlig spotprisavtale faktureres du for forbruket i en gitt timer ganger prisen i den samme timen. Før smartmålere med timesavlesing kom var det basert på en del antagelser om hvordan en forbrukskurve ser ut. Så for et gitt totalforbruk en dag vil du spare noe på å flytte det du kan av forbruket til timene med lavest pris. Det er fort ikke allverdens timebetaling for å drive med slikt, men enkle ting som f.eks å lade elbilen om natten eller i helgene er jo en smal sak å gjennomføre.

    Null forbruk i enkelte timer tror jeg kanskje ikke helt de klarer å håndtere, jeg hadde planlagt utkobling en tre-fire timers tid på formiddagen da Elvia skulle bytte en trafo eller hva det var. Da hadde jeg ikke strøm i det hele, og forbruket mitt var rimelig nok eksakt lik null, men i oversikten over forbruket så dukket det uansett opp noen tall. Om det ble korrigert i ettertid eller ikke aner jeg ikke. Jeg var hjemme hele tiden så vet med sikkerhet at strømmen fakisk var borte hos meg i det aktuelle tidsrommet.
    Takk for svar. Grunnen til at jeg spør, er at jeg har to strømmålere med nøyaktig samme strømavtale, spotpris + 0,79 øre/kwt + 39,- pr mnd. (Fjordkraft)
    På fakturaene for hver måler så er det likevel oppgitt forskjellig kwt-pris for målerne, og da forskjellig gjennomsnittlig spotpris for hver av dem den mnd.
    Jeg skjønner at det kan være en utregning av snittprisen pr kwt som en følge av forbruksmønsteret og mengde den mnd, som ikke blir det samme som å først beregne en snittpris for spotprisen den mnd, så multiplisere med forbruket (slik strømstøtten beregnes), men blir litt undrende på hvorfor en faktura oppgir slik info som snitt-spotpris som følge av når på døgnet jeg bruker strømmen, når de fakturerer time for time.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    men blir litt undrende på hvorfor en faktura oppgir slik info som snitt-spotpris som følge av når på døgnet jeg bruker strømmen, når de fakturerer time for time.
    For å slippe å oppgi 720 ulike strømpriser pr mnd på fakturaen. Den middelprisen som står på fakturaen er en vektet pris ut i fra forbruket ditt time for time.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    som det heter:
    «Strømmen er dyr hos oss når det er dyrt i Europa fordi vi følger samme pris som dem, og dyr hos oss når det er billig i Europa fordi; hvem vet lenger.»
    «vi vet; vi må spare på vannet i magasinene, slik at vi kan selge det dyrere i januar.»
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.264
    Torget vurderinger
    1
    Aha! 🙂 Selvsagt. (klaske panne) Takk. Nå ble jeg litt klokere. 🙂
    For å slippe å oppgi 720 ulike strømpriser pr mnd på fakturaen. Den middelprisen som står på fakturaen er en vektet pris ut i fra forbruket ditt time for time.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    Null forbruk i enkelte timer tror jeg kanskje ikke helt de klarer å håndtere, jeg hadde planlagt utkobling en tre-fire timers tid på formiddagen da Elvia skulle bytte en trafo eller hva det var. Da hadde jeg ikke strøm i det hele, og forbruket mitt var rimelig nok eksakt lik null, men i oversikten over forbruket så dukket det uansett opp noen tall.
    Jeg vil anta at 0 ikke er noe problem, men når strømmen forsvinner vil ikke smartmåleren sende ut måleverdier og systemet estimerer forbruket.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.264
    Torget vurderinger
    1
    som det heter:
    «Strømmen er dyr hos oss når det er dyrt i Europa fordi vi følger samme pris som dem, og dyr hos oss når det er billig i Europa fordi; hvem vet lenger.»
    «vi vet; vi må spare på vannet i magasinene, slik at vi kan selge det dyrere i januar.»
    Men det skal jo sies da, at Jonasen og Vedumen er veldig, veldig geme folk, som betaler meg ca 50 kr for å ha ladet elbilen min i natt, dersom gj.snittlig spotpris holder seg ut desember. 😁

    Økonomene kalte det "flaskehals". Er strømmen nesten gratis i Tyskland klarer likevel ikke kablene å overføre nok tysk strøm hit til å dekke behov i Norge, så da beholdes mekanismene som gir høy pris internt i Norge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Differansen mellom tysk og norsk pris innkasseres av Statnett som flaskehalsinntekt, uansett hvilken vei, og prisen for hjemmeprodusert tilfaller stort sett Statkraft. Derfor må Vedums statsbudsjett kutte kostnader fordi alt er blitt så dyrt, og Støre står skolerett i Paris for å (bort)forklare tidenes krigsprofitt til den norske statskassen. De rødgrønne har visse pedagogiske utfordringer om dagen.

    Ca dobbelt så høy strømpris i Oslo som i Stockholm og København akkurat nå. Full pupp i alle importkabler.
    1672056044636.png
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Støre og Vedum har lagt seg til tåkeprat og behandler befolkningen som idioter. Folk føler visstnok "uro" for sin økonomi. Uro, hva pokker er for slags tøv? Folk er forbannet, redd for at deres økonomi skal velte. Uro?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Jeg vil anta at 0 ikke er noe problem, men når strømmen forsvinner vil ikke smartmåleren sende ut måleverdier og systemet estimerer forbruket.
    Det er selvsagt mulig, men siden måleren står like før (eller etter?) hovedsikringen så burde det ikke være så mye å estimere fordi den selv ikke får strøm.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    Det er selvsagt mulig, men siden måleren står like før (eller etter?) hovedsikringen så burde det ikke være så mye å estimere fordi den selv ikke får strøm.
    Jeg vil anta at estimatet skjer hos nettleverandøren. På hjemmesiden til min nettleverandør står verdiene som av og til estimeres markert med "estimert verdi".
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.707
    Antall liker
    5.893
    Det er selvsagt mulig, men siden måleren står like før (eller etter?) hovedsikringen så burde det ikke være så mye å estimere fordi den selv ikke får strøm.
    Måleren står etter hovedsikring, så slår du av hovedsikring så bryes strøm til måler, du vil da få estimert strømforbruk.
    Bruk hovedbryter på smartmåler om du vil slå av all strømmen i huset.
    1672088503737.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn