Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Det skal sies at det ikke er bare-bare å ha et tårn av privatkunder å forholde seg til. Man må ha et apparat for fakturering, inkasso, kundeoppfølging i en del tilfeller (i disse tider er det fort mye avbetaling og utsettelse av regninger osv). Om vi ser bort fra alle jallaproduktene så må man, om man tilbyr fastprisavtaler, også ha et miljø som driver med finansiell handel og porteføljeforvaltning for å ha styr på risikoen, noen som overvåker de som handler, beregner verdier på posisjoner osv. I min enkle verden burde stordriftsfordelene være rimelig åpenbare, men jeg vet ikke hvordan noe slikt ser ut på innsiden. Utenfra ser det i alle fall veldig rart ut. At disse selskapene i betydelig grad også i praksis eies av de som produserer strøm gjør det hele ennå rarere, men for alt jeg vet er det noen regler som sier at det skal være delt opp i ulike enheter. Hvorfor, i så fall, aner jeg ike.

    Men så lenge man kun skal ha en spotpris med et visst påslag så sliter i alle fall jeg med å se hvorfor dette ikke bare kunne vært tilbudt av ens lokale nettselskap som uansett har ansvaret for levering av selve kraften og har et etablert kundeforhold til det enkelte forbrukspunkt. Det er mulig det finnes noen gode grunner til å dele dette opp, men jeg har i alle fall veldig vanskelig for å se det sånn umiddelbart.

    For næringskunder har jeg en viss forståelse for det, der kan man fort ønske litt mer skreddersøm med sikringer, ha noe fast og noe flytende osv - for private er det jo enten eller. Har man boliglån er det til sammenligning temmelig trivielt på ha 50% flytende rente, 20% fast i 10 år og 30% fast i 5 år eller hva man måtte ønske. At det uansett knapt er noen som gjør det der heller er en annen sak, men det er i det minste fullt mulig å få stort sett den profilen man selv vil.
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    272
    Antall liker
    377
    Torget vurderinger
    1

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Leste innlegget tidligere, veldig bra.
    Menes det innlegget til Moxnes eller innlegget til Marhaug i Nettavisen som applauderes av Moxnes og som Moxnes mener forklarer ting på en god måte?

    I sistnevnte står det, om man ser bort fra det som er ren politikk, ganske mye rart. Det er selvsagt lov å fokusere på den politiske biten av hva hun skriver men mellom annet blir jeg litt deprimert av at noen i energikomiteen i det herrens år 2022 etter mange spaltemetere om tilsig, fyllingsgrad, normalår, produksjon, import og eksport tydeligvis tror at de norske flerårsmagasinene er så fantastiske at de i prinsippet kan holde 150% av Norges årlige strømproduksjon. Det kan de selvsagt, sånn på ordentlig og ikke bare i prinsippet, på ingensomhelst måte. Hvordan hun så kan uttale seg om import, eksport, behov for utbygging eller ikke osv da må foglarna veta. Det er vel slikt energikomiteen kan finne på å mene noe om?

    Nå kan man innvende at dette er en uvesentlig detalj uansett hvor skrikende åpenbar feilen burde være - hun har endatil en kilde som belegg for påstanden, men i den kilden står noe helt annet enn hva hun tror står der. Det er for øvrig mer å ta av, for den som vil se.

    Problemet er at, når man forventer - eller nærmest krever - at politikere skal finne en løsning på denne floken ved å våkne opp / lage politikk / ikke bare administere eller hva man nå velger å kalle det så oppstår det et visst problem når det ikke er spesielt mye som tyder på at de som mener å sitte på løsningen her skjønner spesielt mye av hva de prater om. Men løsninger mener de å ha. Hva vet jeg, kanskje det er slik politikken funker - altså at man kan ha en løsning uten å ha forstått problemet, men det er sjelden slik ellers i livet i alle fall.

    Igjen er det bare å vise til forskjellen på opposisjons-Vedum og finansminister-Vedum. Man kan stort sett velge om fyren bare har reist rundt og lirt av seg ord og floskler i valgkampen og således er en notorisk løgner som sier hvasomhelst han tror velgere vil høre for å stemme på SP, alternativt kan man anta at han har fått en rimelig voksen dose voksenopplæring etter at han kom i regjering og blir nødt til å forholde seg mer til faktiske forhold og komplekse sammenhenger og har lært seg at ting ikke var fullt så enkelt som om han ville ha det til.

    Om vi for debattens skyld forutsetter at Stortinget virkelig driver politikk og fatter et vedtak om at det skal være rikelig med strøm til alle som vil ha, det skal være billig og stabil pris og lik i hele landet. Det skal selges dyrt til utlandet når vi har overskudd og så skal utlandet eksportere til oss når det passer oss slik eller vi virkelig har behov for det. Skulle da marsjordren til byråkratiet være "fiks det" siden politikk nå er laget og stor statskunst er bedrevet så får noen andre finne ut de trivielle detaljene i hvordan dette faktisk skal gjøres?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Om vi for debattens skyld forutsetter at Stortinget virkelig driver politikk og fatter et vedtak om at det skal være rikelig med strøm til alle som vil ha, det skal være billig og stabil pris og lik i hele landet. Det skal selges dyrt til utlandet når vi har overskudd og så skal utlandet eksportere til oss når det passer oss slik eller vi virkelig har behov for det. Skulle da marsjordren til byråkratiet være "fiks det" siden politikk nå er laget og stor statskunst er bedrevet så får noen andre finne ut de trivielle detaljene i hvordan dette faktisk skal gjøres?
    ikke langt fra sannheten det.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Om vi for debattens skyld forutsetter at Stortinget virkelig driver politikk og fatter et vedtak om at det skal være rikelig med strøm til alle som vil ha, det skal være billig og stabil pris og lik i hele landet. Det skal selges dyrt til utlandet når vi har overskudd og så skal utlandet eksportere til oss når det passer oss slik eller vi virkelig har behov for det. Skulle da marsjordren til byråkratiet være "fiks det" siden politikk nå er laget og stor statskunst er bedrevet så får noen andre finne ut de trivielle detaljene i hvordan dette faktisk skal gjøres?
    Hadde vi bare hatt et forhandlingskort på hånden.

    Gass for eksempel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    I bytte mot norsk gass, kanskje ikke så utenkelig tross alt.
    Hva ser du for deg - at Norge skal true med å stanse eller redusere gasseksporten (og gå glipp av en fantasilliard i inntekter) midt i en euroepisk energikrise eller at Norge skal tape et fjell av penger på å gi rabattert gass i bytte mot lavere innenlands strømpriser men tilgang til europeisk elektrisk energi når vi føler for det? (Og da ser vi bort fra detaljen at det ikke er "Norge" som selger gass til Europa, men operatørselskapene på sokkelen).
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    vi kunne spørre om vi ikke fikk være med å bestemme energipolitikken i landet der ute, siden vi sitter i samme båt når strømmen her hjemme skal prises.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hva ser du for deg - at Norge skal true med å stanse eller redusere gasseksporten (og gå glipp av en fantasilliard i inntekter) midt i en euroepisk energikrise eller at Norge skal tape et fjell av penger på å gi rabattert gass i bytte mot lavere innenlands strømpriser men tilgang til europeisk elektrisk energi når vi føler for det? (Og da ser vi bort fra detaljen at det ikke er "Norge" som selger gass til Europa, men operatørselskapene på sokkelen).
    Jeg ser ikke for meg noe som helst annet enn at det burde være mulig å utfordre status quo.

    Du liker å ramse opp faktaopplysninger, som om det ikke skulle være mulig å endre på noe som helst. Jeg har ingen enkle løsninger, men er ikke tilfreds med tingenes tilstand.

    Men for all del, det gjelder å ha fullt fokus på begrensningene. Eneste veien til fremskritt det...
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Støre meldte forleden at det var uaktuelt å sette tak på olje- og gassprisen, eller å bidra fra "krigsprofitøroverskuddet". Det var Norges forhandlingsutspill.
    Nå sitter EUs og Norges forhandlere og vurderer hvordan de skal løse noen floker og hvilke innrømmelser EU skal komme med.

    Intet er fast i politikken, selv ikke matematikken.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Støre meldte forleden at det var uaktuelt å sette tak på olje- og gassprisen, eller å bidra fra "krigsprofitøroverskuddet". Det var Norges forhandlingsutspill.
    Nå sitter EUs og Norges forhandlere og vurderer hvordan de skal løse noen floker og hvilke innrømmelser EU skal komme med.

    Intet er fast i politikken, selv ikke matematikken.
    Sa ikke du nylig at det var misnøye i kongeriket, st politikere sov og måtte våkne om de ville fortsette å være politikere mens nå forhandles det plutselig?

    Edit: Jeg tror ikke det pågår noen form for reelle forhandlinger om å gi Norge en eller annen form for spesialbehandling i kraftmarkedet eller å isolere Norge fra det. Delvis fordi fornuften i dette stort sett er avtagende jo nærmere grøten man sitter og delvis fordi norske politikere fullt og helt sitter på løsningen for å skjerme innenlands forbrukere selv. Og ikke minst fordi det politisk og juridisk er svært komplisert og heller ikke uten sine egne bivirkninger. Som følge av høye energipriser flommer offentlige kasser i Norge over av penger - hvor mye av dette politikere føler for å øse ut over forbrukerene er stort sett et rent innenrikspolitisk anliggende og hva problemet faktisk skulle være er neppe så lett å se fra utlandet.

    I Norge er det vedtatt å delvis skjerme husholdningene gjennom strømstøtten, landbruk skjermes i større grad. Det er vedtatt politisk å i svært liten grad støtte næringsliv - støtteordningen der er svært begrenset og uansett så krøkkete at visstnok mange ikke finner det bryet verdt å søke om den i det hele. Den er også (foreløbig) kun for en kort tid. Norge politikere kunne fint på egen hånd vedtatt noe annet, men valgte å ikke gjøre det. Næringsministeren har vært veldig klar på at privat kommersiell virksomhet driver for egen risiko, ikke for statens risiko. Det er normalt et standpunkt det heise på, men tydeligvis ikke når det gjelder strømpriser.

    EU har betydelig større interesse av å få ned kraft- og energiprisene enn hva Norge har. Om EU får til dette på en eller annen måte så vil de norske prisene automagisk følge etter.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det pågår alltid forhandlinger, Weld. Det er derfor vi har en stor delegasjon forhandlere i Brüssel.

    Støre møtte med von der Leyen i september, i oktober, i samtaler på nett i ettertid, og Norge har en delegasjon i gang med samtaler om nettopp prisen på energi, i det korte og det lange bildet.

    De møtes ikke for å si til hverandre at alt ligger fast og er umulig å endre, fordi markedet styrer.
     
    Sist redigert:

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    272
    Antall liker
    377
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser ikke for meg noe som helst annet enn at det burde være mulig å utfordre status quo.

    Du liker å ramse opp faktaopplysninger, som om det ikke skulle være mulig å endre på noe som helst. Jeg har ingen enkle løsninger, men er ikke tilfreds med tingenes tilstand.

    Men for all del, det gjelder å ha fullt fokus på begrensningene. Eneste veien til fremskritt det...
    Fulltreffer👍
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    ^ Det pågår alltid forhandlinger, Weld. Det er derfor vi har en stor delegasjon forhandlere i Brüssel.

    Støre møtte med von der Leyen i september, i oktober, i samtaler på nett i ettertid, og Norge har en delegasjon i gang med samtaler om nettopp prisen på energi, i det korte og det lange bildet.

    De møtes ikke for å si til hverandre at alt ligger fast og er umulig å endre, fordi markedet styrer.
    Det skjønner da jeg også, min antagelse var at det som er på tapetet ikke er å frikoble Norge fra kraftmarkedet. At det diskuteres energi opp, ned og i mente sier seg selv siden det er det nest største problemet Europa har å stri med om dagen. Og Norge er nå største leverandør av gass til EU så at Norge er med på slike samtaler sier seg selv. Jeg forventer imidlertid ikke at resultatet - hva det nå enn blir - er en eller annen form for ensidig fordel til Norge på strømpriser. Men vi får se.

    Det fundamentale problemet i Europa er prisen på gass og mangel på energi generelt. Om Norge, eller rettere sagt norske opertatørselskaper og deres akjonærerer (med staten som den største) skulle vise en eller annen form for storsinn og selge gass billig så hjelper ikke det på den marginale gassprisen og det hjelper definitivt ikke på tilgangen på gass men forverrer det problemet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Det skjønner da jeg også, min antagelse var at det som er på tapetet ikke er å frikoble Norge fra kraftmarkedet. At det diskuteres energi opp, ned og i mente sier seg selv siden det er det nest største problemet Europa har å stri med om dagen. Jeg forventer imidlertid ikke at resultatet - hva det nå enn blir - er en eller annen form for ensidig fordel til Norge. Men vi får se.

    Det fundamentale problemet i Europa er prisen på gass og mangel på energi generelt. Om Norge, eller rettere sagt norske opertatørselskaper og deres akjonærerer (med staten som den største) skulle vise en eller annen form for storsinn og selge gass billig så hjelper ikke det på den marginale gassprisen og det hjelper definitivt ikke på tilgangen på gass men forverrer det problemet.
    Det er et kombinert orme- og vepsebol å ta i saken, for både EU og Norge.

    Her er link til grensedragingsdok som ble utarbeidet:

    Det er utgangspunktet for samtalene som er gjennomført i ettertid (etter juni).

    Dette punktet er lagt inn i rekken:

    Skjermbilde 2022-12-02 kl. 10.18.34.png

    Og det er her politikken griper inn i matematikken.

    LEGGER TIL: Norge ligger vilt på etterskudd med klimainnsats og har ingen sjanse for å klare å innfri kravene EU har stilt til sine medlemsnasjoner. Vi kommer til å bli sist i klassen. For Norge er det da (på tverrpolitisk nivå) viktig å få henstand, amnesti og bortlegging av de strenge bøtene og handelsrestriksjonene som ellers ville kommet fordi man ikke innfrir EUs krav.

    Derfor alle punktene om Norges betydning som energileverandør i dagens situasjon. Oljenæringen skal fredes, er Norges krav, og landet skal få utvikle sine fossile energiressurser, som erstatning for frafallet av tilgang på russiske fossile kilder.
    I tillegg til å slippe bøter og handelsrestriksjoner, ønsker Norge større innenlandsk autonomi i prissettingen, noe vi vil få lov til, fordi det er politisk viktig ikke bare for sittende regjering, men for ev. fremtidige, som ikke ønsker å sitte med denne håndgranaten i fanget, gitt hva som koker i folket.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    HAHA
    Daglig leder Raymond Henriksen i Tinde Energi forteller til TV 2 at han akkurat har fått beskjed om at selskapet ilegges gebyr på tre millioner kroner fra Forbrukertilsynet - og at han personlig får et gebyr på 400.000 kroner.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    «Ifølgje næringsministeren har fleire ekspertar åtvara mot makspris, fordi det kan føre til ein situasjon der straumen må rasjonerast fordi det ikkje er nok.

    – Faren er at vi forlengjer krisa og at vi ikkje får i gang ny energiproduksjon fordi det ikkje lønner seg, seier Vestre.»

    det er vel den dypeste sannhet.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    det er vel den dypeste sannhet.
    Om ikke den dypeste så er det jo et problem at ingen gidder å bygge ut noe dersom enten prisen på krafta er godt under utbyggingskost eller at staten skal ha alt over et visst nivå i ekstraordinær skatt. Om man flytter denne kostnaden til den til tider abstrakte størrelsen "staten" så endrer det strengt tatt ingen verdens ting.

    I norsk newspeak så skal nå alle fagre løfter og billig strøm i nær fremtid løses en gang på 2030-tallet ved å bygge ut dyr produksjon i form av flytende havvind. Hvordan det skal fikse biffen tror jeg kun regjeringen skjønner. Mitt stalltips: Det blir løst med subsidier og så later man som om det ikke har kostet noe spesielt da utgiften er å finne f.eks på post 3.1.2, underpunkt D i statsbudsjettet eller deromkring. SV og Rødt kommer til å foreslå at oljå må ta regningen for å bygge ut produksjon til å dekke eget forbruk selv som er det samme som at staten tar 78% av regningen, bare på ulike budsjettposter.

    Det med Rødt var selvsagt en spøk, de vil ikke ha havvind. Bare fri billig strøm til alle og alle fagre ideer og ingen utbygging.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    hva er da poenget med å vise til rødt? det er jo uansett ikke de som bestemmer.
    Med teskje: det var er eksempel på hvordan man later som om man kommer rundt dette uten at det koster allmuen noe og så innkassere en «seier».

    burde ikke være spesielt kontroversielt. Bare se hvordan SV feirer «seieren» om oljeleting. En kompis av meg i materien omtalte det som sannsynligvis den enkleste budsjettinnrømmelsen AP noen gang har kommet med. Siden den ikke har noensomhelst betydning. Men i SV-verdenen er dette en kjempeseier. Eneste usikkerhetsmoment er om partiledelsen faktisk tror det eller om de bevisst prøver å lure medlemmene og andre.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    «Ifølgje næringsministeren har fleire ekspertar åtvara mot makspris, fordi det kan føre til ein situasjon der straumen må rasjonerast fordi det ikkje er nok.

    – Faren er at vi forlengjer krisa og at vi ikkje får i gang ny energiproduksjon fordi det ikkje lønner seg, seier Vestre.»

    det er vel den dypeste sannhet.

    Flere "eksperter", ja. Eksperter på rettferdig fordeling av våre nasjonale ressurser og verdier, det da?

    Neppe. De såkalte 'eksperter' og 'fagfolk' har fått alt for mye makt i dette landet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Den nye prismodellen til Tibber er ganske ubeleilig, og jeg antar det er flere enn meg som virkelig vurderer å bytte til en annen strømleverandør nå. Hva er egentlig den beste strømavtalen for tiden?

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaler fastpris til 45 øre inngått mai 2021 for 5 år.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Mai 2021 var jeg medbetaler på et abonnement som ikke stod i mitt navn engang, så det funker ikke så bra.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Den nye prismodellen til Tibber er ganske ubeleilig, og jeg antar det er flere enn meg som virkelig vurderer å bytte til en annen strømleverandør nå. Hva er egentlig den beste strømavtalen for tiden?

    Hadde ikke trodd vi skulle forlate Tibber, men nå er det nok. Liker appen veldig godt sammen med Tibber Pulse, men i dag er siste dag som Tibber kunde. I morgen er det tilbake til den lokale pusheren, de har også en OK app og en dings for HAN porten, så det går nok greit. :cool: Føler at Tibber graver sin egen grav.:rolleyes:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hadde ikke trodd vi skulle forlate Tibber, men nå er det nok. Liker appen veldig godt sammen med Tibber Pulse, men i dag er siste dag som Tibber kunde. I morgen er det tilbake til den lokale pusheren, de har også en OK app og en dings for HAN porten, så det går nok greit. :cool: Føler at Tibber graver sin egen grav.:rolleyes:
    Tror også de skyter seg selv i foten med dette, og ikke minst den mildt sagt arrogante holdningen de møter forbrukerne med:

    – Hva tenker du om at kunder forteller at dette går ut over julebudsjettet?

    – Det er leit at dette kan gå ut over julebudsjettet til noen, og vi håper folk benytter anledningen til å ta kontroll over strømforbruket sitt og flytte det til timer av døgnet hvor prisene er lavere.
    Så... vi bør snu døgnet og sove om dagen, for å kunne bruke vaskemaskin, dusj, og stekeovn om natten isteden?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hvilken leverandør anbefales (fredrikstad)?

    (ok app og dings for han-port. tibber sin vil vel slutte å virke når en ikke avslutter forholdet?)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    ^Den tjenesten anbefaler meg å bytte til Vibb, utfra estimert bruk.
    Jeg fikk Talkmore, men jeg tror ikke jeg ville valgt å kjøpe strøm fra de samme som jeg har mobil abonnement hos. :unsure:
    Vi gikk tilbake til de lokale Wattn, ikke billigst, men lokale og har app og dings for HAN porten. Viktig for meg.:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn