Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ang strømpriser så utløp min fastpriskontrakt på 49 øre 21 november - 3 år går fort gitt :mad:

    I ren frustrasjon så tegnet jeg Spot avtale med Motkraft. Fikk regning nylig for perioden 21-30 november med en pris på 1.8 kr pr kWh. Sjekker snittpriser på NorPool og den gir meg 1.3 kr pr kWh og lett å regne da jeg har dagsdata fra Glitre. Vet prisen varierer men Motkraft har ikke gitt meg detaljer på hvordan de kom fram til prisen slik at jeg kan sjekke om det ser fornuftig ut. Dette har jeg etterspurt og synes det er rimelig så lenge det er innført et system der prisen variere med nær 100% gjennom i døgnet og har det nivået som det vi har om dagen. Man finner både time og dagspriser på Norpool, og kurver gjennom døgnet hos nett leverandør men synes strømleverandøren kan spesifisere dette.

    Får se hva de svarer på det :unsure:

    Edit: Glemte at Norpool priser ikke har moms - det var det meste av forklaringen .....:)
     
    Sist redigert:

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Ang strømpriser så utløp min fastpriskontrakt på 49 øre 21 november - 3 år går fort gitt :mad:

    I ren frustrasjon så tegnet jeg Spot avtale med Motkraft. Fikk regning nylig for perioden 21-30 november med en pris på 1.8 kr pr kWh. Sjekker snittpriser på NorPool og den gir meg 1.3 kr pr kWh og lett å regne da jeg har dagsdata fra Glitre. Vet prisen varierer men Motkraft har ikke gitt meg detaljer på hvordan de kom fram til prisen slik at jeg kan sjekke om det ser fornuftig ut. Dette har jeg etterspurt og synes det er rimelig så lenge det er innført et system der prisen variere med nær 100% gjennom i døgnet og har det nivået som det vi har om dagen. Man finner både time og dagspriser på Norpool, og kurver gjennom døgnet hos nett leverandør men synes strømleverandøren kan spesifisere dette.

    Får se hva de svarer på det :unsure:
    Spot avtalen fra Motkraft regnes vel fra timeprisene som i tidsrommet du nevner har vært mellom kr. 0.17 ( 21.11) til kr 4.09 (29.11) fra Nord Pool . Bruker en mye strøm i de dyreste timene ender en med en høy spot pris. Vi endte med en spot pris på kr 1.23 inkl mva for hele november og da har vi fulgt med prisene hver dag og prøvd å styre forbruket etter beste evne med eks kun å lade el. bil i de timene med lavest timepris og bla. dusje sen kveldstid i stedet for morgen da prisene ofte kan være høyest..
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Og jeg endte opp med kr. 1,36 uten å bry meg et sekund om hvor mye strøm jeg brukte når. Med et forbruk på 550 - 600 kWh i måneden er det annet jeg heller bruker tid på.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Og jeg endte opp med kr. 1,36 uten å bry meg et sekund om hvor mye strøm jeg brukte når. Med et forbruk på 550 - 600 kWh i måneden er det annet jeg heller bruker tid på.
    Greit nok det med et så lite forbruk..Men hvis alle tenker som deg vil det bare føre til enda høyere timepriser i de mest belastede periodene i døgnet = høyere strømregning. Jeg bruker 1-2 minutt hver dag på å sjekke appen på telefonen med dagens og morgendagens spotpriser fra min kraftleverandør og gjør noen enkle grep der vi kan i forhold til dette. Ikke noe stress i det hele tatt. Med også nye beregninger av nettleie som er på trappene vil dette bare bli noe en bør tenke over.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Det kanskje største spørsmålet blir da: Hvis absolutt ingen amerikanere eller tyskere noensinne kan erindre å stemt for eller mot en slik uttalelse, hvorfor blir dette plutselig realpolitikk som påvirker strømregninga? Igjen: Hvor blir journalistene av? De kritiske spørsmålene? Er det ingen på jobb? Er de for dårlig betalt? Hva er det som skjer? Er det slik at realpolitikken følger samme spor som privatfinansene, og bruker dumme politikere, søvnige journalister og en generelt daff og uvitende stemmeberettiget populasjon til sin fordel og private agenda?
    De er antagelig for godt betalte; særlig redaktørene. Da er man pr definisjon noen som tjener på at ting er som de er - status quo. Da sitter man gjerne stille i båten...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kanskje største spørsmålet blir da: Hvis absolutt ingen amerikanere eller tyskere noensinne kan erindre å stemt for eller mot en slik uttalelse, hvorfor blir dette plutselig realpolitikk som påvirker strømregninga? Igjen: Hvor blir journalistene av? De kritiske spørsmålene? Er det ingen på jobb? Er de for dårlig betalt? Hva er det som skjer? Er det slik at realpolitikken følger samme spor som privatfinansene, og bruker dumme politikere, søvnige journalister og en generelt daff og uvitende stemmeberettiget populasjon til sin fordel og private agenda?
    Det er en del politikk som sjelden blir eksplisitt tema i valg. Hva skjer hvis Putin marsjerer inn i Ukraina i morgen? Det blir neppe en folkeavstemning om det.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Prisen på naturgass er opp ca 50% siden norske strømpriser ble høye fordi prisen på naturgass var så høy. CO2-prisen er også høyere for øvrig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    I morgen er for øvrig første dag i Støre og Vedums vedvarende hodepine. Det er ikke særlig kaldt for årstiden, snarere tvert imot. Det er ingen kuldebølge i Europa. Det ser ikke ut til å være spesielt lite vind. Like vel er prisene i Norge på dagtid i morgen de nest høyeste man har sett i vinter. Så kan man selv gjette hva som ville skjedd om det ikke var rundt 0 grader men f.eks. -10 på Østlandet i morgen.

    Til forbruker blir snittet i morgen ca 2.5 før støtte, eller 1.70 etter støtte (begge inkl mva før netteleie og påslag). Dette da i forhold til "smertegrensen" som er satt på 70 øre. Om denne ordningen i sin nåværende form overlever vinteren blir jeg sjokkert. Og Støre og Vedum kommer ikke til å komme spesielt godt ut av det, nå har de sigalisert hvor viljen ligger sånn ca så merkes konsekvensene evt etter hvert.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Fikk strømregninga for november i går fra Ishavskraft: 1304 kroner og 27 øre. Det lever jeg godt med. Helt rimelig at vi nordlendinger skal ha billigere strøm, vi har jo tilslutningsbilletten på flyet til Gardermoen for hver gang vi skal til syden, noe søringan slipper unna med. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Fikk strømregninga for november i går fra Ishavskraft: 1304 kroner og 27 øre. Det lever jeg godt med. Helt rimelig at vi nordlendinger skal ha billigere strøm, vi har jo tilslutningsbilletten på flyet til Gardermoen for hver gang vi skal til syden, noe søringan slipper unna med. :)

    Har aldri hatt lavere strømregning enn ca.1200kr - midt på sommeren. Da har jeg brukt strøm for under 200kr. Resten er til for å flå oss.....
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Ble litt voldsomme disse regningene nå, måtte skru ned varmen til 24 grader.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Opposisjonspolitiker Vedum var betydelig sikrere på at ACER gav høye strømpriser i Norge enn hva finansminister Vedum er.

    Finner ingen sammenheng mellom Acer og norske strømpriser | Europower Energi (europower-energi.no)


    Svaret må kunne sies å være oppsiktsvekkende spakt fra Sp-lederen. Partiet gikk til valg på å melde Norge ut av Acer, og i valgkampen var Vedum svært opptatt av at Acer vil jevne ut strømprisene i Europa.

    Når Vedum svarer formelt som finansminister kan det virke som om Finansdepartementet har tatt over. I all hovedsak beskriver Vedum nøkternt funksjonene til Acer uten å en eneste gang si noe om at byrået øker norske strømpriser.

    Riktignok innleder Vedum med å poengtere at utenlandskabler øker innenrikspriser, men kabler er jo ikke det samme som Acer. Han kommer etter hvert inn på alle avtalene som Norge har forpliktet seg til:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vedum er like sleip som før. Skylder på "private aktører" (uten å forklare hvilke "private aktører" dette liksom skulle være), og på beslutninger fra 2014 (uten å forklare hvorfor strømprisene var tilnærmet lik null så sent som i fjor høst).
    Her er hva som ble skrevet om saken i 2014, forresten. Statnett, ikke "private aktører".
    1639478299887.png
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Acer bare forteller oss at kablene har kommet for å bli og at vi skal eksportere i bøtter og spann.

    Kablene går nå for halv kapasitet. 2 kr per kwt om vinteren er vår nye normal. Inntil noen tar oppgjør med både acer og markedet så skker det ingen forandring
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Opposisjonspolitiker Vedum var betydelig sikrere på at ACER gav høye strømpriser i Norge enn hva finansminister Vedum er.

    Finner ingen sammenheng mellom Acer og norske strømpriser | Europower Energi (europower-energi.no)


    Svaret må kunne sies å være oppsiktsvekkende spakt fra Sp-lederen. Partiet gikk til valg på å melde Norge ut av Acer, og i valgkampen var Vedum svært opptatt av at Acer vil jevne ut strømprisene i Europa.

    Når Vedum svarer formelt som finansminister kan det virke som om Finansdepartementet har tatt over. I all hovedsak beskriver Vedum nøkternt funksjonene til Acer uten å en eneste gang si noe om at byrået øker norske strømpriser.

    Riktignok innleder Vedum med å poengtere at utenlandskabler øker innenrikspriser, men kabler er jo ikke det samme som Acer. Han kommer etter hvert inn på alle avtalene som Norge har forpliktet seg til:

    Har kanskje noe å gjøre med at han er bundet til denne politikken via regjeringssamarbeidet med AP? Sistnevnte er jo som kjent en av arkitektene bak elendigheten.....
    AP burde strengt tatt heller gått i regjeringssamarbeid med Høyre. Forskjellene på disse to partiene er små....
     
    Sist redigert:

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Folkevalgte som jobber for folket… dette blir en nyhet!
    Kun i valgkampen er folk av betydning men ellers …
    Velferdsstaten forsvinner og stor kapitalen vinner, du og jeg taper og det blir verre og verre…

    Neste valg, se hva de har prestert (for folket) i steden for å ta retorikken i valgkampen for god fisk.

    O ja, energiestøtte pakken, du og jeg betaler for den selv, ingen støtte der.
    Hadde de tenkt på oss, da hadde pakken blitt ; « vi garanterer en maks pris på 60øre, vannkraft er fra oss alle, så alle for nytte».
    Ha ha ha ha, dette skal bli dagen … politikere ass
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Acer bare forteller oss at kablene har kommet for å bli og at vi skal eksportere i bøtter og spann.
    Siden Tyskland og UK har dekket halve kostnaden ved å bygge disse nye ledningene så er det rimelig å anta at hvordan disse skal virke er regulert i et gjensidig avtaleverk som er på plass helt uavhengig av Acer.

    Hva så du for deg at Norge skulle gjort med disse i en verden uten Acer? Koble de fra på Norsk side?`Gjøre de retningsbestemte slik at Norge eksporterer når det passer oss og importerer når det passer oss?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Velferdsstaten forsvinner? Hvordan får du det til å passe? Statsbudsjettet er på 1400 milliarder og det vokser år for år og mesteparten er øremerket velferdsstaten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Velferdsstaten forsvinner og stor kapitalen vinner, du og jeg taper og det blir verre og verre…
    Storkapitalen? Har du fått med deg hvem som eier Statnett, Statkraft, stort sett alt annet av kraftproduksjon, og innkasserer på både strømeksport, strømpris, nettleie, elavgift og moms?

    Hint:
    1639480729695.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    A/S Norge tjener uansett mer jo større energikrise det er i Eurpoa og jo høyere prisen er på naturgass.

    Hade de bare vært litt nøyere med vedlikehold av en ventil eller hva det nå var på Melkøya så hadde det blitt enda mye mer.
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Norge følger trenden som "resten" av europa følger.
    Mindre goder fra staten og mer privatisering.
    Alt som var "av folket" blir lagt ut til salg eller anbud.

    Neste blir helseforsikring, som de har gjort i Nederland.
    De gikk fra felles til abligatorisk privat forsikring.
    Der må du helseforsikre deg via forsikringsselskapene. som vil ha skyhøye premier til produkter med ekstremt lav dekning.
    Les... du betaler deg fattig for at de kan forsikre deg, med miljarder i overskydd selvfølgelig.

    Bare vent...

    Mer EU, mer globalisering, mer privatisering, Norge på salg...
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Er det noen kloke hoder her som kan forklare hvorfor det i skrivende stund går ca. 900MW fra NO1 til SE3 når timeprisen er identisk i begge disse områdene?
    NO1 er jo ikke akkurat et overflødighetshorn av transporterbare elektroner.
    Dersom kraften skal flyte dit hvor prisen er høyest skulle vel logisk sett overføringen vært 0 akkurat nå?

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Er det noen kloke hoder her som kan forklare hvorfor det i skrivende stund går ca. 900MW fra NO1 til SE3 når timeprisen er identisk i begge disse områdene?
    NO1 er jo ikke akkurat et overflødighetshorn av transporterbare elektroner.
    Dersom kraften skal flyte dit hvor prisen er høyest skulle vel logisk sett overføringen vært 0 akkurat nå?

    det strømmer videre til SE5 som har høyere priser.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan passer det sammen med tidenes jackpot for AS Norges statskasse, på bekostning av private husholdninger og bedrifter?

    Passer veldig godt. Staten opptrer i økende grad som om de var en privatkapitalist og alt er en følge av blind globaliseringsideologi; racet mot høyest mulig utbytte på bekostning av de nederst ved bordet...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Passer veldig godt. Staten opptrer i økende grad som om de var en privatkapitalist og alt er en følge av blind globaliseringsideologi; racet mot høyest mulig utbytte på bekostning av de nederst ved bordet...
    Men hvis overføring av penger fra private husholdninger til offentlig felleskasse nå er «privatisering» fordi staten opptrer som om den var en privatkapitalist, burde ikke det samme gjelde andre innbetalinger til staten også? Kan jeg kreve lavere skatt for å stoppe denne forferdelige «privatiseringen» av mine penger til statskassen? Det er jo fortsatt mine lønnsinntekter som inndras til den samme felleskassen, enten det går via Skatteetaten eller via Statnett og Statkraft.
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Grunnet skyhøye strømpriser så utgår sangen
    Nu tennes tusen julelys, fra julegudstjenesten denne julen. 🕯🕯🕯
    Den vil bli erstattet av Åge Aleksandersens
    Når mørket no har senka sæ. 🌑
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Vårens lønnsforhandlinger kan bli spennende når vanlige folk skal beholde (og helst øke) kjøpekraften.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    723
    Det blir ikke mye igjen i Norge nei, men det er kanskje samme journalisten som meldte at Støre tar halve strømregningen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Det blir ikke mye igjen i Norge nei, men det er kanskje samme journalisten som meldte at Støre tar halve strømregningen?
    Det er faktorfeil på 1000 i konverteringen når han skal relatere det til noe folk har et forhold til, nemlig kWh.

    For å eksportere så mange kWh på en uke måtte Norge hatt ca 6050 av de kablene vi har til UK i dag som står på full eksport hele tiden, evt 3025 etter at kapasiteten dobles ved nyttår.

    711GWh er sikkert korrekt, men det tilsvarer ikke over 700 milliarder kWh.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er faktorfeil på 1000 i konverteringen når han skal relatere det til noe folk har et forhold til, nemlig kWh.

    For å eksportere så mange kWh på en uke måtte Norge hatt ca 6050 av de kablene vi har til UK i dag som står på full eksport hele tiden, evt 3025 etter at kapasiteten dobles ved nyttår.

    711GWh er sikkert korrekt, men det tilsvarer ikke over 700 milliarder kWh.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Store tall kan fortsatt være utfordrende (fra samme sak i Nettavisen, hvor den første feilen som sagt er rettet)

    Netto eksport fra Norge i forrige uke var 711 GWh - eller rettere sagt 711.221.800 kWh.

    For å sette dette i perspektiv: Det er nok til å holde en million panelovner på 1000 watt gående døgnet rundt i over 8 år.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn