Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er ikke en "enten eller" diskusjon.

    Jeg tror Norge i dag har 19 utenlandsforbindelser. Frem til de 2 siste har dette tjent oss godt. Vi har hatt denne utvekslingen med utlandet i over 50 år.

    De 2 siste har ingenting med forsyningssikkerhet å gjøre. De er til for å drive butikk.

    Det er den store kapasiteten disse medfører, som ødelegger hele greia.
    Men alle de andre forbindelsene er mot land som er nært knyttet til eu's kraftregime, Sverige og Danmark altså. Prisen er roughly den samme i Sverige som i Norge nå.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er hyggelig for deg at du har god økonomi, men mange er ikke i en slik situasjon. Mange med enebolig er forgjeldet over pipa; jfr den gallopperende prisutviklingen i byene og gjennomsnitts lønn samt at stadig flere lever alene. Månedlige utgifter som øker med hundrevis av prosent er de fleste ikke forberedt på.....
    Å eie en bolig belånt til over pipa og ikke i stand til å dekke en ekstra utgift på et par tusen lapper er ingen god strategi. Man kan ikke bygge systemer basert på noen som ikke kan håndtere privatøkonomi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det er hyggelig for deg at du har god økonomi, men mange er ikke i en slik situasjon. Mange med enebolig er forgjeldet over pipa; jfr den gallopperende prisutviklingen i byene og gjennomsnitts lønn samt at stadig flere lever alene. Månedlige utgifter som øker med hundrevis av prosent er de fleste ikke forberedt på.....
    Om man bor alene bor man, eller bør man, formodentlig bo i en leilighet. Da er det høyst begrenset hvor mye strøm det er mulig å bruke og forbuket bør være en brøkdel av noen som bor i en enebolig med familie.

    Jeg vil også påstå at å flytte i enebolig til gjeld langt oppover pipa er særdeles risikabelt, og at kraftpriser er en av de minste risikoene man da har utsatt seg for i forhold til alt annet som kan gå galt og som koster masse penger. Hva skal man gjøre om Norges Bank finner på å sette opp styringsrenta en tre-fire-fem ganger? Har man 3 mill i lån koster et prosentpoengs renteoppgang 23.400 kroner i året etter skatt. Banken mener man skal tåle 5 ganger dette for å låne deg pengene i utgangspunktet, og da ikke som en engangshendelse men på permanent basis.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Om man bor alene bor man, eller bør man, formodentlig bo i en leilighet. Da er det høyst begrenset hvor mye strøm det er mulig å bruke og forbuket bør være en brøkdel av noen som bor i en enebolig med familie.

    Jeg vil også påstå at å flytte i enebolig til gjeld langt oppover pipa er særdeles risikabelt, og at kraftpriser er en av de minste risikoene man da har utsatt seg for i forhold til alt annet som kan gå galt og som koster masse penger. Hva skal man gjøre om Norges Bank finner på å sette opp styringsrenta en tre-fire-fem ganger? Har man 3 mill i lån koster et prosentpoengs renteoppgang 23.400 kroner i året etter skatt. Banken mener man skal tåle 5 ganger dette for å låne deg pengene i utgangspunktet, og da ikke som en engangshendelse men på permanent basis.

    Det kan du gjerne si, men det er realitetene. Sjekk hva boliger koster og hva folk faktisk tjener. Svært mange er forgjeldet over pipa. Vi har jo tillatt et løpsk boligmarked også her i landet....
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Boligmarkedet er jo løpsk delvis fordi mange låner over pipa, man er ikke pliktig til å kjøpe bolig i pressområdet eller å kjøpe bolig i det hele tatt. Hvertfall ikke bolig man egentlig ikke har råd til å sitte med. Man kan ikke alltid løpe fra det personlige ansvaret og peke fingeren i alle andre retninger.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.955
    Men alle de andre forbindelsene er mot land som er nært knyttet til eu's kraftregime, Sverige og Danmark altså. Prisen er roughly den samme i Sverige som i Norge nå.
    Du skrev noe om å ikke ha samarbeid/forbindelser med andre land - det er en avsporing - som både NVE og Statkraft har brukt flittig. Elendige og uaktuelle argument - fint å bruke på noen som ikke kjenner til hvordan systemet faktisk er. Litt stråmann.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Gjelder visst mest damer.

    Tror det må være noe av det dummeste jeg har lest her inne.


    Ta gjerne en kraftig redigering der Ingeniøren - ingen som har sitert deg enda.
    Synes du kan spare deg for å sensurere andres meninger !

    Min epistel er nok et resultat av å ha jobbet i 40 år pluss, alltid betalt min skatt og regninger og ikke ligget noen til byrde - uten et eneste takk fra det offentlige eller andre. Vi bor i verdens beste land, men allikevel har vi blant verdens høyeste andel trygdede og rundt det dobbelte av et sammenliknbart land som Sverige. Henger jo ikke sammen men mindre noen ikke er syke, bare late. Vil du ikke jobbe så kan du det, fordi du kan i Norge. Holder du på lenge nok så finner du nok en lege som vil gi deg de rette papirene. Da får du i dette tilfellet gratis strøm som takk fra det offentlig. Om det blir et godt liv betviles meget sterkt :unsure:.

    Men la denne diskusjonen ligge - her diskuterer vi strøm priser !
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Ja, det har det også vært helt til nå. Nå er det ikke det. Så får man se hva fremtiden bringer.

    Poenget mitt er at som boligeier, og spesielt om man har en litt større bolig av den eldre typen så må man være i stand til å takle en del utgifter som plutselig kommer og noen av de kan være store, til dels svært store om man er skikkelig uheldig. I år har jeg byttet en del panelbord på huset og malt halve huset. Det har kostet ca 18k i materialer og da gjorde jeg all jobben selv og jeg eier også et lite stillas jeg har jobbet fra så slapp å leie det eller lift. Dette kunne sikkert ventet et år til, men før eller siden måtte det gjøres. Neste år skal jeg male andre halvdel av huset og det blir noen tusenlapper i maling og kanskje noe materiale om jeg må bytte bord der også. Så var også feieren på besøk og vi fikk pålegg om å sette inn stålrør i den ellers fullt fungerende ikke-brannfarlige (i følge samme feier) skorsteinen vi allerede hadde. Det ble ca 38.000 penger. Opp gjennom årene har jeg byttet et dusjkabinett, en oppvaskmaskin har røktet, en stekeovn tok kvelden, et kjøleskap takket for seg, en termostat til varmekablene røk, oljefyren måtte kastes ut og så burtetter. Det koster faktisk en hel del å eie et hus og kontantstrømmen for vedlikehold er høyst reell mens verdistningingen på den samme boligen er mer av akademisk interesse så lenge man ikke skal flytte derfra. Jeg har ennå ikke hatt store uforutsette utgifter på bilen, men det kommer vel også etter hvert og da kan det fort gå noen titusenapper med litt uflaks.

    Siden ingen ting av dette har ledet oss ut i noe varig uføre så gjør heller ikke noen tusenlapper på strømregningen ekstra det. Det er, som alt det overstående, utgifter jeg helst skulle vært uten siden jeg kan tenke meg svært mye annet jeg heller ville bruke pengene på. Men det er heller ikke kroken på døra.
    Tror du at de som sliter mest med høye strømregningen bor i en stor villa på beste Vest-kant? De bor nok heller i en leid kjellerleilighet langt utenfor pressområdene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Da har Elvia endelig fått fingeren ut og sluppet sine nye tariffer som skal gjelde fra nyttår. Å gå hardt inn for å havne på et trinn lavere enn man ellers ville gjort her blir virkelig for spesielt interesserte...

    elvia.JPG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Tror du at de som sliter mest med høye strømregningen bor i en stor villa på beste Vest-kant? De bor nok heller i en leid kjellerleilighet langt utenfor pressområdene.
    Nei. Men nå virker det som om alle mener at de sliter med strømregningen. Fra SV foreslås støtte til alle som tjener under 5-600.000 kroner i året. Jeg synes vel det er smått underlig om noen i en slik situasjon ikke takler en uforutsett utgift i den størrelsesorden det (så langt) er snakk om. Dersom man for å være litt flåsete sier at bokostnader er faste utgifter + lånekostnad + elektrisk energi så er summen av dette for tiden langt lavere enn hva man presumtivt skal være i stand til å takle for å i det hele få lån. Tjener man 600k kan man i utgangspunktet få låne opptil 3 millioner kroner.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Men nå virker det som om alle mener at de sliter med strømregningen. Fra SV foreslås støtte til alle som tjener under 5-600.000 kroner i året. Jeg synes vel det er smått underlig om noen i en slik situasjon ikke takler en uforutsett utgift i den størrelsesorden det (så langt) er snakk om. Dersom man for å være litt flåsete sier at bokostnader er faste utgifter + lånekostnad + elektrisk energi så er summen av dette for tiden langt lavere enn hva man presumtivt skal være i stand til å takle for å i det hele få lån. Tjener man 600k kan man i utgangspunktet få låne opptil 3 millioner kroner.
    Mye enig, men problemet er at veldig mange er dårlige på planlegging og dårlige på økonomi. Tenk bare på det at etterspørselen etter fritidsboliger og båter gikk i taket fordi folk fikk økt kjøpekraft som følge av lavere rente…det er jo et sjansespill for å si det forsiktig. Strømprisene om dagen tilsvarer et rentehopp på omlag 1,5% for mange husholdninger leste jeg nylig. Vel vel, sa får man jo testet om det tåles. Mange får utfordringer det er sikkert, selvforskyldt eller ikke.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Da har Elvia endelig fått fingeren ut og sluppet sine nye tariffer som skal gjelde fra nyttår. Å gå hardt inn for å havne på et trinn lavere enn man ellers ville gjort her blir virkelig for spesielt interesserte...
    Dagens gladsak! Jeg har ikke noe forhold til om vi bruker mye eller helt passe med strøm, men har lurt på om jeg bør tenke på nye fastleddprisingen siden bergvarmepumpa knekker inn alt fra 8 kw til 13 kw (som jeg har lagt merke til) når den drar til. Basert på den oversikten slår jeg fra meg det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange innlegg her har en nokså umiskjennelig eim av "hvis bare alle var som meg"....... Basert på hva jeg hører i min egen omgangskrets, så har vel feks en gjennomsnittlig god uføretrygdet person kanskje et sted rundt 18-20.000 kr netto pr måned. Her koster en enkel kommunal leilighet 8000 pr måned... så kommer feks tlf og TV, som stort sett koster minst en tusenlapp.... Her i kommunen tror jeg leietakre selv må betale renovasjon - 500kr/mnd... så kommer diverse andre faste og nødvendige utgifter, feks forsikring, mulige medisinutgifter osv osv... 1-2.000 pr. måned.... Legg så på strømreginga, som normalt bør være under en tusenlapp i måneden... og som plutselig øker til 3000+++ Regn så ut hvor mye vedkommende har igjen til alminnelig livsopphold...

    Svært mange ufaglærte arbeidstakere i fast jobb ligger rundt 400-450.000 kr/år..... legg til feks bilhold i regenstykkket over ( her er stort sett lite eller ingen offentlig transport som passer med jobb)..... så blir regnestykket ikke så veldig forskjellig fra det over....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    ^ Ta også med enslige mødre/fedre med en deltidsstilling innen eksempelvis omsorg, renhold eller varehandel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Dagens gladsak! Jeg har ikke noe forhold til om vi bruker mye eller helt passe med strøm, men har lurt på om jeg bør tenke på nye fastleddprisingen siden bergvarmepumpa knekker inn alt fra 8 kw til 13 kw (som jeg har lagt merke til) når den drar til. Basert på den oversikten slår jeg fra meg det.
    Jeg synes vel dette fremstår som ren komikk. For vår del ligger vi på 5-10 eller 10-15, tror aldri vi har vært over 15 som jeg kan se. Det er altså et reelt poensiale for å spare/få en ekstrakostnad på 95 kroner i måneden på effektleddet og om man utvikler en sinnrik plan og kjøper noen dingser for å gjennomføre dette konsekvent men bommer en enkelt time i løpet av måneden og havner kun 0.1kW over grensen så er alt umsonst.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det kan du gjerne si, men det er realitetene. Sjekk hva boliger koster og hva folk faktisk tjener. Svært mange er forgjeldet over pipa. Vi har jo tillatt et løpsk boligmarked også her i landet....
    For alle de som har mye gjeld - så sparer de langt mer på unormalt lav rente enn ekstraregningen vil koste.

    Har man 4 millioner i gjeld - så bør man vel ta høyde for 3 % høyere rente enn vi har i dag - da har du 120 000,- til å betale (ekstra) strømregning med.

    Men, det er sure penger. Vi bruker jævla mye strøm - så det blir en del tusenlapper som ryker nå i vinter.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Jeg synes vel dette fremstår som ren komikk. For vår del ligger vi på 5-10 eller 10-15, tror aldri vi har vært over 15 som jeg kan se. Det er altså et reelt poensiale for å spare/få en ekstrakostnad på 95 kroner i måneden på effektleddet og om man utvikler en sinnrik plan og kjøper noen dingser for å gjennomføre dette konsekvent men bommer en enkelt time i løpet av måneden og havner kun 0.1kW over grensen så er alt umsonst.
    Enig. Skulle jeg begynt med dette måtte det vært fordi jeg trengte en hobby.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nei. Men nå virker det som om alle mener at de sliter med strømregningen. Fra SV foreslås støtte til alle som tjener under 5-600.000 kroner i året. Jeg synes vel det er smått underlig om noen i en slik situasjon ikke takler en uforutsett utgift i den størrelsesorden det (så langt) er snakk om. Dersom man for å være litt flåsete sier at bokostnader er faste utgifter + lånekostnad + elektrisk energi så er summen av dette for tiden langt lavere enn hva man presumtivt skal være i stand til å takle for å i det hele få lån. Tjener man 600k kan man i utgangspunktet få låne opptil 3 millioner kroner.
    Jeg ser ingen for å la være å være raus. Det er bedre å feile på denne siden av regnestykket enn på den andre.

    Hvor lavt skal vi gå for å sikre at kun verdige og ingen uverdige får? De som tjener under 400k? De som tjener under 350k?

    Mange blir skylt ut med badevannet da.

    Ingenting i veien å si at de som tjener under snitt får en ekstra skattelette i form av direkteoverføring.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg ser ingen for å la være å være raus. Det er bedre å feile på denne siden av regnestykket enn på den andre.

    Hvor lavt skal vi gå for å sikre at kun verdige og ingen uverdige får? De som tjener under 400k? De som tjener under 350k?

    Mange blir skylt ut med badevannet da.

    Ingenting i veien å si at de som tjener under snitt får en ekstra skattelette i form av direkteoverføring.
    Det komme nesten garantert til å komme en eller annen form for helikopterpenger så da koker det ned til hvordan dette skal fordeles eller avgrenses. Problemet er at det ikke nødvendigvis er veldig godt samsvar mellom inntekt og strømforbruk, i området la oss si 4-600k i inntekt så har folk svært ulike boformer, ulik familiesituasjon osv så det blir sannsyneligvis bråk nesten uansett hvordan man gjør det eller legger inntektsgrensen. Og om man setter en eller anen binær grense ved en eller annen inntekt så utgjør det veldig mye om man er like over eller like under.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For alle de som har mye gjeld - så sparer de langt mer på unormalt lav rente enn ekstraregningen vil koste.

    Har man 4 millioner i gjeld - så bør man vel ta høyde for 3 % høyere rente enn vi har i dag - da har du 120 000,- til å betale (ekstra) strømregning med.
    I anledning høye strømpriser har jeg ryddet litt og tent opp i ovnen med gamle selvangivelser og kontoutskrifter. På 90-tallet var det 10 % rente på bankkonto og 13 % rente på boliglån. Jeg hadde som tommelfingerregel at en million i lån koster ti tusen i måneden. Nå har rentene falt nokså konstant siden da, men det bygde på en antagelse om at inflasjonen fra 1970- og -80-tallet var et løst problem og ikke ville komme tilbake. Høye renter var sentralbankenes metode for å knekke inflasjonsspiralen. Pengemengden nå ser ut til å være mer enn tilstrekkelig, og da er styringsrenten sentralbankenes verktøy for å tørke opp det overflødige. Om tendensen til økende priser på "alt" nå går over til en forventning om fortsatt økende priser og reell inflasjon over et år eller to, tipper jeg det verktøyet kommer frem fra skuffen igjen ganske fort. Det kan være en større risiko for den enkeltes økonomi enn strømprisene, og da er det lite sjanse for helikopterpenger som kompensasjon.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Nå var inflasjonen også høy på den tiden, så det de betalte ekstra i rente kan sammenlignes med å betale høye avdrag i dag. Verdien av lånene sank fort.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    I anledning høye strømpriser har jeg ryddet litt og tent opp i ovnen med gamle selvangivelser og kontoutskrifter. På 90-tallet var det 10 % rente på bankkonto og 13 % rente på boliglån. Jeg hadde som tommelfingerregel at en million i lån koster ti tusen i måneden. Nå har rentene falt nokså konstant siden da, men det bygde på en antagelse om at inflasjonen fra 1970- og -80-tallet var et løst problem og ikke ville komme tilbake. Høye renter var sentralbankenes metode for å knekke inflasjonsspiralen. Pengemengden nå ser ut til å være mer enn tilstrekkelig, og da er styringsrenten sentralbankenes verktøy for å tørke opp det overflødige. Om tendensen til økende priser på "alt" nå går over til en forventning om fortsatt økende priser og reell inflasjon over et år eller to, tipper jeg det verktøyet kommer frem fra skuffen igjen ganske fort. Det kan være en større risiko for den enkeltes økonomi enn strømprisene, og da er det lite sjanse for helikopterpenger som kompensasjon.
    Nå spør jeg kanskje litt dumt, men likevel; vil ikke reell inflasjon også innebære "tilsvarende" lønnsøkning?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå spør jeg kanskje litt dumt, men likevel; vil ikke reell inflasjon også innebære "tilsvarende" lønnsøkning?
    Jo, eller ihvertfall en forventning om det, men den vil som alt annet slå ujevnt ut. Noen av oss husker kanskje fortsatt 1970-tallets "stagflasjon" som kombinerte høy inflasjon, høy arbeidsledighet, og lav økonomisk vekst. Usikkerheten ved økende inflasjon og økende rente vil også føre til at bedrifter vil utsette investeringsbeslutninger og at budgivere vil være mer forsiktige i boligmarkedet, så det vil redusere økonomisk aktivitet (noe som er litt av poenget med å øke rentene). Det vil i sin tur føre til en økende arbeidsledighet, og formodentlig en del historier av samme type som sist rentene var veldig høye på tidlig 1990-tall. Det er ikke bare stas å sitte med et hus, miste jobben, og oppdage at huset nå er mindre verdt enn utestående på lånet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå var inflasjonen også høy på den tiden, så det de betalte ekstra i rente kan sammenlignes med å betale høye avdrag i dag. Verdien av lånene sank fort.
    Sant. Det var en generasjon som satt med rimelige fastrentelån i Husbanken og fikk lånene inflatert vekk av seg selv. Punke-generasjonen hadde noen velvalgte ord om det. Dessertgenerasjonen som trakk stigen opp etter seg. Og så kom Reagan, Thatcher og jappetiden, og det var et rentesjokk som brøt inflasjonsspiralen og markerte den overgangen.

    Når folk drømmer seg tilbake til 1970-tallets markedsreguleringer tviler jeg egentlig på om de husker eller vet hvordan det egentlig var. Sett på The Clash, The Specials eller DumDum Boys på tilstrekkelig høyt volum, og se om noe demrer.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mange som "skryter" av hvor høye renter de tålte for 30-40 år siden glemmer at fradraget for renter på skatten var på et helt annet nivå enn i dag, men det er en annen diskusjon forsåvidt. 60% fradrag hadde man i alle fall på et tidspunkt, og det ble vel litt krise når man nærmest over natten endret dette til halvparten eller deromkring. Uansett før min tid som "gjeldsslave" Jeg tok mitt første boliglån i -94 og renten var 7,5%, fradraget var 28%
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Muligens en radikal spådom, men jeg tror ikke det vil bli bygget noen flere utenlandsforbindelser med det første.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser ingen for å la være å være raus. Det er bedre å feile på denne siden av regnestykket enn på den andre.

    Hvor lavt skal vi gå for å sikre at kun verdige og ingen uverdige får? De som tjener under 400k? De som tjener under 350k?

    Mange blir skylt ut med badevannet da.

    Ingenting i veien å si at de som tjener under snitt får en ekstra skattelette i form av direkteoverføring.
    Når det gjelder penger så er det da ingen som er uverdige til å motta litt støtte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mange som "skryter" av hvor høye renter de tålte for 30-40 år siden glemmer at fradraget for renter på skatten var på et helt annet nivå enn i dag, men det er en annen diskusjon forsåvidt. 60% fradrag hadde man i alle fall på et tidspunkt, og det ble vel litt krise når man nærmest over natten endret dette til halvparten eller deromkring. Uansett før min tid som "gjeldsslave" Jeg tok mitt første boliglån i -94 og renten var 7,5%, fradraget var 28%
    Litt av poenget er vel kanskje at jeg ikke tålte så veldig høye renter på så veldig høyt lån da jeg var ung og blakk, så jeg kjøpte et relativt rimelig oppussingsprosjekt ute i provinsen heller enn noe allerede shipshape i sentrum. Når forutsetningene etterhvert endret seg var det fortsatt ikke så dumt. Hvis man nå har plassert seg i motsatt situasjon og lånt over pipa for å bo sentralt kan det bli litt mer beklemmende om forutsetningene endrer seg motsatt vei. Der ligger det en risiko som jeg håper folk er klar over før den eventuelt glefser til.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Rentefradraget ( og andre fradrag) gikk i sin helhet til fradrag i skattbar inntekt med det gamle systemet, slik at høye renter faktisk ga en med sosial profil enn dagens fradrag i skatt.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Svært mange ufaglærte arbeidstakere i fast jobb ligger rundt 400-450.000 kr/år..... legg til feks bilhold i regenstykkket over ( her er stort sett lite eller ingen offentlig transport som passer med jobb)..... så blir regnestykket ikke så veldig forskjellig fra det over....
    Du tar hardt i. Mange av disse tjener under 400 000kr. Så annonse for stilling som postbud her. Det var godt under 400 000kr ja....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022

    Energi Norge, interesseorganisasjon for kraftnæringen, har regnet ut at staten og vannkraftkommunene i år vil få cirka 39 milliarder i økte inntekter mot 2020, som var et år med unormalt lave strømpriser. Mot et normalår som i 2018 og 2019, vil inntektene for staten og kommunene i år bli rundt 15 milliarder kroner høyere.

    – De har i hvert fall ikke tatt for hardt i, tvert imot, sier Tor Reier Lilleholt, analysesjef i strømanalyseselskapet Volue om Energi Norges beregning.

    Han mener Energi Norge blant annet har vært veldig forsiktige i sine anslag både for gjennomsnittlig strømpris i år og på utbytte og merverdiavgift
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror litt av problemet er at folk har vanskelig å fatte forskjellen på million og milliard. Det er ikke så lenge siden venstresiden argumenterte med at stort sett alle valgløfter skulle finansieres med å beskatte millionlønner og/eller millionformuer, med stemmen dirrende av moralsk harme over rikfolket.

    Fint det, men det er ca 40000 personer i Norge som tjener over to millioner i året. Hvis man klasket på en flat skatt på en million kroner på alle inntekter over to millioner kroner på toppen av alle eksisterende skatter ville man få 40000 millioner, et ramaskrik, og massive forsøk på å tilpasse seg den endringen.

    Det er omtrent samme beløp som de 39000 millionene i økte offentlige strøminntekter fra i fjor til i år, men nå er det også vanlige folks tur til å ta sin del av den statlige og kommunale regningen. Den finansierte jo forliket med SV om statsbudsjettet, så det er vel bare rett og rimelig?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Statens "windfall" tilsvarer da altå ca 2800 kroner pr nordmann. Mer om man inkluderer kommunenes ekstrainntekter. Men mva er litt fishy å telle med, i alle fall fullt ut, siden mva på strøm til en viss grad erstatter mva på andre varer og tjenester man ville konsumert dersom man ikke måtte bruke de pengene på å betale mva på strømregningen. Jeg vet ikke helt hvordan de pleier å estimere slikt i offentlige budsjetter, men dersom en betydelig mengde penger i befolkningen som tidligere gikk til alt mulig annet istedenfor blir brukt på å betale strømregningen så blir andreordenseffektene ganske store.

    Det er strengt tatt det geniale med helikopterpenger i en slik sammenheng. Det kommer til å komme og det blir spennende å se hvordan det legges opp. For det første må det være snakk om en del penger pr husholdning for at det skal monne og dersom man setter en eller annen binær grense for inntekt så innfører man i praksis en helt vilkårlig diskontinuitet i skattestystemet der det fort blir viktig å havne på korrekt siden av den fordelingen i den grad man kan tilpasse det litt. Og hvillen inntekt skal man forresten bruke? Forrige år? Aktuell måned? Snittlønn siste tre år? Og uansett hvor man legger en slik grense vil det bli et helvetes bråk fra de som akkrurat havner på feil side med mindre det blir en eller annen gradvis avtrapping oppover.

    Jeg tror ikke de som jobber med dette i FinDep og omegn kommer til å ha veldig mye hår igjen på hodet.

    Blir ikke overrasket om det til slutt ender med generelle helikopterpenger pr. husstand.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    For alle de som har mye gjeld - så sparer de langt mer på unormalt lav rente enn ekstraregningen vil koste.

    Har man 4 millioner i gjeld - så bør man vel ta høyde for 3 % høyere rente enn vi har i dag - da har du 120 000,- til å betale (ekstra) strømregning med.

    Men, det er sure penger. Vi bruker jævla mye strøm - så det blir en del tusenlapper som ryker nå i vinter.
    De færreste utenom feite 50 åringer med nedbetalte boliger som kan hoste opp 10 000 kr Per måned uten at det går utover noe vesentlig . De færreste av de nyetablerte har en slik buffer. Dette er krise for mange og da snakker jeg ikke om at sydenferien ryker, det blir barn uten vinterklær eller julepresanger i år
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Inntektene fra strømeksporten er strengt tatt lommerusk i forhold til gasseksporten. På Desemberkonferansen ble det opplyst om dagsinntekt fra Nyhamna på 597 millioner sist mandag.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ja gass er 3 mrd om dagen minus kostadene
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De færreste utenom feite 50 åringer med nedbetalte boliger som kan hoste opp 10 000 kr Per måned uten at det går utover noe vesentlig . De færreste av de nyetablerte har en slik buffer. Dette er krise for mange og da snakker jeg ikke om at sydenferien ryker, det blir barn uten vinterklær eller julepresanger i år
    Voff skrev om de som hadde gjeld til pipa. Har du mye gjeld - og ikke greier å betale litt ekstra strøm når lånerenten er godt under 2% så har du satt deg i en veldig dårlig økonomisk situasjon.

    Jeg ser vel heller ikke poenget med at man skal velge størst mulig tall hele tiden. Hvilken strømpris og forbruk har du lagt til grunn for 10 000 i ekstra strømregning pr måned?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Voff skrev om de som hadde gjeld til pipa. Har du mye gjeld - og ikke greier å betale litt ekstra strøm når lånerenten er godt under 2% så har du satt deg i en veldig dårlig økonomisk situasjon.

    Jeg ser vel heller ikke poenget med at man skal velge størst mulig tall hele tiden. Hvilken strømpris og forbruk har du lagt til grunn for 10 000 i ekstra strømregning pr måned?
    Hvis jeg tar utgangspunkt i egen bolig (220m2, TEK10, ingen varmepumpe) så er differansen mellom en sommermåned og en kald vintermåned inntil 2000 kWh så med en snittpris på 3-4 kroner over normalen nærmer man seg. Litt eldre hus så er man fort på den merkostnaden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men så mye har da ikke prisen økt. For november var den i snitt 1,86 kr/kWh med nettleie og avgifter i Sør-Norge. Den var ekstremt lav i fjor, bare 62 øre mit alles ettersom strømmen på NordPool var tilnærmet gratis, mens mer normale 2019 hadde en snittpris på 1,08 kr/kWh.

    La oss si at den har økt med ca 80 øre over etslags normalnivå, og da forutsetter regnestykket et forbruk på 12500 kWh/mnd. Selv brukte jeg ca 3200 kWh i november, og det er et stort, gammelt hus og med to elbiler.

    I november 2019 brukte jeg ca 4100 kWh, forresten, så det er mulig det er en viss priselastisitet i form av vedfyring her. Felte tilfeldigvis et par digre graner på tomten i sommer og kløyvde opp til ved, holder nok gjennom denne vinteren og kanskje neste.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn