Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Norges redningsplanke....??

    Jacob Wallenberg: Vi behöver kärnkraften
    UPPDATERAD IDAG 18:15 PUBLICERAD IDAG 18:10
    Sverige behöver bygga nya kärnkraftverk för att klara elförsöjningen. Det säger företagsledaren Jacob Wallenberg som också öppnar för att investera i ny kärnkraft om de politiska förutsättningarna var de rätta.
    – Jag skulle absolut titta på det, säger han i SVT:s 30 minuter.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Politikerne kappes på Dagsrevyen om å gi strøm-penger tilbake til folket. Frp leder for øyeblikket med 4000 kroner i kontantsjekk til hver husstand.

    4000 er jo småpenger for staten. Når andre land (USA) kunne ta opp mer statsgjeld for å gi 20000 i coronastøtte til innbyggerne, måtte vi kunne ta av overskuddet til Statskraft og skrape bittelitt i overflata i oljefondet for å gi kontantsjekker til folket. Noe annet er uforståelig.

    Det skaper jo ikke inflasjon heller. Sånn som nå går det ut over næringene som leverer fornøyelser til innbyggerne. Det er de som blir taperne når folket må bruke ekstra tusenlapper hver måned til energi.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Politikerne kappes på Dagsrevyen om å gi strøm-penger tilbake til folket. Frp leder for øyeblikket med 4000 kroner i kontantsjekk til hver husstand.

    4000 er jo småpenger for staten. Når andre land (USA) kunne ta opp mer statsgjeld for å gi 20000 i coronastøtte til innbyggerne, måtte vi kunne ta av overskuddet til Statskraft og skrape bittelitt i overflata i oljefondet for å gi kontantsjekker til folket. Noe annet er uforståelig.

    Det skaper jo ikke inflasjon heller. Sånn som nå går det ut over næringene som leverer fornøyelser til innbyggerne. Det er de som blir taperne når folket må bruke ekstra tusenlapper hver måned til energi.
    Det skal bli interessant å se hvor dette ender. Etter hvert kommer de relevante størrelsene til å bli kjent - som at Norge selger gass ti Europa for rundt 3 milliarder kroner om dagen for tiden og at staten i 2019 tok inn 65 milliarder fra kraftbransjen og det kommer til å bli veldig mye mer i år. Det kommer til å bli pedagogisk umulig for en politiker å stå på fjernsyn og si at det er som det skal være og at det er for dyrt å gjøre ditt og datt.

    Det blir en underholdende vinter, om ikke annet.
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    795
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Tja, det var jo en her på forumet som uttalte at disse økte strømprisene var ikke mer enn en irritasjon.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Tja, det var jo en her på forumet som uttalte at disse økte strømprisene var ikke mer enn en irritasjon.
    Alt er relativt. Det er mange i Norge som takler dette helt greit og en del som vil slite. Bråk blir det uansett og det må politikere forholde seg til. Det er også garantert en hel del som bråker som egnetlig fint har råd til dette. Det er langt innafor hva man må regne med av ufortutsette utgifter om man eier et hus f.eks. Eller om boliglånsrentene skulle stige. Eller noe annet.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    De fleste vanlige husholdninger klarer jo noen tusenlapper i uforutsette utgifter helt fint
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Men når noen tusenlappers økning blir månedlige halve året, da får vi et tydligere (lønns)klasseskille, et dårligere samfunn og økt grad av politisk ustabilitet. Jeg irriterer meg minst like mye over den konstante avgiftsøkningen på øl og tobbakk, som jeg gjør over strømprisen. Men skyhøye strømpriser er krise for samfunnet som helhet imo.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    For min del skal det mye til at summen av rentekostnad, strøm og drivstoff blir høyere enn i 2019, så dette skal nok gå helt fint selv om det blir et par friske strømregninger fremover.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Men når noen tusenlappers økning blir månedlige halve året, da får vi et tydligere (lønns)klasseskille, et dårligere samfunn og økt grad av politisk ustabilitet.
    For å få en veldig høy strømregning så må man disponere en viss mengde bolig. Da vi bodde på rundt 130 kvadratmeter på Fronger med teknisk standard fra omtrent 1896 på isolasjon osv så mener jeg vi brukte ca 12.000 kWh i året. Nå har vi enebolig av godt unna moderne standard og ligger på 24-28.000 i året mest avhengig av temperatur om vinteren. Dersom en håndfull tusenlapper er nok til å velte hele lasset så lurer jeg virkelig på hva man gjør dersom en av den lange rekken av ting som kan skje med et hus skulle inntreffe eller at rentene på boliglånet skulle stige tilbake til tilnærmet normale nivåer, og som det påstås at bankene har testet at man faktisk tåler før man har fått lån i det hele.

    At dette ser helt annerledes ut for noen som faktisk og reelt lever fra hånd til munn skjønner selvsagt jeg også. Men når man gjennom tiår har blitt vant til at elektrisk energi (og vann) er omtrent det eneste som er billig her i landet sammenlignet med utlandet så blir det et visst sjokk, men det er fortsatt et stykke derfra til at det er en kollektiv krise. Men det blir fremstilt som det og det må nå politikere forholde seg til. Og som nevnt blir det ekstra pikant siden det uten unntak er det offentlige som håver inn et tårn av penger på dette og det er etter hvert de fleste klar over selv om det også i denne tråden ikke har manglet på antagelser om at det er noen slemme private kapitalistjævler som beriker seg selv nå om dagen.

    Det er i det minste en fin tid for å se hvor grådig staten faktisk er. De kunne brukt titalls milliarder på å dele ut direkte støtte og likevel ligge langt foran alt de har budsjettert med. Det offentlige Norge har fått et gigantisk "windfall" og det kommer til å komme mye krav om at dette skal deles ut igjen til de som betaler for gildet. Jeg tipper det jobbes relativt lange dager i de relevante departementene om dagen, men så langt ser politikere stort sett ut som hodeløse høns uten den fjerneste ide om hva de skal gjøre og det er de nok selv fullstendig klarer over og jeg tipper at det plager de en hel del om dagen.

    Vedums "gigantsatsing" med å kutte elavgiften med 10 øre (i praksis uansett fullfinansiert mange ganger av private husholdninger) ser stadig teitere ut for hver dag som går og det er nok han selv også klar over. Det må være et av de største poltiske mageplaskene i manns minne.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg ikke forstår er prisdannelsen. Nå er jeg bare en liten veterinær med kun begrenset forstand, men kan noen forklare meg hvorfor det er slik at dyr strøm i Tyskland/England eller hvor faen det måtte være, automatisk fører til at prisen øker i Norge? Hvor ligger automatikken her? At man kan selge en vare dyrt, er ikke da nødvendigvis det samme som at man må .

    Hva er det jeg går glipp av her? Det høres ut som om alle som uttaler seg bare vrir hendene i hjelpeløshet og sier at de ingenting kan gjøre, men er dette riktig?

    Mvh
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg ikke forstår er prisdannelsen. Nå er jeg bare en liten veterinær med kun begrenset forstand, men kan noen forklare meg hvorfor det er slik at dyr strøm i Tyskland/England eller hvor faen det måtte være, automatisk fører til at prisen øker i Norge? Hvor ligger automatikken her? At man kan selge en vare dyrt, er ikke nødvendigvis det samme som at man må .
    Mvh
    Automatikken i det er nok fordi grådigheten er satt inn i systemet som lager prisen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvis "de" selger strøm billigere til deg enn hva Frizerene er villige til å betale ser vel "vi" (blånissene) det som et rent tap å selge billigere til deg - selv om de reelt ikke taper penger på det. "Fy-ord" der i gården....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det jeg ikke forstår er prisdannelsen. Nå er jeg bare en liten veterinær med kun begrenset forstand, men kan noen forklare meg hvorfor det er slik at dyr strøm i Tyskland/England eller hvor faen det måtte være, automatisk fører til at prisen øker i Norge? Hvor ligger automatikken her? At man kan selge en vare dyrt, er ikke nødvendigvis det samme som at man må .
    Mvh
    Det er viktig å være klar over at det kun er Statnett som kan selge i et høyere prisområde. Et kraftverk kan kun selge i sitt eget prisområde og dersom naboomårdet har høyere pris (innenlands eller utenlands) så er det Statnett som tjener differansen, det er Statnetts flaksehalsinntekter.

    Aktører med magasinkraftverk har en ide om verdien av vannet i magasinene sine. Dersom de mener de kan selge til høyere priser i fremtiden så vil de holde tilbake vann - med mindre de er redd for at det skal renne over en gang i fremtiden - og legge inn relativt høye bud på Nordpool. Samtidig vil alle selge nå som prisene er svært høye og man kan stort sett anta at produskjonen er ganske nær faktisk maksium og eksporten blir høy siden prisen er enda litt høyere i det store landet utlandet.

    Prisen alle får blir satt av den marginale produsentene, dvs at nå om dagen når innenlands produksjon er høy og eksporten høy så må man ganske langt opp i stigen av bud for å få et markedskryss der produksjon er lik etterspørsel og da blir prisen høy. En del produsenter har ganske komplekse magasinsystemer og har magasiner de helst ikke vil tappe ned av ulike grunner, og når man må ta i bruk disse for å få nok produksjon så blir den marginale prisen høy. Dersom det ikke var mulig å eksportere så ville den totale etterspørselen vært noe lavere, produksjonen noe lavere og markedskrysset ville vært flyttet et stykke ned i pris. Det er alltid den marginale produsenten som setter prisen.

    Så summa summarum så er det magasinkraftverkene sin ide om verdien av vannet som setter prisen og denne ideen er påvirket av prisen i tilstøtende områder. Og nå som det er høye priser i områdene rundt så blir prisene i Norge høye. Hvordan de hadde sett på dette i en verden uten forbindelser til utlandet er det strengt tatt ingen som vet, og ditto om det ville vært fundamentalt annerldes om koblingene til Tyskland og/eller UK ikke hardde vært der. Det hadde fortsatt vært mulig å eksportere til Nederland, Sverige og Danmark. Norge har ikke eksportert spesielt mye i år historisk sett og det er ingen som er redde for at det skal gå tomt her i landet før snøsmeltingen til våren så vidt jeg vet.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er viktig å være klar over at det kun er Statnett som kan selge i et høyere prisområde. Et kraftverk kan kun selge i sitt eget prisområde og dersom naboomårdet har høyere pris (innenlands eller utenlands) så er det Statnett som tjener differansen, det er Statnetts flaksehalsinntekter.

    Aktører med magasinkraftverk har en ide om verdien av vannet i magasinene sine. Dersom de mener de kan selge til høyere priser i fremtiden så vil de holde tilbake vann - med mindre de er redd for at det skal renne over en gang i fremtiden - og legge inn relativt høye bud på Nordpool. Samtidig vil alle selge nå som prisene er svært høye og man kan stort sett anta at produskjonen er ganske nær faktisk maksium og eksporten blir høy siden prisen er enda litt høyere i det store landet utlandet.

    Prisen alle får blir satt av den marginale produsentene, dvs at nå om dagen når innenlands produksjon er høy og eksporten høy så må man ganske langt opp i stigen av bud for å få et markedskryss der produksjon er lik etterspørsel og da blir prisen høy. En del produsenter har ganske komplekse magasinsystemer og har magasiner de helst ikke vil tappe ned av ulike grunner, og når man må ta i bruk disse for å få nok produksjon så blir den marginale prisen høy. Dersom det ikke var mulig å eksportere så ville den totale etterspørselen vært noe lavere, produksjonen noe lavere og markedskrysset ville vært flyttet et stykke ned i pris. Det er alltid den marginale produsenten som setter prisen.

    Så summa summarum så er det magasinkraftverkene sin ide om verdien av vannet som setter prisen og denne ideen er påvirket av prisen i tilstøtende områder. Og nå som det er høye priser i områdene rundt så blir prisene i Norge høye. Hvordan de hadde sett på dette i en verden uten forbindelser til utlandet er det strengt tatt ingen som vet, og ditto om det ville vært fundamentalt annerldes om koblingene til Tyskland og/eller ikke hardde vært der. Det hadde fortsatt vært mulig å eksportere til Nederland, Sverige og Danmark. Norge har ikke eksportert spesielt mye i år historisk sett og det er ingen som er redde for at det skal gå tomt her i landet før snøsmeltingen til våren så vidt jeg vet.
    Ok, takk.

    Hvem er det som legger inn bud? Er det strømkjøpere som byr på strømmen for å dekke sitt behov, eller er det kraftprodusentene som byr for å bli kvitt sine varer?

    Er det en slags auksjonsvirksomhet?

    mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Ok, takk.

    Hvem er det som legger inn bud? Er det strømkjøpere som byr på strømmen for å dekke sitt behov, eller er det kraftprodusentene som byr for å bli kvitt sine varer?

    Er det en slags auksjonsvirksomhet?
    Ja det er en auksjon.

    Forbrukre legger inn bud for kjøp og produsenter for salg, begge deler time for time i alle prisområdene. Veldig mange bud for forbruk er helt insensitive for pris, for eksempel de som kjøper for husholdningene siden de vet at husholdninger vil forbruke uansett hva prisen er. På andre siden selger vind- og elvekraftverk uansett hva prisen er siden de ikke kan lagre energien til senere. Så det koker ned til hvor stor etterspørselen er på ene siden og hvor magasineierene er villige til å selge på andre siden. Der kurven for forbruk gitt en pris møter kurven for tilbud gitt pris for samme volum på begge sider blir prisen (markedskrysset). Det er eneste sted det er mulig å få produksjon lik konsum.

    Det er ingen utlendinger som legger inn bud i Norge.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er en auksjon.

    Forbrukre legger inn bud for kjøp og produsenter for salg, begge deler time for time i alle prisområdene. Veldig mange bud for forbruk er helt insensitive for pris, for eksempel de som kjøper for husholdningene siden de vet at husholdninger vil forbruke uansett hva prisen er. På andre siden selger vind- og elvekraftverk uansett hva prisen er siden de ikke kan lagre energien til senere. Så det koker ned til hvor stor etterspørselen er på ene siden og hvor magasineierene er villige til å selge på andre siden. Der kurven for forbruk gitt en pris møter kurven for tilbud gitt pris for samme volum på begge sider blir prisen (markedskrysset). Det er eneste sted det er mulig å få produksjon lik konsum.

    Det er ingen utlendinger som legger inn bud i Norge.
    OK. Skjønner litt mer.

    Har googlet litt, og har fått med meg at Statnett er en av eierne i Northpool, og soper inn inntektene med overføring av kraft fra , la oss si, BKK sine kraftverk til kjøpere i andre enden av den danske undersjøledningen. Eier er Olje- og Energidepartementet.

    -Er det der de store statlige inntektene oppstår?

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    -Er det der de store statlige inntektene oppstår?
    Tror ikke det, det er nok først og fremst på skatt på produsentene, grunnrenteskatt, elavgifter og mva de store pengene ligger. Samt overskudd i Statkraft (de tar vel ut en pen pose milliarder utbytte derfra)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo relativt store penger for Statkraft som dominerende produsent også.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke det, det er nok først og fremst på skatt på produsentene, grunnrenteskatt, elavgifter og mva de store pengene ligger.
    Ok.

    Da blir det jo stadig mer meningsfylt, da, når en kraftkommune deler ut windfall - profittpenger tilbake til egne innbyggere.

    Mvh
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Avgjørende er også at de 2 sist bygde utenlandskablene økte kapasiteten så mye at vi nå nesten havner i samme prisområde som motagelseslandene.

    Tidligere var kapasiteten for liten.

    Dette visste Statkraftsjefen - selv om han lovet kun lave prisøkninger. Feilinformasjon for å få gjennomført dette - for å drive butikk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Like fullt en statlig butikk. Overskuddet fra Statnett og Statkraft går rett i statskassen.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Parallelt med oss har svenskene havnet i en "perfect storm" - her var det en som prøvde å advare om nedleggelser:


    Dette påvirker oss også.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Parallelt med oss har svenskene havnet i en "perfect storm" - her var det en som prøvde å advare om nedleggelser:


    Dette påvirker oss også.
    Ser ut som vår tid som Tibber kunde blir kortvarig, kan ikke leve med dette prisnivået over tid. Blir nok en 6 mnd avtale med vår gamle strøm pusher sånn som det ser ut. :cautious:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Ser ut som vår tid som Tibber kunde blir kortvarig, kan ikke leve med dette prisnivået over tid. Blir nok en 6 mnd avtale med vår gamle strøm pusher sånn som det ser ut. :cautious:
    Jeg prøver meg på et år med spot - samle erfaring og se hvordan det går.

    Tiltakene jeg har gjort - har ført til rekordlavt forbruk :D men blir nok allikevel rekordhøy regning, tenke seg det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pussig utsagn. Dette skulle jo bli billigere for forbrukerne
    Vel, har du et gammelt hus er du allerede nokså lutret med hva som kan og vil hende når en snekker løsner et bord og kikker inni veggen.

    Jeg har spot-avtale og bruker et strømselskap med stabilt lavt påslag (og ingen lokkepris etterfulgt av plutselig prisøkning). Det gir meg nokså nær den lavest mulige strømprisen over noe tid, men da er jeg også "selvassurandør" og tar selv risikoen for svingninger i prisen. Hvis man ikke har kapasitet til å håndtere de svingningene bør man sterkt vurdere en fastprisavtale av noe slag, men da bør man også binde renta, eller kanskje vurdere å leie en leilighet i stedet for å eie et hus for egen regning og risiko.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som vår tid som Tibber kunde blir kortvarig, kan ikke leve med dette prisnivået over tid. Blir nok en 6 mnd avtale med vår gamle strøm pusher sånn som det ser ut. :cautious:
    Snittprisen for de siste 30 dager i M&R har vært 60 øre/kWh så det er jo uvisst hvor mye du taper eller tjener. Kan jeg få spørre om hva du må betale hos Istad?
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Snittprisen for de siste 30 dager i M&R har vært 60 øre/kWh så det er jo uvisst hvor mye du taper eller tjener. Kan jeg få spørre om hva du må betale hos Istad?
    Min lokale pusher er Wattn, TAFJORD, Sogn og Fjordane Energi (SFE), Tussa og Sognekraft slo seg sammen til ett selskap.
    99 øre kwt i 6 mnd.
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    795
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Vel, har du et gammelt hus er du allerede nokså lutret med hva som kan og vil hende når en snekker løsner et bord og kikker inni veggen.

    Jeg har spot-avtale og brukeret strømselskap med stabilt lavt påslag (og ingen lokkepris etterfulgt av plutselig prisøkning). Det gir meg nokså nær den lavest mulige strømprisen over noe tid, men da er jeg også "selvassurandør" og tar selv risikoen for svingninger i prisen. Hvis man ikke har kapasitet til å håndtere de svingningene bør man sterkt vurdere en fastprisavtale av noe slag, men da bør man også binde renta, eller kanskje vurdere å leie en leilighet i stedet for å eie et hus for egen regning og risiko.
    Iveren etter å få strømmen ut i markedet ble begrunnet med at den da ble billigere, begrunnet markedsliberalistene.
    Derfor er utsagnet om at denne prisøkningen er innafor, litt søkt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Vel, man vet jo ikke hva som hadde blitt billigst på sikt, hvis man ikke skal ha kraftsamarbeid og overføringskabler kan det fort bli dyrt når det skal etableres ny industri, nye datasenter og nye bitcoin fabrikker. Da vil man fort gå fra et kraftoverskudd til et kraftunderskudd man ikke har mulighet til å dekke inn, da blir det fort prisen som kommer til å regulere forbruket.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Pussig utsagn. Dette skulle jo bli billigere for forbrukerne
    Ja, det har det også vært helt til nå. Nå er det ikke det. Så får man se hva fremtiden bringer.

    Poenget mitt er at som boligeier, og spesielt om man har en litt større bolig av den eldre typen så må man være i stand til å takle en del utgifter som plutselig kommer og noen av de kan være store, til dels svært store om man er skikkelig uheldig. I år har jeg byttet en del panelbord på huset og malt halve huset. Det har kostet ca 18k i materialer og da gjorde jeg all jobben selv og jeg eier også et lite stillas jeg har jobbet fra så slapp å leie det eller lift. Dette kunne sikkert ventet et år til, men før eller siden måtte det gjøres. Neste år skal jeg male andre halvdel av huset og det blir noen tusenlapper i maling og kanskje noe materiale om jeg må bytte bord der også. Så var også feieren på besøk og vi fikk pålegg om å sette inn stålrør i den ellers fullt fungerende ikke-brannfarlige (i følge samme feier) skorsteinen vi allerede hadde. Det ble ca 38.000 penger. Opp gjennom årene har jeg byttet et dusjkabinett, en oppvaskmaskin har røktet, en stekeovn tok kvelden, et kjøleskap takket for seg, en termostat til varmekablene røk, oljefyren måtte kastes ut og så burtetter. Det koster faktisk en hel del å eie et hus og kontantstrømmen for vedlikehold er høyst reell mens verdistningingen på den samme boligen er mer av akademisk interesse så lenge man ikke skal flytte derfra. Jeg har ennå ikke hatt store uforutsette utgifter på bilen, men det kommer vel også etter hvert og da kan det fort gå noen titusenapper med litt uflaks.

    Siden ingen ting av dette har ledet oss ut i noe varig uføre så gjør heller ikke noen tusenlapper på strømregningen ekstra det. Det er, som alt det overstående, utgifter jeg helst skulle vært uten siden jeg kan tenke meg svært mye annet jeg heller ville bruke pengene på. Men det er heller ikke kroken på døra.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Vel, man vet jo ikke hva som hadde blitt billigst på sikt, hvis man ikke skal ha kraftsamarbeid og overføringskabler kan det fort bli dyrt når det skal etableres ny industri, nye datasenter og nye bitcoin fabrikker. Da vil man fort gå fra et kraftoverskudd til et kraftunderskudd man ikke har mulighet til å dekke inn, da blir det fort prisen som kommer til å regulere forbruket.
    Det er ikke en "enten eller" diskusjon.

    Jeg tror Norge i dag har 19 utenlandsforbindelser. Frem til de 2 siste har dette tjent oss godt. Vi har hatt denne utvekslingen med utlandet i over 50 år.

    De 2 siste har ingenting med forsyningssikkerhet å gjøre. De er til for å drive butikk.

    Det er den store kapasiteten disse medfører, som ødelegger hele greia.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det er den store kapasiteten disse medfører, som ødelegger hele greia.
    Er det noe du tror eller noe du vet? Norsk krafteksport har ikke økt etter at den til UK ble satt i drift for eksempel - Norge eksporterte mindre kraft i oktober (da kabelen til UK var i drift) enn i september (da den ikke var i drift). Av netto krafteksport fra Norge så langt i år skjedde halvparten fra mai til julli. Norge har eksportert mer til Danmark enn til Tyskland hittil i år etter at kabelen til Tyskland ble satt i drift. Den totale mengden eksportert kraft fra Norge i år er helt normal, det spesielle er at fyllingsgraden er en god del lavere enn normalt og selvsagt at prisene er mye høyere.

    Kapasiteten er for øvrig størst mot Sverige, i alle fall inntil Statnett strupte den fordi svenskene har gjort det på sin side.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Siden ingen ting av dette har ledet oss ut i noe varig uføre så gjør heller ikke noen tusenlapper på strømregningen ekstra det. Det er, som alt det overstående, utgifter jeg helst skulle vært uten siden jeg kan tenke meg svært mye annet jeg heller ville bruke pengene på. Men det er heller ikke kroken på døra.
    Det er hyggelig for deg at du har god økonomi, men mange er ikke i en slik situasjon. Mange med enebolig er forgjeldet over pipa; jfr den gallopperende prisutviklingen i byene og gjennomsnitts lønn samt at stadig flere lever alene. Månedlige utgifter som øker med hundrevis av prosent er de fleste ikke forberedt på.....
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Er det noe du tror eller noe du vet? Norsk krafteksport har ikke økt etter at den til UK ble satt i drift for eksempel - Norge eksporterte mindre kraft i oktober (da kabelen til UK var i drift) enn i september (da den ikke var i drift). Av netto krafteksport fra Norge så langt i år skjedde halvparten fra mai til julli. Norge har eksportert mer til Danmark enn til Tyskland hittil i år etter at kabelen til Tyskland ble satt i drift. Den totale mengden eksportert kraft fra Norge i år er helt normal, det spesielle er at fyllingsgraden er en god del lavere enn normalt og selvsagt at prisene er mye høyere.

    Kapasiteten er for øvrig størst mot Sverige, i alle fall inntil Statnett strupte den fordi svenskene har gjort det på sin side.
    Det handler ikke om daglig/faktisk eksport - men den teoretiske/mulige kapasiteten som Norpool beregner ut i fra.

    Det er dette som avgjør hvor nærme 2 prisområder bestemmes ut i fra pris. Og selvsagt påvirker et område med større forbruk mer enn et med mindre.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Meget god artikkel dette.

    Ja. Ikke bare poenget med fattigdom og økte forskjeller. Men også den allerede tynnslitte tilliten til våre politikere kan få et nådeskudd...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det handler ikke om daglig/faktisk eksport - men den teoretiske/mulige kapasiteten som Norpool beregner ut i fra.
    Er dette en tilfeldig rekkefølge av ord eller ligger det noe resonnement bak her?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn