Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det var sannelig litt av et poeng.....

    Jeg gir da vel blaffen i både oljefyring og annet; strøm skal koste akkurat det samme - uavhengig av hvor man bor i landet. Det er, som sagt, et prinsipielt og politisk standpunkt.
    Du fremstår primært som en idiot men det skjønner du neppe selv. For å stille et enkelt spørsmål siden du åpenbart har litt tungt for dette: hva burde denne like prisen faktisk være? Konstant året rundt?

    si at du fikk være diktator for en dag, hvilken strømpris ville være passe for 2022?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.956
    Nå er vi i 2021 og gjennomsnittsprisen i første kvartal var 53 øre, noe sier meg at siste kvartal blir enda høyere, så her gir man fra seg betydelige inntekter.
    Ja, men de har også tilsvarende mer i inntekter fra kraftsalg. Antagelig rekordår.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du fremstår primært som en idiot men det skjønner du neppe selv. For å stille et enkelt spørsmål siden du åpenbart har litt tungt for dette: hva burde denne like prisen faktisk være? Konstant året rundt?
    Slikt overopphøyet, spyframkallende innlegg fortjener intet svar- annet enn nettopp poengtering av hvor kvalmende du er.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Ja, men de har også tilsvarende mer i inntekter fra kraftsalg. Antagelig rekordår.
    De har ikke tilsvarende mer inntekter når de har et pristak, hverken i ren strømpris eller påfølgende skatteinntekter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ja, for før vi hadde astronomiske strømpriser hadde vi verken skole eller barnehage...:rolleyes:
    Noen blir nok personlig rike av dette og ler hele veien til banken....
    Du har opptil flere ganger blitt forklart at det er det offentlige Norge som tjener på dette. Er du intellektuelt inkapabel til å skjønne det eller er du bare rett og slett dum? Som nevnt tidligere har du demonstrert en nær unik evne til ikke å skjønne tall så forstår at dette er veldig, veldig vanskelig for deg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alltid like lekkert, når noen- nok en gang, røper hvordan de egentlig er....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Slikt overopphøyet, spyframkallende innlegg fortjener intet svar- annet enn nettopp poengtering av hvor kvalmende du er.
    Det er et enkelt spørsmål. Hva burde den politisk bestemte like kraftprisen i hele Norge være? Du har selvsagt ingen aning. Det er bare å velge et tall mellom 0 (gratis) eller 500 (dritdyrt) øre pr kWh. Hva burde det koste i følge deg?

    du er sikkert flink til å dirigere korps men elkraft kan du åpenbart ingen verdens ting om.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er et enkelt spørsmål. Hva burde den politisk bestemte like kraftprisen i hele Norge være? Du har selvsagt ingen aning. Det er bare å velge et tall mellom 0 (gratis) eller 500 (dritdyrt) øre pr kWh. Hva burde det koste i følge deg?
    Legg av deg den kvalmende oppførselen din, så kan det hende man en gang gidder å ta deg seriøst.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Du fremstår primært som en idiot men det skjønner du neppe selv. For å stille et enkelt spørsmål siden du åpenbart har litt tungt for dette: hva burde denne like prisen faktisk være? Konstant året rundt?

    si at du fikk være diktator for en dag, hvilken strømpris ville være passe for 2022?

    Det må da være helt legitimt å mene at strøm skal være endel av fundamental infrastruktur og ikke skal prises ut fra bingometoden. At det skal være forutsigbart og betalbart.
    Dette er felleskapets resurser. Det er et totalt sammenbrudd av anstendighet at folk skal fryse eller gå konk pga strømregninga i verden rikeste land. Det er en fordelingspolitikk som kun er USA verdig i den siviliserte del av verden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Dette er felleskapets resurser. Det er et totalt sammenbrudd av anstendighet at folk skal fryse eller gå konk på strømregninga i verden rikeste land.
    Strøm var gratis i fjor omtrent. Hva klagde du på da?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er virkelig mulig å kverulere så inn i helvete, samtidig som man faktisk mener seg bedre enn andre...

    Hele poenget er at strømprisene skal være forutsigbare òg like over hele landet. Dette fordi det faktisk finnes de som ikke økonomisk takler slike svigninger. I tillegg kommer det prinsipielle; strøm er en nødvendighet, og skal derfor koste det samme for landets innbyggere.

    Så får man gjerne være rykende uenig i det- uten å oppføre seg som om man dermed er på intellektuell annen planet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    "Slik sett fungerer dette som en «ekstraskatt», som langt overgår de beskjedne skatteøkninger den nye regjeringen ønsker. Og denne «strømskatten» rammer de fattigste aller hardest. "


    Akkurat slik Høyre ønsker det. Hvermannsen betaler mer i flate avgifter, mens fiffen skal slippe med minst mulig
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Er virkelig mulig å kverulere så inn i helvete, samtidig som man faktisk mener seg bedre enn andre...

    Hele poenget er at strømprisene skal være forutsigbare òg like over hele landet. Dette fordi det faktisk finnes de som ikke økonomisk takler slike svigninger. I tillegg kommer det prinsipielle; strøm er en nødvendighet, og skal derfor koste det samme for landets innbyggere.

    Så får man gjerne være rykende uenig i det- uten å oppføre seg som om man dermed er på intellektuell annen planet.
    bortsett fra Larson har vel de fleste skjønt at du ikke kan noesomhelst om elkraft.

    en enkel lekseoppgave: en turbin har en effekt på 10MW. En gjennomsnittelig husstand bruker i snitt 15.000kWh pr år. Hvor mange husstander kan denne turbinen forsyne? Det vet du selvsagt ikke svaret på siden du ikke kan regne på kraft. Gitt at du ikke kan svaret på et så banalt regnestykke, hvor tungt tenker du egen drodling om elkraft bør telle?

    på norsk: dette kan du ingen ting om.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.956
    Vet ikke om en mangedobling av penger fra strømsalg (skatt) inn i det offentlige - akkurat er høyrepolitikk men...

    Men så er vel ikke rått kapitalistisk strømbonanza heller Ap politikk.

    😁
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    bortsett fra Larson har vel de fleste skjønt at du ikke kan noesomhelst om elkraft.

    en enkel lekseoppgave: en turbin har en effekt på 10MW. En gjennomsnittelig husstand bruker i snitt 15.000kWh pr år. Hvor mange husstander kan denne turbinen forsyne? Det vet du selvsagt ikke svaret på siden du ikke kan regne på kraft. Gitt at du ikke kan svaret på et så banalt regnestykke, hvor tungt tenker du egen drodling om elkraft bør telle?

    på norsk: dette kan du ingen ting om.
    Og du absolutt ingen ting om rettferdig fordeling.

    Jeg gir fullstendig blanke hva du enn argumenterer med; strøm er en nødvendighet og skal derfor koste det samme for alle. Med forutsigbare priser. Altså alt annet enn markedsstyrt.

    Og la meg til slutt si; du er sannelig litt av blærete figur. Selveste inkarnasjonen på hvordan Oslo- folk tror de alltid har rett.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Tokke er en kraftkommune.
    Tokke har 50 millioner kw/h med konsesjonskraft, selger de dette f.eks 20 øret under markedspris blir det betydelig lavere inntekter til kommunen, ikke vanskelig matte dette.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg er nå mest spent på Larsons formening om «overforbruk» men jeg har forståelse for at det er krevende å tenke selv uten en tweet som kan fortelle hva man mener. Det ble lansert som et «godt forslag» så man kunne jo være så frekk at man antok at det var gjennomtenkt, men det var det selvsagt ikke.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Jeg er nå mest spent på Larsons formening om «overforbruk» men jeg har forståelse for at det er krevende å tenke selv uten en tweet som kan fortelle hva man mener. Det ble lansert som et «godt forslag» så man kunne jo være så frekk at man antok at det var gjennomtenkt, men det var det selvsagt ikke.
    Tokke har jo et pristak på strøm til hytteeiere i kommunen, dette ble jo applaudert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Og du absolutt ingen ting om rettferdig fordeling.

    Jeg gir fullstendig blanke hva du enn argumenterer med; strøm er en nødvendighet og skal derfor koste det samme for alle. Med forutsigbare priser. Altså alt annet enn markedsstyrt.

    Og la meg til slutt si; du er sannelig litt av blærete figur. Selveste inkarnasjonen på hvordan Oslo- folk tror de alltid har rett.
    Med fare for å skade ditt oppblåste ego så tror jeg faktisk du er ganske dum. Jeg tar det for gitt at du ikke kan gjennomføre selv det enkleste regnestykke for elkraft men like fullt uttaler deg med stor patos. Jeg jobber ikke med elkraft men kan ganske uanstrengt regne stilisert mellom energi og effekt. Det kan ikke du.


    Har du vurdert å innrømme at dette kan du faktisk ingen ting om men uansett mener jeg ett-eller-annet?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når tåpelighetene òg oppførselen avslører et oppblåst ego, der man virkelig innbiller seg at kalkulator overgår rettferdig fordeling som et urokkelig prinsipp, er det på tide å la det bli med det.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    er en smal sak å ordne et system hvor du får en pris opp til 10000 kWh i året, ny sats opp til 20000 kWh og deretter ny sats til 30000 kWh slik at storforbrukere virkelig må betale.


    Vi får det til med skatt, så hvorfor ikke med forbruk på et nødvendig gode.


    Alternativt kan vi innføre eiendomsskatt. De med store flotte eiendommer betaler skatter, og dermed for overforbruket sitt, penger som kommer de med små boliger til gode. Du har selv sagt at det verste går til oppvarming.


    Men vi skjønner jo det, alt skal ut på markedets alter. Så nåde deg om du trenger tak over hodet, varme og mat på bordet. Har du ikke råd, så fuck deg. Markedet skal bestemme.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Når tåpelighetene òg oppførselen avslører et oppblåst ego, der man virkelig innbiller seg at kalkulator overgår rettferdig fordeling som et urokkelig prinsipp, er det på tide å la det bli med det.
    Er det så vanskelig å gjennomføre et banalt regnestykke? Eller så vanskelig å innrømme at dette kan du faktisk ingen ting om!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    er en smal sak å ordne et system hvor du får en pris opp til 10000 kWh i året, ny sats opp til 20000 kWh og deretter ny sats til 30000 kWh slik at storforbrukere virkelig må betale.
    Med den posten så blottlegger du vel din totale mangel
    på forståelse. Hva tror du en lærer i enebolig på hedmarken bruker pr år som normalt forbruk?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.956
    Nå er vi i 2021 og gjennomsnittsprisen i første kvartal var 53 øre, noe sier meg at siste kvartal blir enda høyere, så her gir man fra seg betydelige inntekter.
    Jeg ser det ikke slik, blir for meg litt på samme måte som man får bonus i en bedrift når den går med bra overskudd.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det så vanskelig å gjennomføre et banalt regnestykke? Eller så vanskelig å innrømme at dette kan du faktisk ingen ting om!
    Du burde snart ha lært at det der nytter ikke på meg. Jeg gir blaffen i regnestykket ditt.

    Jeg har en prinsipiell holdning om at strømprisene skal være forutsigbare òg like over hele landet. Det er også et politisk standpunkt, som innebærer at markedet IKKE skal styre disse prisene.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Med den posten så blottlegger du vel din totale mangel
    på forståelse. Hva tror du en lærer i enebolig på hedmarken bruker pr år som normalt forbruk?
    Og du er en kverrulant. Hvor grensene går er ikke poenget i innlegget, og det forstår du.


    Ellers:
    En lærer på hedmarken med enebolig bruker minimalt med strøm til oppvarming, fordi han fyrer med ved og har varmepumpe.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Du burde snart ha lært at det der nytter ikke på meg. Jeg gir blaffen i regnestykket ditt.

    Jeg har en prinsipiell holdning om at strømprisene skal være forutsigbare òg like over hele landet. Det er også et politisk standpunkt, som innebærer at markedet IKKE skal styre disse prisene.
    Poenget mitt er at du skjønner abdolutt ingen ting om elkraft, noe du greit har dokumentert. Hadde du i det minste innrømmet at du ikke kan å konvertere fra effekt til energi då greit nok, de færreste kan det. Men du har
    nå gjort det til en slags kunstøvelse å ikke svare så da er
    Konklusjonen at dette skjønner du ingen ting av ganske nærliggende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    En lærer på hedmarken med enebolig bruker minimalt med strøm til oppvarming, fordi han fyrer med ved og har varmepumpe.
    Men en bedrift som har lysene på fortjener dagsbøter? Selv om de faktisk betaler for strømmen?

    hvor teit kan man bli? Spør for en venn.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Poenget mitt er at du skjønner abdolutt ingen ting om elkraft, noe du greit har dokumentert. Hadde du i det minste innrømmet at du ikke kan å konvertere fra effekt til energi då greit nok, de færreste kan det. Men du har
    nå gjort det til en slags kunstøvelse å ikke svare så da er
    Konklusjonen at dette skjønner du ingen ting av ganske nærliggende.
    Jeg gir blaffen i kveruleringen din. Derfor får du aldri noe svar på slike spørsmål.

    Det er også totalt uinteressant, da prinsippet fortsatt og ukrenkelig er det samme; lik, forutsigbar pris- for hele landet. Som en del av fordelingspolitikken.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg gir blaffen i kveruleringen din. Derfor får du aldri noe svar på slike spørsmål.

    Det er også totalt uinteressant, da prinsippet fortsatt og ukrenkelig er det samme; lik, forutsigbar pris- for hele landet. Som en del av fordelingspolitikken.
    Du mener veldig mye om noe du ikke skjønner noe av. Det skal du ha. Det du forfekter vil heller aldri skje.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Men en bedrift som har lysene på fortjener dagsbøter? Selv om de faktisk betaler for strømmen?

    hvor teit kan man bli? Spør for en venn.
    Jeg har null problemer med at en bedrift som lyser opp hele bygget sitt, etasje på etasje med kontorplasser uten at det er en eneste ansatt der får seg en bot, ja. Direkte sløsing er det.

    De må gjerne betale 1000 kr KwH for det der, så kanskje vi skal se forbruket går ned også.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du mener veldig mye om noe du ikke skjønner noe av. Det skal du ha. Det du forfekter vil heller aldri skje.
    Det kan hende det ikke skjer. Likevel er mitt prinsipielle standpunkt at det er den eneste farbare vei.

    Du har nå liret av deg forsøk på fornærmelser mot Voff, Larson og meg. Det sier uendelig mye om deg som person. Og er i tillegg både svært morsomt og underholdende.

    Kepp up the good work.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg har null problemer med at en bedrift som lyser opp hele bygget sitt, etasje på etasje med kontorplasser uten at det er en eneste ansatt der får seg en bot, ja. Direkte sløsing er det.

    De må gjerne betale 1000 kr KwH for det der, så kanskje vi skal se forbruket går ned også.
    Jeg venter fortsatt på et svar på hva som er overforbruk ift, i følge deg,’rødts utmerkede forslag.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det kan hende det ikke skjer. Likevel er mitt prinsipielle standpunkt at det er den eneste farbare vei.

    Du har nå liret av deg forsøk på fornærmelser mot Voff, Larson og meg. Det sier uendelig mye om deg som person. Og er i tillegg både svært morsomt og underholdende.

    Kepp up the good work.
    Gleden er min. Det er åpenbart at dere ikke skjønner noesomhelst av elektrisk energi.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Jeg gir blaffen i kveruleringen din. Derfor får du aldri noe svar på slike spørsmål.

    Det er også totalt uinteressant, da prinsippet fortsatt og ukrenkelig er det samme; lik, forutsigbar pris- for hele landet. Som en del av fordelingspolitikken.
    Men hvordan skal du regulere effektuttaket med lik pris til alle over hele landet og ingen kalkulator?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og det gjør tydeligvis ikke disse kraftkommunene heller, disse som lar sine egne innbyggere få kraft til langt under markedspris.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Og det gjør tydeligvis ikke disse kraftkommunene heller, disse som lar sine egne innbyggere få kraft til langt under markedspris.
    De er små og en avrundingsfeil i totalen. Så dum er du ikke.‘Oslo budsjetterer med 700 mill økt inntekt nå pga høye strømpriser. Men du antar kanskje at det blir fordelt ut på imnbyggerne?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg er 100 % sikker på at de med lave lønninger, de på sosialen, de uføre, pensjonister osv, osv får minimalt tilbake av hva de har betalt inn, ja.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn