Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    ikke nødvendigvis. Det finnes veggmonterte termostater som leser temp på gulvene direkte slik at hysteresene blir next to norhing.
    Det hadde vært et spennende produkt - selve temperaturavleseren sitter inne i et dimensjonsfelt som er en times tid inn i fremtiden (justerbar etter gulvtype) - men styrer strømtilgangen til gulvvarmen i nåtid.

    Fenomenalt!

    😁
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Den har vært på markedet i mange år og regulerer effekten vha PWM teknikk om jeg husker rett. Koster jo noe mer.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Den har vært på markedet i mange år og regulerer effekten vha PWM teknikk om jeg husker rett. Koster jo noe mer.
    PWM er jo bare en måte å regulere effekten på. Det er massen i betonggulvet som som står for "tregheten".
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Bidrar til enda jevnere regulering. Disse termostatene er mye brukt ESWA og andre tilsvarende folieinstallasjoner. Fordelaktig ved Parkettgulv.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Uff, Eswa var grusomme greier, ekkel følelse av å bli sakte grillet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Bidrar til enda jevnere regulering. Disse termostatene er mye brukt ESWA og andre tilsvarende folieinstallasjoner. Fordelaktig ved Parkettgulv.
    Tregheten er så stor på gulvene man skal regulere at den overflatetemperaturlesingen ikke gir noen fordel utover beskyttelse av parkert.

    Man kunne tenkt seg en styring som tar hensyn til utetemperatur og sol men det får man ikke fra en veggtermostat alene.

    Jeg har 217m2 etter Tek10 og skrudd alt av strøm selv, gulvvarme kostet meg vel rundt 40k men årsforbruket av strøm ligger på 20-24k kWh så med luft/vann ville jeg nok spart minst 5000 kWh i året men tilbakebetalingstiden vurderte jeg til for lang. Den dagen barna flytter ut er det uaktuelt med enebolig.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er ikke bra dette med disse strømprisene, bra at det finnes noe i hverdagen som gjør at vi kan få tenke på noe annet en stakket stund


     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.938
    Antall liker
    11.344
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Reinhekla galskap, er det !! Jeg har en gjenvinningsstasjon rett borti høgget, og siden jeg muligens har et visst slektsskap med hamstre, ekorn osv, så forsøker jeg nå å kvitte med med en masse regelrett overflødig skrot oppsamlet gjennom flere tiår, men det er nokså nestemmende å se alt spm går på dynga av helt OK møbler, husholdningsapparater, TV'er osv... Fretexcontainere som stort sett er fulle..... Jeg tror egentlig at vårt største bidrag til et såkalt grønt skifte egentlig ligger i å forbruke mindre...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er ikke bra dette med disse strømprisene, bra at det finnes noe i hverdagen som gjør at vi kan få tenke på noe annet en stakket stund


    Kjøp av søppel fra Kina er noe media og politikere tar opp for lite. Heller høy kvalitet og ting som varer enn forbruk på steroider. Begynn med å forby H&M og venner - da reduserer vi kraftig CO2 utslipp - barnearbeid og rett og slett lavpannet og dårlig kultur.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vedrørende strøm, jeg er mer og mer overbevist om at norsk strøm er et konkurransefortrinn her hjemme. Kutt kablene til kontinentet (ikke Norden da vi må balansere nettet fra SV og FI grunnet mye fornybart i Norge) og for guds skyld ikke elektrifiser sokkelen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Kjøp av søppel fra Kina er noe media og politikere tar opp for lite. Heller høy kvalitet og ting som varer enn forbruk på steroider. Begynn med å forby H&M og venner - da reduserer vi kraftig CO2 utslipp - barnearbeid og rett og slett lavpannet og dårlig kultur.
    Media tar lite opp? Media pusher vel på alt de kan for at nordmenn skal følge amerikanske tradisjoner med hallowen, Valentine day, skoleball og lignende. Dårlige foreldre dersom ikke avkommet topper nabolaget.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Skal ha meg en Tibber Pulse før den tid, så jeg kan følge bedre med på forbruk, effekt mm.
    Ja, virker å være en fin dings for å følge med på hvor mye man bruker.

    Hadde vært fint å hatt noe som slo av VVB hvis jeg bruker komfyr, oppvaskmaskin eller andre dingser. Får se hva nivåene havner på, ta en liten måling på elektriske dingser i heimen.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Hadde vært fint å hatt noe som slo av VVB hvis jeg bruker komfyr, oppvaskmaskin eller andre dingser.
    Hvis du har tank av litt størrelse og ikke har tenåringer i huset kan du «lade» tanken om natta, tidsur e.l. Men det blir ganske sikkert et marked for smarte løsninger i heimen hvis strømprisen blir mer effekt- og time-basert.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Kjøp av søppel fra Kina er noe media og politikere tar opp for lite. Heller høy kvalitet og ting som varer enn forbruk på steroider. Begynn med å forby H&M og venner - da reduserer vi kraftig CO2 utslipp - barnearbeid og rett og slett lavpannet og dårlig kultur.
    Det kan du si men poenget var også at man får mye strøm for 3/4 mrd kroner. Hvis man ser bort ifra de som sliter og vil slite enda mer og som skal få hjelp så virker det som om mye av dette gnålet om strømprisene er pga at det er en trussel mot fråtsingen, folk som bruker så mye penger på tull har ingen grunn til å klage på strømprisene. Og snart er det vel Black Friday, jul og hele greia. Går noen mrd. der også.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hvis du har tank av litt størrelse og ikke har tenåringer i huset kan du «lade» tanken om natta, tidsur e.l. Men det blir ganske sikkert et marked for smarte løsninger i heimen hvis strømprisen blir mer effekt- og time-basert.
    Artig - jeg tenkte på akkurat det samme - tenåringen er ute av kåken.

    Et tidsur med bare kjøring av VVB på natten kan være en løsning. Da slipper jeg å tenke på hele greia.

    Bestilte faktisk akkurat et tidsur for din montasje hos Clas Olson, halv pris i dag.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.269
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.231
    Å legge den timen i mnd du bruker mest strøm til grunn for hva slags nettleien du skal betale, høres ut som en måte å loppe oss for mer penger...😣
    Det er slik storforbrukere prises, tror det er ved over 100.000kWh man har vært over på effekttariff. For nettets del er det nesten helt uvesentlig hvor mye du totalt bruker gjennom året, det må uansett dimensjoneres for forbrukstopper, dvs når det er svært kaldt om vinteren på en hverdag. Dette blir spesielt tydelig på hyttefelt hvor folk betaler relativt lite nettleie siden de stort sett ikke er på hytta, men nettet må dimensjoneres utfra at "alle" skal spise middag i 6-tiden på juleaften når det er minus mange.

    Totalen skal ikke bli større enn den er, men nettleien er tenkt å bli mindre for noen og større for noen, for de fleste antas det relativt liten endring.

    Det er ønskelig å få flyttet last jevnere utover døgnet fremfor de to store toppene mellom ca 8-9 om morgenen og 16-18 om ettermiddagen. Så lenge det ikke koster noe mer så lager folk middag, setter på oppvaskmaskinen, lader elbilen, tar seg en dusj og kjører en klesvask samtidig. Det blir etter hvert et problem når mange nok gjør dette. Jeg har hørt om en del lokale problemer her i området som følge av at folk installerer elbilladere på 11 eller 22kW og så plugger de inn når de kommer hjem fra jobb selv om både det og ladeeffekten er helt unødvendig for 99.5% av de det gjelder. Vært noen lokale trafoer som har konket her i følge en elektriker jeg kjenner litt via via.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er et merkelig opplegg, kan være veldig stor forskjell på kvaliteten på inntak, om man for eksempel bor nabo med trafo - eller ute i bushen - laaangt unna en.

    Men begge blir behandlet likt.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Det bør jo være noe substans og vedvarende i forbruket, timebasert maksforbruk per måned blir fort en prissetting basert på uteliggere. Jeg har sett litt på mitt eget forbruk for 2021 og med en steppvis prissetting som antydet må jeg betale månedsleie for tilfeldige uteliggere.

    Kolonnen til venstre viser timeforbruket, 0-1, 1-2 og opp til 8-9 kWh per time.
    De andre tallene er antall forekomster. I løpet av en måned er det ca 720 timer, røde tall er de 2% antall høyeste og laveste antall forekomster per måned.

    ST8E34N7POX12.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det bør jo være noe substans og vedvarende i forbruket, timebasert maksforbruk per måned blir fort en prissetting basert på uteliggere. Jeg har sett litt på mitt eget forbruk for 2021 og med en steppvis prissetting som antydet må jeg betale månedsleie for tilfeldige uteliggere.

    Kolonnen til venstre viser timeforbruket, 0-1, 1-2 og opp til 8-9 kWh per time.
    De andre tallene er antall forekomster. I løpet av en måned er det ca 720 timer, røde tall er de 2% antall høyeste og laveste antall forekomster per måned.

    Vis vedlegget 757857
    Jeg ser jeg kan laste ned timesverdier fra Elhub - er det dette du har gjort her?

    Jeg kan åpne mine i Excel, hadde vært fint å fått det i en slik oversikt du har. For det er vel dette de kommer å prise etter?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Ja, jeg har laset ned rådata fra elhub, i Excel laget jeg en pivot-tabell hvor jeg grupperte på kWh i stepp på 1 kWh som rader og måneder som kolonner. Verdier er CountOf().
    Hvor dette avregnes neste år er det vel ingen som 100% vet?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Er noen år siden jeg puslet med Excel, men jeg skal nok få knotet til noe :D

    Fyrer godt i gang gjerrig-genene dette - hvor lavt kan man komme??

    Men først få greie på nivåene - og sjekke mot forbruk, se om det finnes muligheter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.231
    Det bør jo være noe substans og vedvarende i forbruket, timebasert maksforbruk per måned blir fort en prissetting basert på uteliggere. Jeg har sett litt på mitt eget forbruk for 2021 og med en steppvis prissetting som antydet må jeg betale månedsleie for tilfeldige uteliggere.
    Ingen vet vel hvordan dette faktisk blir, men signalene som har kommet er litt merkelige - på den ene siden skal det ikke bli så mye forskjell men på den andre så ønsker man å få spredd lasten utover. Om folk faktisk skal endre adferd så skulle jeg tro det krever et ganske tydelig prissignal, det er vel ikke så mange som gidder å endre adverdens adferd eller springe rundt å skru ting av og på alt ettersom dersom det ikke blir noe særlig utav det uansett.

    Det er neppe veldig mange som har en effektmåler heller så i den grad man skal følge med på dette kommer svaret en dag eller to etterpå, i appen fra min netteier er det i alle fall et par døgns etterslep før dataene for en gitt dag er tilgjengelig.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er en merkelig fremgangsmåte - masse skremselshistorier om økende effekt og strømforbruk - et knelende nett osv. Men husholdningene bruker både mindre effekt og strøm enn de gjorde tidligere. Kanskje ikke så rart, en million varmepumper og bedre isolerte hus betyr vel noe.

    Nå kan ting fort endre seg hvis alle skaffe elbil - men det finnes altså masse reservekapasitet mange steder.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.231
    Men husholdningene bruker både mindre effekt og strøm enn de gjorde tidligere.
    Mindre elektrisk energi kan jeg godt se for meg på husholdningsnivå, med det er også stadig flere husholdninger og det er tross alt totalen som teller., Mindre effekt? Neppe. Et moderne hus er betydelig fullere av dingser nå enn tidligere og det har kommet en del saker som drar relativt mye effekt som lading av elbil (noen har veldig kraftige ladere hjemme) og induksjonstopper. Så langt i 2021 er min største time nesten 14kWh i januar i år, basert på totalforbruket den dagen ser det ut til å ha vært en veldig kald dag. Totalt gjennom døgnet ca 200kWh, delt likt ut på døgnets timer så er det 8.3 kWh i strekk. Den høyeste timen, mellom klokka 19 og 20 er 40% høyere enn timen før og etter, noe som tyder på at en del ting har blitt slått på samtidg en times tid da.

    Edit: Fant tallene fra SSB, fra 1993 til 2017


    SSB-rapporten «Tilgang og anvendelse av elektrisitet i perioden 1993-2017» har sett på strømforbruket til husholdninger, ulike typer industri og tjenesteyting. Ifølge rapporten lå strømforbruket i de første årene av perioden per husholdning rundt 18 000 kWh med en topp i 1996 på om lag 18 600 kWh. Deretter var det en nedadgående tendens i strømforbruket per husholdning og var i 2003 kommet ned på rundt 15 500 kWh. Siden 2003 har forbruket per husholdning svingt innenfor intervallet 15 500 – 17 500 kWh og var om lag 16 000 kWh i 2016

    ...

    Strømforbruket i hytter og fritidshus har steget jevnt fra 0,7 TWh i 1993 til 2,3 TWh 2016. Dette har sammenheng med den generelle velstandsutviklingen som har vært i Norge i dette tidsrommet, og at flere nordmenn har kjøpt hytte på fjellet eller ved sjøen.

    - Flere hytter og fritidshus har også fått innlagt strøm i løpet av perioden. Selv om forbruket i denne kategorien er litt mer enn tre ganger så høyt som i 1993, utgjorde det bare 1,8 prosent av det totale nettoforbruket i 2016, sier seniorrådgiver Magne Holstad i SSB.


    ...
    Totalt strømforbruk i Norge har økt i løpet av perioden vi ser på. Fra 1993 til 2017 har strømforbruket steget med om lag 21 TWh. Oppgangen må ses i sammenheng med blant annet generell velstandsutvikling og befolkningsvekst.

    Og fra en NVE-rapport fra 2014 (min utheving)

    Flere energieffektiviserende tiltak, som varmepumper, har bidratt til å redusere veksten i årlig elektrisitetsbruk, men ikke maksimal effekt. Dette kommer av at virkningsgraden i varmepumper reduseres når det blir svært kaldt. Det ble satt ny rekord i elektrisitetsbruk per time i Norge 23. januar 2013
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Mindre elektrisk energi kan jeg godt se for meg på husholdningsnivå, med det er også stadig flere husholdninger og det er tross alt totalen som teller., Mindre effekt? Neppe. Et moderne hus er betydelig fullere av dingser nå enn tidligere og det har kommet en del saker som drar relativt mye effekt som lading av elbil (noen har veldig kraftige ladere hjemme) og induksjonstopper. Så langt i 2021 er min største time nesten 14kWh i januar i år, basert på totalforbruket den dagen ser det ut til å ha vært en veldig kald dag. Totalt gjennom døgnet ca 200kWh, delt likt ut på døgnets timer så er det 8.3 kWh i strekk. Den høyeste timen, mellom klokka 19 og 20 er 40% høyere enn timen før og etter, noe som tyder på at en del ting har blitt slått på samtidg en times tid da.
    Ja, det er jo slik vi har fått høre det fra for eksempel NVE - men nye husholdninger har nytt nett - med kapasitet for disse. Der hvor det bygges i eksisterende områder blir det nøye sjekket og forsterket hvis det trengs. Og dette er også nye kunder som betaler ny nettleie - inntekter.

    Og induksjonstopper er den vanlige dingsen å skremme med - men den er faktisk mer effektiv enn en "vanlig" komfyr - kan være tøft for det enkelte inntaket - men kan faktisk føre til lavere effektbelastning på en trafokrets - og helt sikkert hvis man går opp et nivå.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hvis du er interessert i litt fakta om dette - og ikke NVEs merkelige utsagn - se om du kan lete opp Nelfos rapport om dette. Jeg husker ikke helt hvor jeg fant den - når jeg forsket litt på dette for et par år siden.

    Men de sjekket dette i dybden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.231
    Hvis du er interessert i litt fakta om dette - og ikke NVEs merkelige utsagn - se om du kan lete opp Nelfos rapport om dette. Jeg husker ikke helt hvor jeg fant den - når jeg forsket litt på dette for et par år siden.

    Men de sjekket dette i dybden.
    Elektrikeren jeg brukte da vi pusset opp fortalte at han hadde hatt mye jobber med å installere svære 230->400V - transformatorer i garasjene til folk og montere kraftige ladere slik at folket, helt uten noe reelt behov, kunne lade Teslamobilen sin med 400V 3-fase selv om de kun hadde 230V IT - nett inn til boligen. Jeg synes vel ikke det er helt urimelig at disse faktisk må betale for lasten de påfører nettet om de nå absolutt vil lade med 11 eller 22kW og ikke bare den som tilfeldigvis på ett eller annet tidspunkt får det til å bikke over på den lokale trafoen. En slik 11kW lader alene gir nesten like mye last som totalen for hele huset vårt i den høyeste timen på årets kaldeste dag. Den plugges vel gjerne inn i rushtiden klokka 16-17 også regner jeg med.

    En jeg kjenner som tidligere jobbet i NVE sa, fritt etter hukommelsen, at denne effektariffen for husholdningene som har vært til utredning i årevis var ganske kontroversiell i mikjøet der. Det er en skole som mener at det er faglig riktig og derfor skal det være slik osv, mens den andre mener at dette er en økonom-øvelse som har gått fullstendig av skaftet der man lager ett eller annet komplisert system for husholdnignene uten egentlig å oppnå noe særlig med det til slutt. Husk på at noen der i gården som en gang fant på at det var viktig med et tårn av strømselskaper som essensielt bare konkurrerer på fakturagebyr og ymse kruseduller.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Elektrikeren jeg brukte da vi pusset opp fortalte at han hadde hatt mye jobber med å installere svære 230->400V - transformatorer i garasjene til folk og montere kraftige ladere slik at folket, helt uten noe reelt behov, kunne lade Teslamobilen sin med 400V 3-fase selv om de kun hadde 230V IT - nett inn til boligen. Jeg synes vel ikke det er helt urimelig at disse faktisk må betale for lasten de påfører nettet om de nå absolutt vil lade med 11 eller 22kW og ikke bare den som tilfeldigvis på ett eller annet tidspunkt får det til å bikke over på den lokale trafoen. En slik 11kW lader alene gir nesten like mye last som totalen for hele huset vårt i den høyeste timen på årets kaldeste dag. Den plugges vel gjerne inn i rushtiden klokka 16-17 også regner jeg med.

    En jeg kjenner som tidligere jobbet i NVE sa, fritt etter hukommelsen, at denne effektariffen for husholdningene som har vært til utredning i årevis var ganske kontroversiell i mikjøet der. Det er en skole som mener at det er faglig riktig og derfor skal det være slik osv, mens den andre mener at dette er en økonom-øvelse som har gått fullstendig av skaftet der man lager ett eller annet komplisert system for husholdnignene uten egentlig å oppnå noe særlig med det til slutt. Husk på at noen der i gården som en gang fant på at det var viktig med et tårn av strømselskaper som essensielt bare konkurrerer på fakturagebyr og ymse kruseduller.
    Man skulle jo tro i dag, i og med at alle har smartmålere - at nettselskapene lett kunne plukke ut og korrigere de som bruker monsterladere.

    I ditt andre avsnitt, tror jeg du har veldig mye rett.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En gang i verden ca 1980 kjøpte jeg enebolig med sentralvarme og en AMA kjele som kunne benytte el, 12 kW, Olje 27 kW og ved/pellets/koks ? kW... samt at det gikk an å ha et ekstra srømabbonement for spotkraft (2-3 øre). Det betød 2 målere den gang. Etterhvert viste det seg at Olje var billigst, i hvertfall for en periode samt at kostnadene var helt forutsigbare med olje.

    Eksperimenterte å holde varmen (ca 12 kW forbruk) med ved, dødfødt om man ikke var 24h fyrbøter. Gikk ufattelige mengder ved.

    Etterhvert justerte jeg anlegget slik at normal oppvarming/varmtvann og vanlig forbruk var el. Toppene tok jeg med olje,. Dette fungerte helt automatisk til behagelige kostnader.

    Men, et 2 måler system - om det gir noen fordeler burde vel være en mulighet nufårdagan også...
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ser at Elvia (nye navn på nettselskap flere steder) har kjørt et pilotprosjekt nå i 2021:


    Virker ikke som det er noen effektnivåer her? Bare rimeligere på natt og helger? Og størst forskjell i vinterhalvåret.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.231
    I alle fall voksent energiledd mellom 8 og 12 og mellom 16 og 20 på vinteren. Kanskje folk etter hvert vil få mer kontinentale spisevaner og spise middag godt ut på kvelden fremfor i 5-tiden på ettermiddagen? Vil tro at en normal familie gjør det meste mellom 16 og 20. 8 til 12 har neppe så mye å si for de fleste familier, er vel ute av boligen ikke lenge etter 8 i de fleste scenarier. Vårt hus er tomt 08:15 på hverdager i alle fall og det meste er unnagjort før den tid.

    Med de tariffene det opereres med i det eksempelet fremstår det for meg som omtrent umulig at dette ikke kan bli dyrere for de fleste forutsatt lik adferd som før. Det er betydelig lavere om natten, men da er det kun bagrunnsstøy + redusert oppvarming som durer og går. Men helgene blir en god del billigere og da er man stort sett hjemme. Blir også rimeligere å dra på hytta i helga for de som driver med denslags.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Er jo en og annen kommune i Norge som har synkende folketall:


    Men man kjører vel på med samme argumenter her også kanskje.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg tror jeg vil ha en slik strømmåler dings som gjør at jeg kan bruke en app som viser effektbelastningen fra smartmåleren.

    Ser at det finnes litt forskjellige produkter - Tibber er jo en - men de slår ikke sammen nettleie?

    Ser at noen nettselskap kan levere ut API for nettleie - kan du legge denne inn i Tibber?


    Jeg er ikke ute etter noe særlig smarthus funksjoner - mest bare overvåke pris og belastning - men vil gjerne ha med både strøm og nettleie.

    Er vel ikke noen bråhast, får lese litt, men om noen har erfaringer om produkter, hadde jeg satt pris på det :D

    Jeg har i det minste åpnet Han-porten i dag, er i gang 😁
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.938
    Antall liker
    11.344
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De/vi som bygde fra slutten av 60-tallet til slutten av 80 tallet hadde stort sett wattmetere som standard.... jeg hadde wattmeteret og bryteren til varmtvannstanken i samme boksen ved siden av døra til vaskerommet.... strømtrafoen står fortsatt i sikringsskapet... Egentlig pissenkelt.. helt uten enda en F-ing app...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.231
    De/vi som bygde fra slutten av 60-tallet til slutten av 80 tallet hadde stort sett wattmetere som standard.... jeg hadde wattmeteret og bryteren til varmtvannstanken i samme boksen ved siden av døra til vaskerommet.... strømtrafoen står fortsatt i sikringsskapet... Egentlig pissenkelt.. helt uten enda en F-ing app...
    Mamma og pappas er fortsatt alive & kicking (de bygde hus midt på 70-tallet). Står lett tilgjengelig på kjøkkenet der det også er en bryter for å stille VVB på 1,2 eller 3. Tviler på at mye av det man må kan få kjøpt for å vise dette fortsatt vil virke etter snart 50 år. Hvor nøyaktig den er skal ikke jeg ha ment noe om, men nåla flytter seg i alle fall fortsatt frem og tilbake.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn