En bekjent av en bekjent jobber på kundeservice i et av nettselskapene og vedkommende så rimelig mørkt på høsten siden alle som ikke klarer å bestille med BankID osv var oppfordret til å ringe nettselskapet for å få hjelp. Det er sikkert noen av disse 30% som ikke bryr seg siden de bor i moderne leiligheter, noen er sløve og noen skjønner sikkert ikke så mye av dette. Det er, om ikke annet, i alle fall et datapunkt i hvor vanskelig det er å få betydelige deler av befolkningen til å ta enkle rasjonelle valg.Det som er merkelig er at det er 30% som ikke har valgt norgespris i no2.
Den siste idioten er enda ikke født…Det som er merkelig er at det er 30% som ikke har valgt norgespris i no2.
Eg hadde soleklart valt Norgespris i NO[125]. Strengt tatt meiner eg (NO3) også at det er rett innretting på straumprisen, men fordi eg (som mange) ofte set eigen lommebok høgt, kalkulerte eg med at mjo, spotpris m. straumstøtte kom til å vera billigare.Der var jeg den eneste som hadde valgt Norgespris.
Best bet for noe som er offentlig er nok Elhub, men jeg har ikke sjekket. Nordpool tar betalt for historiske data så vidt jeg vet.(Finst det forresten ei side der historiske time-for-timedata kan lastast ned som CVS)?
Nå har oppmerksomheten rundt dette vært ganske massiv og det er for de langt fleste veldig enkelt å bestille om man er noenlunde på nett (også bokstavelig talt) men det er rimelig mye folk gjør som koster penger men er enkelt å gjøre noe med. Løpende abonnenter man ikke bruker er kanskje det mest opplagte eksempelet, gratis eller svært billige prøverperioder man glemmer å avslutte og ikke minst dårlige vilkår på banktjenester - og det kan være snakk om en del penger. Forsikring et annet men der er det noe vanskeligere å sammenligne siden faktisk dekning ofte er ulik og hvor godt noe faktisk funker vet man strengt tatt ikke før man får en sak, og det får man som regel ikke.Den siste idioten er enda ikke født…
Vi bruker nesten like mye strøm i måneden om sommeren som om vinteren, hovedsakelig pga oppvarmet drivhus fra mai til oktober. Med de spotprisene som var sommer halvåret i fjor så hadde vi tapt 400-500kr i måneden med Norgespris.NO3 har vært dyrere enn Norgespris tett på 100% av tiden siden medio november. Vi får se hvor lenge det varer, men for egen del har de 3-4 kaldeste (og dyreste) vintermånedene historisk stått for røffly 50% av årsforbruket på +/- 20k KW
Jeg vil tippe at det er en korrelasjon mellom det å enkelt velge en gunstigere strømavtale og ha kontroll på andre faktorer som totalt har stor betydning for privatøkonomien.Nå har oppmerksomheten rundt dette vært ganske massiv og det er for de langt fleste veldig enkelt å bestille om man er noenlunde på nett (også bokstavelig talt) men det er rimelig mye folk gjør som koster penger men er enkelt å gjøre noe med. Løpende abonnenter man ikke bruker er kanskje det mest opplagte eksempelet, gratis eller svært billige prøverperioder man glemmer å avslutte og ikke minst dårlige vilkår på banktjenester - og det kan være snakk om en del penger. Forsikring et annet men der er det noe vanskeligere å sammenligne siden faktisk dekning ofte er ulik og hvor godt noe faktisk funker vet man strengt tatt ikke før man får en sak, og det får man som regel ikke.
Over suboptimale privatøkonomiske valg store deler av nasjonens befolkning tar så er målt i penger Norgespris eller ikke et godt stykke ned på listen sammenlignet med mer strukturelle valg som f.eks om man er villig til å ta en del risiko på sin egen (pensjons)sparing eller ikke eller. Gjennom et livsløp er slike valg enormt mye viktigere enn hvilken strømavtale man har.
Forsåvidt en interssant problemstilling, man kunne snudd det på hodet og gjort Norgespris til default og noe man aktivt måtte velge bort om man ikke ville ha det. Tror ikke det ligger noen skjult agenda bak akkurat men styre & stell er neppe helt klar over hvor vanskelig det er å nå ut til befolkningen med info og få kveget til å faktisk agere. Var litt snakk om dette ifm covid der det gikk opp for FHI at mange nye landsmenn ikke forholder sge til offisiell info fra øvrigheita så de begynte å informere gjennom imamer og denslags for å nå frem.Men om dette er et problem hvorfor flytter man ikke alle i f,eks No1, NO2 og NO5 over til Norgespris, eller er det en skjult agenda i bånn her ?
Hoi. Som eg sa til ei venninne som har overteke slektsgarden og dimed bur i eit hus frå 1895: dette er dei vekene i året eg er heilt happy med å bu i eit typehus frå 2000 utan det minste sjel og gjenferd.Takk og lov for Norgespris i sprengkulda.
For de første 11 dagene i januar har jeg -1850 kroner i Norgespris fratrekk.
På tide å bytte ut noen vinduer og etterisolere loftet.
Næh![]()
Ny analyse: De nye strømkablene til England og Tyskland gir 25 prosent høyere priser i Norge
Å koble seg til områder med høye priser har mer effekt enn tidligere påstått, viser fersk analyse.www.nettavisen.no
Det må du gjerne gjøre, men Norgespris har sørget for at pengene det koster, i alle fall for å bytte ut vinduer, ser du neppe noen gang igjen.På tide å bytte ut noen vinduer og etterisolere loftet.
Det handler ikke bare om økonomi, men om å ha det behageligere i huset. F.eks. å skifte vinduer. 21 grader føles ikke alltid likt. Det vil også se bedre ut, lettere å åpne/lukke, bedre mot støy, bedre for planter og sikkert noen andre positive effekter også. Men dyrt blir det om jeg skal ta alle. De har klart å få vinduer absolutt overalt der det er mulig i dette huset.Det må du gjerne gjøre, men Norgespris har sørget for at pengene det koster, i alle fall for å bytte ut vinduer, ser du neppe noen gang igjen.
For hver 10k du bruker så har du en kapitalkost på et sted rundt 400 kroner årlig på nåværende rentenivå. Dersm man gjør det selv og priser sin egent tid til null eller finner det å bytte vinduer den største gleden i verden ser det kanskje litt annerledes ut men konseptet Norgespris, kombinert med veldig stor prisøkning på bygningsmaterialer de siste årene, har effektivt drept de langt fleste øknoomiske incentiver til å drive med ENØK.