Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.655
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner selvsagt det. Poenget mitt var at det blir for enkelt å skylde på kablene til Danmark for å forklare prisen du og jeg betaler for strøm. Og det er det veldig mange som gjør, inkludert FrP-politikere og redaksjoner (fvn) her i sør.
    Jo men det er jo lett å tenke sånn når saken er slik..

-NVE understreker i brevet at tallene ikke kan brukes til å si noe om priseffekten av nordsjøkablene som kom i perioden.

-Tallene viser likevel at NO2 betalte tre ganger mer for strømmen etter at kablene kom, sammenlignet med fireårsperioden før.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.589
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jo men det er jo lett å tenke sånn når saken er slik..

-NVE understreker i brevet at tallene ikke kan brukes til å si noe om priseffekten av nordsjøkablene som kom i perioden.

-Tallene viser likevel at NO2 betalte tre ganger mer for strømmen etter at kablene kom, sammenlignet med fireårsperioden før.
    Ja, det er ingen tvil om at kablene påvirker markedsprisen. Men det er opp til politikerne om det faktisk er markedspris forbrukere og næringsliv skal betale. Innføring av makspris og forslag om Norgespris bekrefter nettop dette.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.898
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med strømstøtten er jo at det ikke løser det grunnleggende problemet som er for lite kraftproduksjon. Dette er derfor et godt eksempel på at vi i Norge er best på å kaste penger på problemer i steden for å faktisk gjøre noe med de underliggende årsakene.
    det er vel den tesen som nå er i ferd med å ryke
    Med mindre man blindt tror på at absolutt alle som har meldt seg inn i strømkøa faktisk skal ha strøm
    Noe historisk sett aldri tidligere har skjedd og intet tyder på at det vil skje i veldig nær fremtid
    Med mindre vi starter med full eksport av alt, og/eller slipper til alle som er registrert i et skatteparadis som banker på døra i en kommune eller nettselskap og ber om kraft for å starte opp et datasenter/skytjeneste/bitcoinfabrikk etc etc med 5 lokale arbeidsplasser

som sagt, blir interessant å følge med utviklingen i Grenland når Google senteret kjører full pupp, det er mørkt og vindstille

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.158
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo dette som er problemet.. Jag har lett.. og spurt... uten hverken å finne eller få svar på hva vårt egentlige behov er dersom vi hpper over datasentra og andre kraftkrevende installasjoner som ikke tilfører arbeidsplasser i noe antall..... klassisk kraftkrevende industri typ elektrokjemisk er vel lite aktuelt...
    At det er en slag internasjonal dugnad med å bygge datasentra som vi liksom må delta i er jeg nokså uening i...

At vi som nordmenn på generell basis bruker strøm som fulle sjømenn er jeg nokså uenig i... selv om jeg ikke har noen overordnet oversikt..
    Eneboliger bruker luft-luft varmepumper og næringsbygg installerer grunn og bergvarme over en lav sko... elbilmarkedet er jo en politisk villet og sponset greie, selv om det vel er nokså klart at elbilboomen i begynnelsen hadde helt andre incentiver enn akkurat grønn bølge og forurensing...

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.898
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror nok dette er grunnet
    wannabe-redde-verden-praterne
    i tillegg tilrivingsøkonomien,
    disse to er ofte sammenfallende

og de bor desidert ikke i Repvåg, Skarsvåg, Skibotndalen, Nordkyn, Alta,Pasvik, Skogfoss ,,,,
    men de kommer dan og van på besøk med PP…
    og lovnader
    litt som da europa ranet afrika
    kanskje de nå har fått kompasset feil kalibrert

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn