På tide med høye tollsatser med andre ord.Tja, det meste vi konskumerer her til lands er import, handelsunderskuddet til fastlandsnorge er digert.

|
På tide med høye tollsatser med andre ord.Tja, det meste vi konskumerer her til lands er import, handelsunderskuddet til fastlandsnorge er digert.
Jo men det er jo lett å tenke sånn når saken er slik..Jeg skjønner selvsagt det. Poenget mitt var at det blir for enkelt å skylde på kablene til Danmark for å forklare prisen du og jeg betaler for strøm. Og det er det veldig mange som gjør, inkludert FrP-politikere og redaksjoner (fvn) her i sør.
Ja, det er ingen tvil om at kablene påvirker markedsprisen. Men det er opp til politikerne om det faktisk er markedspris forbrukere og næringsliv skal betale. Innføring av makspris og forslag om Norgespris bekrefter nettop dette.Jo men det er jo lett å tenke sånn når saken er slik..
-NVE understreker i brevet at tallene ikke kan brukes til å si noe om priseffekten av nordsjøkablene som kom i perioden.
-Tallene viser likevel at NO2 betalte tre ganger mer for strømmen etter at kablene kom, sammenlignet med fireårsperioden før.
Så da blir strøm et godt avlat?Tja, det meste vi konskumerer her til lands er import, handelsunderskuddet til fastlandsnorge er digert.
det er vel den tesen som nå er i ferd med å rykeProblemet med strømstøtten er jo at det ikke løser det grunnleggende problemet som er for lite kraftproduksjon. Dette er derfor et godt eksempel på at vi i Norge er best på å kaste penger på problemer i steden for å faktisk gjøre noe med de underliggende årsakene.