- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 15.584
Om snittprisen ligger litt over eller litt under over tid spiller ikke allverdens rolle og vil heller ikke være noe nytt. For å ta siste år (altså fra jun-24 til nå) så var den daglige snittprisen i NO2 (Sør-Norge) 53 EUR/Mwh mot 80 EUR/Mwh i DK1 (den som henger sammen med Norge). Hva differansen blir fremover skal ikke jeg mene så mye om, men årlig snittpris var i alle fall betydelig lavere i Sør-Norge enn i Danmark i dette tidsrommet.Joda, denne "mekanismen" har vært der hele tiden, men med innfasing av mye uregulert produksjon - så får mekanismen mye større betydning - i tillegg til den effekten av norske forbrukere i liten grad får "gleden" av gratis strøm når det er det (Siden prisen blir satt av høyeste pris som trengs for å dekke etterspørselen.)
Så jeg forventer at vi fremover vil se en høyere gjennomsnittspris i sør Norge enn feks Danmark.
Jeg var først og fremst litt fascinert over at du skrev et lengre innlegg om hvorfor prisene i Norge var høyere enn før uten å nevne gassprisene med et ord men skal forklare alt med mer fornybar og mindre kjernekraft.