Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.584
    Joda, denne "mekanismen" har vært der hele tiden, men med innfasing av mye uregulert produksjon - så får mekanismen mye større betydning - i tillegg til den effekten av norske forbrukere i liten grad får "gleden" av gratis strøm når det er det (Siden prisen blir satt av høyeste pris som trengs for å dekke etterspørselen.)
    Så jeg forventer at vi fremover vil se en høyere gjennomsnittspris i sør Norge enn feks Danmark.
    Om snittprisen ligger litt over eller litt under over tid spiller ikke allverdens rolle og vil heller ikke være noe nytt. For å ta siste år (altså fra jun-24 til nå) så var den daglige snittprisen i NO2 (Sør-Norge) 53 EUR/Mwh mot 80 EUR/Mwh i DK1 (den som henger sammen med Norge). Hva differansen blir fremover skal ikke jeg mene så mye om, men årlig snittpris var i alle fall betydelig lavere i Sør-Norge enn i Danmark i dette tidsrommet.

Jeg var først og fremst litt fascinert over at du skrev et lengre innlegg om hvorfor prisene i Norge var høyere enn før uten å nevne gassprisene med et ord men skal forklare alt med mer fornybar og mindre kjernekraft.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.696
    Sted
    Ein knaus

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg var først og fremst litt fascinert over at du skrev et lengre innlegg om hvorfor prisene i Norge var høyere enn før uten å nevne gassprisene med et ord men skal forklare alt med mer fornybar og mindre kjernekraft.
    Jeg skrev hvorfor jeg mente kablene ville gi høyere pris i Norge.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.584
    Jeg skrev hvorfor jeg mente kablene ville gi høyere pris i Norge.
    Tja, du sa også
    Slik det er nå - så vil strømprisen for forbrukerne i Europa være gjennomsnittlig markedspris, mens for oss i Norge vil prisen gå mot "markedspris for regulert
    kraft/magasinert vannkraft" - som vil være betydelig høyere.
    så langt ut som det går så er i alle fall kraftmarkdet uenig med deg - både i nær fortid og fremtid. Den nordiske systemprisen ligger temmelig flatt på mellom 38 og 40.5 EUR / MWh frem til og med 2031. Nå er som kjent de lokale prisene til dels svært forksjellig fra denne, men Sør-Norge handles flatt til ca 15 EUR/MWh over systemprisen mens (Vest)danmark handles 42, 34 og 28 EUR/MWh over systemprisen for årene 2026-2028 - altså klart høyere enn Sør-Norge. Nå er dette på ingen måte noen fasit, men det er hva fremtidsprisene sier. Østlandet ligger en liten håndfull EUR/MWh under Sør-Norge for øvrig.

Det er altså, basert på observerbare markedspriser , ikke noe å se denne utviklingen du skisserer. Det betyr forsåvidt ikke at det er galt, men det er i det minste en indikator på at det ikke er noen automatikk i at så vil skje. I det hele så mener jeg vel at folk temmelig grovt overvurderer disse kablenes effekt på prisdannelsen så lenge kraftsystemet er noenlunde i balanse, men så blir det svære medieoppslag om de temmelig få timene gjennom året det ikke er det, og da stort sett kun når ting blir veldig dyrt. Det er etter hvert temmelig mange timer i året, og lagt flere enn før med priser ned mot null eller også under null.

Jeg synes i alle fall synd på de som investerte stort i solcelleanlegg fordi man trodde at vi plutselig hadde fått tyske priser og at 3-4-5 kroner / kWh var en helt normal pris i Tyskland. Solceller til å dekke eget maksforbruk om sommeren er greit nok - da sparer man i det minste nettleien. Men man kommer til å få frykjtelig dårlig betalt, om noe i det hele, for å selge overskudd ut på nettet ift ekstrainvesteringen utover å dekke egne topper. Det ble jo gjort ymse forsøk på å forklare hva som foregikk men det er bare å lese denne tråden for å skjønne at det eneste som stod i hodet på 95% av folket var kabler-kabler-kabler og da kun de nye "slemme" av sorten de gode gamle hadde ikke så mye med saken å gjøre.

Dersom man trodde at slike priser var normale priser i Tyskland så kan man jo tygge litt på hvorfor Tyskland er en av verdens ledende industrinasjoner.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er altså, basert på observerbare markedspriser , ikke noe å se denne utviklingen du skisserer. Det betyr forsåvidt ikke at det er galt, men det er i det minste en indikator på at det ikke er noen automatikk i at så vil skje.
    Det er jo åpenbart mange andre ting som også påvirker prisen, så vi får se fremover.

(Man har jo litt motsatt effekt for de som bygger solkraftverk. Nå husker jeg ikke hva de kalte faktoren - men det er en faktor som sier noe om forholdet mellom gjennomsnittlig salgspris for en produsent og markedspris for samme periode. I Spania var visstnok denne rekordlav på 7% for solkraft en periode - det betyr at hvis markedsprisen for strøm i perioden var 1 krone/kWh - så fikk solprodusentene i snitt betalt 7 øre/kWh. Da er det jo åpenbart noen som får betalt langt mer enn snittprisen.)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.584
    Det er jo åpenbart mange andre ting som også påvirker prisen, så vi får se fremover.

(Man har jo litt motsatt effekt for de som bygger solkraftverk. Nå husker jeg ikke hva de kalte faktoren - men det er en faktor som sier noe om forholdet mellom gjennomsnittlig salgspris for en produsent og markedspris for samme periode. I Spania var visstnok denne rekordlav på 7% for solkraft en periode - det betyr at hvis markedsprisen for strøm i perioden var 1 krone/kWh - så fikk solprodusentene i snitt betalt 7 øre/kWh. Da er det jo åpenbart noen som får betalt langt mer enn snittprisen.)
    Ja, det kalles "capture rate" på utenlandsk. Den er som du sier til tider svært lav for solkraft og den har fallt mye de siste årene. Det er et problem for alle som har investert i eller vurderer å investere i solkraft. Og denne effekten blir større jo flere solkraftverk som popper opp. Det er også denne mekanismen som gjør at det å installere mer solkraft enn man forbruker selv midt på dagen om sommeren (altså bygningens baselast) fort blir ganske dårlig økonomi i da prisen man får for å selge overskuddet fort kan bli et sted rundt null mange av de aktuelle timene.

"Capture rate" har også fallt en god del for vindkraft, om enn mye mindre enn for solkraft.

En på jobben regnet ut sånn ca sin private "capture rate" gjennom et år og kom til 120% tror jeg det var, det er ikke så merkelig at den er et stykke over 100% (altså gjennomsnittelig markedsprs) siden en husholdning typisk bruker mest når prisene er på sitt høyeste.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.657
    Sted
    Portugal

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En på jobben regnet ut sånn ca sin private "capture rate" gjennom et år og kom til 120% tror jeg det var, det er ikke så merkelig at den er et stykke over 100% (altså gjennomsnittelig markedsprs) siden en husholdning typisk bruker mest når prisene er på sitt høyeste.
    Regner med at du snakker om gjennomsnittspris på forbruk nå og ikke eget solanlegg.

(Dette du viser til der var jo en artig "bug" med strømstøtten - hvor gjennomsnittspris ikke ble forbruksvektet og man fikk en god del mindre støtte enn man kunne forvente)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.584
    Regner med at du snakker om gjennomsnittspris på forbruk nå og ikke eget solanlegg.

(Dette du viser til der var jo en artig "bug" med strømstøtten - hvor gjennomsnittspris ikke ble forbruksvektet og man fikk en god del mindre støtte enn man kunne forvente)
    Ja, vedkommende har ikke solkraft. Det er funksjonen av at forbruksprofilen til en husholdning ikke er jevn gjennom døgnet så man ender typisk opp med en snitt prissom ligger et godt stykke over snittprisen i markedet.

Tillegg om solkraft hjemme: Selv midt på dagen når prisen ofte er svært lav og prodksjonen på sitt høyeste så "tjener" man uansett nettleien så det generer den verdi uansett så lenge man bruker alt selv og derfor er det også det man bør dimensjonere for. Det kuker det også betydelig mindre til i det lokale nettet når ikke plutselig mange skal pøse ut overskuddsstrøm samtidig som forbruket generelt er svært lavt.

Enova og andre burde ikke gi støtte til noe utover hva man selv kan forbruke, mener @Asbjørn sa det var slik i Sverige.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det kuker det også betydelig mindre til i det lokale nettet når ikke plutselig mange skal pøse ut overskuddsstrøm samtidig som forbruket generelt er svært lavt.
    Ja, det er en fin gjeng som vil trekke 16kW fra strømnettet på julaften og mener de kun skal betale nettleie for de kilowatt-timene de forbruker.

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    3.473
    Sted
    Nordland
    34°C i skyggen i dag også🥵 Men hva gjør vel det🤩 6 måneder med kaldt drittvær gir fulle magasiner og så å si gratis strøm her i nord🥳 IMG_8220.jpeg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.369
    Torget vurderinger
    2
    Her sør så ligger den og vaker rett over støtte hver dag, sikkert noen solcellepanel nedi europa som har tatt fyr,....

Skjermbilde 2025-07-16 kl. 21.42.40.png

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    3.473
    Sted
    Nordland
    Vi hadde kongesommer i fjor, i år kom varmegradene først etter at «solen snudde»🙃 Om vi får finvær frem til høsten, tilgir eg «Han der oppe»😂 Enn så lenge nyter vi at det renner over i vannmagasinene og grisebillig strøm.
    Ps. Hadde besøk av en kompis i går, han hadde bundet strømprisen til 45 øre KW i høst🤣🤣😬 Siden har det pissregnet her, og kommunene har hatt elendig utbytte fra Helgelandskraft🤨

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    121
    Sted
    Halden
    Tja, du sa også

så langt ut som det går så er i alle fall kraftmarkdet uenig med deg - både i nær fortid og fremtid. Den nordiske systemprisen ligger temmelig flatt på mellom 38 og 40.5 EUR / MWh frem til og med 2031. Nå er som kjent de lokale prisene til dels svært forksjellig fra denne, men Sør-Norge handles flatt til ca 15 EUR/MWh over systemprisen mens (Vest)danmark handles 42, 34 og 28 EUR/MWh over systemprisen for årene 2026-2028 - altså klart høyere enn Sør-Norge. Nå er dette på ingen måte noen fasit, men det er hva fremtidsprisene sier. Østlandet ligger en liten håndfull EUR/MWh under Sør-Norge for øvrig.

Det er altså, basert på observerbare markedspriser , ikke noe å se denne utviklingen du skisserer. Det betyr forsåvidt ikke at det er galt, men det er i det minste en indikator på at det ikke er noen automatikk i at så vil skje. I det hele så mener jeg vel at folk temmelig grovt overvurderer disse kablenes effekt på prisdannelsen så lenge kraftsystemet er noenlunde i balanse, men så blir det svære medieoppslag om de temmelig få timene gjennom året det ikke er det, og da stort sett kun når ting blir veldig dyrt. Det er etter hvert temmelig mange timer i året, og lagt flere enn før med priser ned mot null eller også under null.

Jeg synes i alle fall synd på de som investerte stort i solcelleanlegg fordi man trodde at vi plutselig hadde fått tyske priser og at 3-4-5 kroner / kWh var en helt normal pris i Tyskland. Solceller til å dekke eget maksforbruk om sommeren er greit nok - da sparer man i det minste nettleien. Men man kommer til å få frykjtelig dårlig betalt, om noe i det hele, for å selge overskudd ut på nettet ift ekstrainvesteringen utover å dekke egne topper. Det ble jo gjort ymse forsøk på å forklare hva som foregikk men det er bare å lese denne tråden for å skjønne at det eneste som stod i hodet på 95% av folket var kabler-kabler-kabler og da kun de nye "slemme" av sorten de gode gamle hadde ikke så mye med saken å gjøre.

Dersom man trodde at slike priser var normale priser i Tyskland så kan man jo tygge litt på hvorfor Tyskland er en av verdens ledende industrinasjoner.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    121
    Sted
    Halden
    Har solcelle hus og hytte. Fosen kraft kjøper 5000kwh av meg i året til 1 kr kWh. Solcellene er tilpasset forbruket på hytte og hus. Nå kommer norgespris. Lader elbilen gratis om dagen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn