Strømnett og hifi? Trenger tips..

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har ikke jordloops her, har 4 kurser til utstyret. Men, nå er omtrent alt mitt switchmode, ikke ringkjernetrafoer.

Kjører også XLR balansert overalt untatt mellom kilder og pre.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hva gjør man for å unngå jordløkker dersom man trenger mer enn en 16A kurs til anlegget?

Mvh
Roysen
Hei!
Det er ikke så lett, men....
- bruk kortes mulig nettkabler
- legg nettkabelen parallellt og intil hverandre så langt som mulig
- Legg signalkablene paralellt med nettkablene til komponetnen
- ha så liten avstand som mulig mellom komponentene...

Erntsen anbefalte meg å ikke sette mine 2 DP A1 bak høytalerne, men istedet sette de ved siden av hverandre for å redusere problemet med lange nettkabler.

Mvh
OMF
 

ovewik

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
95
Antall liker
2
Det er jo samme jordings punkt i hele huset det er der støjen kommer i fra som regel!.Legg 2,5 kvadrat 16 amp,sett på en skilletrafo vips så har du "ren" strøm(så ren den kan bli med 100 års gamelt strøm nett) Mvh O.W
 
J

Jurassic

Gjest
Strømfilteret LC audio selger til 600 kroner gir forresten samme funksjonen, forutsatt at man graver eller slår ned en egen jord i hagen.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Strømfilteret LC audio selger til 600 kroner gir forresten samme funksjonen, forutsatt at man graver eller slår ned en egen jord i hagen.
Nei, det gjør den overhodet ikke.
En skilletrafo gir et galvanisk skille som er ganske viktig i denne sammenhengen....

Mvh
OMF
 
J

Jurassic

Gjest
Men strømfilteret til LC audio gir muligheten for en såkalt "true earth" forbindelse, dvs at på sekundærsiden kobler en til en seperat hifi jord som er uavhengig av den elektriske jorda og så lenge apparatene er adskilt fra den elektriske jorda slipper en evt problemer med f. eks jordfeil eller støy.
Men jeg hevder ikke at strømfilteret gir galvanisk skille, det har jeg heller aldri sagt.

Vidar K
 
B

BjornE

Gjest
Tror ikke at en skilletrafo regenererer noen sinus, den bare lager galvanisk skille, fjerner DC, fjerner høyere frekvenser og fjerner impulser. oops - da sitter vi vel igjen med en grei sinus?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Men strømfilteret til LC audio gir muligheten for en såkalt "true earth" forbindelse, dvs at på sekundærsiden kobler en til en seperat hifi jord som er uavhengig av den elektriske jorda og så lenge apparatene er adskilt fra den elektriske jorda slipper en evt problemer med f. eks jordfeil eller støy.
Men jeg hevder ikke at strømfilteret gir galvanisk skille, det har jeg heller aldri sagt.

Vidar K
Egen jord til Hifi-en kan man da koble til helt uavhengig om man bruker et nettfilter fra LC audio eller ikke.....

Mvh
OMF
 

ovewik

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
95
Antall liker
2
Egen jord til Hifi-en kan man da koble til helt uavhengig om man bruker et nettfilter fra LC audio eller ikke.....

Mvh
OMF
Det kan man jo gjøre!.Nett filter er ikke noe problem løser,topper på nettet slipper igjenom nettfiltere,ikke skilletrafoer!.Nå skal ikke jeg påstå og ha prøvd alle nettfiltere,de er bra på cd/dvd og tv`r.
:) Mvh O.W
 

hbj001

Medlem
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
24
Antall liker
0
Sted
Bekkestua
Etter å ha lest frem og tilbake på de forskjellige innleggene, og etter å ha pratet med elektrikeren, kom vi fram til følgende:

Egen kurs kun for anlegget.
C-automat sikring i skapet med 16A kurs.
Öhlflex kabel frem til uttak (2-3 uttak)

Elektrikeren skal hente inn pris på kabel, men han antok at prisen for hele greia vil ligge på anslagsvis 1500 + moms.. Ikke ille det?

Takker for alle tilbakemeldinger!! ;D

Mvh Harald
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Da kommer nok arbeidsprisen i tillegg...bare sikringen ligger på rundt 800,- + mva.
Kabelen er heller ikke gratis...
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
konklusjoner er gode ting, Harald.
Jeg må ringe min elektriker, slik at noe lignende kan monteres hos meg
Har fra før av bestilt egen kurs, må bare få bytta kabel og sikring :)
 
J

Jurassic

Gjest
Ivar: Gir du meg en knakende god pris på Sonic Frontiers'ene dine så kan jeg legge opp kursene til deg kostnadsfritt ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Egen jord til Hifi-en kan man da koble til helt uavhengig om man bruker et nettfilter fra LC audio eller ikke.....

Mvh
OMF
Jeg vet da det. Men det stilles krav til den seperate jordinga. Vet at datakurser ofte jordes seperat. Men ved en seperat jord er det viktig å måle overgangsmotstanden for å se om en får god nok jord, et enkelt jordspyd i jord med høyt sandinnhold gir ikke tilstrekkelig jord en tørr sommer.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg vet da det. Men det stilles krav til den seperate jordinga. Vet at datakurser ofte jordes seperat. Men ved en seperat jord er det viktig å måle overgangsmotstanden for å se om en får god nok jord, et enkelt jordspyd i jord med høyt sandinnhold gir ikke tilstrekkelig jord en tørr sommer.
Detr er mange forhold som må med i betraktningnene om egen jord, det er krav til utjevningsforbindelse (altså man kan ikke ha "egen" jord), og selvsagt til overgangsmotstand....poenget mitt er at denne problemstillingen ikke har noe med LC audio filteret å gjøre.

Mvh
OMF
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
jurassic: hehe. Nånei, de skal jeg kose meg med en god stund før de evt skal byttes ut, om de i det hele tatt skal det! :)
men strømtilbudet hadde vært noe, helt klart!
 
J

Jurassic

Gjest
Detr er mange forhold som må med i betraktningnene om egen jord, det er krav til utjevningsforbindelse (altså man kan ikke ha "egen" jord), og selvsagt til overgangsmotstand....poenget mitt er at denne problemstillingen ikke har noe med LC audio filteret å gjøre.

Mvh
OMF
Ja men poenget mitt var vel egentlig bare at det var en rimelig løsning. Desstuten får du jo en løsning som ikke er fastmontert, filteret blir jo ikke skrudd fast på veggen akkurat.
Med utjevningsforbindelse er man like langt, da er jo hifi jorda tilknyttet den elektriske jorda.
Sitter ganske langt unna NEK400 men jeg er overbevist på at det på en eller annen måte er mulig å ha seperat jord som ikke er tilknyttet til den elektriske jorda, mener så bestemt å ha vært med på å lagge opp anlegg som er bygd slik.
Men det enkleste er nok uansett en skilletrafo, vet det er løsningen bankene bruker på sitt utstyr og de har nok utført en god del forskning før de kom fram til at det var den beste løsningen.

Vidar K
 
B

BjornE

Gjest
Husk at den jorden dere snakker om er beskyttelsesjord. Dette er IKKE en jord som er spesielt godt egnet til skjerming av signalkabel. Jord i normale private installasjoner er beregnet til å beskytte personer mot skade og vil med hyppige mellomrom være belemret med diverse jordfeil som kanskje kan være et problem for anlegget.

Skilletrafo er en betydelig bedre løsning i alle henseende, men betydelig dyrere.
 
Topp Bunn