Diverse Strømmeskam!

L

Labbis

Gjest
Forskning.no har tatt for seg en rapport; "Musikkens kostnad" som belyser klimakostnader ved dagens musikklytting.

Mvh
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Energien som brukes av datasentrene er nøkkelen, med fornybar energi blir det ikke så gærent......
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Håper de, når nå igang likevel, - kunne ta for seg klimautslippene til reklame (og øvrig dritt som skal lagres)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.928
Antall liker
8.239
Torget vurderinger
1
Det nytter ikke å drømme seg tilbake til fortida.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Det kan vel òg argumenterast for at kontrabass er meir miljøvenleg enn elgitar?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.692
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Ut ifra denne tankegangen blir MP3 mer miljøvennlig enn høyoppløste filer. Da er min konklusjon klar, drit i miljøet.
 
L

Lassencad

Gjest
Ret tankevækkende at for at vi bla kan logge på HiFi Sentralen /Hele nettet forbruger vi mere strøm/udleder mere Co2 end alverdens Flytrafik.
Men det er åbenbart en forurening vi acceptere

Co2 udledningen og nettet er ikke engang en del af debatten

Det meste af nette er slet ikke nødvendigt. Bare fornøjelse. Her kunne den enkelte logge helt af nettet og gøre klimaet en gavnlig tjeneste her og nu.

Hvad Musik nydelse angår kunne man jo investerer i en klasse D forstærker :)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.542
Antall liker
3.733
Torget vurderinger
96
Jaja, da får jeg bare sette meg ned med kassegitaren og synge og spille sjæl da. Kan bare åpne akkorder og barregrep, så det kan bli litt ensformig.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ret tankevækkende at for at vi bla kan logge på HiFi Sentralen /Hele nettet forbruger vi mere strøm/udleder mere Co2 end alverdens Flytrafik.
Men det er åbenbart en forurening vi acceptere

Co2 udledningen og nettet er ikke engang en del af debatten

Det meste af nette er slet ikke nødvendigt. Bare fornøjelse. Her kunne den enkelte logge helt af nettet og gøre klimaet en gavnlig tjeneste her og nu.

Hvad Musik nydelse angår kunne man jo investerer i en klasse D forstærker :)
Hvis Internett forsvant, tipper jeg karbonfotavtrykket til alle tjenestene det har erstattet ville bli ganske betydelig også.
 
L

Lassencad

Gjest
Ret tankevækkende at for at vi bla kan logge på HiFi Sentralen /Hele nettet forbruger vi mere strøm/udleder mere Co2 end alverdens Flytrafik.
Men det er åbenbart en forurening vi acceptere

Co2 udledningen og nettet er ikke engang en del af debatten

Det meste af nette er slet ikke nødvendigt. Bare fornøjelse. Her kunne den enkelte logge helt af nettet og gøre klimaet en gavnlig tjeneste her og nu.

Hvad Musik nydelse angår kunne man jo investerer i en klasse D forstærker :)
Hvis Internett forsvant, tipper jeg karbonfotavtrykket til alle tjenestene det har erstattet ville bli ganske betydelig også.
Sikkert :)
Men vi må erkende at største delen er for ren fornøjelse. Bare ta de store Google +Facebook+ Youtube. Ren fornøjelse vi i bund og grund ikke har brug for.
I fremtiden siges det at co2 forureningen bliver meget være bla fordi vi ser mere og mere tv via nettet

Men det er da underligt er nettet slet ikke er en del af debatten ... Synes jeg
Nu vil man ligge afgift på fly rejser men ikke nettet??? :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.928
Antall liker
8.239
Torget vurderinger
1
Ikke gi politikere ideer vi ikke har godt av.
 
L

Lassencad

Gjest
Ikke gi politikere ideer vi ikke har godt av.
Nej da :) :) :)
I det meste af Europa har unge mennesker/Børn gået på gaden for at få vores valgte til at gøre noget ved klimaet
I ren angst tror Jorden går under lige om lidt
Ikke en af dem .. Tænker jeg har tænkt på at logge af slukke mobilen. De havde sikkert en i lommen mens de demonstrerede

Dobbelt moralen er total :)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg har akkurat sagt opp mitt tidal- og roon-abonnement. Grunnen er faktisk ikke miljø og klima da, selv om det er en bonus... (derimot har jeg kuttet ut flyreiser og kjøtt og bilbruk pga miljøet, som tross alt monner en del mer klimamessig, men det er OT i denne tråden). Akkurat dette med strømming dreier seg for meg om musikk og musikkglede. Jeg fant etter hvert ut at strømmingen gjorde noe med meg. Hørte på musikk mye mer adspredt enn før, klarte ikke konsentrere meg om musikken, hoppet fra plate til plate og spor til spor. Og ble lett distrahert av ipaden eller mobilen mens jeg lyttet. Resultatet ble jeg at jeg aldri klarte å gå dypt inn i musikken - hørte ikke på plater mer enn maks et par ganger, i beste fall.

Jeg savnet mer og mer følelsen av å kutte verden (inkl internett) helt ut og sette på musikk, lese gjennom hva som sto på coveret, høre en hel plate til endes; gjerne flere ganger.

Derfor: tilbake til CDene. Sølvplater 4 eva! En bonus er jo at det er enormt mange rimelige CDer og CD-bokser å få tak i for tiden. Prøver å sope til meg de virkelige godbitene før CD-revivalen begynner for alvor.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sikkert :)
Men vi må erkende at største delen er for ren fornøjelse. Bare ta de store Google +Facebook+ Youtube. Ren fornøjelse vi i bund og grund ikke har brug for.
I fremtiden siges det at co2 forureningen bliver meget være bla fordi vi ser mere og mere tv via nettet

Men det er da underligt er nettet slet ikke er en del af debatten ... Synes jeg
Nu vil man ligge afgift på fly rejser men ikke nettet??? :)
Jeg tror du må innse at nette brukes ti veldig mye mer enn bare lek og moro, selv om det nok tar mye av båndbredden.

Det er da plenty med avgift på flyreiser allerede, så det er vel ikke noen helt ny idé. TV-sendinger over eteren har sikkert et tilsvarende karbonfotavtrykk, de også, hvis man begynner å lete.

Men det er ikke SÅ ulogisk å innføre klimaavgifter på "unødvendige" luksus-ting.
 
X

X186841

Gjest
Med gjennomsnittsalderen her kan man nok si "det holde i vår tid" og blåse i de miljøgreiene.
 
Sist redigert av en moderator:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har akkurat sagt opp mitt tidal- og roon-abonnement. Grunnen er faktisk ikke miljø og klima da, selv om det er en bonus... (derimot har jeg kuttet ut flyreiser og kjøtt og bilbruk pga miljøet, som tross alt monner en del mer klimamessig, men det er OT i denne tråden). Akkurat dette med strømming dreier seg for meg om musikk og musikkglede. Jeg fant etter hvert ut at strømmingen gjorde noe med meg. Hørte på musikk mye mer adspredt enn før, klarte ikke konsentrere meg om musikken, hoppet fra plate til plate og spor til spor. Og ble lett distrahert av ipaden eller mobilen mens jeg lyttet. Resultatet ble jeg at jeg aldri klarte å gå dypt inn i musikken - hørte ikke på plater mer enn maks et par ganger, i beste fall.

Jeg savnet mer og mer følelsen av å kutte verden (inkl internett) helt ut og sette på musikk, lese gjennom hva som sto på coveret, høre en hel plate til endes; gjerne flere ganger.

Derfor: tilbake til CDene. Sølvplater 4 eva! En bonus er jo at det er enormt mange rimelige CDer og CD-bokser å få tak i for tiden. Prøver å sope til meg de virkelige godbitene før CD-revivalen begynner for alvor.
Sikkert smart, men jeg er usikkert på om det kommer noen CD-revival. :)

..Men for 25 år siden var det jo ingen som trodde vinyl skulle komme tilbake heller, så...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.850
Antall liker
5.501
Sted
Holmestrand
For å forenkle ltt så er jeg er kritisk til fly og et unødvendig høyt inntak av kjøtt.

Det betyr at jeg er bevisst, men skammer meg ikke. I hvert ikke over musikk, verken live, vinyl, kasett, filbasert eller strømming.
 
Topp Bunn