Strømme WIMP fra NAS?

Ble medlem
01.11.2014
Innlegg
2
Antall liker
1
Hei,
Jeg tenker å anskaffe en NAS som jeg tenkte jeg skulle strømme fra mitt musikkbibliotek og fra WIMP. Har nå lest litt rundt om kring, men blir ikke helt klok på om det lar seg gjøre? Planen var videre å kontrollere NASen (og avspillingen) fra pc/mac ipad/iphone. Noen som har noen erfaring? NASen skal forøvrig kobles til Cyrus Stream XP2 qx

mvh
Anders
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.284
Antall liker
34.819
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Funker fint hos meg. Jeg har en Logitech Transporter og kjører Logitech Media Server på NAS'en. Wimp er i dette tilfellet en plugin til LMS. Da fremstår Wimp bare som et menyvalg på iPad og iPhone ved siden av mitt eget musikkbibliotek. Det fungerer både med Squeezebox-appen og med iPeng. Alternativt kan jeg hente Wimp fra mysqueezebox.com og velge den som en alternativ kilde fra spilleren uten å gå veien om NAS'en.

Spørsmålet er snarere om det finnes en Wimp plugin til det serverprogrammet som du har tenkt å kjøre på NAS'en. Hvilken programvare har du tenkt å bruke?
 
Ble medlem
01.11.2014
Innlegg
2
Antall liker
1
Funker fint hos meg. Jeg har en Logitech Transporter og kjører Logitech Media Server på NAS'en. Wimp er i dette tilfellet en plugin til LMS. Da fremstår Wimp bare som et menyvalg på iPad og iPhone ved siden av mitt eget musikkbibliotek. Det fungerer både med Squeezebox-appen og med iPeng. Alternativt kan jeg hente Wimp fra mysqueezebox.com og velge den som en alternativ kilde fra spilleren uten å gå veien om NAS'en.

Spørsmålet er snarere om det finnes en Wimp plugin til det serverprogrammet som du har tenkt å kjøre på NAS'en. Hvilken programvare har du tenkt å bruke?
Takk for godt råd! Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt så mye på software eller hardware enda, men det høres ut som ditt oppsett er akkurat det jeg er på utkikk etter!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.284
Antall liker
34.819
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ihvertfall en løsning jeg kan gå god for. Min NAS er en Netgear ReadyNAS NVX (4x1 TB disker). Dessverre produseres ikke Squeezebox-serien lenger, men programvaren støttes av en "user community" og det kommer fortsatt oppdaterte versjoner fra tid til annen. Se også vennetråden for Squeezebox og Transporter her inne.

Det finnes selvsagt mange andre løsninger også, men jeg kan dessverre ikke nok om dem til å gi noen konkrete råd, heller ikke om din Cyrus. Det er kanskje enklest å stille spørsmålet til produsent eller forhandler.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Jeg bruker en Simple audio spiller, den har innebygd Wimp app. Fungerer veldig bra, også wimp hifi. Du styrer alt via Ipad eller annet nettbrett. Men husk at dette ikke er airplay, du bruker nettbrettet her kun som remote.
Du kan da også selvfølgelig lese det meste av musikkfiler fra Nasdisk.

Cyrus er helt ukjent for meg også, så der kan jeg ikke komme med råd.
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
334
Torget vurderinger
0
Dette var interessant, høres ut som jeg også kan gå for noe sånt. Det viktige er jo hvor konverteringen foregår. Har akk kjøpt ny ekstern DAC, så den vil jeg gjerne bruke:) . Ripper platene mine til harddisc. men trenger en avspiller for filene, med en god digital utgang. Fjernstyring fra sofaen,,,,? YES
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Kjører et liknende oppsett som Asbjorn basert på Wimp Hifi, Netgear NAS og Squeezebox Touch og Duet, og det fungere strålende. Alltid oppe å gå når jeg trenger det, ingen PC som må startes mm. Vær dog oppmerksom på at Squeezebox vel kun kjører som plugin på Netgear og kanskje et par andre NAS leverandører.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Vær dog oppmerksom på at Squeezebox vel kun kjører som plugin på Netgear og kanskje et par andre NAS leverandører.
Plugin kjører på maskiner med x86 arkitektur, dvs. alt unntatt de kjipeste boksene.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Å installere Logitech Media Server går greit om man har riktig NAS, men man må også ha en spiller for å kunne spille av musikken fra serveren. Er det mulig å installer en virtuell spiller direkte på en NAS? f.eks. Softsqueeze?
 

dan-erb

Medlem
Ble medlem
06.10.2013
Innlegg
34
Antall liker
0
Torget vurderinger
6
Har samme Cyrus streamer som deg. Har ikke funnet noen måte å implementere Wimp i NAS og så streame Wimp via Cyrus'en (styrt fra Cyrus sin app Cadence). Kommer til å kjøpe en Bluesound enhet og koble den digitalt til Cyrusen(men da må man jo bruke 2 apper på ipaden)

Hei,
Jeg tenker å anskaffe en NAS som jeg tenkte jeg skulle strømme fra mitt musikkbibliotek og fra WIMP. Har nå lest litt rundt om kring, men blir ikke helt klok på om det lar seg gjøre? Planen var videre å kontrollere NASen (og avspillingen) fra pc/mac ipad/iphone. Noen som har noen erfaring? NASen skal forøvrig kobles til Cyrus Stream XP2 qx

mvh
Anders
 
Topp Bunn