Strømforsyning

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
Hva er egentlig den beste måten å bygge en strømforsyning på? Har prøvd med forskjellige varianter men er fortsatt ikke helt enig med meg selv hva som egentlig er best.

Her er en tegning over en av de forskjellige variantene jeg har prøvd:



Den har jeg plukket opp hos http://www.zero-distortion.com/start.htm

I denne tegningen så har jeg prøvd å bygge denne varianten med Schottky dioder:



Så har noen kommentarer/forslag til den ultimate strømforsyning så kom igjen.

Mvh

Roy-E
 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
Kan være enig med deg angående RC-Ledd. Har hørt enkelte nevne at man kan risikere å miste noe dynamikk, men er ikke sikker på om det er alvorlig ment.

Ser også på tegningen på den nevnte siden at de bruker en 100uF kondensator i parallel med en 100nF for å filtrere eventuell RF støy. Er det noe å anbefalle?

Mvh

Roy-E
 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
Har ikke hatt tid til å se mere på evnet før nå.

Poster her ett skjema som jeg syntes ser lovende ut.



Her brukes det sikringer i slutten av kretsløpet, er det egentlig noen fordel? Vil ikke det påvirke lyden, og eventuelt hvor får man kjøpt GODE sikringer til dette bruk.

Ett annet tema er elektrolytter. Vanlige kondensatorer sett opp mot T-Network elektrolytter. Har 4 Elna Cerafin 10000uF 63V og 4 BHC ALN20S 10,000uF 63V 4 PIN T-Network elektrolytter liggende.

Skal teste en del i jula, har en lang handleliste klar for Elfa.

Mvh

Roy-E

Edit: Fikset feil ved link
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
et vesentlig poeng er HVA du skal levere strøm til og hvor mye?!
mvh
Leif
 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
et vesentlig poeng er HVA du skal levere strøm til og hvor mye?!
mvh
Leif
Først og fremst så lurer jeg på hvilke forskjellige metoder som brukes og fordeler og ulemper med disse.
Det er snakk om tradisjonell PSU design, har for alt for liten kunskap til å diskutere Switch mode.

Som en følge av de opplysninger/ forslag som dukker opp så skal jeg lage strømforsyning til Zappulse 700EX.

Har 2 800VA 2*42v trafoer som jeg vil bruke så det gir vel ca. + - 60VDC ut.

Mvh

Roy-E
 
R

Ronny_D

Gjest
Rest hvafornoe?
Brukes for at forsyningens kondensatorer med sine interne spoler danner resonanser, disse dempes ned med RC ledd. Sounds good ;)
 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
En annen ting jeg lurer på er hva er fordelene med mange små elektrolytter etter hverandre kontra noen få store? Det må da være noen som har synpunkter/praktisk erfaring på dette her?

Uansett så kommer jeg til å sette sammen noen alternativer og teste ut. Det er vel egentlig den beste måten å lære på. Har hittil brukt Monkey-Se-Monkey-Do prinsippet på det meste jeg har gjort innen DIY. Dog er jeg ikke redd for å teste ut nye ting :) Mulig jeg også går videre og tester eventuelt ett Switch mode alternativ. Må bare finne litt mere info på området.

Mvh

Roy-E
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Først og fremst så lurer jeg på hvilke forskjellige metoder som brukes og fordeler og ulemper med disse.
Det er snakk om tradisjonell PSU design, har for alt for liten kunskap til å diskutere Switch mode.

Som en følge av de opplysninger/ forslag som dukker opp så skal jeg lage strømforsyning til Zappulse 700EX.

Har 2 800VA 2*42v trafoer som jeg vil bruke så det gir vel ca.  + - 60VDC ut.

Mvh

Roy-E
Med 42 VAC bør du bruke el-lytter med høyere spenningsrating en 63 VDC. 42 VAC + 10% spenningstolleranse på el-nettet gir omlag 66 VDC (eksl. spenningstap i likeretter). Alternativt kan du muligens gjøre noe for å dempe maks-spenning før el-lyttene (f.eks. en serie med kraft dioder i serie med DC etter likeretter for lytter). Evt. kan du sette inn en «crowbar» dimensjonert til 60-62V som sørger for å blåse nettsikringene; det kan hende du blir lei av å bytte sikringer, men du forlenger også levetiden på ladelyttene.

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
En annen ting jeg lurer på er hva er fordelene med mange små elektrolytter etter hverandre kontra noen få store? Det må da være noen som har synpunkter/praktisk erfaring på dette her?

Uansett så kommer jeg til å sette sammen noen alternativer og teste ut. Det er vel egentlig den beste måten å lære på. Har hittil brukt Monkey-Se-Monkey-Do prinsippet på det meste jeg har gjort innen DIY. Dog er jeg ikke redd for å teste ut nye ting :) Mulig jeg også går videre og tester eventuelt ett Switch mode alternativ. Må bare finne litt mere info på området.

Mvh

Roy-E
Hvorfor ikke full spiker - en haug med store el-lytter i paralell, hver enkelt avkoblet med en haug med «små» plastkondiser (MKS). Målsetningen med en god strømforsyning til en effektforsterkere er i hovedsak:

1) Mer enn nok strøm
2) Lav og jevn impedanse i hele arbeidsområdet, dvs. fra DC til over 20K Hz for en lineær forsterker (klasse A, B og AB), for en klasse D forsterker av ymse slag bør impedansen holdes jevn og lav opp til switche-frekvensen og evt. et stykke over
3) jevn og stabil spenning (minst mulig ripple og støy fra likeretting), avhengig av forsterkerens PSRR (powersupply rejection ratio), som oppgis i dB, dvs hvor mye støy på forsyningsspenningen undertrykkes på utgangen av forsterkeren PSRR=20*log([PSU-korelert støy på utgangen]/[støynivå på PSU]). For klasse D forsterkeren er PSRR ofte veldig lav, dvs. høyere krav til ren/støyfri forsyningsspenning enn for en lineær tilbakekoblet forsterker med høy PSRR.

mvh
KJ
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Kan være enig med deg angående RC-Ledd. Har hørt enkelte nevne at man kan risikere å miste noe dynamikk, men er ikke sikker på om det er alvorlig ment.

Ser også på tegningen på den nevnte siden at de bruker en 100uF kondensator i parallel med en 100nF for å filtrere eventuell RF støy. Er det noe å anbefalle?

Mvh

Roy-E
Jeg mistenker at man må inn og studere spec'en på de store lyttene man bruker - og så beregne rc-leddet på den bakgrunn. Men du kan maile folka på TNT-audio og spørre - så får du nok svar skal du se.

Jeg bygde om en strømforsyning i en integrert forsterker - og dimensjonerte lyttebanken utfra hva jeg fant i denne artikkelen. Så sendte jeg en (velfortjent) skrytemail til TNT og jamen fikk jeg et skikkelig svar tilbake. :)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
En annen ting jeg lurer på er hva er fordelene med mange små elektrolytter etter hverandre kontra noen få store? Det må da være noen som har synpunkter/praktisk erfaring på dette her?

Uansett så kommer jeg til å sette sammen noen alternativer og teste ut. Det er vel egentlig den beste måten å lære på. Har hittil brukt Monkey-Se-Monkey-Do prinsippet på det meste jeg har gjort innen DIY. Dog er jeg ikke redd for å teste ut nye ting :) Mulig jeg også går videre og tester eventuelt ett Switch mode alternativ. Må bare finne litt mere info på området.

Mvh

Roy-E
Etter å ha erfart hva en generøs lyttebank kan bety, så lurer jeg på om det ikke er bedre med en haug store lytter framfor en haug små....

Ærlig talt: Problemet med store lytter er vel litt høyere impedans - at de reagerer litt treigere? Hvis man da henger på en liten en, en enda mindre og så et RC-ledd til slutt så skal vel det være nok til å levere firkantpulser så det holder.

Men en annen ting: Jeg har har svært gode erfaringer med å oppgradere fra middels lytter til Black Gate. Det ga et vannvittig løft i switch mode forsyninger. Men i den sammenheng så leste jeg alt jeg kom over om Black Gate's og kvalitetslytter generelt. Jeg husker blant annet en test der en kar hadde byttet ut hele batteriet i effekttrinnet med BG's. Sånt koster en formue - men det ga visstnok et tilsvarende løft i lydkvaliteten.

Normale lytter har et dårlig signal/støy forhold. Enkelte gode og dyre lytter er langt bedre, og kan derfor gi langt bedre lyd. Ikke dermed sagt BG er det eneste saliggjørende, men type lytter og kvaliteten på dem har utvilsomt stor betydning.

IMO, så er signalveien den enkle veien, mens strømveien er den vanskelige veien å få til - både på linjenivå og effektnivå.

Ser fram til å høre hvordan det går med denne strømforsyningen.

Når det gjelder sikringer på utgangen fra strømforsyningene ville jeg sjekket hvordan Leif Ernstsen har løst dette. Dette er typisk en sånn ting som han har optimalisert.
 
Topp Bunn