Strøm relatert Strømforsyning Vs Strømfilter

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Fikk et kraftig løft i lyden da jeg gikk til anskaffelse av psu til min Naim HDX. Låner for tiden en Audiomeca Talisman cd spiller med ekstern strømforsyning fra en kamerat. Strålende lyd! Har etter disse opplevelsene sett viktigheten av god og stabil strømforsyning.

Har et strømfilter fra Claes Ohlsen i veggen, og tenker å legge litt penger i et bedre strømfilter (var i går litt for sein i avtrekkeren på et brukt Isotek Sigmas GII).

Er ganske så blank ift hva som er inni boksene og prinsippene bak, og leverer derfor sikkert et banalt spørsmål. Hva er egentlig forskjellen på et strømfilter og ekstern strømforsyning? Handler ikke begge deler om å levere stabil tilpasset strøm? Vil jeg ha nytte av ekstern strømforsyning hvis jeg kjøper et knakende godt nettfilter?

Tar gjerne også i mot tips på anbefalte strømfilter ift best value for money.

K

Khanate

Gjest
Er ikke strømforsyningen i seg et støyfilter? Jeg tenker på trafo og kondensatorbatteriene.

For ordens skyld: jeg har ingen erfaring med filter. Og jeg har heller ikke byttet eller gjort endringer i eksisterende strømforsyning for å sjekke ut forskjellen.

Sist redigert av en moderator:

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Er ikke strømforsyningen i seg et støyfilter? Jeg tenker på trafo og kondensatorbatteriene.

For ordens skyld: jeg har ingen erfaring med filter. Og jeg har heller ikke byttet eller gjort endringer i eksisterende strømforsyning for å sjekke ut forskjellen.
Takk for tilbakemeldingen Khanate :) Hjelper meg dessverre ikke så mye videre. Antar at de som har mest peiling er så opptatt med å pønske ut nye synspunkt til "Ingen liker å bli lurt" går løs på hifi-bransjen? at de ikke har tid til å hjelpe andre :rolleyes:

K

Khanate

Gjest
Det man er ute etter er vel et lavpassfilter som fjerner høyfrekvent støy et eller annet sted over 50Hz. Om jeg forstår saken rett så vil kondensatorbatteriene glatte spenningen etter likeretteren.

Før transformatoren så er det vel drossler i serie, ferritter, og kondensatorer i parallell som kan dempe / eliminere høyrfrekvent støy. Litt usikker på funksjonen til skilletrafoer.

Støy kan jo være så mangt. Har merket meg at lysstoffrør, kjøleksaptermstater (når de bryter eller slutter) etc hjemme sender ut sender ut elektromagnetisk støy. Og ikke bare gjennom nettet, men og over eteren. De som spiller elgitar har sikkert merket at mottatt støy dempes når man legger en hånd på strengene. Greia her er at kroppen fungerer som antenne for lokal elektromagnetisk aktivitet (pc-skjermer, lysstoffrør). Og da antenna ikke er terminert, så vil den sende den samme støyen ut igjen. Det vil i praksis stå et felt å svinge rundt kroppen. Dette svingefeltet fanges da opp av gitarens pick-ups, om de ikke er humbuckers. Om strengene er koblet til jord, som normalt, vil feltet rundt kroppen falle når kroppen kobles til jord via strengene. Nå er jo spolene i gitarens pick-ups som laget for å fange opp slikt. Men jeg ser ikke bort fra at fenomenet kan ha en viss effekt også stereo'n.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Har du prøvd å ta bort ditt Clas Ohlsson filter?
Jeg ville ikke brukt det....
Isotek filtret må andre svare på...

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Du har sikkert helt rett. Ble kjøpt som "en nisse på lasset" da jeg trengte finvern og denne billige pluggen kombinerer begge deler. Hørte forøvrig ingen forskjell på lyden da jeg plugget inn, men så går det vel ca 5 min mellom på/av/på på oppsettet..... Burde vel forsøkt flere ganger hvis jeg skulle oppdage eventuelle "slør" fra filteret. Men som sagt ambisjonen er jo å få tak i et filter av bedre kvalitet.....

Har du prøvd å ta bort ditt Clas Ohlsson filter?
Jeg ville ikke brukt det....
Isotek filtret må andre svare på...

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Spennende og til en mer enn hyggelig pris :) Ser at det er en UPS. Mener å huske det var noe jeg var ute etter tidligere som spenningsvern, før jeg fikk jordet kontakt til oppsettet. Er jeg helt på ville veier :confused: Kan du gi meg litt voksenopplæring på hvordan den gjør filter overflødig, og hvordan det gir seg utslag i lyden på ditt oppsett?

Hva med å prøve en slik sak:

Kjøp APC BACK-UPS ES 700VA billig på Dustinhome.no

Har selv en del slike liknende saker fra APC (litt moddet) og det fungerer bedre enn filter.

K

Khanate

Gjest
Jeg forstår ikke helt hvordan UPSen skal fungere som filter (med alle mulige forbehold om at jeg tar feil). Funksjonen er jo å opprettholde spenning til man får lagret data ved strømbrudd, samt overspenningsvern (surge). Er det slik at batteriet i UPSen ligger på hele tiden, og således jevner ut spenningen? Jeg skulle tro at dette lettere lot seg gjøre på likestrømssiden, ved kondensatorbatteriene i forsterkeren.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.653
Sted
Boðin
Spenningsvernet HTS-1000 fra Monster ser jeg er anbefalt rundt om. Jeg tror effekten av slike kommer mye an på kvaliteten på spenningen der du bor. Anbefales også av Arthur Salvatore her: REFERENCE COMPONENTS-ACCESSORIES men ikke til forsterkere.
Han anbefaler også Sluket sine PS audio power plants. Tror det er P600 han har. Jeg har ikke egen erfaring med noen slike produkter men tror de kan være aktuelle gitt kvaliteten på spenningen der du bor.

hts1000_german.jpg

Complete, all-in-one power management solution to help protect your satellite, radio and cable/antenna home cinema investments and help deliver better sound and picture. Features include patented Clean Power™ Stage 2 v.2.0 circuitry to remove "dirty power" for better sound and picture, 3416 Joules of surge protection and 8 color-coded outlets and cord labels.

link:
http://www.monstercable.com/productdisplay.asp?pin=2074

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg forstår ikke helt hvordan UPSen skal fungere som filter (med alle mulige forbehold om at jeg tar feil). Funksjonen er jo å opprettholde spenning til man får lagret data ved strømbrudd, samt overspenningsvern (surge). Er det slik at batteriet i UPSen ligger på hele tiden, og således jevner ut spenningen? Jeg skulle tro at dette lettere lot seg gjøre på likestrømssiden, ved kondensatorbatteriene i forsterkeren.
Et spørsmål jeg også skulle likt å få svar på. Håper Hifiasylet eller andre kan ta seg tid, spesielt med tanke på at det prismessig er en behagelig invistering.

K

Khanate

Gjest
Hva er egentlig forskjellen på et strømfilter og ekstern strømforsyning? Handler ikke begge deler om å levere stabil tilpasset strøm?
Vil jeg ha nytte av ekstern strømforsyning hvis jeg kjøper et knakende godt nettfilter?
Ser at noen spørsmål ikke er besvart her:
Et strømfilter leverer normalt vekselstrøm AC, det samme som man får ut fra støpselet, men forhåpentligvis uten all mulig støy fra all mulig aktivitet (fabrikker, trikker, kjøleskap etc) på den andre siden av filteret.
Strømforsyningen derimot er tilpasset komponenten den skal drive, og leverer likestrøm DC i dertil egnet format.

Effektforsterkeren skiller seg fra øvrige komponenter ved at den trekker svært ulik last fra nettet/strømforsyningen. Så jeg vil tro at et overspenningsvern (surge) ikke passer her, da det mest sannsynlig er konstruert for systemer som trekker en mer kontinuerlig stabil last. Og der er vel av denne grunn at Monster-overspenningsvernet som Hedde nevner, ikke er anbefalt for effektforsterkere.

I tråden for QNKTC-DACen, så viser HR frem en temmelig overdimensjonert strømforsyning som er tenkt å erstatte strømmen levert gjennom USB-porten. Han hevder at dette utgjør en stor forskjell. Andre nøyer seg med å lodde inn større kondensatorer i strømforsyningen, eller de benytter batteridrift.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hva er egentlig forskjellen på et strømfilter og ekstern strømforsyning? Handler ikke begge deler om å levere stabil tilpasset strøm?
Vil jeg ha nytte av ekstern strømforsyning hvis jeg kjøper et knakende godt nettfilter?
Ser at noen spørsmål ikke er besvart her:
Et strømfilter leverer normalt vekselstrøm AC, det samme som man får ut fra støpselet, men forhåpentligvis uten all mulig støy fra all mulig aktivitet (fabrikker, trikker, kjøleskap etc) på den andre siden av filteret.
Strømforsyningen derimot er tilpasset komponenten den skal drive, og leverer likestrøm DC i dertil egnet format.

Effektforsterkeren skiller seg fra øvrige komponenter ved at den trekker svært ulik last fra nettet/strømforsyningen. Så jeg vil tro at et overspenningsvern (surge) ikke passer her, da det mest sannsynlig er konstruert for systemer som trekker en mer kontinuerlig stabil last. Og der er vel av denne grunn at Monster-overspenningsvernet som Hedde nevner, ikke er anbefalt for effektforsterkere.

I tråden for QNKTC-DACen, så viser HR frem en temmelig overdimensjonert strømforsyning som er tenkt å erstatte strømmen levert gjennom USB-porten. Han hevder at dette utgjør en stor forskjell. Andre nøyer seg med å lodde inn større kondensatorer i strømforsyningen, eller de benytter batteridrift.
Takk igjen Khanate. Fin og enkel oppsummering på spørsmålet mitt :) Det jeg jeg blant annet trekker ut (som kan være feil) er at nytteverdien vil være mindre av et nettfilter mot de komponentene som har ekstern strømforsyning?

Finvern betyr ikke all verden for meg da jeg har et grovvern (som forhåpentligvis beskytter meg nok hvis uhellet er ute). Er jo fremdeles nysjerrig på hva denne UPS eventuelt kan gjøre for lydkvaliteten....

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Antall liker
97
Sted
Vestlandet
Nettstøyfilter har effekt de, hadde mye Svalander og enkelte andre nettstøyfiltre tidligere.
Men etter at jeg begynte å bruke UPS'er, ble bruk av nettstøyfilter overflødig.
Hadde jeg kjøpt dette nå, ville jeg sjekket ut noe ala dette:

UPS Backup | Power Supply | Emergency Power Systems – CyberPower Systems, Inc.
CyberPower Intelligent LCD CP1500EAVRLCD - UPS - 900 Watt | Billig
utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
(Denne genererer en ren sinuskurve i outputstrømmen.)

cp1300-1500epfclcd_02b.jpg

Ps. Ser at det anbefalte Monster filteret kosten nesten det samme som denne UPS'en, noen hundrelapper unna.
Fordelen med UPS'en er at denne skal kunne (teoretisk) generere "perfekt" strøm til enhetene dine.
Mye ala PS audio sine produkter.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.585
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ang. bruk av UPS. Sjekk datablader mm. Kjøpte et rimelig dyrt (1500VA full "inline") sak..
Men for mye viftestøy fører til at den tjenestegjør i kjelleren.

Og ja - profesjonelle UPS er glitrende saker. APC på generell basis anbefales.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.067
Sted
Holmestrand
Nettstøyfilter har effekt de, hadde mye Svalander og enkelte andre nettstøyfiltre tidligere.
Men etter at jeg begynte å bruke UPS'er, ble bruk av nettstøyfilter overflødig.
Hadde jeg kjøpt dette nå, ville jeg sjekket ut noe ala dette:

UPS Backup | Power Supply | Emergency Power Systems – CyberPower Systems, Inc.
CyberPower Intelligent LCD CP1500EAVRLCD - UPS - 900 Watt | Billig
utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
(Denne genererer en ren sinuskurve i outputstrømmen.)

Vis vedlegget 167184

Ps. Ser at det anbefalte Monster filteret kosten nesten det samme som denne UPS'en, noen hundrelapper unna.
Fordelen med UPS'en er at denne skal kunne (teoretisk) generere "perfekt" strøm til enhetene dine.
Mye ala PS audio sine produkter.
Hva betyr dette(klippet fra spek for do):
[h=3]Diverse[/h]
[h=2]Utstyrsbeskyttelsesverdi[/h][h=2]25000 Euro[/h]

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.067
Sted
Holmestrand
Ang. bruk av UPS. Sjekk datablader mm. Kjøpte et rimelig dyrt (1500VA full "inline") sak..
Men for mye viftestøy fører til at den tjenestegjør i kjelleren.

Og ja - profesjonelle UPS er glitrende saker. APC på generell basis anbefales.
Jeg har jobbet med profesjonelle løsninger og klarer ikke helt å ses at APC skiller seg særlig fra den gemene hop?
Vær klar over at UPS-er har forskjellig funksjonalitet.
Noen av dem vil ha absolutt ingen effekt mhp lyd da de kjører "bypass" i normal drift.

UPS har oftest ikke noen "strøm/spenningsforbedrende" funksjonalitet.
Hensikten med UPS er å sikre at du har tilførsel ved utfall av nettet.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.585
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Joda vet alt dette. Drifter relativt stort nett selv (ca 2000 brukere) så kan litt på området. APC har for vår del vist seg å være stabilt og ha god levetid samt støysvake. Og nettopp det siste der er viktig i hjemmet. HP produktene vi brukte var ikke noe særlig. Nå har jeg 2 stk apc og 1 stk Eaton UPS hjemme.

Jeg hørte ihvertfall forbedringer mer ekte "on-line" UPS spent foran annlegget.

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Takk for voksenopplæring :) Litt sent svar da jeg i går var på Thin Lizzy konsert. Det minnet vel om et tribute band og Phil Lynot har vært lenge i graven, men det blir vanskelig kjekkere enn dette her på en rocke-konsert :) Er fremdeles nysjerrig på UPSen Hifiasylet nevnte. Hvis den er stille, og gir et løft i lyden til den prisen er det vel bare løp og kjøp. Fint hvis du sier noe om viftestøyen da den hos meg vil måtte stå rett ved siden av oppsettet?

Får se om det er mulig å få et nettfilter på utlån i Bergen. Skal kanskje lukte litt på den Sense lager, og legger ut for salg her på HFS..... Tenker jeg rett når jeg forstår det slik at det blir minimal forbedring i lyden av å koble utstyr med ekstern psu tilpasset komponeneten til et nettfilter?

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Takk for voksenopplæring :) Litt sent svar da jeg i går var på Thin Lizzy konsert. Det minnet vel om et tribute band og Phil Lynot har vært lenge i graven, men det blir vanskelig kjekkere enn dette her på en rocke-konsert :) Er fremdeles nysjerrig på UPSen Hifiasylet nevnte. Hvis den er stille, og gir et løft i lyden til den prisen er det vel bare løp og kjøp. Fint hvis du sier noe om viftestøyen da den hos meg vil måtte stå rett ved siden av oppsettet?

Får se om det er mulig å få et nettfilter på utlån i Bergen. Skal kanskje lukte litt på den Sense lager, og legger ut for salg her på HFS..... Tenker jeg rett når jeg forstår det slik at det blir minimal forbedring i lyden av å koble utstyr med ekstern psu tilpasset komponeneten til et nettfilter?
Vær oppmerksom på at den billige APC-saken ikke vil generere noe signal før inn-spenningen bli borte, den vil bare rute rett gjennom i normaltilfellet. Ønskes kontinuerlig regenerering må det være en UPS av online-typen.
Problemer med de fleste av disse er viftestøy og av de blir dyre dersom de skal kunne forsyne en effektforsterker av noe størrelse.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42

Vær oppmerksom på at den billige APC-saken ikke vil generere noe signal før inn-spenningen bli borte, den vil bare rute rett gjennom i normaltilfellet. Ønskes kontinuerlig regenerering må det være en UPS av online-typen.
Problemer med de fleste av disse er viftestøy og av de blir dyre dersom de skal kunne forsyne en effektforsterker av noe størrelse.
Takker :) Dette rimer med et annet råd jeg nettopp fikk. UPS kanselleres for denne gang, og fokus rettes igjen mot strømfilter. Neste utfordring blir å bestemme seg for enten custom made fra Sense, eller et standard filter fra kjent produsent.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Er det noen som kan forklare meg forskjellen, og spesielt fordeler og ulemper med et aktivt Vs passivt nettfilter?

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Er det noen som kan forklare meg forskjellen, og spesielt fordeler og ulemper med et aktivt Vs passivt nettfilter?
Nå som det er stille i "Ingen liker å bli lurt......" må det jo være noen som har litt erfaring å øse av.....

nilbor

Medlem
Ble medlem
07.12.2009
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Det var en artikkel i High Fidelity for 1-2 nr siden som omtalte hvordan strømfiltre fungerer og utfordringer med flytende jord etc. Foreslår at du prøver å få tak i den artikkelen, tror den vil svare på mange av de spørsmålene du stiller deg...

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Forskjellige versjoner er sammenlignet her: PurePower - Dealer Inquiry
Det er riktignok sett med PurePower-øyne, men jeg mener det er ganske nøkternt.
Takk igjen :) Definitivt et skritt videre for meg ift fordeler og ulemper, og denne Gremlins inndelingen var kjekk for en lekmann som meg. Blir dessverre litt svimmel av teknologi inndelingen. Hva er aktiv og passivt her, og gjerne eksemplifisert med kjente nettfilter som benyttes i kongeriket?

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.653
Sted
Boðin
Jeg blir ikke forundret om en av to norske audiofile lar anlegget flyte. Den artikkelen i High Fidelity skulle jeg gjerne lese. Siden den er gammel, er det noen som kan scanne den? Ellers var det en fin og pedagogisk link Gammeln la ut. Man må bare ha ett forhold til hva man vill løse.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Det var en artikkel i High Fidelity for 1-2 nr siden som omtalte hvordan strømfiltre fungerer og utfordringer med flytende jord etc. Foreslår at du prøver å få tak i den artikkelen, tror den vil svare på mange av de spørsmålene du stiller deg...
God plan :)

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Forskjellige versjoner er sammenlignet her: PurePower - Dealer Inquiry
Det er riktignok sett med PurePower-øyne, men jeg mener det er ganske nøkternt.
Takk igjen :) Definitivt et skritt videre for meg ift fordeler og ulemper, og denne Gremlins inndelingen var kjekk for en lekmann som meg. Blir dessverre litt svimmel av teknologi inndelingen. Hva er aktiv og passivt her, og gjerne eksemplifisert med kjente nettfilter som benyttes i kongeriket?
Jeg vil si at de 4 første er passive, de 4 andre er aktive.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.653
Sted
Boðin
Litt rart med egne inndelinger for EMI og RFI i den linken til Pure Power. EMI og RF løses ofte i selve komponentene, så en Monster dekker i praksis mere enn bare surge.

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg blir ikke forundret om en av to norske audiofile lar anlegget flyte. Den artikkelen i High Fidelity skulle jeg gjerne lese. Siden den er gammel, er det noen som kan scanne den? Ellers var det en fin og pedagogisk link Gammeln la ut. Man må bare ha ett forhold til hva man vill løse.
Takk for bidragene Hedde :) Hva legger du i "........lar anlegget flyte."?

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Tilbake til utgangspunktet:
Et nettfilter kan aldri erstatte ei god strømforsyning, men ei god strømforsyning kan kanskje erstatte et nettfilter.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.653
Sted
Boðin
Ganske enkelt at anlegget ikke er jordet verken til moder jord eller til nettselskapets jord. Tenk bare på hvor vanlig det er med stikkontakter i veggen uten noen form for jording. Dette er ett særnorsk fenomen og svært utbredt rundt om i stuene. Alle anlegg har en impedanse til chassis og det vil bygges opp spenninger. Jeg måler rundt 50 volt når anlegget er ujordet. Dersom chassis er jordet slik at man får en strømkrets, vil disse spenningene være nær null. I tillegg bør man utligne de ulike chassis i anlegget, særlig om man kjører ubalanserte kabler.

Alle tiltakene i lista til Gammeln (Pure Power) krever jord for å virke etter hensikten. De har komponenter som lader ut, eller filtrer strøm mot jord, og uten jord vil det bare bygges opp spenninger på chassis.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Ganske enkelt at anlegget ikke er jordet verken til moder jord eller til nettselskapets jord. Tenk bare på hvor vanlig det er med stikkontakter i veggen uten noen form for jording. Dette er ett særnorsk fenomen og svært utbredt rundt om i stuene. Alle anlegg har en impedanse til chassis og det vil bygges opp spenninger. Jeg måler rundt 50 volt når anlegget er ujordet. Dersom chassis er jordet slik at man får en strømkrets, vil disse spenningene være nær null. I tillegg bør man utligne de ulike chassis i anlegget, særlig om man kjører ubalanserte kabler.

Alle tiltakene i lista til Gammeln (Pure Power) krever jord for å virke etter hensikten. De har komponenter som lader ut, eller filtrer strøm mot jord, og uten jord vil det bare bygges opp spenninger på chassis.
Da er jeg med :) Har nylig fått en autorisert elektriker til å trekke frem jord til kontakten jeg har koblet stereoanlegget mot. Dette uten å måtte gjøre det samme mot alle kontaktene i sonen (det hadde vært mange!). I følge ham var dette lovlig så lenge kontakten ble behørig merket. Så alt bør i så måte ligge til rette for innkjøp av et nettfilter. Jeg kjøre balansert mellom amp og preamp, men har bare mulighet for ubalansert mellom preamp og kilde. Hva gjør jeg her for å utligne chassiset på kilden (og eventuelt preamp)?

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Tilbake til utgangspunktet:
Et nettfilter kan aldri erstatte ei god strømforsyning, men ei god strømforsyning kan kanskje erstatte et nettfilter.

Flott, det underbygger det jeg konkluderte med tidligere i linken; at jeg primært vil ha nytte av et nettfilter mot amp og preamp da kilden min har ekstern strømforsyning (av god kvalitet).

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.653
Sted
Boðin
Da er jeg med :) Har nylig fått en autorisert elektriker til å trekke frem jord til kontakten jeg har koblet stereoanlegget mot. Dette uten å måtte gjøre det samme mot alle kontaktene i sonen (det hadde vært mange!). I følge ham var dette lovlig så lenge kontakten ble behørig merket. Så alt bør i så måte ligge til rette for innkjøp av et nettfilter. Jeg kjøre balansert mellom amp og preamp, men har bare mulighet for ubalansert mellom preamp og kilde. Hva gjør jeg her for å utligne chassiset på kilden (og eventuelt preamp)?
Du går grundig til verks, bra :)
Det som gjelder er bra tverrsnitt på skjerm/signalretur i rca kabelen. Du kan godt prøve en kort, direkte, grov ledning fra chassis til chassis i tillegg. Skader ikke. Bare finn gode tilkoplingspunkt i forbindelse med eksisterende skruer og bruk gjerne spader i endene. Fåes på Clas. Om det er hørbart sa du......

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Du går grundig til verks, bra :)
Det som gjelder er bra tverrsnitt på skjerm/signalretur i rca kabelen. Du kan godt prøve en kort, direkte, grov ledning fra chassis til chassis i tillegg. Skader ikke. Bare finn gode tilkoplingspunkt i forbindelse med eksisterende skruer og bruk gjerne spader i endene. Fåes på Clas. Om det er hørbart sa du......
Sliter nok litt med tverrsnittet da jeg benytter Crystal Cable hele signalveien.....:rolleyes:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Å, hva er behøring merket da - folk ser vel forskjell på jordet og ujordet kontakt ?

Etter det jeg vet er det ulovlig å blande kontakter i et rom. Selv hadde jeg vært litt kreativ og byttet kontakt på mitt hjemmekontor. Da jeg har mekket en del PC trengte jeg et jordet punkt til min armlenke som brukes for at du ikke skal ta livet av PC komponter. Det var ikke noe problem da jordkabelen lå klar inne i veggboksen. Ved eltilsyn fikk jeg STRENG beskjed om å koble tilbake til ujordet da jeg hadde en kontakt til i rommet der det ikke fantes jord i veggboksen - måtte få inn en elektrikker til å gjøre jobben og signere papirene.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Behørig merket er et klistremerke på kontakten fra elektriker :rolleyes: Både elektriker og jeg var fullt på det rene med det du skriver. I følge ham var det lov så lenge den ble merket (kun til stereo). Har kvittering fra ham, så da får jeg håpe jeg ikke får noen problemer senere :)

Topp Bunn