Strømforsyning til Millenium XP

K

Khanate

Gjest
Den tiltenkte strømforsyningen til mine The End Millenium XP (hentet fra noen gamle Denon POA 6600) leverer for høy spenning. Nærmere bestemt 87V DC. Forsterkerene skal tåle +/- 63V, og i min naivitet målte jeg 62V AC ut fra sekundærviklingene og tenkte bingo. Jeg vet ikke helt hva strømforsyningen leverer ellers, men bak på kassa står det at forsterkerene trekker 350W (pr monoblokk). Og hver strømforsyning har 40000uF fordelt på 4 lytter.

Jeg planlegger å parallelkoble sekundærviklingene etter likeretterene og deretter innføre "flytende jord" ved å koble kondensatorene og motstandene mellom "jord" og henholdsvis + og - fra likeretterene. Dermed skulle jeg ha +/- 43,5V DC til rådighet. Noe som passer utmerket. Bildet under viser prinsippet (glem verdiene!).

Spørsmål: Ser dette fornuftig ut, eller kan jeg få overaskelser?

Abrahamsen fra Electrocompaniet hevdet i et intervju at han hadde gjort store forbedringer i forsterkerenes strømforsyning ved å bytte til raskere likeretterdioder. Noen som har erfaring med dette? Eventuelt hvilke lieretterdioder burde man benytte?

I Byggeboken til The End hevdes det at den optimale strømforsying har mengder av Rifa lytter med spoler koblet mellom lyttene (dette skulle imidlertid fylle volumet til en dypfryser!). Hva skulle disse spolene bidra med (fjerne resonanser?). Og, om dette har noe for seg, hvordan skal de dimmensjoneres?

Det står litt dårlig til med kunnskapene vedrørende størm. Ha langmodighet med meg!

Vennlig hilsen Khanate

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
...
Jeg planlegger å parallelkoble sekundærviklingene etter likeretterene og deretter innføre "flytende jord" ved å koble kondensatorene og motstandene mellom "jord" og henholdsvis + og - fra likeretterene. Dermed skulle jeg ha +/- 43,5V DC til rådighet. Noe som passer utmerket. Bildet under viser prinsippet (glem verdiene!).

Dette vil gi for høy DC-motstand i jordingen, og potensielt sett andre «morsomheter». Jeg tror ikke det er å anbefale en slik jordkobling. Jeg har aldri prøvd så jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg lukter problemer.

Abrahamsen fra Electrocompaniet hevdet i et intervju at han hadde gjort store forbedringer i forsterkerenes strømforsyning ved å bytte til raskere likeretterdioder. Noen som har erfaring med dette? Eventuelt hvilke lieretterdioder burde man benytte?
Kraftige «soft-recovery» dioder ansees av mange som det beste alternativet. Raskere Schotky dioder kan ofte gi problemere med HF-/RF-støy.

I Byggeboken til The End hevdes det at den optimale strømforsying har mengder av Rifa lytter med spoler koblet mellom lyttene (dette skulle imidlertid fylle volumet til en dypfryser!). Hva skulle disse spolene bidra med (fjerne resonanser?). Og, om dette har noe for seg, hvordan skal de dimmensjoneres?
Begrunnelsen fra LC-audio er låter bedre ved å unngå at el.-lyttene er paralellkoblet, og å avkoble dem fra selve forsterker kretsløpet (se byggeboken til ZapSoluten). Hva den tekniske forklaringen på dette skulle være begriper jeg ikke.
Det står litt dårlig til med kunnskapene vedrørende størm. Ha langmodighet med meg!
...
Slapp av, vi er alle noviser på hver våre områder. Med mindre du setter pris på den formen for underholdning, så kan det være en fordel å spørre først og brenne etterpå.

mvh
KJ

PS jeg synes fortsatt du planlegger med litt høy driftsspenning til Quadene dine. Som sagt avhengig av om du skal bruke flere sett utganger.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Dette trur jeg går dårlig. Jordpunktet ditt kommer til å bli ustabilt / flyte opp og ned spenningsmessig.  Du bør ha et midtuttak på trafoen som du bruker som jord.

T

timc

Gjest
Du kan sette inn en Effektmotstand i Serie for å ta ned spenningen.

Mvh

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4

Mvh
Det går nok også dårlig. Drivspenninga vil variere i takt med musikken, ref. ohms lov.

T

timc

Gjest
bah...tenkte klasse A jeg nå (zappsolute), der strømtrekket er konstant. :p

Mvh

K

Khanate

Gjest
Dette vil gi for høy DC-motstand i jordingen, og potensielt sett andre «morsomheter». Jeg tror ikke det er å anbefale en slik jordkobling. Jeg har aldri prøvd så jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg lukter problemer.

Kraftige «soft-recovery» dioder ansees av mange som det beste alternativet. Raskere Schotky dioder kan ofte gi problemere med HF-/RF-støy.

Begrunnelsen fra LC-audio er låter bedre ved å unngå at el.-lyttene er paralellkoblet, og å avkoble dem fra selve forsterker kretsløpet (se byggeboken til ZapSoluten). Hva den tekniske forklaringen på dette skulle være begriper jeg ikke.
Slapp av, vi er alle noviser på hver våre områder. Med mindre du setter pris på den formen for underholdning, så kan det være en fordel å spørre først og brenne etterpå.

mvh
KJ

PS jeg synes fortsatt du planlegger med litt høy driftsspenning til Quadene dine. Som sagt avhengig av om du skal bruke flere sett utganger.
Hei KJ! Mange takk for svar. Det siste først, LC-audio hevder at the end er stabil med forsyningsspenning opp til +/-63V. Når Quadenes impedanse ikke faller under 4Ohm, så burde vel mine +/-43V funke (trur eg). Flere utgangstrinn i parallel er vel ikke så dumt med tanke på temperaturen da Quadene dytter stort sett all energien i retur til forsterkeren. LC-audio beskriver imidlertid noen forvrengningsfenomen ved parallelkobling av utgangstrinn. Er litt usikker på om dette er et teoretisk og/eller praktisk problem.

Vedrørende DC-motstanden i jordingen, hva kan problemet være der?

K

Khanate

Gjest
Dette trur jeg går dårlig. Jordpunktet ditt kommer til å bli ustabilt / flyte opp og ned spenningsmessig. Du bør ha et midtuttak på trafoen som du bruker som jord.
Er vel faglig sett ute å sykler her. Men, om lyttene er tilstrekkelig store og det to utgangstransistorene tar ut spenning på henholdsvis og + og - siden av jord, så kan vel ikke "jordpotensialet" drive så langt mot + eller - med mindre det er DC på inngangen?

R

Ronny_D

Gjest
Mener du den kretsen er brokoplet i utgangspungtet?, slik at forsterkerens referansepotensial ikke er i kontakt med -utgangen ?

Det er kanskje litt tidlig å ta fram sykkelen ?

R

Ronny_D

Gjest
Dette trur jeg går dårlig. Jordpunktet ditt kommer til å bli ustabilt / flyte opp og ned spenningsmessig. Du bør ha et midtuttak på trafoen som du bruker som jord.
YPP !

Og dersom ikke en virtuell mittpungt krets, med en tilsvarende utgang som mellomledd, men da ville jeg heller brokoplet for å unngå utgangens strømmer gå via jord.

Tek dette ? DIY spekkulering uten å ha lest kartet ;D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Flere utgangstrinn i parallel er vel ikke så dumt med tanke på temperaturen da Quadene dytter stort sett all energien i retur til forsterkeren.
Dytter stort sett all effekten tilbake til forsterkeren? Hvor har du dette fra?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Bildet under viser prinsippet (glem verdiene!).

Vennlig hilsen Khanate
Tenk deg hvilken vei strømmen går. Med 4.7 kOhm i serie blir det ikke stort strøm du kan trekke før "alt" blir borte. Såfremt din applikasjon er helt spesiell og jord ikke noe poeng.

K

Khanate

Gjest
Dytter stort sett all effekten tilbake til forsterkeren? Hvor har du dette fra?
Boka til Sanders. I en elektrostathøyttaler beveger membranet seg som en konsekvens av endring i spenningspotensialet mellom membran og statorer. Systemet stator-membran fungerer i prinsipp som en kondensator som blir laddet opp. Når spenningen fra forsterkeren faller, så dumpes ladningen i høyttaleren tilbake samme vei som den kom inn. I e-stater er det så og si ikke varmetap, og energiomsetningen i form av lyd er liten i forhold til energiinnsatsen. Følgelig er høyttalerne tvunget til å gjøre seg av med enerigen via høyttalerkablene.

K

Khanate

Gjest
Mener du den kretsen er brokoplet i utgangspungtet?, slik at forsterkerens referansepotensial ikke er i kontakt med -utgangen ?

Det er kanskje litt tidlig å ta fram sykkelen ?
Hei! Jeg har korrespondert litt med LC-audio vedrørende det du tar opp. LC-audio skriver:
"Den eneste grund til at det kan virker er, at du kører med brokoblet drift, altså aktiv både + og - ud til HT"

Under følger et prinsippdiagram for The End:

Ok, litt vanskelig å lese, her er lenka til bildet: http://www.lcaudio.com/millprin.gif

Ser ikke dette ut som en halvbro?

K

Khanate

Gjest
Tenk deg hvilken vei strømmen går. Med 4.7 kOhm i serie blir det ikke stort strøm du kan trekke før "alt" blir borte. Såfremt din applikasjon er helt spesiell og jord ikke noe poeng.
Bildet er ment som en illustrasjon av prinsippet, glem verdiene. Jeg fant denne kretsen på nettet, jeg tror den er ment til å forsyne en hodetelefonforsterker.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Bildet er ment som en illustrasjon av prinsippet, glem verdiene. Jeg fant denne kretsen på nettet, jeg tror den er ment til å forsyne en hodetelefonforsterker.
Da kan det nok gå. Så lenge det er snakk om lave strømmer / effekter.

K

Khanate

Gjest
Da kan det nok gå. Så lenge det er snakk om lave strømmer / effekter.
Effekt: ca 120W ved 8[Ohm]. Er usikker på dimensjonering av motstanden. Det må vel bli en effektmotstand som trekker 1-2W ved 43V?

R

Ronny_D

Gjest
Hei! Jeg har korrespondert litt med LC-audio vedrørende det du tar opp. LC-audio skriver:
"Den eneste grund til at det kan virker er, at du kører med brokoblet drift, altså aktiv både + og - ud til HT"

Under følger et prinsippdiagram for The End:
Ok, litt vanskelig å lese, her er lenka til bildet: http://www.lcaudio.com/millprin.gif

Ser ikke dette ut som en halvbro?
Det ser ut som en eventuell halvpart for brokopling.
Du trenger fire slike for å få en stereo brokoplet. ( standard H bro)

Halvbro hva mener du ? Halvparten av en bro jada
Symmetrisk differensiell inngang.
Ett spenningsforsterkende trinn, her kan ikke det fullstendige diagramm vises. Jeg mener Vas trinnet er belastet med noe i nærheten av to 33k resistanser for å bestemme forsterkningen. Som buffres av en rekke emitterfølgere for å ikke belaste det spenningsforsterkende trinn.
Da består din forsterker av fire slike ? to og to danner hver sin kanal som er brokoplet (?).
I såfall har du rett du kan kople kondiser + til - og få effekt av disse. Men jeg ville likevell beholdt en del kapasitans fra +/- til gnd fordi ingen av disse kretser er SÅ nøyaktige en liten dc offsett f.eks... eller litt forskjell på halvperiodene.
To 10 000 uF pluss til gnd og minus til gnd tilsvarer en 5000uF pluss til minus. Ikke se bort fra at det kan væ're litt å hente dersom gjort riktig.

K

Khanate

Gjest
Det ser ut som en eventuell halvpart for brokopling.
Du trenger fire slike for å få en stereo brokoplet. ( standard H bro)

Halvbro hva mener du ? Halvparten av en bro jada
Symmetrisk differensiell inngang.
Ett spenningsforsterkende trinn, her kan ikke det fullstendige diagramm vises. Jeg mener Vas trinnet er belastet med noe i nærheten av to 33k resistanser for å bestemme forsterkningen. Som buffres av en rekke emitterfølgere for å ikke belaste det spenningsforsterkende trinn.
Da består din forsterker av fire slike ? to og to danner hver sin kanal som er brokoplet (?).
I såfall har du rett du kan kople kondiser + til - og få effekt av disse. Men jeg ville likevell beholdt en del kapasitans fra +/- til gnd fordi ingen av disse kretser er SÅ nøyaktige en liten dc offsett f.eks... eller litt forskjell på halvperiodene.
To 10 000 uF pluss til gnd og minus til gnd tilsvarer en 5000uF pluss til minus. Ikke se bort fra at det kan væ're litt å hente dersom gjort riktig.
Her settes mine kunnskaper på prøve. Er ikke sikker på om jeg forstår. Men, det er to transistorer pr utgang. LC-audio selger print med ekstra utgangstransistorer. Disse kan kobles i parallell eller i brokobling. POA6600 strømforsyningen har 4x10 000 uF lytter. Jeg regner med å benytte disse samt noen mindre polyprop i parallell.

R

Ronny_D

Gjest
Her settes mine kunnskaper på prøve. Er ikke sikker på om jeg forstår. Men, det er to transistorer pr utgang. LC-audio selger print med ekstra utgangstransistorer. Disse kan kobles i parallell eller i brokobling. POA6600 strømforsyningen har 4x10 000 uF lytter. Jeg regner med å benytte disse samt noen mindre polyprop i parallell.
End milenium er ikke en brokoplet forsterker i utgangspunktet, for å få dette til trenger du ett forsterkerprint ekstra. Ekstra utganger kan i seg selv ikke bare brokoples. Jeg er sannelig ikke sikker på at du forstår hva som skal til ( forutsettingene ) for at kondensatorkoplingen din skal fungere optimalt. Du trenger 2 forsterkerkort pr kanal + eventuelle ekstra utganger.
Dersom du bare skal slenge på litt ekstra lytter vil det være forskjell med +/- kopling men ikke optimal.

K

Khanate

Gjest
End milenium er ikke en brokoplet forsterker i utgangspunktet, for å få dette til trenger du ett forsterkerprint ekstra. Ekstra utganger kan i seg selv ikke bare brokoples. Jeg er sannelig ikke sikker på at du forstår hva som skal til ( forutsettingene ) for at kondensatorkoplingen din skal fungere optimalt. Du trenger 2 forsterkerkort pr kanal + eventuelle ekstra utganger.
Dersom du bare skal slenge på litt ekstra lytter vil det være forskjell med +/- kopling men ikke optimal.
Jeg er redd du har rett. Min forståelse er svært begrenset. Jeg reagerer imidlertid på strøm, således har jeg minst en IQ på 1 ;) I utgangspunktet har jeg oppfattet det som du skriver, at to kort med totalt fire utgangstransistorer kan brokobles. Ble imidlertid litt forvirret at LC-audios uttalelser i sammenhengen. Antakelig har de forutsatt at jeg sitter inne med kunnskaper :-/. Vurderer å konvertere til ZAP-pulse? De skal vel strengt tatt ikke ha +/-87V, men tåler det sikkert vedre enn The End. Ser at jeg har goofet en smule på strømforsyningen. Hadde planlagt å parallellkoble sekundærviklingene. Det er imidlertid ikke to viklinger, men kun en med et jordpunkt i midten. Dermed kan kun halve viklingen benyttes. Mulig at dette blir litt strømsvakt i forhold til en brokoblet The End. Det står stemplet 350VA på kassa som strømforsyningene kommer fra, halvparten av dette blir 175VA.

R

Ronny_D

Gjest
Du og du.... du kunne jo bruke topuls likeretter og utnytte trafoen, men da må du lage en form for virtuellt mittpungt for kretsene alikevell siden utslagene skal være symmetrisk.
Det er vel flere alternativer enn LC-Audio: delvise chip amps pa42 eller no slikt , diskrete, ferdig bygget delvis.....

http://www.groundsound.com/gallery.html

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.232
Sted
Holmestrand

Mvh
NEI!
Seriemotstand for å regulere spenning er ingen god løsning! Den er lastavhengig.

K

Khanate

Gjest
Hei og mange takk Ronny. Får litt følelsen av at jeg tærer på dine krefter. Som jeg skrev innledningsvis; ha langmodighet med meg! Googlet etter topuls likeretter med dårlig resultat. Et annet, og naturligvis godt alternativ, er å bite i det sure epplet og bestille en riktig dimensjonert trafo. En kollega viste meg en reguleringssløyfe som kan stabilisere strømforsyningens nullpunkt. En transistor sitter i parallell med kondensatorene på hver side av jord, og regulerer spenningen ned ved å drenere kondensatoren til jord (skulle gjerne ha lagt ut kretsen, men jeg er usikker på hvordan man legger ut egne bilder her). Føler at jeg har en ørliten lærekurve her hva angår elektronikk og strøm. Og setter samtidig pris på at LC-audio og andre har gjort grovarbeidet på forhånd.

PS! Har ikke rukket å studere apex microtech chippen.

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
3
Den tiltenkte strømforsyningen til mine The End Millenium XP (hentet fra noen gamle Denon POA 6600) leverer for høy spenning. Nærmere bestemt 87V DC. Forsterkerene skal tåle +/- 63V, og i min naivitet målte jeg 62V AC ut fra sekundærviklingene og tenkte bingo. Jeg vet ikke helt hva strømforsyningen leverer ellers, men bak på kassa står det at forsterkerene trekker 350W (pr monoblokk). Og hver strømforsyning har 40000uF fordelt på 4 lytter.

Vennlig hilsen Khanate
Jeg kan ikke bidra til løsningen på problemet ditt, men jeg må bare si at det er fint å se at en Denon POA-6600 endelig blir brukt fornuftig ;D

Som tidligere 6600 eier så gleder det meg å høre at den blir slaktet og brukt i en sammenheng hvor det faktisk kan bli et bra resultat lydmessig. I sterk kontrast til lyden i blokkene ::)

A

K

Khanate

Gjest
Jeg kan ikke bidra til løsningen på problemet ditt, men jeg må bare si at det er fint å se at en Denon POA-6600 endelig blir brukt fornuftig  ;D

Som tidligere 6600 eier så gleder det meg å høre at den blir slaktet og brukt i en sammenheng hvor det faktisk kan bli et bra resultat lydmessig. I sterk kontrast til lyden i blokkene  ::)

A
Ja, det er smått genialt! Kassa og kjøleprofilet er helt ok. Om jeg bare får orden på strømforsyningen, så bør det hele bli vakkert. Slik det ser ut nå er det den hersens virtuelle jord/nulleder som skaper hodebry. Ronny hevder at jeg bør brokoble to The End utgangssett for at nullpunktet skal bli stabilt.

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Er trafoene innstøypt? Hvis ikkje kan du vel vikle de ned til passe spenning...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Dersom spenningen(e) til utgangstrinnet er for høy(e), kan du vurdere å bygge regulator(er). Det blir absolutt stabil og riktig spenning.

K

Khanate

Gjest
Er trafoene innstøypt? Hvis ikkje kan du vel vikle de ned til passe spenning...
Jepp! Den er innstøpt i noe gult stoff (epoxy?) i en dyptrukket stålkopp.

K

Khanate

Gjest
Dersom spenningen(e) til utgangstrinnet er for høy(e), kan du vurdere å bygge regulator(er). Det blir absolutt stabil og riktig spenning.
Ja, det er et godt poeng! Trafeoen leverer 62V AC (87V etter likeretterne). Hadde tenkt meg noe i nærheten av +/-40V DC. LC-audio hevder imidlertid at The End skal klare +/-63V DC uten å kny. Med regulering slipper jeg å tenke mer på endringer i nullpunktet. Som nevnt i tidligere i denne strengen, man kan regulere nullpunktet med noen transistorer i parallell med lyttene. Da er det kanskje like greit å regulere det hele ned som du skriver.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Ja, det er et godt poeng! Trafeoen leverer 62V AC (87V etter likeretterne). Hadde tenkt meg noe i nærheten av +/-40V DC. LC-audio hevder imidlertid at The End skal klare +/-63V DC uten å kny. Med regulering slipper jeg å tenke mer på endringer i nullpunktet. Som nevnt i tidligere i denne strengen, man kan regulere nullpunktet med noen transistorer i parallell med lyttene. Da er det kanskje like greit å regulere det hele ned som du skriver.
Dersom vi ser bort i fra at regulering i seg selv har noen fordeler (støy, ripple og stabilitet). Så bør du vurdere om ulempene ved regulering (efekttap, pris, kompleksitet og evt. høyere utgangsimpedans) står i forhold til prisen på en trafo som passer til formålet, dvs. ca. 500VA 2X33V AC som koster ca. 800 kr.

mvh
KJ

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Er det to separate trafoer med ein sekundærvikling på kvar? Då kan du seriekoble primærane og få halvparten av spenninga du har no.

R

Ronny_D

Gjest
Er det to separate trafoer med ein sekundærvikling på kvar? Då kan du seriekoble primærane og få halvparten av spenninga du har no.
Nei, ikke gjør det med mindre det er tilsiktet. eller sekundærviklingene fra trafoene sammenkoples for lastutgjevning.
dersom den ene trafos utgang kortsluttes, vil primærviklingen forsøke øket strømtrekk, med det resultat at den ubelastede trafo øker sin utgangs-spenning. Ie belaste utgangen er som å minke 'resistansen'. med det endelige resultat at skjevheten i forsyningen forsterkes.

K

Khanate

Gjest
Hm, morsom idé :D Forsterkerene, som danner utgangspunktet, er monoblokker, og har følgelig hver sin trafo. Så det du beskriver er mulig. Ønsker imidlertid å holde blokkene i umiddelbar nærhet av høyttalerne, og da blir det vel klosset med en felles strømforsyning. Det enkleste og mest elegante er vel å gjøre som KJ foreslår, kjøpe en trafo som er egnet, og som strengt tatt ikke koster mange kroner, og bli ferdig med det hele.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Dersom vi ser bort i fra at regulering i seg selv har noen fordeler (støy, ripple og stabilitet). Så bør du vurdere om ulempene ved regulering (efekttap, pris, kompleksitet og evt. høyere utgangsimpedans) står i forhold til prisen på en trafo som passer til formålet, dvs. ca. 500VA 2X33V AC som koster ca. 800 kr.

mvh
KJ
Effekttap: JA. Men lineære forsterkere er sørgelig lite effektive i utgangspunktet. Pris: De fleste har vel det som trengs i rotekassa. Kompleksitet: Det er vel bare en liten utfordring? Høyere utgangsimpedans: Den forstår jeg ikke.

R

Ronny_D

Gjest
Effekttap: JA. Men lineære forsterkere er sørgelig lite effektive i utgangspunktet. Pris: De fleste har vel det som trengs i rotekassa. Kompleksitet: Det er vel bare en liten utfordring? Høyere utgangsimpedans: Den forstår jeg ikke.
Pris: Jeg regner med at rotekassa til trådstarter er tom på dette feltet.
Kompleksitet: feilrate, og pris i forhold til forbedring.
Høyere utg imped, det kommer anpå regulering og avkopling etter reg. Det viktigste er ofte undertrykking av rippel, selv om forsyningens utgangs imp ( stivhet ) har betydning avkopler de fleste såpass mye etter reguleringen at den i seg selv ikke trenger være annet enn en integrator i seg selv, og det er fint for stabiliteten til reg. Spørsmålet blir heller om det er hørbare forskjeller på reguleringene, og overgang mellom regulering og avkopling. en regulering driver en kapasitiv last pga avkoplingen og det er som kjent ikke alle konstruksjoner som liker dette like godt. Hvordan objektivt/subjektivt karaktersette forskjeller på disse når nettledningene har så latterlig mye å si for enkelte som aldri kommenterer kretskonstruksjoner ;D

Personlig ville jeg ikke valgt en The end Millenium XP, med untak for førstegangsbyggeren, men det er bare kanskje muligens hvisst såframt i fall...

Den brokoplede utgaven som kan med fordel bruke en stor del av el-lyttene fra + til minus på forsyningen:
Millennium XP 2 X 300 W system, som har 4 The End Millennium XP Assembled and tested modules.
http://www.lcaudio.com/index.php?page=34

Standard utgave:
The End Millennium XP Parts
http://www.lcaudio.com/index.php?page=32

effektoppgivelsene er litt merkelige, 40v spiss sinus gi 100w varme i 8 Ohm, så her har dem oppgitt effekt i fritt fall og medvind :-X

Topp Bunn