Strømforsyning til Hypex

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Robin skrev:
...
Jeg har ikke opplevd trafoduring fra 500 VA, kanskje fordi jeg bruker en tynn skive neoprengummi (1,5 mm) mellom trafo og chassis. 1200 VA derimot bråkte en god del, uansett hva jeg forsøkte av demping, og jeg byttet etterhvert ned til 700 VA trafo på UcD700'ene mine. Det sparker også fra ganske bra.
Interessant. Har brukt bitumen imellom, det hjalp litt. Men å koble trafoene ifra chassiset med gummi er jo verdt å prøve! Hvor fikk du tak i dette?
[/quote]

«Pakninger» følger som regel med trafo, jeg tror elfa selger det løst. Trafoduringen skyldes i hovedsak to ting 1) løse viklinger, og/eller 2) DC på strømnettet. DC kan man filtrere bort. Løse viklinger er litt mer krevende å baskes med - innstøping/impregnering er vel medisinen for dette.

Pakninger ol. kan man oggså lage selv CO og/eller biltema har det du trenger (ark med gummi eller bitumen). Man kan evt også sette trafoen på ei plate som avkobles fra chassis med maskinsko, pakninger, o-ringer eller noe liknende. RS-components/www.kompotek.no har stort utvalg i ymse vibrasjonsdempende remedier til de fleste formål.

mvh
KJ

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
«Pakninger» følger som regel med trafo, jeg tror elfa selger det løst. Trafoduringen skyldes i hovedsak to ting 1) løse viklinger, og/eller 2) DC på strømnettet. DC kan man filtrere bort. Løse viklinger er litt mer krevende å baskes med - innstøping/impregnering er vel medisinen for dette.

Pakninger ol. kan man oggså lage selv CO og/eller biltema har det du trenger (ark med gummi eller bitumen). Man kan evt også sette trafoen på ei plate som avkobles fra chassis med maskinsko, pakninger, o-ringer eller noe liknende. RS-components/www.kompotek.no har stort utvalg i ymse vibrasjonsdempende remedier til de fleste formål.

mvh
KJ
Trafoen er innstøpt i en plastboks, men det kan vel kanskje lure noen løse viklinger hvis det ikke er gjort skikkelig... Har prøvd med en skilletrafo, det durer litt da og. Duringen varierer litt også, så det er nok noen slags urenheter på strømnettet den er følsom for. Jeg bør kanskje prøve et stort nettfilter i tillegg, men det er ikke så plagsomt at jeg vil ofre lydkvaliteten heller...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Robin skrev:
...
Trafoen er innstøpt i en plastboks, men det kan vel kanskje lure noen løse viklinger hvis det ikke er gjort skikkelig... Har prøvd med en skilletrafo, det durer litt da og. Duringen varierer litt også, så det er nok noen slags urenheter på strømnettet den er følsom for. Jeg bør kanskje prøve et stort nettfilter i tillegg, men det er ikke så plagsomt at jeg vil ofre lydkvaliteten heller...
Pakninger til å legge mellom trafo og chassis kan du f.eks. også lage av gammeldagse musmatter (dvs de med stoff og skumgummi) o.l. Trafoer i plastboks er ferdig isolerte så den bitener ikke noe å bekymre seg for

mvh
KJ

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
Pakninger til å legge mellom trafo og chassis kan du f.eks. også lage av gammeldagse musmatter (dvs de med stoff og skumgummi) o.l. Trafoer i plastboks er ferdig isolerte så den bitener ikke noe å bekymre seg for

mvh
KJ
Glimrende ide! Satt og tenkte på hvor jeg kunne få tak i en gammel våtdrakt, men en musematte er jo langt enklere tilgjengelig :)

mvh Robin

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Musematte er en god idé. Jeg kjøpte et flak gummi fra Otto Olsen, en spesialforhandler for O-ringer og sånt. De selger mest til profesjonelle, men hvis man spør pent, får man også kjøpt ting derfra i relativt små kvanta.

Topp Bunn