Strømfordeler med støyfilteregenskaper?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    On topic:
    Supra MD06

    Selv har jeg i dag kjøpt denne her (B-vare til snill pris) for å se om den kan stoppe spennings-peak'ene jeg beskrev på forrige side:
    Monster

    Så får vi se, da, om det har noen effekt. Om den filtrerer noe er litt uklart for meg.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det har ingen effekt med denne nye boksen. 300 spenn i dass, men det er greit nok.

    Slå jeg av eller på lyset i det rommet anlegget er koblet opp, smeller det som f... og deretter får forforsterkeren fullstendig sammenbrudd, og fortsetter å produsere et nytt smell ca hvert 3dje sekund, og dette tripper sikringskretsene i effekttrinnet. Bare å slå Audiolab av/på, så er alt på plass igjen.

    Det er Marantz UD7005 som genererer det første smellet. Denne er koblet analogt til Audiolab CD/Dac/pre. Om jeg ikke har Marantz påslått, fungerer alt strøkent. Det hører med til historien at Marantz-spilleren ikke er jordet, dvs, den har bare enkel EU-kontakt uten jord.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hva slags bryter er lampen koblet til? Tipper vi snakker om RFI fra gnist i bryter. Som jeg har forsøkt forklare før er inne er mye av støyen man opplever radiostøy, da må man ta problemet ved kilden. Forsøk å skifte bryter eller monter egnet kondensator i bryter slik man gjør over stiften i gamle biler.
    Betviler bryterindusert RFI, ettersom dette gjelder 4 forskjellige brytere, der to er på lampettledning, mens to er vippebrytere som styrer strøm til kontaktene. Problemet har kommet etter installasjon av diodelamper, så jeg har en mistanke om at det er disse som skaper problemet. Samme hvor jeg velger å slå av en eller begge lampene, oppstår smellet, dersom Marantz-spilleren er påslått.

    Også litt overraskende for meg at Monster-pad'en ikke stopper dette, men selvsagt, snakker vi RFI har det lite å si hva jeg gjør med strømnettet...

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Det slår meg at den flotte strømfordeleren er dyrere enn Furmans to dyreste bokser, til sammen:

    https://m.thomann.de/se/furman_p_6900_ar_e.htm#

    https://m.thomann.de/se/furman_p_2300_it_e.htm

    Da får du bl.a. voltregulator, filtrering, sikring og mye annet på kjøpet.

    I tillegg har du litt til overs for å få en elektriker til å installere og legge inn egen kurs til strømanlegget.

    Men det enkle er ofte det beste?

    Noen som for øvrig har erfaring med nevnte Furman-produkter?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Hvis det er snakk om transienter som går i strømnettet ved påslag av bryter, og ikke luftbåren støy burde kanskje en iso-trafo undertrykke transientene tilstrekkelig til at de ikke gir utslag? Da har man jo galvanisk skille, og ikke-kontakt med jord i el-anlegget.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    ^Hvis det er snakk om transienter som går i strømnettet ved påslag av bryter, og ikke luftbåren støy burde kanskje en iso-trafo undertrykke transientene tilstrekkelig til at de ikke gir utslag? Da har man jo galvanisk skille, og ikke-kontakt med jord i el-anlegget.
    Da tenker jeg vel det er billigere å sette inn noe annet enn diodelamper igjen, og se om ikke verden blir litt enklere å forholde seg til. Så får jeg bare bli litt flinkere til å slå av lyset når jeg ikke er i rommet. Det kan fort være slik at prisen for 4 lyspærer løser hele problemet.


    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    ^Hvis det er snakk om transienter som går i strømnettet ved påslag av bryter, og ikke luftbåren støy burde kanskje en iso-trafo undertrykke transientene tilstrekkelig til at de ikke gir utslag? Da har man jo galvanisk skille, og ikke-kontakt med jord i el-anlegget.
    Da tenker jeg vel det er billigere å sette inn noe annet enn diodelamper igjen, og se om ikke verden blir litt enklere å forholde seg til. Så får jeg bare bli litt flinkere til å slå av lyset når jeg ikke er i rommet. Det kan fort være slik at prisen for 4 lyspærer løser hele problemet.


    Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg husker å ha sett en sak som AckoLabs reklamerte for; en 'pop remover'. Nå er nettsiden hans nede, men er å finne via Googles cachede sider: https://sites.google.com/site/ackodac/home

    Vet ikke om dette er et produkt som ville hjelpe, og om det finnes tilsvarende produkter å få tak i her på berget?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Betviler bryterindusert RFI, ettersom dette gjelder 4 forskjellige brytere, der to er på lampettledning, mens to er vippebrytere som styrer strøm til kontaktene. Problemet har kommet etter installasjon av diodelamper, så jeg har en mistanke om at det er disse som skaper problemet. Samme hvor jeg velger å slå av en eller begge lampene, oppstår smellet, dersom Marantz-spilleren er påslått.

    Også litt overraskende for meg at Monster-pad'en ikke stopper dette, men selvsagt, snakker vi RFI har det lite å si hva jeg gjør med strømnettet...

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Vel, om lampene bruker en trafo eller mindre sannsynlig, en kondensator i serie, er sjansen økt for et gnistgap. Just saying.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Hvis det er snakk om transienter som går i strømnettet ved påslag av bryter, og ikke luftbåren støy burde kanskje en iso-trafo undertrykke transientene tilstrekkelig til at de ikke gir utslag? Da har man jo galvanisk skille, og ikke-kontakt med jord i el-anlegget.
    Da tenker jeg vel det er billigere å sette inn noe annet enn diodelamper igjen, og se om ikke verden blir litt enklere å forholde seg til. Så får jeg bare bli litt flinkere til å slå av lyset når jeg ikke er i rommet. Det kan fort være slik at prisen for 4 lyspærer løser hele problemet.


    Mvh
    Håkon Rognlien
    Sikkert greit å prøve det enkleste og billigste først. Men det høres jalla ut hvis lovlige, kommersielt tilgjengelig lyspærer har den innvirkningen på omgivelsene. :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har du vurdert en nullgjennomgangsbryter sammen med Triac?
    Denne senser når spenningen er null (50 ganger i sekundet) og slår på lasten på et ideelt tidspunkt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det slår meg at den flotte strømfordeleren er dyrere enn Furmans to dyreste bokser, til sammen:

    https://m.thomann.de/se/furman_p_6900_ar_e.htm#

    https://m.thomann.de/se/furman_p_2300_it_e.htm

    Da får du bl.a. voltregulator, filtrering, sikring og mye annet på kjøpet.

    I tillegg har du litt til overs for å få en elektriker til å installere og legge inn egen kurs til strømanlegget.

    Men det enkle er ofte det beste?

    Noen som for øvrig har erfaring med nevnte Furman-produkter?

    Hva er Furman?

    En støydempingstrafo - balanced power = IT nett,noe vi(de fleste av oss) allerede har.


    Plitron transformator https://www.plitron.com/ =

    https://www.plitron.com/

    http://bryston.com/PDF/brochures/BIT_BROCHURE.pdf

    BIT power isolation units present low impedance to any electronic
    device that is connected to them.

    The standardresidential wall receptacle can’t supply the 50 amp peaks because
    they typically have higher nominal impedance.


    Plitron Transformers are the key to Torus Power

    Furman Power | Purifying power for over 40 years.


    Noratel

    Ønsker man et TN-system kan punkt (A) brytes slik at (Y) legges
    direkte til 2U. Merk! Dette vil redusere dempingen.

    http://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/Transient-suppresion/no/LFisoNO.pdf
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Har du vurdert en nullgjennomgangsbryter sammen med Triac?
    Denne senser når spenningen er null (50 ganger i sekundet) og slår på lasten på et ideelt tidspunkt.
    Bevare meg vel, som bersekr sier over her, dette er jo kommersielt tilgjengelige og godkjente produkter (IKEA), jeg kan ikke se for meg at jeg skal betale en elektriker tusenvis av kroner for å unngå supersoniske smell hver gang jeg slår på bryteren på en 5 år gammelt el-nett.

    Jeg skal først og fremst plukke vekk diodepærene og se hva som skjer, så tar jeg det derfra.

    Jeg overlever nok helt fint de 300 kronene jeg brukte på en Monster kontaktfordeler, ser jo kult ut om ikke annet, et ekte hifi-produkt, jeg har jo et image å ta vare på! ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Betviler bryterindusert RFI, ettersom dette gjelder 4 forskjellige brytere, der to er på lampettledning, mens to er vippebrytere som styrer strøm til kontaktene. Problemet har kommet etter installasjon av diodelamper, så jeg har en mistanke om at det er disse som skaper problemet. Samme hvor jeg velger å slå av en eller begge lampene, oppstår smellet, dersom Marantz-spilleren er påslått.

    Også litt overraskende for meg at Monster-pad'en ikke stopper dette, men selvsagt, snakker vi RFI har det lite å si hva jeg gjør med strømnettet...

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Vel, om lampene bruker en trafo eller mindre sannsynlig, en kondensator i serie, er sjansen økt for et gnistgap. Just saying.
    Godt poeng. Et eller annet må det jo være inne i disse diodelampene, for de takler neppe 230 V rett i diodebena...
    Vi snakker om disse:

    Pærer.jpg


    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har du vurdert en nullgjennomgangsbryter sammen med Triac?
    Denne senser når spenningen er null (50 ganger i sekundet) og slår på lasten på et ideelt tidspunkt.
    Bevare meg vel, som bersekr sier over her, dette er jo kommersielt tilgjengelige og godkjente produkter (IKEA), jeg kan ikke se for meg at jeg skal betale en elektriker tusenvis av kroner for å unngå supersoniske smell hver gang jeg slår på bryteren på en 5 år gammelt el-nett.

    Jeg skal først og fremst plukke vekk diodepærene og se hva som skjer, så tar jeg det derfra.

    Jeg overlever nok helt fint de 300 kronene jeg brukte på en Monster kontaktfordeler, ser jo kult ut om ikke annet, et ekte hifi-produkt, jeg har jo et image å ta vare på! ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Tror ikke akkurat dette koster tusenvis av kroner:
    http://www.gavazzi.no/assets/rgs_s343-uk-240616.pdf
    men ser problemstillingen. En utgave for vegguttak istedenfor DIN skinnemontering hadde jo vært kjekk, da.
    Ser for meg typiske 'hifi'-bruksområder langt utenfor denne konkrete saken, egentlig....
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nå er vi vel litt utenfor tema startet av trådstarter. Er det tekniske utfordringer et sted i kjeden til et medlem her så er det fritt fram å lage en egen tråd om det :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Nå er vi vel litt utenfor tema startet av trådstarter. Er det tekniske utfordringer et sted i kjeden til et medlem her så er det fritt fram å lage en egen tråd om det :)

    :) Ja, jeg vet jeg kuppet tråden litt, men det dreide seg tross alt om hva et slikt filter kan gjøre når man har helt praktiske problemer, så egentlig er temaet helt relevant for trådens innhold.

    Og jeg har linket til et ikke altfor dyrt filter / kontaktskinne fra Supra....

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Ser ut til at det er god plass innvendig i den Hb Cable Design fordeleren. Noen ettermonterte X og Y kondensatorer og noen spoler hadde nok hevet lydkvaliteten enormt.:)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Hvis en først investerer i denne flotte strømfordeleren, så bør en nesten skaffe seg dette sikringskapet fra Isoclean også:)
    sikringskap.jpg
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Synd det ikke er lovlig da....
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Isoclean sikringskap,ca.50000. 4stk. strømkabler, ca 400000 + en strømfordeler til 100000. I tillegg installason av sikringskap og kompetente vegguttak rundbaut. 600000?
    Da snakker vi!
     
    L

    larkus!

    Gjest
    En ekte hifientusiast kobler hifikursen utenom sikringskapet, og setter inn denne strømrenseren fra Accuphase
    ps-1230_b_230v.jpg
    ps-1230.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    22.930
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er ikke lovlig i Norge med 1-polt brudd på sikringene og heller ikke lovlig med automatsikringer. Det skal brukes jordfeilautomater med all-polig brudd. Dette gjelder for private hjem. Det mangler også avdekninger, men det får man sikkert kjøpt som ekstrautstyr for en slikk og ingenting...:rolleyes:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Når en ser på det skjærereiret av et strømnett som brukes mange steder utenlands, kan man jo selvsagt vurdere behovet for filtre, overspenningsvern etc etc, - men det trenger absolutt ikke koste mer enn huset, og jeg mistenker sterkt at kjente produkter beregnet på "normale" installasjoner funker minst like godt som dette blinget som blir så til de grader opphauset
    Og riktig - i norske 400V installasjoner skal det være allpolig brudd, - dvs 2-polte automatsikringer med forankoblet jordfeilvern, eller kombivern. Dette gjelder alle installasjoner, også for næringsbruk. Det er mulig enkelte rene industriinstallasjoner slipper unna med 1-polt brudd - kan være et punkt i forskriftene som har gått meg hus forbi...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn